Saab

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
GM har täckt upp SAAB:s brakförluster i 20 år. Utan GM hade SAAB gått i konkurs för minst 10 år sedan.

Jaha, och vem utanför GM-sfären vet något överhuvudtaget om storleken på Saabs förluster. Ingen. Därtill förefaller det ju som om tillskjutandet av pengar i efterskott också är det enda positiva GM gjort för Saab. I övrigt har man ju inte gjort ett skit för att utveckla varumärket. Att snacka om premium räknar jag därvid inte GM tillgodo.

GM:s totalnota för SAAB vore intressant att se.

Det vore mycket intressant, den är med största säkerhet inte så hög som många försöker göra gällande om man ser till teknikutveckling och annat som GM sen använt sig av på annat håll.

Och tro mig när jag skriver det att vi som konstruerar grejerna verkligen har försökt få ut fyrhjulsdrift och annat "fräckt" tidigare. Tyvärr har GM oftast valt att lansera våran utveckling på andra varumärken istället.

Det är förfärligt att läsa sånt här. Det visar väl rätt tydligt att GM aldrig haft någon långsiktig plan att göra något vettigt av Saab, och framför allt inte att göra Saab premium. Då hade det ju inte sett ut på det viset du beskriver.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Du har rätt, jag kan inte ett skit om bilar.

Och det kan inte 85% av bilköparna heller! Ändå lyckas vissa sälja bilar till de ändå medans Saab inte kan sälja till någon.

Tycker att den här tråden har helt makalösa inlägg emellanåt. Jag har hållit mig ifrån den, men det går ju inte till slut.

Enchanter slog huvudet på spiken med sitt inlägg. Den ena efter den andra påstår ena sekunden att regeringen ska agera och ibland påstår någon att Saabfabriken är en bra fabrik med goda framtidsutsikter...

OM det skulle finnas potential i den fabriken så skulle det stå köpare i kö, jag lovar. Så enkelt är det. Att då komma och säga att det finns intressenter men att GM inte vill sälja är bara pinsamt. Om fabriken mot förmodan skulle säljas till en skumraskhandlare, tror ni att det skulle byggas bilar i Trollhättan då? Knappast.

Det är tråkigt med många varsel etc men att det finns någon annan lösning än att stänga fabriken är utopi. Det faller på alla tankar om rimlighet och realism.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tycker att den här tråden har helt makalösa inlägg emellanåt. Jag har hållit mig ifrån den, men det går ju inte till slut.

Enchanter slog huvudet på spiken med sitt inlägg. Den ena efter den andra påstår ena sekunden att regeringen ska agera och ibland påstår någon att Saabfabriken är en bra fabrik med goda framtidsutsikter...

OM det skulle finnas potential i den fabriken så skulle det stå köpare i kö, jag lovar. Så enkelt är det. Att då komma och säga att det finns intressenter men att GM inte vill sälja är bara pinsamt. Om fabriken mot förmodan skulle säljas till en skumraskhandlare, tror ni att det skulle byggas bilar i Trollhättan då? Knappast.

Det är tråkigt med många varsel etc men att det finns någon annan lösning än att stänga fabriken är utopi. Det faller på alla tankar om rimlighet och realism.

Vad snackar du om? Det ser mest ut som att du tycker och tror en massa... Men jag kan svara på dina funderingar med ren fakta.

- EIB och Riksgälden hade aldrig godkänt lånet om de inte ansåg att det fanns framtidsutsikter.

- Just nu vill både Merbanco och Spyker köpa Saab, de har pengarna redo utan EIB-lån och ändå säger GM nej. Varför är detta faktum pinsamt?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
- Just nu vill både Merbanco och Spyker köpa Saab, de har pengarna redo utan EIB-lån och ändå säger GM nej. Varför är detta faktum pinsamt?
Dom vill vara snälla mot företagen och inte lura på dom ett bolag som ändå aldrig kommer göra någon vinst.
Somsagt förstår inte hur folk fortfarande kan tycka SAAB gör bra bilar.
Hade dom gjort det hade dom inte haft några problem med att sälja dom.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vad hade jag fel i, att 9000 inte är en 9-5 och vice versa? :confused:
De är för konsumenten, dvs bl.a mig, likadana. Precis som en Volvo 740 och Volvo 940 är tillräckligt lika för att man skall kunna anta att de är samma.

Jag tror du nådde pudelns kärna nu, ni konstruktörer eller vad du nu jobbar med ser alla triljoner olikheter mellan modellerna medan den, måhända okunnige, konsumenten inte gör det. Gissa vad, det är konsumenterna ni lever på - inte utecklingsavdelningen.

Det är den hederliga Ericssonsjukan som sagt, så här går det när tekniker och inte marknadsfolk får bestämma, dvs åt helvete.

- Vad gäller bilmodellerna så föreslår jag att du inte påstår en massa om saker du inte vet.

- Jag vet att det är konsumenterna vi lever på.

- Det är ägaren och marknadsavdelningen som bestämmer vad som hamnar hos kund.

Dom vill vara snälla mot företagen och inte lura på dom ett bolag som ändå aldrig kommer göra någon vinst.
Somsagt förstår inte hur folk fortfarande kan tycka SAAB gör bra bilar.
Hade dom gjort det hade dom inte haft några problem med att sälja dom.

Ja just det ja, att jag inte tänkte på det :tummenupp
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
- Vad gäller bilmodellerna så föreslår jag att du inte påstår en massa om saker du inte vet.

- Vad gäller bilmodellerna föreslår jag att ni utvecklar något som tillräckligt många vill köpa.

Men jag kan svara på dina funderingar med ren fakta.

Och jag kan svara på dina:
Om någon ville ha Saab tillräckligt gärna skulle de höja budet tills GM accepterade.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det är ju inga dåliga bilar, dom är bara lite omoderna och tråkiga, och väldigt många människor skiter nog i att bilen är omodern och tråkig bara den är tillförlitlig.

Efterssom du fick in orden "Saab" och "Tillförlitlig" i samma mening så har du antingen aldrig ägt en saab, eller så var du bara ironisk :D

Har haft en saab en gång, en 9-5 Aero 2002års modell. Förutom att den va så otroligt usel när det gällde kvalité och att minst 10 av felen på bilen va "standard fel för modellen" så va det absolut en trevlig bil! -Från 2002.. men när man 2009 säljer samma bil med lite ny plåt så finns det ju konkurrenter som har bättre alternativ!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Det är den hederliga Ericssonsjukan som sagt, så här går det när tekniker och inte marknadsfolk får bestämma, dvs åt helvete.

Jag har tyvärr fått intrycket att iaf vad gäller drivlineutveckling varit precis tvärtom på SAAB. Fega marknadschefere med kvartalsrapportshorisont har dödat många bra ideer hos SAAB, ofat med stallorder från GM.

Den sista spiken i kistan är ju GM:s krav på 50 000 SEK i royalty per såld bil av det nya hybridbilskoncept som ingenjörna på SAAB utvecklat. Ev köpare har alltså ingen eller liten chans att kunna göra en vinst på SAAB:s i tysthet utvecklade nya (miljö)bil. GM är dels stockkonservativ, dels vill man inte ha en konkurent till Opel

Tror jag
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
>Swedie om tråden är tråkig varför läser du den då?


Oj vad många som verkar tro att de vet något om Saab situation och varför den blvit som den är (stockholmare främst om man kollar svaren, lite underligt!):va. Jag tror på gubbarna som jobbar där och det är ju flera som svarat här i tråden.



>Valmers om man startar något nytt i liten skala eller stort är det ju inte säkert att den produkten eller satsning slår igenom med en gång, pang boom bara.
Utan det krävs nog många människor med passion exempel (konigsegg har inte gjort någon vinst, men lyckas ändå bygga en Helv*Ä** cool bil många tyckte/ tycker han var galen som ens försökte, ) Men jag tycker ändå att han lyckats ganska bra och skulle inte förvåna mig om det blir vinst nästa år med all PR han fått.

Jag är ju optimist verkligen, har alltid tyckt att man måste försöka alla vägar innan man lägger ner. Varför ska en bra fabrik läggas ner bara för att GM misskött den rejält?. Kom inte med att lönerna är för höga den funkar inte längre, Sverige har blivit ett fattigt EU land.
Ytterligare ett långt inlägg. Var någonstans förklarar du hur man ska bli lönsamma?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har tyvärr fått intrycket att iaf vad gäller drivlineutveckling varit precis tvärtom på SAAB. Fega marknadschefere med kvartalsrapportshorisont har dödat många bra ideer hos SAAB, ofat med stallorder från GM.

Jag tror inte drivlineutveckling är ett starkt säljargument. Vare sig för bilköpare eller fabriksköpare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror inte drivlineutveckling är ett starkt säljargument. Vare sig för bilköpare eller fabriksköpare.

Det kan man tycka, och naturligtvis måsta man ta fram produkter som människor vill ha och som de finner prisvärda. Och just kopplat till detta är det nog drivlinan i dessa dagar ett av de viktigaste delsystemen för både bilmärkesköpare och bilköpare. I synnerhet när man pratar om bilar i detta segment. Vad tror du kineserna är ute efter, svensk inredning och design? :D

Saabs varumärke har de senaste 15 åren körts i botten, den tekniska särarten och mervärdena är till stora delar bortplockade. Kvar återstår en sorts framhjulsdriven Opel. och det är inte utvecklingsingenjörerna som varit drivande. De har säkerligen varit plågade av att sätta SAAB-emblem på allehanda junk-lösningar tillhandahållna av ägaren.

En intelligent drivlina är mer än någonsin i fokus i dessa dagar. När bränsleförbrukning och CO2 per 100 km är det som diskuteras. När SAAB för första gången ever ska slåss på en bilmarknad där bilar förväntas gå på alla möjliga sorters bränslen: biogas, etanol, el, diesel, biodiesel, bensin osv.

Härvidlag är GM helt enkelt ett stockkonservativt företag vad gäller motorutveckling. De har ju inte ens en egen diesel i sitt europeiska program. SAAB skulle tillåtits släppa fram en ny hybriddiesel med förbrukning under 0.5 l/mil. Detta har dock stoppats internt, dvs chansen att kunna erbjuda en bil med samma teknik som Prius, fast med SAABS status och med en liten effektiv dieselmotor. Då hade man varit ensam på en mycket stor marknad idag. Men alla sådana idéer har dödats på Saab, inte bara av GM utan även av fega marknadschefer som tror sig veta vad marknaden vill ha.

Nu med facit i hand kan man ju se vad som håller på att hända, Prius säljer som smör, se bara hur det ser ut på taxifronten i Sthlm tex, och den hybridbilen har inte ens en dieselmotor! Nästa år kommer VW med den nya dieseln på 90 hk och autostoppfunktion, den kommer inte bara i Golfen utan även i Passaten (mellanklassbil som SAAB). Ska klara 0.45 blandat.

Drivlineutvecklingen har aldrig stått inför störrre utmaningar i bilen historia än nu. Naturligtvis pga av miljökraven och människors förändrade tänkande härvid. Här har man helt missat det stora kunnande som finns på SAAB drivetrains. En blind har fått leda de seende.

Sedan är jag ingen SAAB-entusiast, har aldrig gillat SAAB:ar. Men det jag skrivit ovan är ju uppenbart för varenda farkostingenjör och bilintresserad. Dvs att låta SAAB (som alltså är ett bilmärke med en historisk ingenjörstradition av smarta motorer och väghållning) tappa ledning och ambitionsnivå på drivsidan gör att hela bilens identitet faller. I synnerhet som köpegruppen är typisk de människor som kör mycket i jobbet och ofta prioriterar miljöteknik och låg förbrukning. Dvs typiska miljöbilsköpare.

