Saab

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
SAABs teknik kommer kanske köpas upp och leva vidare i en eller annan form. Men varumärket SAAB är så fruktansvärt våldtaget och blåslaget att det är utom räddning.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det mest fantastiska är att LO-patrasket fortfarande tror att SAAB är en svensk fabrik som tillverkar bilar, och någon, gärna staten, kan gå och köpa fabriken och fortsätta tillverka SAAB:ar där. Lett såmm en plett.

Jag tvivlar på att det finns någon med genomsnittlig begåvning som tror det, ens inom LO-sfären. Däremot är det ju jävligt enkelt att ta billiga politiska poäng, som Mona, på att gnälla över hur detta hanterats.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker bort med dököttet GM och tänk nytt, om så bara i liten skala för att se hur det klarar sig.

Kul med optimism men vem skall betala? Ingen (seriös) vill ju köpa fabriken.
Om nu någon köper den och försöker bygga fina och dyra bilar, vem ska köpa en SAAB för en miljon? Inte jag i alla fall.

Vem köper en Ericsson-telefon för 25.000 för att den är byggd i Kumla? Inte jag.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om folk med sina fina högskoleutbildningar och meriter gjort sitt jobb så skulle
Saab inte gå dåligt. Att Saab inte gått bra är ägarens yttersta ansvar GM som slarvat i flera år med felsatsningar m,m.
Aha, så nu när det har gått åt helvete är det helt plötsligt tjänstemännens fel? När det går bra brukar det ju heta att "dä ä vi på gölve söm jör jöbbe, di där på kontore setter bare och knäpper på sine datorer".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu vet jag vad den här tråden saknar.

:kia

Jag fixar :tummenupp

kia-sportage-2.JPG

Ja den är väl bättre än nån jävla SAAB Griffin...

Gabor

Guest
Alla vet ju egentligen att...

...just SAAB är ett av världens bästa företag...
Avundsjukan lyser lång väg ...: valmers

Det som är det bästa nu är att sittande regering gör bort sig så kopiöst idethela, så de kommer att förlora valet stort i höst.

Det bästa som kan ske nu är att socialdemokraterna och Lo facket köper SAAB, så kan sedan töntalliansen se sig om efter en vinst i höst...: markus

En sådan konstellation kan bara inte gå fel...: hiphopsmiley

Bifogat

• saab.jpg
    saab.jpg
    2.8 KB · Visningar: 177

Kneedrag

Guest
Aha, så nu när det har gått åt helvete är det helt plötsligt tjänstemännens fel? När det går bra brukar det ju heta att "dä ä vi på gölve söm jör jöbbe, di där på kontore setter bare och knäpper på sine datorer".

Ja inte är det folket som står på bandet som tar besluten om vad för utveckling som det ska satsas på. Och Saab har ju satsat grymt fel och försent flera gånger om. Om Saab sålt mer volymer som volvo, så skulle de klarat sig bättre.

Bara för att man har högskoleutbildning och kan rita på en dator betyder inte per automatik att man har fantasi, framtidstankar , kan tänka anorlunda och är duktig på att lista ut vad marknaden vill ha längre fram.

Finns ingen tvekan om att injengörerna på Saab är duktiga, tyvärr har de blivit bakbundna av en dålig ägare tror jag.

" tack Putte NOT för att du klanta dig och radera mitt förra inlägg "

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Finns ingen tvekan om att injengörerna på Saab är duktiga, tyvärr har de blivit bakbundna av en dålig ägare tror jag.

Det har flera gånger genom åren annars gjorts gällande att en av orsakerna till att Saab gått dåligt är att ingenjörerna haft för stort inflytande. De har varit innovativa och kommit med massor av mer eller mindre nydanande idéer, som ej sällan inte kommit i produktion eller blivit väldigt dyra att producera. De "inspirerade" teknikerna på Saab har nog både varit en tillgång och ett fördärv beroende på vilken aspekt man anlägger. I slutändan handlar det ju tyvärr om att sälja bilar i tillräckligt antal och tjäna pengar. När vi nu har facit i hand så antyder väl det närmast att Saabs ingenjörer kostat pengar att hålla igång, men att resultatet av deras vedermöder av okänd anledning ofta inte kommit bilköparna till del.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Det har flera gånger genom åren annars gjorts gällande att en av orsakerna till att Saab gått dåligt är att ingenjörerna haft för stort inflytande. De har varit innovativa och kommit med massor av mer eller mindre nydanande idéer, som ej sällan inte kommit i produktion eller blivit väldigt dyra att producera. De "inspirerade" teknikerna på Saab har nog både varit en tillgång och ett fördärv beroende på vilken aspekt man anlägger. I slutändan handlar det ju tyvärr om att sälja bilar i tillräckligt antal och tjäna pengar. När vi nu har facit i hand så antyder väl det närmast att Saabs ingenjörer kostat pengar att hålla igång, men att resultatet av deras vedermöder av okänd anledning ofta inte kommit bilköparna till del.

ja, konstruktörerna är rätt påhittiga. kanske av just den anledningen så finns Saab kvar. (iaf tills 1 Jan 2010?)
trollhätteingenjörerna besitter kunskaper som inte många (ingen?) inom GM har inom vissa nyckelområden.

ett resultat (det senaste i ordningen?) av ingenjörernas vedermödor som har kommit bilköparna till godo är Opel Insignia. MYCKET jobb på den biljäveln gjordes i Trollhättan.
till råga på allt blev den årets bil oxå. Rüsselsheimsfolket var ju rätt glada. surt sa räven.. :död

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
ja, konstruktörerna är rätt påhittiga. kanske av just den anledningen så finns Saab kvar. (iaf tills 1 Jan 2010?)
trollhätteingenjörerna besitter kunskaper som inte många (ingen?) inom GM har inom vissa nyckelområden.

ett resultat (det senaste i ordningen?) av ingenjörernas vedermödor som har kommit bilköparna till godo är Opel Insignia. MYCKET jobb på den biljäveln gjordes i Trollhättan.
till råga på allt blev den årets bil oxå. Rüsselsheimsfolket var ju rätt glada. surt sa räven.. :död

GM har låtit SAAB´s ingenjörer arbeta på andra projekt inom koncernen istället för åt bilmärket SAAB och SAAB har mer eller mindre jämt fått stå tillbaka åt stora styvbrodern OPEL vid lanseringar av nyare modeller, bilmodellerna har därför blivit mer eller mindre antika jämfört mot konkurrenter dock sägs det att SAAB fått ta kostnaderna för utvecklingen. Bilförsäljningen i Nordamerika så har SAAB Automobile fått tillverka och betala kostnaderna på bilarna men intäkterna från försäljingen har hamnat på annat håll inom koncernen...försök få svarta siffror med de förutsättningarna.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

De har varit på gott och ont, de där teknikerna. Själv vill jag gärna tro att det varit mest på gott. Men vem minns inte exempelvis opeltanken som skulle användas till 9-3, som förädlades/utvecklades för... drygt 600 milj var det väl.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
GM har låtit SAAB´s ingenjörer arbeta på andra projekt inom koncernen istället för åt bilmärket SAAB och SAAB har mer eller mindre jämt fått stå tillbaka åt stora styvbrodern OPEL vid lanseringar av nyare modeller, bilmodellerna har därför blivit mer eller mindre antika jämfört mot konkurrenter dock sägs det att SAAB fått ta kostnaderna för utvecklingen. Bilförsäljningen i Nordamerika så har SAAB Automobile fått tillverka och betala kostnaderna på bilarna men intäkterna från försäljingen har hamnat på annat håll inom koncernen...försök få svarta siffror med de förutsättningarna.

kan inte annat än hålla med. under min tid har jag jobbat på 1 ny saab, 2 nya oplar och 2 opelderivat för USA-marknaden. det borde säga en del om fördelningen.

nu är vi (Saab) där vi är och den enda väg jag personligen kan gå är framåt. om det är med Saab eller nån annan som arbetsgivare låter jag vara osagt i dagsläget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inget multinationellt företag i världen är dumma nog att redovisa vinst i Sverige, det kan helt enkelt inte finnas ett dyrare land att plocka ut vinsten i.

Alltså lägger man kostnader i sverige och plockar ut vinsten någon annanstans.

Kneedrag

Guest

Tidigare i tråden har någon listan med vad de uppfunnit från 1997 ingeting, då GM tog över har det i stort sett bara varit facelifts.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Inget multinationellt företag i världen är dumma nog att redovisa vinst i Sverige, det kan helt enkelt inte finnas ett dyrare land att plocka ut vinsten i.

Alltså lägger man kostnader i sverige och plockar ut vinsten någon annanstans.

man kan undra vilket "låglöneland/högskatteland" GM ska lägga sina kostnader i hädanefter?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA