Javisst, vill du åka i dyngan så varsågod. Det blir dock lite löjeväckande när hillbillyfansen ska tala om hur fantastiskt starka Cummins-dieslarna är, när den specifika effekten är pinsamt låg.
Sedan kan amerikanerna snacka om High Output hur mycket de vill, det lurar bara dumma amerikaner och hillbilly-Emil från Kil (och tydligen även några i huvudstaden).
Som jag tidigare sagt så är bilen ändamålsenlig. Jag gillar ändamålsenliga saker. Ska jag köra bil vill jag inte ha en SUV utan ett strykgärn. Ska jag utföra något arbete vill jag inte ha en SUV utan Långforden. Hur många hästar tror du en Scaniatradare har? Tror du vikt, viktdistrubution och svängmassa kan spela in eller är det en myt?
Q7:ans övertvångsmatade maskin är till för en sak och det är att sälja bilen till puckon. Vad tror du händer om man drar så mycket bilen orkar? Ju mer den drar desto mindre kommer framhjulen hjälpa till och slutligen har man 1000 nm på en knixig komfortbakaxel med en massa elektronik på. Det enda som skulle hända är att det skulle lukta bränt.
Med Långforden har jag: Hämtat otaliga lass ärtsingel, bärlager, 0-16, jordbruksredskap, hojar, mm. Planterat skog, Dragit många hundratals meter stängsel, vid ett tillfälle även dragit upp en traktor, en LandRover och en sur Flipper 620 på trailer ihopkopplade på en och samma gång då de första två inte lämpats för uppgiften. Just det, det sista var med gammelforden utan turbo och bara 180 hästar.
Jag skulle aldrig kunna använda t.ex en Q7. Den är inte bättre på något ovan än det jag har i BMW-kombi/Långfordkombon. Möjligtvis dvd-skärmar i nackstöden så ungarna håller tyst men senare spyr då de blivit åksjuka. Nu har jag inga ungar heller...
Får man fråga vad herrn själv har för bil?
Haha, ja. Men ditt påpekande visar också på en annan skrämmande brist hos SAAB; dieselmotorer (nej, en upphottad Isuzu-rova räknas inte). Bluffen med E85 är ju bara en pinsam parentes.
Det är väl det enda jag kan hålla med om.