En röd?
Jag voltade med min "vanliga" 900S på väg hem från Idre, fick (sjukt) bra ersättning från försäkringsbolaget & köpte en svart 9.3 turbo -01. Klart lyft, SAAB har alltd varit turbo-bra. En av mina bättre affärer...
Näe, en blå.
Jag har haft 3 OG Saab 900, först en röd 85'a, sedan en grön 88'a och nu har jag en bllå 88'a.
Jag fick den gratis av en för mig helt okänd människa som var in på jobbet, helt plötsligt kläcker han ur sig "är det någon här som vill ha en saab?"
Jag trodde att det var en 99'a, och mina barn slaktar såna på löpande band som folkracebilar, så jag sa ja.
Det visade sig dock vara en 900 som en gammal farbror hade haft, när han inte längre skulle köra bil gav han bort den till den här mannen som dock aldrig tog sig för att besikta den utan bara använde den att åka och hämta tidningen med på lördagarna
Jag körde hem den (avställd) och bokade tid på besiktningen, den gick igenom utan anmärkning, nu delar jag och sonen på den, ingen av oss vill köra den andra bilen (en golf).
Men jag började med V4'a, några hann jag med redan innan körkortet, sedan slaktade jag ett par på gatan och ett par som folkracebilar.
Den sista folkracebilen jag byggde hade 1840cc motor med dubbla webrar och dubbelblåstoppar, specII växellåda och lite annat godis.
En Saabkännare köpte den av mig efter att motorn hade rasat för att han ville komma över insugningsröret (ett väldigt ovanligt Tunaverken för dubbla stående weber, ursprungligen ett Sonett trim-tillbehör) och topparna.
Jag hittade ingen bild på just mina saabar, men en stämmningfull rallybild hittade jag: