Saab

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Näe, en blå.
Jag har haft 3 OG Saab 900, först en röd 85'a, sedan en grön 88'a och nu har jag en bllå 88'a.

Jag fick den gratis av en för mig helt okänd människa som var in på jobbet, helt plötsligt kläcker han ur sig "är det någon här som vill ha en saab?"

Jag trodde att det var en 99'a, och mina barn slaktar såna på löpande band som folkracebilar, så jag sa ja.

Det visade sig dock vara en 900 som en gammal farbror hade haft, när han inte längre skulle köra bil gav han bort den till den här mannen som dock aldrig tog sig för att besikta den utan bara använde den att åka och hämta tidningen med på lördagarna :va

Jag körde hem den (avställd) och bokade tid på besiktningen, den gick igenom utan anmärkning, nu delar jag och sonen på den, ingen av oss vill köra den andra bilen (en golf).

Men jag började med V4'a, några hann jag med redan innan körkortet, sedan slaktade jag ett par på gatan och ett par som folkracebilar.

Den sista folkracebilen jag byggde hade 1840cc motor med dubbla webrar och dubbelblåstoppar, specII växellåda och lite annat godis.

Jisses (och en ½ GT senare)... :D ... Det där lät ju verkligen som en "Love story". Själv kan jag (tyvärr) inte relatera till trimmdelarna, men det lät ju grimt phett på den tiiden! :yoparty Koll på hk??

Det enda jag kan relatera till i "old times" är polarens farsa som hade en SAAB 92:a (2-taktare med rattvxl!) & en SAAB 95:a som vi tjuvtjörde på halvfyllan (Snodde 2 folköl, 4cl bourbon & 2 alvedon, skulle tydligen ge extra ruuus). Minus 26gr ute (skellefteå) & frost över hela rutan...

På den tiden ägde man allt! (trodde man iaf... :rolleyes: )

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Sitter och kollar lite gamla kort och man blir ju lite nostalgisk över de SAAB-bilder man har sparat på sig.
Slänger upp en bild på en av mina gamla pärlor. Världens mest problemfria bil när jag hade den. Nästan nyskick var den i också!

PICT0007.jpg

Dock har den, som alla mina andra bilar, fått leva ett rätt hårt liv :hihi En vacker dag ska jag dock sätta i ett nytt batteri, tanka lite och sen startar den nog igen utan nå hard-feelings för att den bara fått stå i en lada dom senaste 4-5åren.

DSC00035.jpg

Last edited:

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Givetvis ska inte staten gå in och stötta ett företag som tillverkar föråldrade produkter som ingen vill köpa. Lägg där till att företaget har en utländsk ägare. "Men tänk vad synd det är om alla anställda". Kanske, men personligen känner jag inget för metallarbetarna på Saab. Med tanke på hur grovt överbetalda metallarbetare i svensk bilindustri är ska snarare vara tacksamma för den tid som varit. Att det fanns någon som var beredd att betala dom lika hög lön som gymnasielärare/sjukskäterskor/diverse tjänstemän, trots att de många gånger kom ut i arbetslivet med grundsklekompetens som enda merit.

Det största problemet för många som jobbar i produktionen, som saknar egentlig utbildning, är att de kommer ha svårt att hitta lika välbetalda jobb så de kan klara av sina ofta stora lån. Jag har själv kompisar som började jobba på Volvos montering direkt efter gymnasiet. Många fick det svårt att gå runt när de slutade arbeta inom industrin.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Givetvis ska inte staten gå in och stötta ett företag som tillverkar föråldrade produkter som ingen vill köpa. Lägg där till att företaget har en utländsk ägare. "Men tänk vad synd det är om alla anställda". Kanske, men personligen känner jag inget för metallarbetarna på Saab. Med tanke på hur grovt överbetalda metallarbetare i svensk bilindustri är ska snarare vara tacksamma för den tid som varit. Att det fanns någon som var beredd att betala dom lika hög lön som gymnasielärare/sjukskäterskor/diverse tjänstemän, trots att de många gånger kom ut i arbetslivet med grundsklekompetens som enda merit.

Det största problemet för många som jobbar i produktionen, som saknar egentlig utbildning, är att de kommer ha svårt att hitta lika välbetalda jobb så de kan klara av sina ofta stora lån. Jag har själv kompisar som började jobba på Volvos montering direkt efter gymnasiet. Många fick det svårt att gå runt när de slutade arbeta inom industrin.

