Saab

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske beror på skötsel?

Då skulle mina bilar tvärdö innan dom var två år i min ägo :D
(IOFS så håller Golfen på att göra det, trots ATT den är servad)

En av mina gamla Saabar bytte jag aldrig olja på dom sista 7 åren, inte bränsle eller luftfilter heller för den delen.
Jag körde ungefär 10 000 mil med den utan att serva.
Jag fyllde ungefär en liter olja på 200mil, och således bytte den sig själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då skulle mina bilar tvärdö innan dom var två år i min ägo :D
(IOFS så håller Golfen på att göra det, trots ATT den är servad)

En av mina gamla Saabar bytte jag aldrig olja på dom sista 7 åren, inte bränsle eller luftfilter heller för den delen.
Jag körde ungefär 10 000 mil med den utan att serva.
Jag fyllde ungefär en liter olja på 200mil, och således bytte den sig själv.

Tiiietusen mil på en tank är grymt! :D

Trots att jag är rätt anti-saab så får jag erkänna att när jag nu återvände till ett Sthlm som är rätt insnöat med sköna plogvallar.... så vart jag sugen på en fin gammal Saab V4. Mysiga, driftsäkra, snåla och roliga vinterbilar. Saknar det där ljudet.

Ibland tror jag tror mig höra en rallytrimmad saab-v4 bakom mig på gatan, men jag vaknar snabbt ur drömmen och inser att det förmodligen bara är en pjunis i en subba som närmar sig.:mad:
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tiiietusen mil på en tank är grymt! :D

Nja, att tanka räknar jag inte till service.

Men visst, vissa verkar ju tycka att byte av framvagnsdelar och motorfästen är normal service.

En rallytrimmad V4 skulle passa bra nu, jag är i inlandet och plovallarna är höga och mjuka!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, att tanka räknar jag inte till service.

Men visst, vissa verkar ju tycka att byte av framvagnsdelar och motorfästen är normal service.

En rallytrimmad V4 skulle passa bra nu, jag är i inlandet och plovallarna är höga och mjuka!

Jag bytte mina gummidämpare till motor, växellåda och diff på mercan i år. De var hela men förmodligen 30 år, jag tror att man ska byta gummidämpare efter iaf 5-10 år, sedan dämpar de dåligt. Jag mätte upp de gamla mot de nya, de gamla hade sjunkit ca 5 mm. Det ger ju dålig uppriktning på kardanaxeln.

Ofta man hör när folk kör med slitna gummidämpare till motor och låda, när man tar ut stort vridmoment på låga växlar så vibrerar det pga av att motor och låda vinklar av så att knutkorset får ta för mycket avvikelser. Inte bra.

Så gummidämpare det är service, P-ändar och sånt tycker jag är service om de har gått iaf över 30 000 mil
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ofta man hör när folk kör med slitna gummidämpare till motor och låda, när man tar ut stort vridmoment på låga växlar så vibrerar det pga av att motor och låda vinklar av så att knutkorset får ta för mycket avvikelser. Inte bra.

Polaren kollade på en dodgepickis med cummins i som vibrerade och dånade fan när man lade i driven. Vi misstänkte att det kunde vara motorkuddarna. Kan det vara så?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Polaren kollade på en dodgepickis med cummins i som vibrerade och dånade fan när man lade i driven. Vi misstänkte att det kunde vara motorkuddarna. Kan det vara så?

Ja det kan det vara. Är kuddarna riktigt dåliga så kan tom avgasröret lägga sig mot underredet ngnstans när det är vridmoment på kardanen. Låter inte så exklusivt...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja det kan det vara. Är kuddarna riktigt dåliga så kan tom avgasröret lägga sig mot underredet ngnstans när det är vridmoment på kardanen. Låter inte så exklusivt...

Han hade ett 4" rör på den som vi var och bröt lite i för vi trodde det låg i mot. Det blev lite bättre.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Säga vad man vill om BMW och Merc men de har byggt sina bilar som de själva velat ha dem vilket ofta även leder till att vanliga döda vill ha dem.

BMW t.ex var lika stora som Volvo när Ford köpte Volvo. Resultatet talar för sig själv...

Snacket var då, att det kommer gå åt helvete för BMW iom de hade inte starka ägare...:gnissla

Lite småkul med facit i hand hur "de" tänkte...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Han hade ett 4" rör på den som vi var och bröt lite i för vi trodde det låg i mot. Det blev lite bättre.

Böj uppåt. Det ska va vertikal hood stack med vipplock på sånt därnt hillbilly-tonnage
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Precis och den hade gått dubbelt så långt som medeleurope´n har gått när den skrotas. Dvs halvvägs tills första maskinservicen på cumminsrovan.
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring, inredning á la Datsun från -75 samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring, inredning á la Datsun från -75 samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.

Försök dra upp en 3,5 tons båt med en Hiyjoundaij Sonata med DSC, PMS å sat-nav.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.

mmmmm! poesi! :kär Äntligen en till som har fattat det här med ruggade prylar

Ja kan fylla på med mer pickisporr: Feta trummor, styrsnäcka, fullservo, 10-bultbakaxel med diffbroms, triplex-drag inkluderande 60-kula, soffa och rattväljare.

Det ballaste vore om jänkarna kunde implementera lite mer teknik från sina trailerdragare även i småpickisarna. Jag tänker tex på runda rammonterade soppatankar, delad framdora, stående avgasrör med lock, stel obromsad framaxel, manuell låda med hög och låg och golvspak.:banana

[YOUTUBE-ID]2mf6AUbjT-s[/YOUTUBE-ID]
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det ballaste vore om jänkarna kunde implementera lite mer teknik från sina trailerdragare även i småpickisarna. Jag tänker tex på runda rammonterade soppatankar, delad framdora, stående avgasrör med lock, stel obromsad framaxel, manuell låda med hög och låg och golvspak.:banana

Nu ska du inte ge dem en massa ideér. Långforden är tillräckligt rugged som den är. Min kropp, närmast bestämt ryggen längtar efter att åka 330.

Spamar vi nu?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu ska du inte ge dem en massa ideér. Långforden är tillräckligt rugged som den är. Min kropp, närmast bestämt ryggen längtar efter att åka 330.

Jo jag är helt och fullt medveten om vad som krävs för att sälja många bilar i dagens "miljömedvetna" slit och släng-samhälle.
Dessa strategier är dock för det mesta helt väsenskilda från vad jag tycker är ballt.:D


Liite :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det klarar förmodligen vilken sur XC90 som helst.

Förmodligen:rolleyes:. Drog i höstas upp en sur Coronet 26 med långforden då dennes ägares Q7 luktade bränt när de drog.
Det visade sig att det var en liten betongklack på rampen under vattnet som satte stopp. Ingen speciellt tung pjäs men när det tar stopp och bilen inte väger tillräckligt mycket börjar julen röra sig och då kopplas alla elektroniska system in och skickar runt kraften mellan hjulen som människor som passar en glödhet sten mellan varann.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top