Saab

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Förmodligen:rolleyes:. Drog i höstas upp en sur Coronet 26 med långforden då dennes ägares Q7 luktade bränt när de drog.
Det visade sig att det var en liten betongklack på rampen under vattnet som satte stopp. Ingen speciellt tung pjäs men när det tar stopp och bilen inte väger tillräckligt mycket börjar julen röra sig och då kopplas alla elektroniska system in och skickar runt kraften mellan hjulen som människor som passar en glödhet sten mellan varann.
Då hade inte Q7-ägaren förstått vad ESP-knappen är till för.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Då hade inte Q7-ägaren förstått vad ESP-knappen är till för.

Det spelar ingen roll. Bilarna är ändamålsenliga och polaren är inte i behov av en elekroniksuv. han har en bmw-kombi att frakta slapphäcken i. Jag använder ofta Långforden till saker andra bilar inte klarar av på päronens gård. Polaren planerar dessutom införskaffa en 5-tonsgrävare. Jag tror inte du förstår hur jäkla starka stordieseltruckarna är.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det spelar ingen roll. Bilarna är ändamålsenliga och polaren är inte i behov av en elekroniksuv. han har en bmw-kombi att frakta slapphäcken i. Jag använder ofta Långforden till saker andra bilar inte klarar av på päronens gård. Polaren planerar dessutom införskaffa en 5-tonsgrävare. Jag tror inte du förstår hur jäkla starka stordieseltruckarna är.
Jodå, jag förstår hur starka de är (eller hur otroligt klena de är i förhållande till slagvolym), och jag vet hur primitiva de är.
Otroligt nog faller många för hillbillymyten och köper skräpet.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jodå, jag förstår hur starka de är (eller hur otroligt klena de är i förhållande till slagvolym), och jag vet hur primitiva de är.
Otroligt nog faller många för hillbillymyten och köper skräpet.

Varför kan man köra 50.000 mil med en XT men bara några sketna tusen med en WR450? Tar man ut mer effekt ökar slitaget. Cumminsen har första maskinservice efter 60.000 mil.
Och trots att jag bara har 215 hästar i Långforden skulle jag dra runt vilken Q7, X5, Hiyounaiy som helst som vore det en hysteriskt glad unge på en pulka om man kopplade för den för en dragkamp. Med en lätt uppstyrning elektroniskt har man ett vrid på närmare 1000 nm. Och sen finns det nästan inga gränser om man ställer på/byter turbon, spridare. Polaren bromsade sönder en bänk i Uppsala med sin Cummins. När de senare fått fason på bänken och körde igen hade han 1600 nm på däcken med 35:eek:r på.
Då säger du att fålkans dieselsuv har minsann 700 nm och det är sant men vara över ett kort register för att göra den gullig att köra. 7.3:ans maxvrid ligger från 1200 rpm till 2600 i en jämn och fin linje.

Jag tycker jallafall det är heftitt men smaken är ju olika. sen är den jäkligt användbar på en stor gård också.

och jag vet hur primitiva de är.
När tror du Suvarna fick commonraildiesel?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Har följt debatten här i tråden, inte direkt lämpligt att jämföra större amerika-pickisar med Q7 och X5. De europeiska varianterna må vara bra att åka och handla julklappar i, men ska det till tyngre arbetetsuppgifter får man ta till en traktor. Eller en långford. :D
Körde en bekants manuella F250 med fyrhjulsdrift och dieselrova en del förut.
Komfort=näe
Inredning som en datsun=ja typ fast större.
Stark=Ja

Primitiva konstruktioner är liksom själva grejen med dessa fordon. :banana
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Körde en bekants manuella F250 med fyrhjulsdrift och dieselrova en del förut.
Komfort=näe
Inredning som en datsun=ja typ fast större.
Stark=Ja

Primitiva konstruktioner är liksom själva grejen med dessa fordon. :banana

Jag måste erkänna för Valmers att jag är mellan tyskkombi just nu och har tvingats bruksköra Långforden. Min kropp och framför allt min rygg skriker lite efter en tyskkombi trots hyfsad åkkomfort med farthållare, läderratt och inställbart svankstöd.
Man får ta den för vad den är. En lastbil. Grym att dra med, lasta 1,5 ton 0-16 på flaket eller hämta redskap till traktorerna på (hämtade en harv på 800 kilo som var lika stor som forden i höstas nere i Östergötland någonstans) men knappat någon långdistanskryssare.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Vet ej om det omnämnts tidigare i tråden, men här kan man tala om för GM att man inte tänker köpa deras skitprodukter om de lägger ned Saab. Bara att tala om för General Murderers vad de har att vänta sig.:tummenupp

www.iwontbuyfromgm.com
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag måste erkänna för Valmers att jag är mellan tyskkombi just nu och har tvingats bruksköra Långforden. Min kropp och framför allt min rygg skriker lite efter en tyskkombi trots hyfsad åkkomfort med farthållare, läderratt och inställbart svankstöd.
Man får ta den för vad den är. En lastbil. Grym att dra med, lasta 1,5 ton 0-16 på flaket eller hämta redskap till traktorerna på (hämtade en harv på 800 kilo som var lika stor som forden i höstas nere i Östergötland någonstans) men knappat någon långdistanskryssare.
Så varför jämför du en lastbil med Q7 då?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så varför jämför du en lastbil med Q7 då?

Det var du som tog upp det då du förklarade att en sådan kan man inte ha för den har inte samma lyx å komfort som en autobahnkryssare och det är bara WT-folk som tjöper sånna..

Det ÄR ingen autobahnkryssare. Det är en last/dragbil.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Med en lätt uppstyrning elektroniskt har man ett vrid på närmare 1000 nm. Och sen finns det nästan inga gränser om man ställer på/byter turbon, spridare. Polaren bromsade sönder en bänk i Uppsala med sin Cummins. När de senare fått fason på bänken och körde igen hade han 1600 nm på däcken med 35:eek:r på.
Då säger du att fålkans dieselsuv har minsann 700 nm och det är sant men vara över ett kort register för att göra den gullig att köra. 7.3:ans maxvrid ligger från 1200 rpm till 2600 i en jämn och fin linje.
Q7 V12 TDI quattro har 1000 Nm (bregränsat) mellan 1750-3250 rpm ur 6 liters volym.

Det var du som tog upp det då du förklarade att en sådan kan man inte ha för den har inte samma lyx å komfort som en autobahnkryssare och det är bara WT-folk som tjöper sånna..

Det ÄR ingen autobahnkryssare. Det är en last/dragbil.
Det sa jag inte. Jag sa att det är ett jävla rappel och att man måste tända på hillbillymyten fullt ut för att betala för dylika reliker.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Q7 V12 TDI quattro har 1000 Nm (bregränsat) mellan 1750-3250 rpm ur 6 liters volym.

Koppla för den så ska dra runt den.


Det sa jag inte. Jag sa att det är ett jävla rappel och att man måste tända på hillbillymyten fullt ut för att betala för dylika reliker.

Eller så gillar man enkla, pålitliga och robusta lösningar.

Du kan inte komma och påstå att den är mer Hillybilly/WT att dra på sig Chevalierbyxorna, lämna våningen i hufvudstaden för att sätta sig i BMW-kombin och åka ut mot familjegården/godset/marinan på Wermdö och dra upp en Nimbus med en 7.3 liters commonrailturbodieselbestyckad gårdstruck än att sitta i Värmland med bigbrother/göteborgsfrisyr och under somarmånaderna harva runt på smala svenska banor i ösregn och betala ganska mycket pengar för att åka ganska fort på en ganska ny hoj och sedan basunera ut över intranätet hur aristokratisk man är?

Jag sätter en gåslever på att du har en "mediaanläggning" hemma med LCD-tv och soroundsystem i sobert utförande på en miomöbel.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Eller så gillar man enkla, pålitliga och robusta lösningar.

En massa yrande om allt möjligt efter en god haschpipa.
Javisst, vill du åka i dyngan så varsågod. Det blir dock lite löjeväckande när hillbillyfansen ska tala om hur fantastiskt starka Cummins-dieslarna är, när den specifika effekten är pinsamt låg.
Sedan kan amerikanerna snacka om High Output hur mycket de vill, det lurar bara dumma amerikaner och hillbilly-Emil från Kil (och tydligen även några i huvudstaden).
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Om jag inte är totalt felaktigt informerad så finns det varken SAAB Q7 V12 TDI quattro eller SAAB Cummins... och om jag inte minns fel så har väl SAAB inte ens släppt sin "SUV" än, och troligen kommer den väl inte släppas heller.

Men eran "diskussion" är trevlig att följa... :tungan
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om jag inte är totalt felaktigt informerad så finns det varken SAAB Q7 V12 TDI quattro eller SAAB Cummins... och om jag inte minns fel så har väl SAAB inte ens släppt sin "SUV" än, och troligen kommer den väl inte släppas heller.

Men eran "diskussion" är trevlig att följa... :tungan
Haha, ja. Men ditt påpekande visar också på en annan skrämmande brist hos SAAB; dieselmotorer (nej, en upphottad Isuzu-rova räknas inte). Bluffen med E85 är ju bara en pinsam parentes.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Javisst, vill du åka i dyngan så varsågod. Det blir dock lite löjeväckande när hillbillyfansen ska tala om hur fantastiskt starka Cummins-dieslarna är, när den specifika effekten är pinsamt låg.
Sedan kan amerikanerna snacka om High Output hur mycket de vill, det lurar bara dumma amerikaner och hillbilly-Emil från Kil (och tydligen även några i huvudstaden).

Som jag tidigare sagt så är bilen ändamålsenlig. Jag gillar ändamålsenliga saker. Ska jag köra bil vill jag inte ha en SUV utan ett strykgärn. Ska jag utföra något arbete vill jag inte ha en SUV utan Långforden. Hur många hästar tror du en Scaniatradare har? Tror du vikt, viktdistrubution och svängmassa kan spela in eller är det en myt?
Q7:ans övertvångsmatade maskin är till för en sak och det är att sälja bilen till puckon. Vad tror du händer om man drar så mycket bilen orkar? Ju mer den drar desto mindre kommer framhjulen hjälpa till och slutligen har man 1000 nm på en knixig komfortbakaxel med en massa elektronik på. Det enda som skulle hända är att det skulle lukta bränt.

Med Långforden har jag: Hämtat otaliga lass ärtsingel, bärlager, 0-16, jordbruksredskap, hojar, mm. Planterat skog, Dragit många hundratals meter stängsel, vid ett tillfälle även dragit upp en traktor, en LandRover och en sur Flipper 620 på trailer ihopkopplade på en och samma gång då de första två inte lämpats för uppgiften. Just det, det sista var med gammelforden utan turbo och bara 180 hästar.

Jag skulle aldrig kunna använda t.ex en Q7. Den är inte bättre på något ovan än det jag har i BMW-kombi/Långfordkombon. Möjligtvis dvd-skärmar i nackstöden så ungarna håller tyst men senare spyr då de blivit åksjuka. Nu har jag inga ungar heller...

Får man fråga vad herrn själv har för bil?

Haha, ja. Men ditt påpekande visar också på en annan skrämmande brist hos SAAB; dieselmotorer (nej, en upphottad Isuzu-rova räknas inte). Bluffen med E85 är ju bara en pinsam parentes.

Det är väl det enda jag kan hålla med om.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top