Mordecaien
Can do!
SAABs teknik kommer kanske köpas upp och leva vidare i en eller annan form. Men varumärket SAAB är så fruktansvärt våldtaget och blåslaget att det är utom räddning.
Det mest fantastiska är att LO-patrasket fortfarande tror att SAAB är en svensk fabrik som tillverkar bilar, och någon, gärna staten, kan gå och köpa fabriken och fortsätta tillverka SAAB:ar där. Lett såmm en plett.
SAAB 9-5 Griffin är den bästa bilen, trots att den inte är ungersk.Nu vet jag vad den här tråden saknar.
:kia
Jag tycker bort med dököttet GM och tänk nytt, om så bara i liten skala för att se hur det klarar sig.
Aha, så nu när det har gått åt helvete är det helt plötsligt tjänstemännens fel? När det går bra brukar det ju heta att "dä ä vi på gölve söm jör jöbbe, di där på kontore setter bare och knäpper på sine datorer".Om folk med sina fina högskoleutbildningar och meriter gjort sitt jobb så skulle
Saab inte gå dåligt. Att Saab inte gått bra är ägarens yttersta ansvar GM som slarvat i flera år med felsatsningar m,m.
Nu vet jag vad den här tråden saknar.
:kia
Aha, så nu när det har gått åt helvete är det helt plötsligt tjänstemännens fel? När det går bra brukar det ju heta att "dä ä vi på gölve söm jör jöbbe, di där på kontore setter bare och knäpper på sine datorer".
" tack Putte NOT för att du klanta dig och radera mitt förra inlägg "
Finns ingen tvekan om att injengörerna på Saab är duktiga, tyvärr har de blivit bakbundna av en dålig ägare tror jag.
Det har flera gånger genom åren annars gjorts gällande att en av orsakerna till att Saab gått dåligt är att ingenjörerna haft för stort inflytande. De har varit innovativa och kommit med massor av mer eller mindre nydanande idéer, som ej sällan inte kommit i produktion eller blivit väldigt dyra att producera. De "inspirerade" teknikerna på Saab har nog både varit en tillgång och ett fördärv beroende på vilken aspekt man anlägger. I slutändan handlar det ju tyvärr om att sälja bilar i tillräckligt antal och tjäna pengar. När vi nu har facit i hand så antyder väl det närmast att Saabs ingenjörer kostat pengar att hålla igång, men att resultatet av deras vedermöder av okänd anledning ofta inte kommit bilköparna till del.
ja, konstruktörerna är rätt påhittiga. kanske av just den anledningen så finns Saab kvar. (iaf tills 1 Jan 2010?)
trollhätteingenjörerna besitter kunskaper som inte många (ingen?) inom GM har inom vissa nyckelområden.
ett resultat (det senaste i ordningen?) av ingenjörernas vedermödor som har kommit bilköparna till godo är Opel Insignia. MYCKET jobb på den biljäveln gjordes i Trollhättan.
till råga på allt blev den årets bil oxå. Rüsselsheimsfolket var ju rätt glada. surt sa räven..
ja, konstruktörerna är rätt påhittiga. kanske av just den anledningen så finns Saab kvar. (iaf tills 1 Jan 2010?)
trollhätteingenjörerna besitter kunskaper som inte många (ingen?) inom GM har inom vissa nyckelområden.
ett resultat (det senaste i ordningen?) av ingenjörernas vedermödor som har kommit bilköparna till godo är Opel Insignia. MYCKET jobb på den biljäveln gjordes i Trollhättan.
till råga på allt blev den årets bil oxå. Rüsselsheimsfolket var ju rätt glada. surt sa räven..
GM har låtit SAAB´s ingenjörer arbeta på andra projekt inom koncernen istället för åt bilmärket SAAB och SAAB har mer eller mindre jämt fått stå tillbaka åt stora styvbrodern OPEL vid lanseringar av nyare modeller, bilmodellerna har därför blivit mer eller mindre antika jämfört mot konkurrenter dock sägs det att SAAB fått ta kostnaderna för utvecklingen. Bilförsäljningen i Nordamerika så har SAAB Automobile fått tillverka och betala kostnaderna på bilarna men intäkterna från försäljingen har hamnat på annat håll inom koncernen...försök få svarta siffror med de förutsättningarna.
Det har flera gånger genom åren annars gjorts gällande att en av orsakerna till att Saab gått dåligt är att ingenjörerna haft för stort inflytande. De har varit innovativa och kommit med massor av mer eller mindre nydanande idéer, som ej sällan inte kommit i produktion eller blivit väldigt dyra att producera. De "inspirerade" teknikerna på Saab har nog både varit en tillgång och ett fördärv beroende på vilken aspekt man anlägger. I slutändan handlar det ju tyvärr om att sälja bilar i tillräckligt antal och tjäna pengar. När vi nu har facit i hand så antyder väl det närmast att Saabs ingenjörer kostat pengar att hålla igång, men att resultatet av deras vedermöder av okänd anledning ofta inte kommit bilköparna till del.
Inget multinationellt företag i världen är dumma nog att redovisa vinst i Sverige, det kan helt enkelt inte finnas ett dyrare land att plocka ut vinsten i.
Alltså lägger man kostnader i sverige och plockar ut vinsten någon annanstans.
Tidigare i tråden har någon listan med vad de uppfunnit från 1997 ingeting, då GM tog över har det i stort sett bara varit facelifts.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |