Saab

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där beror ju på hur långt du tänker köra den. Breakeven uppnås någon gång!

En "så kallad forskare på KTH" menade att man kunde köra sin gamla volvo 142 från 1970 200000mil innan den släppt ut lika mycket som en ny S60 gjort när den rullar av bandet.

Siffror och modeller är inget jag minns till hundra, men likväl. Gick på SR för nåt år sen..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En "miljöbil" består av väldigt mycket dyra och svårbrutna ämnen, allt ifrån kopparen i motorerna till batteriernas kemi.

Brytningen av koppar till motorer och lithium/nickel/whatever till batterierna (som är förbrukningsvara) skitar också ned miljön

Räknar man sen på att man laddar sin elbil med Kol/Gas kondens (vilket man i praktiken gör) så är faktiskt en modern dieselbil betydligt miljövänligare under sin livstid.

Jag gillar inte riktigt jämförelsen Hummer VS Prius, där man kom fram till att en hummer gjorde mindre miljöskada under sin livscykel än en prius av olika anledningar, men jämför en Prius med en normalbil (diesel eller bensin)av samma storlek så stämmer det.

Det vill ju givetvis inte miljömupparna höra talas om, förbrukade batterier med giftiga metaller i är ju inget problem ÄN.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag gillar inte riktigt jämförelsen Hummer VS Prius, där man kom fram till att en hummer gjorde mindre miljöskada under sin livscykel än en prius av olika anledningar, men jämför en Prius med en normalbil (diesel eller bensin)av samma storlek så stämmer det.

Det vill ju givetvis inte miljömupparna höra talas om, förbrukade batterier med giftiga metaller i är ju inget problem ÄN.

Det stämmer även på Hummer vs Prius. I den stora undersökningen som låg till grund för denna (som jag läst) är det Cerokee samt Blazer och pickisarna, speciellt de med diesel som låg klart bäst till som de som påverkar miljön minst utslaget på livslängden.
Anledningen att man nämner just Hummern är att den är en symbol för överflöd och miljöförstörelse men är i själva verket inget annat än en Chevapickis med hummerkaross.
Pickisarna och vanarna (även suburban, blazer, bronco, ramcarger, osv) är samma bilar i grunden och innefattar i princip bara stål bortsett från alla 22" fälgar och skit folk har.

Bli miljövän tjöp Långford.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Anledningen att man nämner just Hummern är att den är en symbol för överflöd och miljöförstörelse men är i själva verket inget annat än en Chevapickis med hummerkaross.
Pickisarna och vanarna (även suburban, blazer, bronco, ramcarger, osv) är samma bilar i grunden och innefattar i princip bara stål bortsett från alla 22" fälgar och skit folk har.

Jo, fast Hummern (och alla dom andra bilarna som delar teknik) är ju miljögrisar.

Dom är onödigt stora och onödigt törstiga och fulla av onödiga kromdetaljer, och krom är inte miljövänligt.

Om bara plåten i karossen på en hummer är dubbelt så tung som plåten i karossen på Priusen så ger du ju priusen ett miljöövertag bara där, det följer hela bilarna, det går åt dubbelt så mycket färg/lösningsmedel till dubbelt så mycket plåt, osv...

Tittar du på en normal Opel/VW/Ford/Volvo, eller varför inte på Toyotas egna modeller (eftersom Priusen är en Toyota borde väl det vara rimligast) så är det inte mycket krom, plasten är återvinningsbar på alla bilar (även hummern förvisso) och vikten på bilarna man jämför är likartad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå miljöbilar, det är förbjudet med bly i resistorer. En resistor innehåller kanske något mikrogram bly, max.
I elbilar travas bly-ackarna på hög och de innehåller några tiotals kilo bly, men mikrogrammet i kretskortet är förbjudet enligt EU-direktiv! :lol

Only in Europe!
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det stämmer även på Hummer vs Prius. I den stora undersökningen som låg till grund för denna (som jag läst) är det Cerokee samt Blazer och pickisarna, speciellt de med diesel som låg klart bäst till som de som påverkar miljön minst utslaget på livslängden.

Bli miljövän tjöp Långford.

