Jag tror inte drivlineutveckling är ett starkt säljargument. Vare sig för bilköpare eller fabriksköpare.
Det kan man tycka, och naturligtvis måsta man ta fram produkter som människor vill ha och som de finner prisvärda. Och just kopplat till detta är det nog drivlinan i dessa dagar ett av de viktigaste delsystemen för både bilmärkesköpare och bilköpare. I synnerhet när man pratar om bilar i detta segment. Vad tror du kineserna är ute efter, svensk inredning och design?
Saabs varumärke har de senaste 15 åren körts i botten, den tekniska särarten och mervärdena är till stora delar bortplockade. Kvar återstår en sorts framhjulsdriven Opel. och det är inte utvecklingsingenjörerna som varit drivande. De har säkerligen varit plågade av att sätta SAAB-emblem på allehanda junk-lösningar tillhandahållna av ägaren.
En intelligent drivlina är mer än någonsin i fokus i dessa dagar. När bränsleförbrukning och CO2 per 100 km är det som diskuteras. När SAAB för första gången ever ska slåss på en bilmarknad där bilar förväntas gå på alla möjliga sorters bränslen: biogas, etanol, el, diesel, biodiesel, bensin osv.
Härvidlag är GM helt enkelt ett stockkonservativt företag vad gäller motorutveckling. De har ju inte ens en egen diesel i sitt europeiska program. SAAB skulle tillåtits släppa fram en ny hybriddiesel med förbrukning under 0.5 l/mil. Detta har dock stoppats internt, dvs chansen att kunna erbjuda en bil med samma teknik som Prius, fast med SAABS status och med en liten effektiv dieselmotor. Då hade man varit ensam på en mycket stor marknad idag. Men alla sådana idéer har dödats på Saab, inte bara av GM utan även av fega marknadschefer som tror sig veta vad marknaden vill ha.
Nu med facit i hand kan man ju se vad som håller på att hända, Prius säljer som smör, se bara hur det ser ut på taxifronten i Sthlm tex, och den hybridbilen har inte ens en dieselmotor! Nästa år kommer VW med den nya dieseln på 90 hk och autostoppfunktion, den kommer inte bara i Golfen utan även i Passaten (mellanklassbil som SAAB). Ska klara 0.45 blandat.
Drivlineutvecklingen har aldrig stått inför störrre utmaningar i bilen historia än nu. Naturligtvis pga av miljökraven och människors förändrade tänkande härvid. Här har man helt missat det stora kunnande som finns på SAAB drivetrains. En blind har fått leda de seende.
Sedan är jag ingen SAAB-entusiast, har aldrig gillat SAAB:ar. Men det jag skrivit ovan är ju uppenbart för varenda farkostingenjör och bilintresserad. Dvs att låta SAAB (som alltså är ett bilmärke med en historisk ingenjörstradition av smarta motorer och väghållning) tappa ledning och ambitionsnivå på drivsidan gör att hela bilens identitet faller. I synnerhet som köpegruppen är typisk de människor som kör mycket i jobbet och ofta prioriterar miljöteknik och låg förbrukning. Dvs typiska miljöbilsköpare.
Det vore en himla skillnad om diskussionen gällde en tillverkare av Range Rovers, då kan man fortsätta med valnötter, läder och obsoleta bensinmotorkonstruktioner. Bara man har komfort, trendig design i detaljerna samt mycket elektroniska features som GPS-navigatorer och inbyggda nätverk med trendig gränsyta. Vad gäller drivlinan är det i det segmentet bara att höja effekten med några % per år.
Tror jag