Saab

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vrid om kniven bara, för all del gör det.:(

Sen håller jag i och för sig med dig om att allt snack om att det här är regeringens fel bara är kvalificerat nonsens. Saab har med GM:s förstklassiga hjälp sänkt sig själva. Vi skall vara tacksamma för att inte skattbetalarna är med på det sjunkande skeppet.

Det är oerhört tråkigt att SAAB läggs ned och jag lider med alla drabbade. Jad är själv från en stad där de två största arbetsgivarna la ner inom en 12-månaders period med allt vad det innebar för folk.

Däremot var det slut på ledsensmileys i smileyaffären.

Jag tycker regeringen gjort helt rätt som inte eldat för kråkorna med skattemiljarder åt SAAB.

Det jag däremot hoppas på nu är att man gör allt man kan och låter det kosta för att säkerställa att regionen får så bra förutsättningar som möjligt att återhämta sig.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fyfan, nu är min Saab värd skitmycket pengar för de kommer inte tillverkas längre! Kanske ska behålla den gamla häcken ändå....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hellre det än till Mugabe och ha svenska jobb kvar när det vänder...

Hur många miljarder fick Mugabe i år?
Såhär skriver SIDA:
"Det har under de senaste tio åren inte varit möjligt att ge bistånd genom den zimbabwiska regeringen...
...
När den zimbabwiska regeringen 2000 tog till brutalt våld och valfusk för att säkra sin makt avbröt Sverige sitt bilaterala bistånd till landet.
...
...
Vi ger stöd till bland annat mat, rent vatten och hälsovård genom organisationer som Röda Korset och den Internationella migrationsorganisationen IOM....
...
Den nya regeringen är i enormt behov av bistånd. Vi är också beredda att öka vårt stöd. Men så länge den gamla regimens män fortfarande har kvar mycket av makten kan vi inte ge bistånd direkt till statens arbete."
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hur många miljarder fick Mugabe i år?
Såhär skriver SIDA:
"Det har under de senaste tio åren inte varit möjligt att ge bistånd genom den zimbabwiska regeringen...
...Vi ger stöd till bland annat mat, rent vatten och hälsovård genom organisationer som Röda Korset och den Internationella migrationsorganisationen IOM....
...
Den nya regeringen är i enormt behov av bistånd. Vi är också beredda att öka vårt stöd. Men så länge den gamla regimens män fortfarande har kvar mycket av makten kan vi inte ge bistånd direkt till statens arbete."

Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men faktum kvarstår....SAAB försvinner och med det även jobben.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men faktum kvarstår....SAAB försvinner.

Du säger att Sverige ger Mugabe miljoner/miljarder men skiter i SAAB...

Min fråga är:
- Vilka miljoner/miljarder får Mugabe?

....och min andra fråga återstår:
- Skall regeringen ta miljarder ur statskassan för att rädda privata företag som gått med förluster i tiotals år?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det jag däremot hoppas på nu är att man gör allt man kan och låter det kosta för att säkerställa att regionen får så bra förutsättningar som möjligt att återhämta sig.

Jag hoppas Du har rätt, även om jag har mina tvivel. GM har inte skött förhandlingar med andra parter särskilt snyggt de senaste åren och här handlar det bara om att ge ut slantar som GM inte har. I synnerhet inte i skenet av villkoren för de lån man fått av amerikanska staten. Kalla mig gärna olyckskorp, men jag tror det ser dystert ut. Trollhättan och staten blir nog sittande med Svarte Petter här.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hallå, det är inte ett svenskt företag mer. Hade regeringen sponsrat GM med svenska skattemiljarder så hade jag lagt ner min röst för evigt, jag är liberal.

Hellre det än till Mugabe och ha svenska jobb kvar när det vänder...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Företagsekonomiskt är SAAB som företag inte värt att räddas, för ägaren.

Det är sorligt, men det är den krassa verkligheten. Verkligheten jag bor i, där det råder marknadsekonomi.

Men av själva bilen, SAAB, tycker jag det är synd att man inte får se fler av i framtiden.

/Badger - SAAB ägare
 

Kneedrag

Guest
tycker den här killen har rätt KOPIERAT från GP.se
http://www.gp.se/ekonomi/1.274699-gm-bar-ett-tungt-ansvar

GM bär ett tungt ansvar
När Koenigsegg hoppade av försvann det sista hoppet för Saab. Spyker kändes aldrig som ett alternativ. Men GM har störst ansvar för att det gått så här.

Fredag eftermiddag, strax innan jul. Tidpunkten kunde inte varit mer djävulskt vald, men det är väl egentligen ingens fel.

Det fanns helt enkelt inte tid när Koenigsegg drog sig ur.

Vi kommer aldrig att få veta om det kunde ha gått, med en annan liten sportbilstillverkare än holländska Spyker.

Men Koenigsegg fegade ur i sista stund och i den utdragna processen hade de också förstört chansen för Saab att överleva.