Någon länk till den vetenskapliga undersökningen ifråga?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite som dieselbilar med diverse EGR reningar, AdBlue osv. I slutändan drar de mer/mil vilket måste generera mer råolja ur backen. Inte helt med på den ekvationen heller....


Räknar man sen på att man laddar sin elbil med Kol/Gas kondens (vilket man i praktiken gör) så är faktiskt en modern dieselbil betydligt miljövänligare under sin livstid.

Detta är just det gemene man tror, men faktum är att Sverige producerar enbart Kärnkraft-/Biobränsle-/vatten-/vindel. Att vi köper kol/gaskondens är ENBART för att vi säljer vår gröna el till länder med just detta. Vi säljer alltså mer än vårt behov och således köper vi tillbaka billig "omiljövänlig" el.
Håller vi oss till vårt, så blir det inte någon fossil el alls.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo, fast Hummern (och alla dom andra bilarna som delar teknik) är ju miljögrisar.

Dom är onödigt stora och onödigt törstiga och fulla av onödiga kromdetaljer, och krom är inte miljövänligt.

Om bara plåten i karossen på en hummer är dubbelt så tung som plåten i karossen på Priusen så ger du ju priusen ett miljöövertag bara där, det följer hela bilarna, det går åt dubbelt så mycket färg/lösningsmedel till dubbelt så mycket plåt, osv...

Tittar du på en normal Opel/VW/Ford/Volvo, eller varför inte på Toyotas egna modeller (eftersom Priusen är en Toyota borde väl det vara rimligast) så är det inte mycket krom, plasten är återvinningsbar på alla bilar (även hummern förvisso) och vikten på bilarna man jämför är likartad.

Det var därför de lite äldre pickisar/Blazrar, mm låg högt upp på listan. De må har mer plåt men lever i regel 3-4 gånger längre om inte mer. Som sagt, miljöpåverkan utslaget på livslängd.

Någon länk till den vetenskapliga undersökningen ifråga?

Jag ska försöka få tag på den. Fick den på pdf av min polare som jobbar med miljökonsekvensbeskrivningar på Atkins men har den inte kvar då jag vid ett tillfälle hällde 2 öl över datorn. Men han ska ha den fortfarande.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska försöka få tag på den. Fick den på pdf av min polare som jobbar med miljökonsekvensbeskrivningar på Atkins men har den inte kvar då jag vid ett tillfälle hällde 2 öl över datorn. Men han ska ha den fortfarande.

Min far kanske har den kvar, han la fram den när dom skulle upphandla bilar till landstinget, med inriktning på miljövänligheten.

Dom köpte etanolfordar som aldrig har tankats med etanol någonsin....
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dom köpte etanolfordar som aldrig har tankats med etanol någonsin....

Som killen som köpte min hoj för ett par månader sedan sa. De skulle ha tjänstebilar och han ville ha BMW´s lilla snåldiesel men fick nej och det blev en etanolSAAB 9-3. Den trog enligt honom nästan 2 liter på etanol så han körde på bensin precis som alla andra.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
En "så kallad forskare på KTH" menade att man kunde köra sin gamla volvo 142 från 1970 200000mil innan den släppt ut lika mycket som en ny S60 gjort när den rullar av bandet.

Siffror och modeller är inget jag minns till hundra, men likväl. Gick på SR för nåt år sen..

Ja är det så bör vi precis som du säger köra vidare med det vi har. Det innebär att jag är en miljökämpe redan nu :tummenupp

Som killen som köpte min hoj för ett par månader sedan sa. De skulle ha tjänstebilar och han ville ha BMW´s lilla snåldiesel men fick nej och det blev en etanolSAAB 9-3. Den trog enligt honom nästan 2 liter på etanol så han körde på bensin precis som alla andra.

Har man blyfot kan den ta 2 liter bensin med utan problem. 1,0-1,1 liter kör du den på utan vidare normalt.
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
9-3 kanske drar 2 liter milen i stan men dom drar inte 2 liter vid blandad körning.
min drar mellan 1,1 å 1,2 blandad på E85, vilket iofs oxå är för mkt.
om nån sa tidigare: bensinmotorer som går på etanol, inte tvärt om.


senaste skvallret är väl annars att GM ska svara in 7:e Jan.
dock så tycker jag att GM är för tysta. det är Spykersnubben som pratar.
jag vill ha infon från GM!


slå inte ihjäl varandra i striderna kring Audis å långfordar... :krama
nu ska jag ut å åka skidor!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag bestämmer själv om jag vill avliva min hund, men det betyder inte att resten av familjen skiter i om så sker.

Nej, men det betyder inte att du är skyldig på att lyssna på familjens gnäll hur länge som helst heller.
Jag tror GM vet att diverse folk tycker det är synd om de stänger Saab nu. Att diverse folks resonemang stannar vid just det, konstaterande hur synd det är spär säkert på deras vilja att stänga det. Fan tro om inte ngn i styrelsen är så trött på de där uppkäftiga asen från LO att det går princip i det snart.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Detta är just det gemene man tror, men faktum är att Sverige producerar enbart Kärnkraft-/Biobränsle-/vatten-/vindel. Att vi köper kol/gaskondens är ENBART för att vi säljer vår gröna el till länder med just detta. Vi säljer alltså mer än vårt behov och således köper vi tillbaka billig "omiljövänlig" el.
Håller vi oss till vårt, så blir det inte någon fossil el alls.

Det stämmer inte alls. Gemene man har rätt. Vi producerar kolkondensel, el ur avfall (viss andel är fossil) el från olja, el från torv osv. Vi bränner allt vi kan så länge det är lönsamt! Ryaverket i göteborg är en stor naturgasanläggning med 3 elgenererande turbiner tex.

Så nog producerar vi fossil el.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Fan tro om inte ngn i styrelsen är så trött på de där uppkäftiga asen från LO att det går princip i det snart.

När vad som under se senaste 10-15 åren framstått som världens mest stupida fordonsindustrialister är i farten kan det mycket väl bli bli så.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När vad som under se senaste 10-15 åren framstått som världens mest stupida fordonsindustrialister är i farten kan det mycket väl bli bli så.

I det ämnet kan jag inget, vad har de gjort som varit så dumt?

För övrigt kan vi nog avsluta diskussionen snart, GM vill inte sälja till de oseriösa intressenterna. Synd att Saab var så dåligt att ingen vettig vill betala. :(


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/gm-inget-av-buden-pa-saab-kommer-att-lyckas_4019341.svd
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det mesta, i synnerhet med anknytning till Saab, finns omnämnt tidigare i denna tråd. Bara att läsa.

Det mesta jag sett är subjektivt dravel, som när någon beskyller marknadsavdelningen för att ha tänkt i kvartalstermer.
Sådant kan man förstås inte fästa någon som helst vikt vid.
Finns det något konkret eller låter vi känslorna svalla? ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det mesta jag sett är subjektivt dravel, som när någon beskyller marknadsavdelningen för att ha tänkt i kvartalstermer.
Sådant kan man förstås inte fästa någon som helst vikt vid.
Finns det något konkret eller låter vi känslorna svalla? ;)

Ja, det faktum att man inte låtit Saab skapa det som hade legat rätt i tiden.

Fyrhjulsdriften, klar för 15år sen.

NG900/OG9-3 En sorgligt gammal platta som GM bestämde man skulle utgå ifrån.
(Hur lätt är det att konkurrera på den fria marknaden om man bara har gammal ost?)

Saabutvecklade konstruktioner som man stoppat rakt ner i fallfärdiga märken som Cadillac, istället för att lägga krutet där det fanns någon potential (Cadillac BLS kontra en ny 9-5)



Ett axplock.

Liten detalj till; Dieselmotorerna; Fick de utveckla egen? Nej, använd gammal uråldrig Opelmotor. Förfina? NEJ! Använd den sura sexan och skramliga 2.2an. Inte förrän i 13:e timmen fick man göra lite justeringa på 1.9 dieseln och vips hade man en av de bättre på marknaden. Så jävla dags då, 2008... (9-3 TTiD, 185hk dubbelturbodiesel med riktigt bra ekonomi) Den kunde man gjort långt före, och lett den utvecklingen. nu är det Audi som tog den stafettpinnen. GM, fel satsningar ifrån dag ett...
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top