Självklart kan alla bolag fatta felaktiga beslut, jag tycker bara inte så framkommit i denna tråd. Mest känslosamt dravel om jag ska vara ärlig, Teknikens Värld-generationen möter bittra metallare ungefär.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det så du ser vad som skrivits...
Varför läggs saab ner och inte nåt mindre givande som Cadillac? Jo, Saab finns i Sverige och eftersom stor del av ägandeskap är USA:s regering med 61% av aktieandelarna (Om inte det är SOSSEFASONER så fan ta djävulen..) så är det ju mer rätt ut Amerikans regeringssynpunkt att putta i pengar i nåt som stannar i landet. Givetvis. Men om det är vinsteffektivt? Knappast, eftersom de inte är innovativa nog att producera eftersträvansvärda produkter. (Läs, de säljer skitkasst för det är gammalt skrot..) Hade man istället satsat på saab så hade man kunnat inom några år genererat ett ökat kassaflöde in till GM, det tåget har dock gått. Detta skulle man gjort på 90-talet...
Hade de istället varit med i matchen, så hade de också kunnat göra effektiva dieselmotorer (som säljer absolut bäst på personbilssidan), bra och säkra små och mellanklassbilar (NEJ, Daewoo är inte vare sig bra eller säkra). Men icke, man producerar fortfarande stor del vinkeljärn med stötstänger. Som de sen får rea bort för inte ens det amerikanska folket köper dom
Men du Markus borde ju själv förstå att besluten som tas runt GM är felaktiga med tanke på att det är förstatligat, något som är så vänstervridet att det lyser blodsrött...