Skrotnisse
What would Shervin do?
Slå dank ger inga peningar.Saab tillverkar enbart bilar på beställning.
Slå dank ger inga peningar.Saab tillverkar enbart bilar på beställning.
...haglar det ut nya modeller från företaget för...
Vilka då?
jaja, hagla va väl att ta i men 9-3x eller va den heter och nya 9-5 va ju inte en dag förtidiga..
Det är ju en födubbling av antalet modeller låter det som, eftersom de hade två och nu skulle haft fyra.
Eller är 9-3x också en modifierad Opel? Och 9-5 är väl en 9000 CDE med ny kaross antar jag?
GM har täckt upp SAAB:s brakförluster i 20 år. Utan GM hade SAAB gått i konkurs för minst 10 år sedan.Har väl tyvärr inte varit upp till saab va de vill bygga.. GM har ju hållt saab hårt och inte låtit de utveckla sina nya bilar tyvärr..
:bagdadbobMan ser ju ett tydligt mönster i att månader innan de vill bli av med saab så haglar det ut nya modeller från företaget för att visa att det är mer än gammal skåpmat man får om man köper företaget.
Ja, och de kan ta bra betalt eftersom deras bilar, även de relativt små, verkligen är premium. Att snacka vitt och brett om premium och stå och luta sig mot en sur 9-5/9-3 med baktrimmad V6:a och felhjulsdrift lurar inte många premiumköpare.Småbilar med stora volymer är inte lösningen på alla problem. Vem säger att stor volym automatiskt betyder mer vinst?
Kolla på Opel som har Corsa, Astra och Merriva. De är småbilar i stora volymer som säljer som smör och trots detta ska nu Opel göra sig av med 10000 anställda och stänga 4 fabriker.
De bilmärken som klarat sig bäst i Europa är BMW och Audi men deras småbilar är svindyra och säljer i relativt små volymer.
Saab tillverkar enbart bilar på beställning.
Tack för det omdömet. Du har rätt, jag kan inte ett skit om bilar.Tydligt exempel på den okunskap som tycks existera i Stockholm, eller förlåt norr om Säffle (eller var nu Valmers kommer ifrån).
Precis som Volvo och Volkswagen delar man på plattformar över flera bilmärken. Så svaret är ja... 9-3x är byggd på en plattform som också delas med Opel. Det är inget konstigare än att Volvo S40 byggs på samma plattform som en Mitsubishi eller en Ford (skillnaden är att ingen talar om det i media).
Gamla 9-5 har INTE samma plattform som 9000 (som för övrigt delas med Fiat).
Nya 9-5 bygger på en helt ny plattform där Opel Insignia var först ut. Skillnaden är att Saab klarade 5 stjärnor i Euro NCAP medans Opel bara fick 4.
Jasså och vad vet du om företaget gått med vinst? Vet du överhuvudtaget hur GM styr SAAB?
Det är ju en födubbling av antalet modeller låter det som, eftersom de hade två och nu skulle haft fyra.
Eller är 9-3x också en modifierad Opel? Och 9-5 är väl en 9000 CDE med ny kaross antar jag?
GM:s totalnota för SAAB vore intressant att se.Det var en reporter från nån av de större dagstidningarna som ringde SAAB angående denna fråga. Frågan var "När gick ni senast med vinst?"
Hon på SAAB bad att få återkomma, när hon väl ringde upp så fick det svaret att året var 1995 och det var några miljoner..
Nu är det inte tydligen så illa, SAAB har gått med vinst två år de senaste 20 åren som GM har varit ägare..
Ja, och de kan ta bra betalt eftersom deras bilar, även de relativt små, verkligen är premium. Att snacka vitt och brett om premium och stå och luta sig mot en sur 9-5/9-3 med baktrimmad V6:a och felhjulsdrift lurar inte många premiumköpare.
Tack för det omdömet. Du har rätt, jag kan inte ett skit om bilar.
Det är knappast Epsilon II-plattformen som är problemet. Problemet är avsaknaden av fyrhjulsdrift, moderna karosser, kvalitetskänsla, motorutbud, kraftöverföringar et cetera.
Ja, nu kommer en ny 9-5, och nu finns fyrhjulsdrift som tillval även till 9-3 (om än alldeles för begränsat).
