Saab

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sannolikt har man löst det på liknande sätt som Volvo gjorde när Ford köpte Personvagnar. Varumärket ligger i ett samägt bolag. Båda parter har rätt till det, men kan bara bruka det på sina respektive produkter.

Lastvagnar och Volvo construction måste slå frivolter av lycka när VolvoPV går till Geely... :rolleyes:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självklart kan alla bolag fatta felaktiga beslut, jag tycker bara inte så framkommit i denna tråd. Mest känslosamt dravel om jag ska vara ärlig, Teknikens Värld-generationen möter bittra metallare ungefär.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det så du ser vad som skrivits...

Varför läggs saab ner och inte nåt mindre givande som Cadillac? Jo, Saab finns i Sverige och eftersom stor del av ägandeskap är USA:s regering med 61% av aktieandelarna (Om inte det är SOSSEFASONER så fan ta djävulen..) så är det ju mer rätt ut Amerikans regeringssynpunkt att putta i pengar i nåt som stannar i landet. Givetvis. Men om det är vinsteffektivt? Knappast, eftersom de inte är innovativa nog att producera eftersträvansvärda produkter. (Läs, de säljer skitkasst för det är gammalt skrot..) Hade man istället satsat på saab så hade man kunnat inom några år genererat ett ökat kassaflöde in till GM, det tåget har dock gått. Detta skulle man gjort på 90-talet...

Hade de istället varit med i matchen, så hade de också kunnat göra effektiva dieselmotorer (som säljer absolut bäst på personbilssidan), bra och säkra små och mellanklassbilar (NEJ, Daewoo är inte vare sig bra eller säkra). Men icke, man producerar fortfarande stor del vinkeljärn med stötstänger. Som de sen får rea bort för inte ens det amerikanska folket köper dom :död

Men du Markus borde ju själv förstå att besluten som tas runt GM är felaktiga med tanke på att det är förstatligat, något som är så vänstervridet att det lyser blodsrött...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sannolikt har man löst det på liknande sätt som Volvo gjorde när Ford köpte Personvagnar. Varumärket ligger i ett samägt bolag. Båda parter har rätt till det, men kan bara bruka det på sina respektive produkter.

Mycket möjligt att man löst det på det viset. Då tillkommer frågan om hur SAAB Defence Systems ställer sig till att GM vill sälja sin ägarandel av varumärket vidare.

Minns att det uppstod en del frågetecken när Rolls Royce Motors (Rolls Royce och Bently) såldes i slutet på 90- talet. BMW och Audi var köparna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars (läs försäljningen till BMW).

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Lastvagnar och Volvo construction måste slå frivolter av lycka när VolvoPV går till Geely... :rolleyes:

En försäljning innebär möjligen att Ford måste förhandla med AB Volvo. Dock kan Volvo knappast stoppa försäljningen. Ford måste dock sannolikt i förhandlingar med presumtiva köpare tillse att att köparen följer de avtalsvillkor som Ford har med AB Volvo om förvaltningen av varumärket.

Mycket möjligt att man löst det på det viset. Då tillkommer frågan om hur SAAB Defence Systems ställer sig till att GM vill sälja sin ägarandel av varumärket vidare.

Se ovan, gäller förmodligen även i Saabfallet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Maximal vinst på tre månaders sikt? På ett års sikt? På tio års sikt? Det är en viss skillnad och förmodligen helt avgörande för strategier och investeringsbeslut. Jag behöver väl knappast förklara för dig vad kortsiktiga vinstmaximeringar kan ha för inverkan på ett företag sett över längre sikt?

Jag vet inte vad för placeringshorisont GM's aägare har, förmodligen lång nu när det är ett sossebolag som Fettsnok konstaterar.
Är mest förvånad över en annan sossefierad fråga, nämligen vem som vet bäst om vad GM's ägare skall göra med sina slantar - Mona eller de själva? Jag tror de flesta investerare är betydligt klokare än de flesta politiker.

Diskussionen blir dessutom lätt bisarr när man pratar om Saab och Opel som olika bolag, vem i Trollhättan bryr sig om GM's resultat? Ingen som intervjuats i media i alla fall. Man får lätt känslan av att det anses vara en rättighet att få bygga bilar, vem som betalar och om det är lönsamt bryr man sig inte om, bara man har jobb. En fullt naturlig reaktion för den arbetslöshetshotade men någon borde ju kunna tänka i all oreda som råder.

Tänk om det är som så att Saab i Trollhättan har ett gäng jävla fån som försökt tillförskansa sig fördelar i snart tjugo år och inte fattat enkla direktiv? Kan det vara så att GM i USA inte är nöjda med ledningen och kulturen? När man lyssnar på fack och anställda får man ju känslan av "ja vi kan det här, vi är så duktiga". Jag tyvcker mig kunna skönja att de inte fattat sin roll. GM har uppenbarligen misslyckats med att kommunicera och implementera den dock, de borde kört hårdhandskar redan på 90-talet så hade det kanske blivit ordning.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Är mest förvånad över en annan sossefierad fråga, nämligen vem som vet bäst om vad GM's ägare skall göra med sina slantar - Mona eller de själva?

Är den frågan retorisk?

Om ägarstrukturen i GM är den som nämndes nyss, ligger det nära till hands att det är ledningen för bolaget och inte ägarna som bestämmer inriktningen på verksamheten. För övrigt inte helt ovanligt i större bolag (döttrar undantagna) oaktat ägarstrukturer.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På en hemsida har man samlat massor av artiklar och nyheter angående SAAB: www.saabunited.com

Tittat lite på den till och från under ett par dagar och läste några av artiklarna länkade på hemsidan, två av dem nedan:

http://www.detnews.com/article/2009.../OPINION0339/Saab+hangs+on+by+its+fingernails

http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/content/dec2009/db20091231_189370.htm

"Other bidders are expressing interest in pieces of Saab should GM liquidate it as planned, the person involved in the talks said. GM could sell factory equipment, car technology, tooling and real estate in Trollhaetten, Sweden, where Saab is based.

GM can't sell the Saab brand name. It is owned by Saab Automobile AB, defense contractor Saab AB and commercial truck maker Saab Scania, said Eric Geers, a Saab spokesman. He declined comment on the sale process."

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Eccelstone verkar ju vara spekulant och den mannen är ju inte beroende av några eib-lån så liket kanske får leva ytterligare några år innan det sakta tynar bort.

Tror tyvärr att GM inte vill sälja överhuvudtaget. Annars så kanske Eccelstone kunde bygga en Saab F1 bil som går på etanol? Skulle vara bra reklam. :)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det har varit nära.
Regeringsbeslut på att de skulle vara självständiga.
För att "konkurens är nyttigt."
Som om det inte fanns andra konkurenter.
Måhända är konkurs nyttigt också?

Konkurens o konkurs är ju äckligt lika ord....

För övrigt är det daxs att glömma Saab o sikta framåt!

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Man får väl gratulera SAAB idag. Hoppas Spyker blir en bra ägare.

Återstår bara att se hur Mona o Östros ska hitta en negativ vinkling på affären.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Haha, det ska faktiskt bli väldigt intressant. Jag är orolig för en röd-grön röra men det är stor risk för det. Skulle vara "kul" med Ohly som finansminister...

Återstår bara att se hur Mona o Östros ska hitta en negativ vinkling på affären.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC