Jag bara menade att det är symptomatiskt att säljare och andra golf-människor verkar tilltalas av Audi.
Hela sthlm är fullt av audisar
Audi är en myt.
Långforden är tillsammans med en dito utrustad cumminsdodge ohotat bäst på att utföra de sysslor den är till för. Dessutom är det den billigaste bilen att äga av dem jag haft hittills.
Den utger sig inte för att vara någon långfärdsdunkare men trots det är den förvånansvärt komfortabel med relativt hård styrservo och bra sikt pga höjden. Har varit mellan tüskkombi ett år nu och vardagligbrukat Långforden utan större bekymmer. Lite bökig att parka får jag erkänna men man lär sig.
Audin däremot...
Har inte kört RS4 men förutsätter att det som skiljer är drivlina, bromsar och chassikomponenter. Hade en A4-05 och det jag gillade på bilen var: fyrhjulsdriften. Den var ointressant och körglädjeslös men det är något jag föredrar i en dunkarkombi. Jag vill inte ha "spännande" körning i 70 mil för då är man helt slut och den tuffade på bra genom saltsträngar och modd. Sen gillade jag ljudet i orginalstereon men det var väl allt.
Det jag inte gillar och som ledde till att jag sålde bilen snabbt och billigt var:
Så fort man rullar över 10 kmt låses dörrarna för att påvisa att bilen är av premiumklass och att ingen medelinkomsttagare ska kunna hoppa in. Detta vore ok om biljäveln låstes upp så fort föraren öppnar dörren men icke.
Dessutom skriker en liten distande zummer så fort bältet inte är på vilket bilen ska skita i. Jag har köpt den och den skal inte säga till mig (ingen av mina BMW har brytt sig om bälte).
Dörrjävlarna går inte att öppna utan flyger igen så fort man försöker få upp dem så man får dem på sig. Gärna på morgonen när man trött kommer meden kaffe som sedan sprutar rätt in i bilen när dörren kommer.
Ex av ett vanligt scenario: Jag skall slänga något i det på tok för trånga utrymmet i min mellanklasskombi och rullar sakta upp mot verkstan på gården. Dörrarna låser sig och zummern tjuter. Lite fort slänger man sig lätt irriterad ut med bilen igång, får dörren på sig så man blir förbannad, försöker öppna bakluckan som är låst så man måste in i bilen och trycka på en knapp...
Till slut vill man slå sönder skiten.
Min TV som låg i kartong fick inte plats i kombin hur jag än gjorde så den fick vi ta i polarens farsas golf (som delar chassi med den mindre A3)
Många detaljer i bilen som knappar och taklampskonsol återfanns i golfägarens andra klart äldre passat (och givetvis i golfen) vilket måste kännas exklusivt för den dåre som köper en sprojlans Ådi framför BMW/Merc..
Under mina 3 BMW330xi har jag inte pillat på ac´n mer än max en gång per bil men i A4:an var det en vardagssyssla. Till och med en varm sommardag på Gotland med nedvevade ruror var knepigt för bilen. Då sprutade den kalluft på vindrutan så det låg en immridå framför ansiktet. Jag kunde inte få den att sluta.
Man kan inte köpa hjul på blocket för alla A3,A4,A5,A6 har olika ET,nr offset, däckdimensioner så man får tjöpa plagiatfälgar eller nya för 40 lök. BMW-fälgar passar BMW.
När jag genomförde service vid 8.200 mil fick jag reda på att nästa, en "microservice" var redan vid 9000
Där skulle en auktoriserad Ådimek byta stift och luftfilter...
dihelvete
90% av inredningsbudgeten har gått till ratten och växelspaksknoppen som förmedlar högsta kvalitét men när man kikar runt lite så är det bara bakelit och knapparna kärvar och i bland fastnar de.
När det kröp ner mot 5+ ute blev 2-litersbensinaren lätt svårstartad. En av mina 330 stod i 10 dagar uppe i Bydalen i över 20- utan värmare och hoppade seda igång som om den nyss vore varmkörd.
För de som tvivlar och har en A4. När ni sitter i förarplatsen. Böj er då fram till höger och klappra lite med handen mot väggen till växellådstunneln nere vid passagerarplatsens vänstra for och känn efter vad för känsla som förmedlas. Tills bevis om motsatsen lagts fram är jag övertygad om att det rör sig om en masonitskiva med en tunn film fejkläder klistrat över.
Nu är jag jäkligt kräsen och förväntar mig en hel den från en ändamålsenlig bil.
Vill bara förklara att det är inte ok att klaga på en Unimog för att den saknar komfort, en skodapickis för att den saknar baksäte, eller en grävmaskin för att den har dålig/saknar stereo. Gnäll i så fall på att Unimogen är dålig i terräng (om den nu mot förmodan är det), osv.
Det Långforden är skapt för finns det inget att gnälla på.
Det A4:an är skapt för lämnar enligt mig en hel den över att önska.