Arg för att du slutade upp som prostituerad i Bangkok?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Måste ju va billigare med a-kassa och jobbsökningslösningar för de som förlorar jobben än att hålla företaget vid liv!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tyvärr tror jag att bilindustrin i västsverige kommer att få fler problem framöver. Om, vilket verkar troligt, Volvo PV säljs till Kina kommer det inte finnas ngn tillverkning kvar om fem till tio år. Det är ett större problem för regionen.

Tycker mig ha läst nånstans att Ford prompt inte vill sälja Volvo till Kina...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag hittade ingen bild på just mina saabar, men en stämmningfull rallybild hittade jag:
9606.jpg
Fast det där är väl en rallycrossbild.

Tänk om SAAB-ledningen hade insett vilken publicitet man gav bort när man slutade tävla.
[YOUTUBE-ID]gDHTiCSKhQI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Givetvis ska inte staten gå in och stötta ett företag som tillverkar föråldrade produkter som ingen vill köpa. Lägg där till att företaget har en utländsk ägare.

Helt rätt. De pengar som svenska skattebetalare har generat bör
användas till bättre ändamål.

Dock är det tråkigt då det är slutet för en lång Svensk historia inom biltillverkning.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast det där är väl en rallycrossbild.

Nja, bilen är en rally-bil, avsaknaden av kartläsare kan bero på att det är en sprint eller backtävling, men det lika gärna sitta en kartläsare där, den stolen brukar sitta långt ner/bak för bättre viktfördelning.

Jag är 186cm lång och i många rallybilar där jag har åkt kartläsare är det knappt så man ser ut.

Saab hade verkligen tjänat på en fortsatt motorsportsatsning, många privatförare har ju lyckats bra i egenbyggda rally-saabar.

Per Eklunds PikesPeak saab sålde nog rätt många bilar åt Saab USA

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är många som skriver i tråden om vad SAAB borde göra/ha gjort, utan att ha en jävla aning om hur verkligheten för en bilproducent ser ut.

Snacket om att lansera "små" bilar "som vanligt folk har råd med" är det tydligaste exemplet. Visst, se till att ta upp produktionen från ca 90000 enheter (eller årets 30000) till 500000 eller mer. Då kanske man kan nå lönsamhet i den mördande konkurrensen på småbilsmarknaden.

Det är givetvis orealistiskt att tro att ovanstående är möjligt. Alltså återstår alternativet att bygga stora premiumbilar som man kan ta bra betalt för. Att kalla en 12 år gammal bil med åldrig teknik och ordinär byggkvalitet för premium, lurar dock inte många kunder.

Att GM, i sann amerikansk anda, trott sig kunna köra med sin vanliga 'Badge Engineering' och därmed våldfört sig på varumärket SAAB, står utom tvivel. Däremot ska man komma i håg att SAAB utan GM:s miljarder hade gått i konkurs för tio år sedan, om inte tidigare.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag känner ungefär likadant för det här som när jag lyckades sälja min gamla Mitsubishi som hade gått 12000 utan service och totalt 18000..

Jag blev av med en kostnad och ett orosmoln, kanon!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alltså återstår alternativet att bygga stora premiumbilar som man kan ta bra betalt för. Att kalla en 12 år gammal bil med åldrig teknik och ordinär byggkvalitet för premium, lurar dock inte många kunder.

Tyvärr är det ju så, premiumsegmentets kunder köper ju inte en bil som har haft samma plåtskal i mer än två år, och kommer det inte minst en ny finess man aldrig behöver på dom två åren så köper dom en annan bil.

Sen att man döper om samma elektroniska finess och kallar det något annat än vad det hette på den förra modellen lurar ju en hel del.

Men både Volvo och Saab har byggt förbaskat bra bilar i segmentet under premium, man skulle kunna kalla det premium familjebil eller nåt.

Volvo har varit snabbare med att pressa ny plåt till sin gamla teknik, men under skalet har dom ju kört långa serier på tekniken utan att kunderna har klagat.

Saab däremot som har kört sina karosser i 20år med detaljförändringar, där syns det ju tydligt att det är samma bas, känns inte nytt och fräscht, och säljer dålig.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt

ORD!

Allt jävla snack om solidaritet från "gôbbarna" på golvet och att allt var så illa fick mig att spy när jag en gång i tiden stod på bandet.

LO-patrask i ett nötskal.

Samtidigt är det ju trökigt det som hänt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den smarte väntar till nedläggningen och köper upp rasket då istället, till en mindre summa. Is i groggen har alltid varit affärernas spardrag.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det mest fantastiska är att LO-patrasket fortfarande tror att SAAB är en svensk fabrik som tillverkar bilar, och någon, gärna staten, kan gå och köpa fabriken och fortsätta tillverka SAAB:ar där. Lett såmm en plett.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA