Saab

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Från syrliga påhopp till idogt ryggdunk på under timmen, bara på sporthoj.
Så här fort lärde inte ens jag o korvgubbe oss att stå ut med varandra, det tog 2-3 år kanske. Inte för att vi gör det alltså men ändå. :mad:

Teo *hjärta* valmers = sant

:blah
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Från syrliga påhopp till idogt ryggdunk på under timmen, bara på sporthoj.
Så här fort lärde inte ens jag o korvgubbe oss att stå ut med varandra, det tog 2-3 år kanske. Inte för att vi gör det alltså men ändå. :mad:

Teo *hjärta* valmers = sant

:blah
Han har en Ford. Sådana utsatta människor måste man faktiskt behandla barmhärtigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag inte gillar och som ledde till att jag sålde bilen snabbt och billigt var:

Så fort man rullar över 10 kmt låses dörrarna för att påvisa att bilen är av premiumklass och att ingen medelinkomsttagare ska kunna hoppa in. Detta vore ok om biljäveln låstes upp så fort föraren öppnar dörren men icke.

Dessutom skriker en liten distande zummer så fort bältet inte är på vilket bilen ska skita i. Jag har köpt den och den skal inte säga till mig (ingen av mina BMW har brytt sig om bälte).

Båda delarna är Amerikanska påfund och återfanns på min fars Cheva Transporer.

Desbättre gick "ghetto doors" att progammera bort.

Jag har en Saab, den har finesser som att slå på lyset när tändningen slås på och stänga av lyset när tändningen slås av.

Alltså det riktiga lyset, inte någon spänningsreducerad variant på halvljus som inte går att blända om till helljus.

Den finessen har dom haft sedan 60 talet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker att det är positivt att man numera kan tjöpa amerikanska bilar för rimliga peningar.
Till exempel Chevrolet Matiz eller Niva.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Där har vi ett exempel på hur viktigt det e med "riktiga" däck, nu var väl filmen från europa men allafall.

Med så lite snö så sitter jag och gäspar i lastbilen:trött
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Och utan att ha ägt någon Subaru (men väl SAAB) vågar jag nog påstå att 9-2 är den bästa "SAAB" som någonsin byggts...
Det är möjligt, men just den modellen är som en instruktionsmanual för konsten att förstöra ett (redan skamfilat) varumärke.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Etanol har visat sig vara en social katastrof. "Ätbar energi" som skulle kunna ge föda åt en människa i ett helt år i ett u-land blir ca en tank bränsle för någon "rik i ett i-land".
Och arbetsförhållanden m.m. ute i fälten där sockerrör osv. bearbetas är ju inte heller så vackra.

(något sådant, länge sedan jag såg en dokumentär om det hela hehe)

Jaså du har sett en propagandadokumentär som du svalde med hull och hår.
Arbetsförhållanden är inte bra på fälten, men så köp inte brasilien etanol då. Amerika och Europa är också stora producenter. Vi har även svensk tillverkning som större delen av oss redan idag kör på (låginblandning)

Det är bra att ta till sej fakta innan man sprider rena lögner!

Kontruerad för (miljö)skattebefrielse endast, ingen jävel tankar E85 som ju är både dyrt och odrygt.
Dessutom är det knappast 'hållbart' (som det heter på töntsvenska) att producera E85 av grödor i Sverige eller importera skiten från Brasilien.

Alltid roligt att se en WT LCA. Varför är det inte hållbart att tillverka etanol i europa? Om det är kostnadseffektivt att importera från Brasilien så gör vi det likväl som att vi köper olja från Mellanöstern istället för Norge.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Alltid roligt att se en WT LCA. Varför är det inte hållbart att tillverka etanol i europa? Om det är kostnadseffektivt att importera från Brasilien så gör vi det likväl som att vi köper olja från Mellanöstern istället för Norge.
Faktum kvarstår att inte speciellt många tankar E85, men åtnjuter de fördelar som "miljöbil" innebär.

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I mina hemtrakter kokas det dieselbränsle på grönflis.
Det tror jag mer på.
Etanol är inget effektit bränsle.
Särskilt inte när man bygger motorer som äen skall gå på bensin.
Det hindrar konstruktörerna från att använda etanolens större tolerans mot kompression.
En enkel lösning vore att restriktera turbons laddtryck vid bensindrift och därmed sänka fyllnadsgraden.
Det skulle ge lägre kompressionstryck trots högt kompressionsförhållande.
Då har man byggt en etanolmotor som kan köras på bensin.
Dagens motorer är bensinmotorer som kan köras på etanol.

Absolut bästa lösningen är direktinsprutning.
En dieselmotor med styrning som tillåter olika bränsleval.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
I mina hemtrakter kokas det dieselbränsle på grönflis.
Det tror jag mer på.
Etanol är inget effektit bränsle.
Särskilt inte när man bygger motorer som äen skall gå på bensin.
Det hindrar konstruktörerna från att använda etanolens större tolerans mot kompression.
En enkel lösning vore att restriktera turbons laddtryck vid bensindrift och därmed sänka fyllnadsgraden.
Det skulle ge lägre kompressionstryck trots högt kompressionsförhållande.
Då har man byggt en etanolmotor som kan köras på bensin.
Dagens motorer är bensinmotorer som kan köras på etanol.

Absolut bästa lösningen är direktinsprutning.
En dieselmotor med styrning som tillåter olika bränsleval.
Exakt. Scania ligger långt framme med denna teknik.

Intressant krönika (intervjun med Hasse Johansson är riktigt bra, hittar den dock inte på nätet): http://www.automotorsport.se/news/12483/dackevall-saab-scania-hade-bollen/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
GM dödar (mördar) Saab. Ett mycket passande uttryck enligt min mening. Sluta vänstervrida allt.:mad:

De gör väl vad de vill med Saab, det är deras bolag.
Eller ska (s) bestämma det också månne? ;)

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.

Själv skulle jag vilja se total miljöpåverkan på att bygga vilken miljöbil som helst, från råvarubrytning i långtbortistan till frakter kring jordklotet till marknadsföring globalt jämfört med att behålla sin gamla bil.

Jag är ganska säker på att det bästa vore att behålla sin gamla bil.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Faktum kvarstår att inte speciellt många tankar E85, men åtnjuter de fördelar som "miljöbil" innebär.

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.

Ja, du har helt rätt. Precis så går det till. Däremot låginblandas 5% etanol i bensinen. Det är där man har miljövinsten. Till låginblanding används dessutom inte brasilien etanol!

Det där är en jävligt intressant sak att fundera på, jag är av samma åsikt.

Skit samma om den drar 2liter milen, den är redan producerad

Det där beror ju på hur långt du tänker köra den. Breakeven uppnås någon gång!
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top