Det vore en himla skillnad om diskussionen gällde en tillverkare av Range Rovers, då kan man fortsätta med valnötter, läder och obsoleta bensinmotorkonstruktioner. Bara man har komfort, trendig design i detaljerna samt mycket elektroniska features som GPS-navigatorer och inbyggda nätverk med trendig gränsyta. Vad gäller drivlinan är det i det segmentet bara att höja effekten med några % per år.

Tror jag
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SSB

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efterssom du fick in orden "Saab" och "Tillförlitlig" i samma mening så har du antingen aldrig ägt en saab, eller så var du bara ironisk :D

Har haft en saab en gång, en 9-5 Aero 2002års modell. Förutom att den va så otroligt usel när det gällde kvalité och att minst 10 av felen på bilen va "standard fel för modellen" så va det absolut en trevlig bil! -Från 2002.. men när man 2009 säljer samma bil med lite ny plåt så finns det ju konkurrenter som har bättre alternativ!

Jag har haft några V4'or, några 99'or, tre 900 OG (varav en jag har nu) en 9000.

Ingen av Saabarna har haft några större krämpor, samtliga hade gått över 30 000 mil när dom avskaffades.
(V4orna oftast redan innan jag skaffade dom)

Så jag tror jag har erfoderlig erfarenhet av Saab, GM-Saab har jag däremot hållit mig undan från, men såå jävla mycket sämre tror jag inte att dom är.

Jag känner folk som har kört NG 900 över 30000 mil, 9-3or och 9-5 or lika så.
Visst, alla bilar har modelltypiska fel, på Saabar är det tändkasetter och färddator displayer.

Nu har jag en golfdjävel från helvetet, sämre skit får man leta efter!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag har haft några V4'or, några 99'or, tre 900 OG (varav en jag har nu) en 9000.

Ingen av Saabarna har haft några större krämpor, samtliga hade gått över 30 000 mil när dom avskaffades.
(V4orna oftast redan innan jag skaffade dom)

Så jag tror jag har erfoderlig erfarenhet av Saab, GM-Saab har jag däremot hållit mig undan från, men såå jävla mycket sämre tror jag inte att dom är.

Jag känner folk som har kört NG 900 över 30000 mil, 9-3or och 9-5 or lika så.
Visst, alla bilar har modelltypiska fel, på Saabar är det tändkasetter och färddator displayer.

Nu har jag en golfdjävel från helvetet, sämre skit får man leta efter!

När du nämner typiska fel så hade ju jag en 9-5a så då får du lägga till: Glappande ratt, oil sludge, glappande förar ruta, rost på bakluckan osv. osv.. Men nä det va ju en jätte bra bil.. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När du nämner typiska fel så hade ju jag en 9-5a så då får du lägga till: Glappande ratt, oil sludge, glappande förar ruta, rost på bakluckan osv. osv.. Men nä det va ju en jätte bra bil.. :rolleyes:

Oilsludgen kände jag till, men det åtgärdades ju så det kan du ju knappast påstå finns kvar under den nya plåten, dom övriga felen har jag aldrig hört talas om eller märkt av i någon av dom bilar jag har kört.

Vad har du för bil nu då som inte har några modellrelaterade fel?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Oilsludgen kände jag till, men det åtgärdades ju så det kan du ju knappast påstå finns kvar under den nya plåten, dom övriga felen har jag aldrig hört talas om eller märkt av i någon av dom bilar jag har kört.

Vad har du för bil nu då som inte har några modellrelaterade fel?

Nu har jag en bmw, nyligen införskaffad så har inte märkt av några än.. Finns säkert, men kan inte tänka mig att det är i samma utsträckning som saaben hade
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nu har jag en bmw, nyligen införskaffad så har inte märkt av några än.. Finns säkert, men kan inte tänka mig att det är i samma utsträckning som saaben hade

Varför är bmw-ägare så duktiga på att stoppa huvudet i sanden?

De ligger knappt över medel på minst antal modellrelaterade fel. Saab och Volvo ligger i närheten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top