Tyvärr är det 5 år (9-5) respektive 10 år (fyrhjulsdrift) för sent.
Då läste du inte artikel jag bifogade från DN. Den handlar om att Svenska staten lånat Baltiska stater 23 miljarder kronor fram till i oktober 2009 ...Svensk bilindustri blev lovad 28 miljarder och hur många miljarder av dessa har använts?[/SIZE]
Så SAAB Automobiles nedgång beror enbart på bilar som ingen vill ha medan resten av Sveriges industri och för övriga västvärldens nedgång beror på finanskrisen...ok.[/SIZE]
Svenskt statligt ägande är inte optimalt men det kanske är bättre ett tag än att det är Kinesiska staten som äger bilindustrin i Sverige, bäst vore om staten kunde ge bra förutsättningar för ett svenskt privat ägande men det verkar inte vara högt upp på dagordingen. När stöd skall ske till svenska arbetare och tjänstemän då får vi nöja oss med...jobbcoacher.
[/SIZE]
Så för att man misslyckades en gång i tiden så ska staten aldrig mer ägna sig åt att rädda kvar industri i Sverige, svensk stålindustri räddades på 80-talet av staten men enligt dig så borde man bara lagt ned den?
Undra hur Japan och Sydkorea kunde segla upp som vinnare ur varvskrisen utan förmånliga lån från respektive stat, de kanske borde ha ägnat sig åt hushållsnära tjänster och rotavdrag istället?
GM:s totalnota för SAAB vore intressant att se.
Bla bla bla och en massa dravel som jag har läst i tidningen och hört av Maud
Felet med Saab är deras täta modellbyten!
Saab 92 faceliftades till 93 och 96, den sålde som smör och hade dessutom rallyframgångar ända till slutet. (1947-80)
Saab 99 faceliftades till 90 och OG900 (1967-92)
Sen började dom täta modellbytena
Det var en reporter från nån av de större dagstidningarna som ringde SAAB angående denna fråga. Frågan var "När gick ni senast med vinst?"
Hon på SAAB bad att få återkomma, när hon väl ringde upp så fick det svaret att året var 1995 och det var några miljoner..
Nu är det inte tydligen så illa, SAAB har gått med vinst två år de senaste 20 åren som GM har varit ägare..
Men vad är det som är mest förvånande? Att bilarna saab säljer alltid är gammal skåpmat? Eller att det faktiskt finns folk som köper skiten trots att modellen är 10år gammal?
Tydligt exempel på den okunskap som tycks existera i Stockholm, eller förlåt norr om Säffle (eller var nu Valmers kommer ifrån).
Alldeles oavsett om man nu lyckas "rädda" SAAB en minut i tolv, så kvarstår det faktum att man har en (1) produkt att sälja. En.
Ska man tjäna pengar heter kunkurrenterna BMW, Audi och Mercedes.
Jag är skeptisk, men nog borde väl alla gaphalsar kunna komma med någon liten konstruktiv lösning? Eller är det den allsmäktige Någon Annan som ska fixa biffen?
>Swedie om tråden är tråkig varför läser du den då?
Oj vad många som verkar tro att de vet något om Saab situation och varför den blvit som den är (stockholmare främst om man kollar svaren, lite underligt!). Jag tror på gubbarna som jobbar där och det är ju flera som svarat här i tråden.
>Valmers om man startar något nytt i liten skala eller stort är det ju inte säkert att den produkten eller satsning slår igenom med en gång, pang boom bara.
Utan det krävs nog många människor med passion exempel (konigsegg har inte gjort någon vinst, men lyckas ändå bygga en Helv*Ä** cool bil många tyckte/ tycker han var galen som ens försökte, ) Men jag tycker ändå att han lyckats ganska bra och skulle inte förvåna mig om det blir vinst nästa år med all PR han fått.
Jag är ju optimist verkligen, har alltid tyckt att man måste försöka alla vägar innan man lägger ner. Varför ska en bra fabrik läggas ner bara för att GM misskött den rejält?. Kom inte med att lönerna är för höga den funkar inte längre, Sverige har blivit ett fattigt EU land.
Den här tråden är ju lika tråkig som Saab. Ni kommer ju ingenvart.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |