Saab

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu har jag en bmw, nyligen införskaffad så har inte märkt av några än.. Finns säkert, men kan inte tänka mig att det är i samma utsträckning som saaben hade
Generella typfel på BMW E39:
Strulande ABS-givare
Styrenheten
Bakhjulslagren
Kontrollampan märkt "Airbag"
Bromsarna
katalysatorerna
Pixelbortfall
Rost
Låset på bagagelucka
Kylaren
Fläktkopplingen
elektronikboxen
Kupéfläkten
Vibrationer i fram- och bakvagn

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Generella typfel på BMW E39:
Strulande ABS-givare
Styrenheten
Bakhjulslagren
Kontrollampan märkt "Airbag"
Bromsarna
katalysatorerna
Pixelbortfall
Rost
Låset på bagagelucka
Kylaren
Fläktkopplingen
elektronikboxen
Kupéfläkten
Vibrationer i fram- och bakvagn

Nu har jag iofs en E90 men finns nog många standardfel där mé. Men saaben är den enda bil där man fått uppleva alla samtidigt i samma bil :näsblod

Vad innebär "pixelbortfall"?

Har man haft en saab vet man vad det betyder :hihi Menas att pixlarna som displayen till t ex stereon är uppbyggd av och när några dör ser det lite lustigt ut :gnissla

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu har jag iofs en E90 men finns nog många standardfel där mé. Men saaben är den enda bil där man fått uppleva alla samtidigt i samma bil :näsblod

Jag har haft alla på min e39 under 13000mil. Mina saabar har rullat fläckfritt, bränsleledning är nog det ända jag kan komma på som strulat.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
GM har REDOVISAT förlust på Saab i Sverige under 20 år, det helt sant. Men tror du på allvar att GM sysslat med välgörenhet till Trollhättan för att vara snälla?

Uppenbarligen finns det ett antal intressenter som vill äga Saab, men GM vill av någon anledning inte sälja.

Så varför har de då haft för anledning att redovisa förlust till Saab under 18 år? Vad skulle GM tjäna på att medvetet erodera bilmärket Saab?

De intressenter du pratar om består av obskyra banker, bil drömmare och små sportvagnstillverkare som varken har kunnandet eller ekonomiskt styrka att driva Saab.

Om Saab har varit så fantatiskt varför har de inte fått mer seriösa intressenter på att köpa Saab?

Och allt som står i tidningarna är helt sant? Du tycker inte själv att det konstigt att ett sånt stort företag som GM bara plöjer ner en massa pengar i Saab i flera år?

Edit:Chili var före

Reportern ringde till pressansvarige på Saab och frågade i klarspråk när de gick med vinst senast. Sen har övriga medier konstaterat att under GM´s tid på tjugo år har Saab endast gått med vinst i två år.
Förstår inte varför det ska vara så svårt för er att ta in det, det är ren fakta.

Sen varför GM inte utvecklade märket är väldigt konstigt, det är ändå GM som har största ansvaret för Saab position just nu.

Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Förstår inte varför det ska vara så svårt för er att ta in det, det är ren fakta.

Efter 9 år på Saab varav ngr år som förtroendevald vet man faktiskt lite hur GM har skött Saab och allt man ser och hör inte verkligheten till. Fast vill man tro att allt är sant så får man göra det men verkligheten är en anann.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
självklart(!?) vill väl GM helst lägga ner SAAB och inte sälja vidare det.

lägger dom ner det så kan dom behålla kunskap och teknologi till sig själva/Opel - säljer dom SAAB säljer dom ju bort teknologin också.

Kneedrag

Guest
självklart(!?) vill väl GM helst lägga ner SAAB och inte sälja vidare det.

lägger dom ner det så kan dom behålla kunskap och teknologi till sig själva/Opel - säljer dom SAAB säljer dom ju bort teknologin också.

Min tanke också. De vill ju inte att Saab ska överleva och "kanske konkurrera mot opel" i framtiden.

Aja så går det när man säljer av företag till utlandet.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Så varför har de då haft för anledning att redovisa förlust till Saab under 18 år? Vad skulle GM tjäna på att medvetet erodera bilmärket Saab?

De intressenter du pratar om består av obskyra banker, bil drömmare och små sportvagnstillverkare som varken har kunnandet eller ekonomiskt styrka att driva Saab.

Om Saab har varit så fantatiskt varför har de inte fått mer seriösa intressenter på att köpa Saab?

Reportern ringde till pressansvarige på Saab och frågade i klarspråk när de gick med vinst senast. Sen har övriga medier konstaterat att under GM´s tid på tjugo år har Saab endast gått med vinst i två år.

Sen varför GM inte utvecklade märket är väldigt konstigt, det är ändå GM som har största ansvaret för Saab position just nu.

-Du bygger enbart dina fakta på media, jag bygger mina fakta på vad min arbetsgivare talar om för mig. Inget konstigt eller svårt att fatta med det hoppas jag vi kan vara överens om.

-Det är självklart att vår presstalesman talar om vad som kan läsas i Saab's årsredovisning, allt annat vore ju lögn.

-Saab är ett av de få märken GM haft som säljs globalt vilket ger fina möjligheter att trixa med skattekostnader världen över. Som exempel redovisas alla bilar som säljs på US-marknaden som förlust i Sverige. Detta varken hemligt eller ens olagligt, men nämns ytterst sällan av media.

-Ingenjörerna på Saab jobbar även med utveckling av komponenter till GM's övriga bilflotta. Inte helt oväntat kan man trixa en hel del med redovisningen av dessa internkostnader.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
-Du bygger enbart dina fakta på media, jag bygger mina fakta på vad min arbetsgivare talar om för mig. Inget konstigt eller svårt att fatta med det hoppas jag vi kan vara överens om.

-Det är självklart att vår presstalesman talar om vad som kan läsas i Saab's årsredovisning, allt annat vore ju lögn.

-Saab är ett av de få märken GM haft som säljs globalt vilket ger fina möjligheter att trixa med skattekostnader världen över. Som exempel redovisas alla bilar som säljs på US-marknaden som förlust i Sverige. Detta varken hemligt eller ens olagligt, men nämns ytterst sällan av media.

-Ingenjörerna på Saab jobbar även med utveckling av komponenter till GM's övriga bilflotta. Inte helt oväntat kan man trixa en hel del med redovisningen av dessa internkostnader.
Vad är då anledningen till att GM vill avyttra eller lägga ner denna vinstmaskin placerad i Trollhättan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är då anledningen till att GM vill avyttra eller lägga ner denna vinstmaskin placerad i Trollhättan?

Att inte svenska staten ville ösa in mer pengar i ett USA ägt bolag, i USA har ju staten öst in pengar i GM, förmodligen mot att dom då räddar så många jobb som möjligt i USA.

Så oavsett om om saab har gått med vinst eller förlust så var dom tvungen att offra någon fabrik utanför USA för att få pengarna.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har haft alla på min e39 under 13000mil. Mina saabar har rullat fläckfritt, bränsleledning är nog det ända jag kan komma på som strulat.

Då är du nog ganska ensam. Dessutom spelar siffror bara in delvis när man köper en bil, man måste vilja ha bilen också. Har suttit i en -08 9-3 som gått 1.800 mil och den kändes som en bil från 90-talet.

SAAB som märke är i dag bara namnet. Bilen är samma skit som Opel, Vauxhall, Holden, Cadillac, mfl= GM´s personbilsplattform. På samma sätt är Volvo, Renault, Ford, Jagyar/Austin (innan Tata tog över -08) osv och Audi, VW, Skoda, Seat, etc. Det är ett sätt att bygga bilar billigt och sedan ta igen lite på reservdelsmarknaden. Alla har väl sett Volvos reklam om sina orginaldelar?

Säga vad man vill om BMW och Merc men de har byggt sina bilar som de själva velat ha dem vilket ofta även leder till att vanliga döda vill ha dem.

BMW t.ex var lika stora som Volvo när Ford köpte Volvo. Resultatet talar för sig själv...

Jag är övertygad att en våghalsig Kristian von Koenigsegg med Borderline Eker i ryggen hade varit kanon för SAAB om man kollar lite på vad för visioner de hade.
Målet att tillverka så många bilar som möjligt urholkar bilnamnet och leder till att enda sättet att få vinst är att fortsätta producera så många som möjligt till så låga priser som möjligt.
Gör bilar folk vill ha i stället så löser allt annat sig av sig själv.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Säga vad man vill om BMW och Merc men de har byggt sina bilar som de själva velat ha dem ..

Som när jag var inne med en e39:a på verkstad då bränslepumpen dött efter blott 7000mil. Både kundmottagaren och meken sa i stereo "Ganz normal".
(pumpen dog för övrigt igen på den bilen vid 15000mil, hurray.. Om man ska ha i skitdelar så kan man väl för fan montera dem så de är åtkomliga... )
Ok, kvalitén var således inte riktigt i linje med den bild som försöker påvisas.
På saaben fick jag byta soppapump vid 21000mil. (för övigt det enda som bytts, och skrället rullar än...):gnissla

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Som när jag var inne med en e39:a på verkstad då bränslepumpen dött efter blott 7000mil. Både kundmottagaren och meken sa i stereo "Ganz normal".
(pumpen dog för övrigt igen på den bilen vid 15000mil, hurray.. Om man ska ha i skitdelar så kan man väl för fan montera dem så de är åtkomliga... )
Ok, kvalitén var således inte riktigt i linje med den bild som försöker påvisas.
På saaben fick jag byta soppapump vid 21000mil. (för övigt det enda som bytts, och skrället rullar än...):gnissla

Alla dessa storys... De säger inte så mycket om verkligheten, bara om enstaka personers bild av den.
När jag tog en bulle till flyget för att hämta Långforden så babblade jag med taxiföraren. Han sa att den V70´n han hade var den första och sista Volvon han någonsin skulle äga. Den hade gått 17.000 mil och var helt slut. Han hade bytt: Samtliga bussningar, hjullager, motorfästen (som var de samma som satt på bensinmodellen....:näsblod) och bilen kändes helt färdig. Hans tidigare E-klasse hade gåt 45.000 mil helt utan problem och dennes nya ägare hade kört ytterligare, om det var 15 eller 17 tusen mil med den.

Och en gammelmerca jag och polaren tog som taxi från Bydalen hade gått 85.000 problemfria mil...

Det säger inte heller så mycket för att jag bara är en apa som redogör för vad en annan apa har sagt men bränn 1.000 spänn på taxi en dag. Ta en bulle för en hundring och testa en Volvo, en E-klasse, en Volvo, en E-klasse osv, kanske kasta in en bubblare så får du en ganska bra bild av hur det ligger till.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jepp, solskens- och skräckhistorier finns överallt. Själv har jag bara kört gamm-bilar (+15000mil på mätarn) men varit obehagligt problembefriad. Kanske beror på skötsel?

Han sa att den V70´n han hade var den första och sista Volvon han någonsin skulle äga. Den hade gått 17.000 mil och var helt slut.

Står en -09 sådan här på gården och jag lovar, den var slut när den rullade av bandet. Maken till sämre chassi har jag inte varit med om. Bilen vinglar även olastad i normal landsvägsfart. Man får sitta och parera som nån jävla Grönholm i hastigheter över 70. Enda bil man som förare riskerar att bli åksjuk i..
En mondeo med högre pris..

En merca rullar säkert långt om de inte blir saltade... (grannens ML400 har varit inne på rostlagning 12ggr..)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Står en -09 sådan här på gården och jag lovar, den var slut när den rullade av bandet. Maken till sämre chassi har jag inte varit med om. Bilen vinglar även olastad i normal landsvägsfart. Man får sitta och parera som nån jävla Grönholm i hastigheter över 70. Enda bil man som förare riskerar att bli åksjuk i..
En mondeo med högre pris..

En merca rullar säkert långt om de inte blir saltade... (grannens ML400 har varit inne på rostlagning 12ggr..)

Jo, när jag tänker efter så är taxichaffisar oftast lätt pedantiska. De tar sig själva på lite för stort allvar. Uppklädda och fina besöker de tvätthallen ett par gånger om dagen och står och damsuger mattorna mellan körningarna. Om alla bilar behandlades så så kanske verkligheten skulle se annorlunda ut.

Undantaget är förstås de idioter som trots 10-20 mil om dagen bakom ratten fortfarande inte kan tjöra atumat :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min tanke också. De vill ju inte att Saab ska överleva och "kanske konkurrera mot opel" i framtiden.

Aja så går det när man säljer av företag till utlandet.

Nu får det vara nog snart.
Starta tjejdel på forumet - nu!

[YOUTUBE-ID]LS37SNYjg8w[/YOUTUBE-ID]

• Gilla
Reaktioner: N/A
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...