Saab

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En sak är inihelvete säker; det är inte SAABS fel att det blev som det är. För förmågan, kunskapen och modellerna har funnits länge och väl. Men satansbolaget GM säger nix. Däremot är man inte sen med att ta tekniska lösningar och innovationer och stoppa in det i skitbilar som Caddilac och Opel så de ökar sina försäljningssiffror med motsvarande del i kvadrat som man stjäl ifrån innovatören.

Storbolagsägande är generellt av ondo, GM är praktstöveln...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
En sak är inihelvete säker; det är inte SAABS fel att det blev som det är. För förmågan, kunskapen och modellerna har funnits länge och väl. Men satansbolaget GM säger nix. Däremot är man inte sen med att ta tekniska lösningar och innovationer och stoppa in det i skitbilar som Caddilac och Opel så de ökar sina försäljningssiffror med motsvarande del i kvadrat som man stjäl ifrån innovatören.

Storbolagsägande är generellt av ondo, GM är praktstöveln...

...och SAAB sålde sig själva till? :rolleyes:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja. ...och ägarna sålde SAAB till?

Min punkt är: Sluta gnälla. "-SAAB hade tekniken bla bla bla...det är GM's fel"
Va faan?

Samtidigt som ägarna sålde Saab till GM så upphörde naturligtvis deras ansvar.
Jag tycker LO kan använda sina pengar och lägga ett bud på resterna av Saab nu. Så kan dom rädda en djäkla massa jobb! :tummenupp

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Samtidigt som ägarna sålde Saab till GM så upphörde naturligtvis deras ansvar.
Jag tycker LO kan använda sina pengar och lägga ett bud på resterna av Saab nu. Så kan dom rädda en djäkla massa jobb! :tummenupp

Har inte hängt med i senaste diskussionen, men visst är det übertrist & drabbar en sjukt massa anställningar (hur många?). Dock, ett företag måste generera pengar för att berättiga dess existens.

Lite syniskt gissar jag att LO kommer lägga sin kraft på att ropa på statligt stöd i form av utbildning, omställningsstöd, konverteringsbidrag, you name it...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men faktum kvarstår....SAAB försvinner och med det även jobben.
Gillar SAAB och tycker de är kalasbilar, men man kan inte ge pengar till GM som skiter i bolaget och alltid gjort det.
Hade man kunnat sett att de hade haft framtidsutsikter och bra planer att få SAAB till det bolaget de kunnat bli/vara. Så hade det säkerligen sett annorlunda ut, så att skattepengar hade gått till GM hade bara varit bortkastade pengar som aldrig hade återbetalat sig.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Gillar SAAB och tycker de är kalasbilar, men man kan inte ge pengar till GM som skiter i bolaget och alltid gjort det.
Hade man kunnat sett att de hade haft framtidsutsikter och bra planer att få SAAB till det bolaget de kunnat bli/vara. Så hade det säkerligen sett annorlunda ut, så att skattepengar hade gått till GM hade bara varit bortkastade pengar som aldrig hade återbetalat sig.

Böjd att hålla med.

Jag gillade faktiskt SAAB oxå, har själv ägt både 900 & 9.3 och min far har varit SAAB-ägare hela livet. Men de stagnerade något sista 5-10 åren tycker jag (nåja, min känsla iaf). Kändes som att "ny inovativ teknik" hade potential men aldrig kom fram...? (GM, men spela roll - de köpte ju SAAB)

För att vara realist är det nog bara att inse att bilbranschen är tuff & att SAAB utan stark finansiär inte platsar helt enkelt. Ett "mellanmärke", folk köper Skoda eller annat billigare idag till samma kvalité. Förbannat trist för många svenskar idag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gillade faktiskt SAAB oxå, har själv ägt både 900 & 9.3 och min far har varit SAAB-ägare hela livet. Men de stagnerade något sista 5-10 åren tycker jag (nåja, min känsla iaf).

Jag har också alltid haft Saab, men jag har aldrig riktigt gillat GM Saabarna.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag har också alltid haft Saab, men jag har aldrig riktigt gillat GM Saabarna.

Det var bätte förr... :D

Kommer ihåg 1:a SAAB 9000 AERO som man provtjörde 1991....jisses amalia, bättre än så kunde det ju adrig bli tyckkte man. All lyx, läderklädsel, elstolar och så sjuuukt mycket att gasa med, spann ju loss på 1:an, 2:an OCH 3:ans växel!!! :)

Idag har man en Golf GTI med DSG-låda och tycker det är tråkigt... :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var bätte förr... :D

Kommer ihåg 1:a SAAB 9000 AERO som man provtjörde 1991....jisses amalia, bättre än så kunde det ju adrig bli tyckkte man. All lyx, läderklädsel, elstolar och så sjuuukt mycket att gasa med, spann ju loss på 1:an, 2:an OCH 3:ans växel!!! :)

Idag har man en Golf GTI med DSG-låda och tycker det är tråkigt... :rolleyes:

Jag har det bra än, jag kör en 900-88 med 15 tusen mil på mätaren!
Det blir svårt att ersätta den.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Syster var lite positiv och sa "Lika bra att behålla bilen, har man tur kanske den blir en raritet med tiden!" :D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag har det bra än, jag kör en 900-88 med 15 tusen mil på mätaren!
Det blir svårt att ersätta den.

En röd? :D Jag voltade med min "vanliga" 900S på väg hem från Idre, fick (sjukt) bra ersättning från försäkringsbolaget & köpte en svart 9.3 turbo -01. Klart lyft, SAAB har alltd varit turbo-bra. En av mina bättre affärer... :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En röd? :D Jag voltade med min "vanliga" 900S på väg hem från Idre, fick (sjukt) bra ersättning från försäkringsbolaget & köpte en svart 9.3 turbo -01. Klart lyft, SAAB har alltd varit turbo-bra. En av mina bättre affärer... :rolleyes:

Näe, en blå.
Jag har haft 3 OG Saab 900, först en röd 85'a, sedan en grön 88'a och nu har jag en bllå 88'a.

Jag fick den gratis av en för mig helt okänd människa som var in på jobbet, helt plötsligt kläcker han ur sig "är det någon här som vill ha en saab?"

Jag trodde att det var en 99'a, och mina barn slaktar såna på löpande band som folkracebilar, så jag sa ja.

Det visade sig dock vara en 900 som en gammal farbror hade haft, när han inte längre skulle köra bil gav han bort den till den här mannen som dock aldrig tog sig för att besikta den utan bara använde den att åka och hämta tidningen med på lördagarna :va

Jag körde hem den (avställd) och bokade tid på besiktningen, den gick igenom utan anmärkning, nu delar jag och sonen på den, ingen av oss vill köra den andra bilen (en golf).

Men jag började med V4'a, några hann jag med redan innan körkortet, sedan slaktade jag ett par på gatan och ett par som folkracebilar.

Den sista folkracebilen jag byggde hade 1840cc motor med dubbla webrar och dubbelblåstoppar, specII växellåda och lite annat godis.

En Saabkännare köpte den av mig efter att motorn hade rasat för att han ville komma över insugningsröret (ett väldigt ovanligt Tunaverken för dubbla stående weber, ursprungligen ett Sonett trim-tillbehör) och topparna.

Jag hittade ingen bild på just mina saabar, men en stämmningfull rallybild hittade jag:
9606.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...