tycker den här killen har rätt KOPIERAT från GP.se
http://www.gp.se/ekonomi/1.274699-gm-bar-ett-tungt-ansvar
GM bär ett tungt ansvar
När Koenigsegg hoppade av försvann det sista hoppet för Saab. Spyker kändes aldrig som ett alternativ. Men GM har störst ansvar för att det gått så här.
Fredag eftermiddag, strax innan jul. Tidpunkten kunde inte varit mer djävulskt vald, men det är väl egentligen ingens fel.
Det fanns helt enkelt inte tid när Koenigsegg drog sig ur.
Vi kommer aldrig att få veta om det kunde ha gått, med en annan liten sportbilstillverkare än holländska Spyker.
Men Koenigsegg fegade ur i sista stund och i den utdragna processen hade de också förstört chansen för Saab att överleva.
Nu kommer massor av förståsigpåare att säga att de vetat detta hela tiden, att Saab gjort förlust i 20 år och allt möjligt annat.
Ursäkta, men det är skitsnack.
Saab fick aldrig chansen i GM:s ägo. Sanningen är naturligtvis mångfacetterad och det har fattats avgörande felbeslut i Saabs ledning genom åren, framför allt när man lät kostnaderna för nuvarande Saab 9-3 skena iväg.
Men ansvaret för att Saab går i graven är GM:s.
GM har aldrig varit konsekventa med vad de ville göra med Saab. Man har valt väg och sedan ändrat sig, fattat beslut om nya bilmodeller och sedan avblåst dem och skickat hit chefer från USA, för att sedan ta hem dem när de just ändrat inriktning.
Kort sagt
GM har aldrig gett Saab en chans.
Nu får tusentals människor i Trollhättan med omnejd betala priset.
Konsekvenserna på lång sikt för bilindustrin i Västsverige är för tidigt att säga något om. Trollhättan kommer att återhämta sig på sikt.
Men just nu betalar Saabs anställda priset och det känns långtifrån OK.