Saab

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Som jag tidigare sagt så är bilen ändamålsenlig. Jag gillar ändamålsenliga saker. Ska jag köra bil vill jag inte ha en SUV utan ett strykgärn. Ska jag utföra något arbete vill jag inte ha en SUV utan Långforden. Hur många hästar tror du en Scaniatradare har? Tror du vikt, viktdistrubution och svängmassa kan spela in eller är det en myt?
Q7:ans övertvångsmatade maskin är till för en sak och det är att sälja bilen till puckon. Vad tror du händer om man drar så mycket bilen orkar? Ju mer den drar desto mindre kommer framhjulen hjälpa till och slutligen har man 1000 nm på en knixig komfortbakaxel med en massa elektronik på. Det enda som skulle hända är att det skulle lukta bränt.

Med Långforden har jag: Hämtat otaliga lass ärtsingel, bärlager, 0-16, jordbruksredskap, hojar, mm. Planterat skog, Dragit många hundratals meter stängsel, vid ett tillfälle även dragit upp en traktor, en LandRover och en sur Flipper 620 på trailer ihopkopplade på en och samma gång då de första två inte lämpats för uppgiften. Just det, det sista var med gammelforden utan turbo och bara 180 hästar.

Jag skulle aldrig kunna använda t.ex en Q7. Den är inte bättre på något ovan än det jag har i BMW-kombi/Långfordkombon. Möjligtvis dvd-skärmar i nackstöden så ungarna håller tyst men senare spyr då de blivit åksjuka. Nu har jag inga ungar heller...

Får man fråga vad herrn själv har för bil?



Det är väl det enda jag kan hålla med om.
Nej, en SUV är absolut ingenting för mig. Att ta en en kompetent bil, exempelvis en BMW 5-serie, och höja den 20 cm, kalla den för X5 och därmed förstöra väghållningen är bara befängt.

En Cummins-Ford må vara ändamålsenlig i en grustag, men sedan är det slut på fördelarna. Jag förstår mycket väl vilka arbetsuppgifter Fårrden är lämpad för.
Jag törs även garantera att en Q7 klarar otroligt tuffa jobb. Audis torsen-quattro är en skottsäker drivlina.

Jag kör en Audi RS4.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En Cummins-Ford må vara ändamålsenlig i en grustag, men sedan är det slut på fördelarna. Jag förstår mycket väl vilka arbetsuppgifter Fårrden är lämpad för.

Då har man en gubbkombi också och saken är biff. Men i ärlighetens namn så är Långforden helt ok att köra. Grymt skön servo, fantastisk på isiga vägar även om man kör bakjkulsdrivet. Lite liv från 7.3:an är det som är man som mig så gillar man det men i övrigt helt ok. Körde hem den från Helsingborg när jag köpte den och det finns många personvagnar som har betydligt mer obekväma säten. Nya golfen t.ex.

Jag törs även garantera att en Q7 klarar otroligt tuffa jobb. Audis torsen-quattro är en skottsäker drivlina.

Jag kör en Audi RS4.

Japp men när du hasat runt ett nimbusskrov fyllt med havstulpaner, sjögräs, upprörd dy, mm och lossat tampar vill du då hoppa in i din enmiljoners Q7?

Sorry att jag spammar.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Japp men när du hasat runt ett nimbusskrov fyllt med havstulpaner, sjögräs, upprörd dy, mm och lossat tampar vill du då hoppa in i din enmiljoners Q7?

Sorry att jag spammar.
Troligen inte. :hihi

Vad i helvete händer med SAAB, GM och diverse skojare som bjuder över sitt lånelöfte? Vilken fars.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej, en SUV är absolut ingenting för mig. Att ta en en kompetent bil, exempelvis en BMW 5-serie, och höja den 20 cm, kalla den för X5 och därmed förstöra väghållningen är bara befängt.

En Cummins-Ford må vara ändamålsenlig i en grustag, men sedan är det slut på fördelarna. Jag förstår mycket väl vilka arbetsuppgifter Fårrden är lämpad för.
Jag törs även garantera att en Q7 klarar otroligt tuffa jobb. Audis torsen-quattro är en skottsäker drivlina.

Jag kör en Audi RS4.

Valmers... säljare... Audi:D
Det var ingat oväntat märkesval ;)


I övrigt har tyckar jag er diskussion är lite urspårad.
Ditt argument om "slirautomat" tycker jag dessutom haltar. En sån låda är ju tex ngt nödvändigt om man ska ta ut höga vridmoment på hjulen utan 24 växlar. Man vill helt enkelt ha en konverter (eller momentomvandlare på svenska) på en bil som tex powerstroke-pickisen. Annars fodras en herulisk massa växlar, som på en konventionell manuell lastbilslåda.

Titta på vilka bilar och automattransmissioner man bygger bärgarbilar på. Ska det vara automat så är det med momentomvandlare som gäller, annars blir det en full blown lastbilstransmission med 24 växlar. Dessutom är jag övertygad om att Teo.s Ford har lockup.

Förutom alla göromål som Teo tagit upp är ju Teo.s pickup är ju helt optimal om man tex har en bit vägunderhåll på sin lott. Pefekta bilar att montera hydralisk plog på iom stel framaxel

Själv skulle jag dock inte vilja köpa en en sån bil eftersom jag inte har så mycket sådana sysslor och bor inne i stan och försöker köra bil så lite som möjligt här. Men jag kan gilla dessa pickisar just för att det är så kraftigt byggt. Men det skulle ju vara en kvarnsten runt halsen att i stadsmiljö ha en bil som är större än alla andras.:död Däremot har har lätt att förstå vilken bra allroundbil det är på tex en gård med skog och vägunderhåll.

Jag tror ibland att TopGear och andra program har gjort att många nutidsmänniskor tror att tex planetlådor med momentomvandlare, bladfjädrar, stel fram- och bakaxel och rambyggt alltid är en nackdel och sämre teknik. Det är det inte.

Dessutom är det helt annan motorteknik om man ska ta ut maxeffekt kontinuerligt. I Teo ford är det tex 14 liter motorolja. Jag tror det är ingefär samma i i Cummins 5.9 litersdiesel som sitter i tex Dodge Ram. Den motorn är ju också vanlig i stadsbussar. Dvs dessa motorer har en helt annan rating än många moderna personbilsdieslar, byggda för mycket tyngre drift. Mer som Scanias 9 litersdieslar som sitter i många bussar här i stan tex.

Är det ngt jag tycker är töntigt vad gäller jänkebilar så är det när man ser Bling-hummers här inne i stan. Jag bara kräks på den bilen, ett 4wd militärt persontransportfordon, smaklöst pimpad och tagen ur sitt sammanhang. :zpy

Dock tycker jag att man kan respektera dom som köper tex en Dodge-Ram Cummins-pickis bara för att de njuter av den kraftiga tekniken. Det är ju inte mer vilset än att köpa en Cayenne, tycker jag.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag inte är totalt felaktigt informerad så finns det varken SAAB Q7 V12 TDI quattro eller SAAB Cummins... och om jag inte minns fel så har väl SAAB inte ens släppt sin "SUV" än, och troligen kommer den väl inte släppas heller.

Men eran "diskussion" är trevlig att följa... :tungan

Förutom våldtäkten med SAAB trailblazer, fanns det inte även en GM-plan på att sätta SAAB-dekaler på ngn SUV-Mutchobitcho :D
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kontruerad för (miljö)skattebefrielse endast, ingen jävel tankar E85 som ju är både dyrt och odrygt.
Dessutom är det knappast 'hållbart' (som det heter på töntsvenska) att producera E85 av grödor i Sverige eller importera skiten från Brasilien.

Förutom våldtäkten med SAAB trailblazer, fanns det inte även en GM-plan på att sätta SAAB-dekaler på ngn SUV-Mutchobitcho :D
Har du sett "SAAB" 9-2? GM Badge Engineering när den är som sämst.

Valmers... säljare... Audi:D
Det var ingat oväntat märkesval ;)
Det är ingen sur tjänstevagn. Räsern är köpt som en ren entusiastbil.

Ditt argument om "slirautomat" tycker jag dessutom haltar. En sån låda är ju tex ngt nödvändigt om man ska ta ut höga vridmoment på hjulen utan 24 växlar. Man vill helt enkelt ha en konverter (eller momentomvandlare på svenska) på en bil som tex powerstroke-pickisen. Annars fodras en herulisk massa växlar, som på en konventionell manuell lastbilslåda.
Självfallet. Det jag stör mig på är när tillverkare monterar slirautomater i prestandabilar och kallar dem för sportiga, trots att en "manuell" växling tar en evighet.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Etanol har visat sig vara en social katastrof. "Ätbar energi" som skulle kunna ge föda åt en människa i ett helt år i ett u-land blir ca en tank bränsle för någon "rik i ett i-land".
Och arbetsförhållanden m.m. ute i fälten där sockerrör osv. bearbetas är ju inte heller så vackra.

(något sådant, länge sedan jag såg en dokumentär om det hela hehe)


Etanol har visat sig vara en social katastrof. "Ätbar energi" som skulle kunna ge föda åt en människa i ett helt år i ett u-land blir ca en tank bränsle för någon "rik i ett i-land".
Och arbetsförhållanden m.m. ute i fälten där sockerrör osv. bearbetas är ju inte heller så vackra.

(något sådant, länge sedan jag såg en dokumentär om det hela hehe)

Förutom våldtäkten med SAAB trailblazer, fanns det inte även en GM-plan på att sätta SAAB-dekaler på ngn SUV-Mutchobitcho :D

Mmmm, I love the smell of företagsvåldtäkt in the morning :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du sett "SAAB" 9-2? GM Badge Engineering när den är som sämst.


Det är ingen sur tjänstevagn. Räsern är köpt som en ren entusiastbil.


Självfallet. Det jag stör mig på är när tillverkare monterar slirautomater i prestandabilar och kallar dem för sportiga, trots att en "manuell" växling tar en evighet.

Kollade upp den http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-2X
Uhuhuh! :död


Jag bara menade att det är symptomatiskt att säljare och andra golf-människor verkar tilltalas av Audi.
Hela sthlm är fullt av audisar :D

Ja då håller jag med, konventionella automater är ju inte speciellt sportiga med dagens mått mätt. Lite som fullservo.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kontruerad för (miljö)skattebefrielse endast, ingen jävel tankar E85 som ju är både dyrt och odrygt.

Min kollega har en saab etanol och han räknar alltid på vad som är billigast, ibland är det etanol och ibland är det bensin (beroende på dagspris).
Hur som helst får man fånigt lågt förmånsvärde med en sådan, hade det inte varit för att det är en så sjukt tråkig och ful bil så hade det varit rätt okej att pröjsa en tusing i månaden.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag bara menade att det är symptomatiskt att säljare och andra golf-människor verkar tilltalas av Audi.
Hela sthlm är fullt av audisar :D

Audi är en myt.

Långforden är tillsammans med en dito utrustad cumminsdodge ohotat bäst på att utföra de sysslor den är till för. Dessutom är det den billigaste bilen att äga av dem jag haft hittills.
Den utger sig inte för att vara någon långfärdsdunkare men trots det är den förvånansvärt komfortabel med relativt hård styrservo och bra sikt pga höjden. Har varit mellan tüskkombi ett år nu och vardagligbrukat Långforden utan större bekymmer. Lite bökig att parka får jag erkänna men man lär sig.

Audin däremot...

Har inte kört RS4 men förutsätter att det som skiljer är drivlina, bromsar och chassikomponenter. Hade en A4-05 och det jag gillade på bilen var: fyrhjulsdriften. Den var ointressant och körglädjeslös men det är något jag föredrar i en dunkarkombi. Jag vill inte ha "spännande" körning i 70 mil för då är man helt slut och den tuffade på bra genom saltsträngar och modd. Sen gillade jag ljudet i orginalstereon men det var väl allt.

Det jag inte gillar och som ledde till att jag sålde bilen snabbt och billigt var:

Så fort man rullar över 10 kmt låses dörrarna för att påvisa att bilen är av premiumklass och att ingen medelinkomsttagare ska kunna hoppa in. Detta vore ok om biljäveln låstes upp så fort föraren öppnar dörren men icke.

Dessutom skriker en liten distande zummer så fort bältet inte är på vilket bilen ska skita i. Jag har köpt den och den skal inte säga till mig (ingen av mina BMW har brytt sig om bälte).

Dörrjävlarna går inte att öppna utan flyger igen så fort man försöker få upp dem så man får dem på sig. Gärna på morgonen när man trött kommer meden kaffe som sedan sprutar rätt in i bilen när dörren kommer.

Ex av ett vanligt scenario: Jag skall slänga något i det på tok för trånga utrymmet i min mellanklasskombi och rullar sakta upp mot verkstan på gården. Dörrarna låser sig och zummern tjuter. Lite fort slänger man sig lätt irriterad ut med bilen igång, får dörren på sig så man blir förbannad, försöker öppna bakluckan som är låst så man måste in i bilen och trycka på en knapp...

Till slut vill man slå sönder skiten.:mad:

Min TV som låg i kartong fick inte plats i kombin hur jag än gjorde så den fick vi ta i polarens farsas golf (som delar chassi med den mindre A3)

Många detaljer i bilen som knappar och taklampskonsol återfanns i golfägarens andra klart äldre passat (och givetvis i golfen) vilket måste kännas exklusivt för den dåre som köper en sprojlans Ådi framför BMW/Merc..

Under mina 3 BMW330xi har jag inte pillat på ac´n mer än max en gång per bil men i A4:an var det en vardagssyssla. Till och med en varm sommardag på Gotland med nedvevade ruror var knepigt för bilen. Då sprutade den kalluft på vindrutan så det låg en immridå framför ansiktet. Jag kunde inte få den att sluta.

Man kan inte köpa hjul på blocket för alla A3,A4,A5,A6 har olika ET,nr offset, däckdimensioner så man får tjöpa plagiatfälgar eller nya för 40 lök. BMW-fälgar passar BMW.

När jag genomförde service vid 8.200 mil fick jag reda på att nästa, en "microservice" var redan vid 9000:confused: Där skulle en auktoriserad Ådimek byta stift och luftfilter... :vadihelvete

90% av inredningsbudgeten har gått till ratten och växelspaksknoppen som förmedlar högsta kvalitét men när man kikar runt lite så är det bara bakelit och knapparna kärvar och i bland fastnar de.

När det kröp ner mot 5+ ute blev 2-litersbensinaren lätt svårstartad. En av mina 330 stod i 10 dagar uppe i Bydalen i över 20- utan värmare och hoppade seda igång som om den nyss vore varmkörd.

För de som tvivlar och har en A4. När ni sitter i förarplatsen. Böj er då fram till höger och klappra lite med handen mot väggen till växellådstunneln nere vid passagerarplatsens vänstra for och känn efter vad för känsla som förmedlas. Tills bevis om motsatsen lagts fram är jag övertygad om att det rör sig om en masonitskiva med en tunn film fejkläder klistrat över.

Nu är jag jäkligt kräsen och förväntar mig en hel den från en ändamålsenlig bil.

Vill bara förklara att det är inte ok att klaga på en Unimog för att den saknar komfort, en skodapickis för att den saknar baksäte, eller en grävmaskin för att den har dålig/saknar stereo. Gnäll i så fall på att Unimogen är dålig i terräng (om den nu mot förmodan är det), osv.
Det Långforden är skapt för finns det inget att gnälla på.
Det A4:an är skapt för lämnar enligt mig en hel den över att önska.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Audi är en myt.
Audin däremot...

Har inte kört RS4 men förutsätter att det som skiljer är drivlina, bromsar och chassikomponenter.
Det är mycket lättare att räkna upp vad som är lika mellan RS4 och A4 än vad som skiljer. Låt dig inte luras av att siluetten är ungefär samma.

Det är just ändamålsenligheten jag är ute efter. Jag ville ha en äkta premiumbil med fyra dörrar, fyra sittplatser, fyrhjulsdrift, riktigt bra prestanda och framför allt ingen jävla slirautomat eller kombicontainer.
När de kraven var uppställda fanns det bara ett val för mig.

Edit:
Alla bilar har en bältesvarnare idag. Har man inte det sänks betyget i Euro NCAP.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är mycket lättare att räkna upp vad som är lika mellan RS4 och A4 än vad som skiljer. Låt dig inte luras av att siluetten är ungefär samma.

Det är just ändamållämpligheten jag är ute efter. Jag ville ha en äkta premiumbil med fyra dörrar, fyra sittplatser, fyrhjulsdrift, riktigt bra prestanda och framför allt ingen jävla slirautomat eller kombicontainer.
När de kraven var uppställda fanns det bara ett val för mig.

Ok. Då ska du inte känna dig träffad.

Men till alla andra A4-ägare:mad:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag blir förbannad än idag när jag ser det där missfostret. :mad:

Jag bara menade att det är symptomatiskt att säljare och andra golf-människor verkar tilltalas av Audi.
Hela sthlm är fullt av audisar :D
Jag lägger ned hela min själ i att inte uppfattas som 'en riktig säljare' (ofta synonymt för en riktig idiot). Och golf är sannerligen inte min sport. :död
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad kan andrahandsvärdet på en sådan tänkas vara?:D
Kanske ska slå till på en på rent jävelskap och så skriver man Opel racing på sidan och har cadillacfälgar. Blir svårt för både lapplisor och snytar att hålla reda på.
Tänk om man hade fått sitta med på styrelsemötet under vilket beslutet om "SAAB" 9-2X togs.

"Hey, Rick."
"Yeah, where's my cowboy hat? I've left it somewhere."
"OK, but we need a smaller sized SAAB to market state side."
"No problem, let's pick one of our premium cars from Japan and do a make-over."
"Great idea Rick, you're the best."
"Yeah, I know. Make sure people know it's a true SAAB product."
"No problem Rick, we'll put the brand right up in the front."
"Great! Where's my damn hat?"
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är alltså bara fronten och ratten i princip som är SAAB på 9-2X?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top