Nu kommer massor av förståsigpåare att säga att de vetat detta hela tiden, att Saab gjort förlust i 20 år och allt möjligt annat.

Ursäkta, men det är skitsnack.

Saab fick aldrig chansen i GM:s ägo. Sanningen är naturligtvis mångfacetterad och det har fattats avgörande felbeslut i Saabs ledning genom åren, framför allt när man lät kostnaderna för nuvarande Saab 9-3 skena iväg.

Men ansvaret för att Saab går i graven är GM:s.

GM har aldrig varit konsekventa med vad de ville göra med Saab. Man har valt väg och sedan ändrat sig, fattat beslut om nya bilmodeller och sedan avblåst dem och skickat hit chefer från USA, för att sedan ta hem dem när de just ändrat inriktning.

Kort sagt

GM har aldrig gett Saab en chans.

Nu får tusentals människor i Trollhättan med omnejd betala priset.

Konsekvenserna på lång sikt för bilindustrin i Västsverige är för tidigt att säga något om. Trollhättan kommer att återhämta sig på sikt.

Men just nu betalar Saabs anställda priset och det känns långtifrån OK.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Konsekvenserna på lång sikt för bilindustrin i Västsverige är för tidigt att säga något om. Trollhättan kommer att återhämta sig på sikt.

Men just nu betalar Saabs anställda priset och det känns långtifrån OK.

Tyvärr tror jag att bilindustrin i västsverige kommer att få fler problem framöver. Om, vilket verkar troligt, Volvo PV säljs till Kina kommer det inte finnas ngn tillverkning kvar om fem till tio år. Det är ett större problem för regionen.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fy fan! Sitter i lite av ett chocktilstånd efter att ha hört nyheterna...

GM:s velande i flera år resulterar i att vårat anrika SAAB läggs ner. Jäkla kul julklapp till alla tusentals anställda, lider verkligen med dom!

Vi ser den största "omstruktureringen" i bilindustrin någonsin tror jag. Om 10-20 år kör vi alla kinesiska bilar. Fy fan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vrid om kniven bara, för all del gör det.:(

Sen håller jag i och för sig med dig om att allt snack om att det här är regeringens fel bara är kvalificerat nonsens. Saab har med GM:s förstklassiga hjälp sänkt sig själva. Vi skall vara tacksamma för att inte skattbetalarna är med på det sjunkande skeppet.
Ja, hade dom haft en annan ägare, som vågade satsa på ny teknik, och inte såg allt europeiskt som en konkurrent från andra sidan havet, som hotade deras gamla stötstångsmotorer, bladfjädrar och träkarosser så hade dom nog klarat sig betydligt mycket bättre! :fakta

Jag tycker det är otroligt tragiskt, dom har alltid gjort snygga, spännande och körglada bilar. Trist dessutom för alla som blir av med jobben, både direkt och indirekt :(
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fast det var ju inget nytt, tex hela BMWs bilsortiment byggs ju redan där, iofs under annat namn och helt olagligt, men dom är identiska och kostar en bråkdel.

Kina går ju samma väg som japanerna en gång gjorde. Ofta medelst stöld.
Knepigt att de inte kan konstuera bilar själva. De är ju ganska många om man säger så, så någon borde ju vara en duktig bilkonstruktör...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kina går ju samma väg som japanerna en gång gjorde. Ofta medelst stöld.
Knepigt att de inte kan konstuera bilar själva. De är ju ganska många om man säger så, så någon borde ju vara en duktig bilkonstruktör...
Fast å andra sidan, varför uppfinna hjulet igen? Varför göra samma nybörjarmisstag nu som alla andra gjorde för 70 år sen? Dom har nog haft en tämligen hårt styrd utveckling där, och den har nog inte prioriterat bilar för den vanliga familjen :rolleyes:

Ok....så du menar att jag kan köpa en Kinesisk M3:a för en bråkdel..? länk tack!
Har inga länkar, dock sett program om det, eller om det var tidningsartikel :va

Fast google har som vanligt svaret:
http://hubpages.com/hub/Chinese_BMW_X5_Copy
http://carscoop.blogspot.com/2007/07/shuanghuan-sceo-chinese-bmw-x5-copy-cat.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_copy
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ja, hade dom haft en annan ägare, som vågade satsa på ny teknik, och inte såg allt europeiskt som en konkurrent från andra sidan havet, som hotade deras gamla stötstångsmotorer, bladfjädrar och träkarosser så hade dom nog klarat sig betydligt mycket bättre! :fakta

Jag tycker det är otroligt tragiskt, dom har alltid gjort snygga, spännande och körglada bilar. Trist dessutom för alla som blir av med jobben, både direkt och indirekt :(

En sak är då säker. Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig whatsoever att köpa en produkt från ett företag där GM har ägarintressen. Livstidsbojkott av det praktarselbolaget gäller.:fakta

Däremot skall jag nogsamt vårda min 9-5 Aero. En framtida raritet i sanning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top