Saab

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Nu förstår jag inte alls ditt resonemang, staten har gått in med stöd till svenska banker som har lånat ut för mkt pengar i baltländarna. Bankerna har försökt sig på ett högrisk projekt med chans på hög avkastning men det gick åt skogen. Men hävdar fortfarande att det är viktigare att skydda bankerna än ett bilmärke som gör bilar som ingen köper.
Då läste du inte artikel jag bifogade från DN. Den handlar om att Svenska staten lånat Baltiska stater 23 miljarder kronor fram till i oktober 2009 ...Svensk bilindustri blev lovad 28 miljarder och hur många miljarder av dessa har använts?


Det beror på nått som kallas för Finanskrisen och det startade redan i USA av banker som lättvindigt lånade ut pengar till folk som hade svårt att betala tillbaka. Nej detta beror inte på regeringen lika lite som förra krisen på 90-talet.

Så SAAB Automobiles nedgång beror enbart på bilar som ingen vill ha medan resten av Sveriges industri och för övriga västvärldens nedgång beror på finanskrisen...ok.


Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder i frågan företaget har inte gått med vinst! Varför ska det vara så himla svårt att fatta?
Tror du GM har använt sig av kreativ bokföring för att göra så företaget går med förlust?
Snarare så borde/har de ha suttit och försökt visa svarta siffror i bokföringen.
Saab har gjort en förlust på 20 000:- på varje bil eller 6 miljoner varje dag de senaste åren.
http://www.e24.se/business/verkstad...rat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24
Så GM´s verksamhet i Sverige är en del av GM´s sociala verksamhet, varför då och varför har de valt just Sverige i nästan 20 år för detta?



Så du tycker att det skulle vara i sin rätt att staten gick in som delägare i SAAB, med ditt resonmenang så gissar jag på det.

SAAB gör en produkt som knappast är särskilt bra eller nått som kunderna vill köpa. De säger sig göra en "premiumbil" men det är snarare en GM bil med Opel komponenter.

Sen finns det andra stora problem, den nya 9-5an ska ha ärvt en hel del kvalitetsprobilem från Opel Insignia. SAABen ska även ha fått mer problem eftersom de har pressat bilen genom konstruktionsavdelningen med tanke på konkurshotet.
När det gäller 9-3an så behövs den också bytas ut, den börjar bli omodern.

Har de börjat sälja nya SAAB 9-5 eller håller de fortfarande på med provserier? Och ja 9-3:an bör fasas ut mot en nyare modell.

Allt detta leder till oerhörda kostnader med liten chans för nån ev framtida avkastning. Att sen säga som du att staten borde gå in och dela det här kostnaderna finner jag som väldigt oansvarigt för svenska skattepengar.

Svenskt statligt ägande är inte optimalt men det kanske är bättre ett tag än att det är Kinesiska staten som äger bilindustrin i Sverige, bäst vore om staten kunde ge bra förutsättningar för ett svenskt privat ägande men det verkar inte vara högt upp på dagordingen. När stöd skall ske till svenska arbetare och tjänstemän då får vi nöja oss med...jobbcoacher.

Under varvskrisen på 70-talet så gjorde man på ett sätt som du förespråkar, det slutade med fartyg som rostade på land och massor av skattepengar som försvann för att hålla liv i en verksamhet som det inte nån marknad.

"1977 inrättades Svenska Varv AB av staten för att försöka lösa problemen med den förlustbringande varvsindustrin. Ett successivt övertagande av de svenska storvarven påbörjades, vilket kom att resultera i omfattande omstruktureringar och nedläggningar. Öresundsvarvet i Landskrona lades ned 1981 i vad som då var Sveriges största arbetsplatsnedläggning där 1800 förlorade jobben. Eriksberg och Lindholmen lades ned ganska omgående, medan Götaverken och Kockums kunde behålla viss verksamhet till slutet av 1980-talet om än med ständiga nedskärningar av arbetsstyrkan. Även det stora Uddevallavarvet lades ned i samband med att statens produktionsstöd till varvsindustrin upphörde 1985. Den politiska ledningen hade nu tröttnat på miljardrullningen till varven och Metall-facket, som hårdnackat motsatt sig att förlora ett enda arbetstillfälle i varvsindustrin, fick se sig besegrat i denna hårdnackade kamp om jobben, som till stora delar mer gällde politisk och facklig prestige än en anpassning till de realiteter som gäller inom all internationell konkurrensutsatt verksamhet. Svenska staten hade sammanlagt betalat ut 34 miljarder i direkta stöd till varvsindustrin då, men merkostnaden för varvsnedläggningen, som drabbade annan industriell och serviceverksamhet på tillverkningsorterna kan räknas i ytterligare tiotals miljarder kronor. Påpassligt bytte Svenska Varv AB namnet till Celsius AB i samma veva."
Från Wikipedia

Så för att man misslyckades en gång i tiden så ska staten aldrig mer ägna sig åt att rädda kvar industri i Sverige, svensk stålindustri räddades på 80-talet av staten men enligt dig så borde man bara lagt ned den?

Undra hur Japan och Sydkorea kunde segla upp som vinnare ur varvskrisen utan förmånliga lån från respektive stat, de kanske borde ha ägnat sig åt hushållsnära tjänster och rotavdrag istället?
 
Last edited:

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Om saab bilindustri går i graven kommer det enda saab som finns kvar vara SAAB Technologies som endast jobbar med flygförsvar. Fett!
 

Kneedrag

Guest
Saab försvinner , nästa blir Volvo 3-5 år så är det borta också, jag är helt säker på den punkten.
Och den regering vi har nu tycker jag har lyckats mycket bra med att få mer arbetslöshet här i Sverige.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Saab försvinner , nästa blir Volvo 3-5 år så är det borta också, jag är helt säker på den punkten.
Och den regering vi har nu tycker jag har lyckats mycket bra med att få mer arbetslöshet här i Sverige.

Är det regeringens fel att det råder finanskris och att Ford och GM inte vill äga dessa bolag längre? :confused:
Sedan kan man ju undra vad (s) någonsin gjort för svensk bilindustri, mer än att beskatta kunderna till döds och liera sig med miljöpartiet, bilisternas(biltillverkarnas fiende no1.

Det här hittade jag på ett annat forum. (obekräftade källor mao.)

1958: Först med bilbälten som standard, och inte som tillval
1969: Först i världen med halljusautomatik. Vem? om inte Saab.
1971: Först i världen med eluppvärmda säten
1972: Först i världen med att placera krockbalkar i dörrarna, och detta var Saab ensamma om förvånansvärt länge
1976: Först i världen med att leverera bilar med turbo som var hållbart och pålitligt nog att ha i standardvagnar
1978: Först i världen med elektrostatiskt luftfilter som blev allergikernas kelgris. För att fånga upp partiklar ner till 0,0004mm storlek.
1981: Vidvinkeldelen i ytterbackspegeln för att minska döda vinnkeln. Levererat av Saab så klart.
1982: Först med asbestfria bromsbelägg.
1991: Trionic som fortfarande är världens mest avancerade motorstyrsystem som kan mäta jonisering i cyllindrarna under själva förbränningen.
1991: Freonfria klimatanläggningen
1996: SAHR. Nackstöden som fångar upp huvud vid kollisioner bakifrån. Saab var först, Volvo försökte sno åt sig äran året efter.
1997: Först i världen med ventilerade säten för att hålla passagerare svettfria och så föraren är pigg och alert.


Det där är en lång lista på Sverige i ett nötskal, dvs teknikstyrda istället för marknadsstyrda företag.
Det var det som höll på att bli Ericssons död det med.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Är det regeringens fel att det råder finanskris och att Ford och GM inte vill äga dessa bolag längre? :confused:
Sedan kan man ju undra vad (s) någonsin gjort för svensk bilindustri, mer än att beskatta kunderna till döds och liera sig med miljöpartiet, bilisternas(biltillverkarnas fiende no1.




Det där är en lång lista på Sverige i ett nötskal, dvs teknikstyrda istället för marknadsstyrda företag.
Det var det som höll på att bli Ericssons död det med.

Jag vill inte att staten ska äga Saab eller pumpa in pengar för att hålla det flytande så långt tror jag de flesta håller med mig.

Men att ta bort skrotningspremie , parkering gratis om du köper miljöbil m.m har ju verkligen inte hjälpt Saab eller Volvo:död:rolleyes:.

Regeringen har avsatt miljarder för att rädda bilindustrin , men knappt några pengar har användts.


Teknikstyrda och marknadstyrda tycker jag måste gå hand i hand, Utan utveckling och att vara först med saker som marknaden vill ha så har man ingen chans mot Kina. 2 år brukar det ta så har Kina kopierat en teknisk avancerad produkt (enl experter som jobbar med sådana uträkningar, från en tv-dokumentär ,tyvärr kommer jag inte ihåg vad det programmet som visades heter ,:(typiskt du får ursäkta mig. Men det är inget jag tagit ur luften).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vill inte att staten ska äga Saab eller pumpa in pengar för att hålla det flytande så långt tror jag de flesta håller med mig.

Men att ta bort skrotningspremie , parkering gratis om du köper miljöbil m.m har ju verkligen inte hjälpt Saab eller Volvo:död:rolleyes:.

Regeringen har avsatt miljarder för att rädda bilindustrin , men knappt några pengar har användts.


Teknikstyrda och marknadstyrda tycker jag måste gå hand i hand, Utan utveckling och att vara först med saker som marknaden vill ha så har man ingen chans mot Kina. 2 år brukar det ta så har Kina kopierat en teknisk avancerad produkt (enl experter som jobbar med sådana uträkningar, från en tv-dokumentär ,tyvärr kommer jag inte ihåg vad det programmet som visades heter ,:(typiskt du får ursäkta mig. Men det är inget jag tagit ur luften).

Det är klart man kunde önska att Maud svingade sitt trollspö så vore allt frid och fröjd men saken är väl den att om inte världens största biltillverkare klarar av att få dessa bolag tillräckligt lönsamma så är det självklart så att även staten kommer misslyckas. Det påstås ju flitigt att man försökte rädda varvsindustrin för astronomiska belopp och istället kunde man gett alla anställda 1 miljon direkt och stängt.

Jag vet inte hur stor andel av Saab eller Volvos globala försäljning och lönsamhet (eller förlust) som kommer från miljöbilar sålda i Sverige pga generösa parkeringsregler för miljöbilar i några få storstäder men jag misstänker att du överskattar betydelsen av sådana åtgärder en smula.

Teknikstyrt är ju kanon om man kan ta betalt för det, det kan inte Saab eller Volvo. Du hittar ingen som vill betala 800.00 för en Saab och de få dyra Volvo som säljs kan förmodligen inte finansiera utvecklingen, till skillnad från BMW och Mercedes t.ex. som leder utvecklingen och är lönsamma - därför att det finns en stor marknad för dyra bilar av dessa märken.

Jag tror i och för sig inte att Saab eller Volvo legat i framkant i någon av den kommersiellt gångbara tekniken på väldigt länge. Vad är nytt på personbilar senaste 10 åren och vad kommer från Saab eller Volvo?
 

Kneedrag

Guest
Det är klart man kunde önska att Maud svingade sitt trollspö så vore allt frid och fröjd men saken är väl den att om inte världens största biltillverkare klarar av att få dessa bolag tillräckligt lönsamma så är det självklart så att även staten kommer misslyckas. Det påstås ju flitigt att man försökte rädda varvsindustrin för astronomiska belopp och istället kunde man gett alla anställda 1 miljon direkt och stängt.

Jag vet inte hur stor andel av Saab eller Volvos globala försäljning och lönsamhet (eller förlust) som kommer från miljöbilar sålda i Sverige pga generösa parkeringsregler för miljöbilar i några få storstäder men jag misstänker att du överskattar betydelsen av sådana åtgärder en smula.

Teknikstyrt är ju kanon om man kan ta betalt för det, det kan inte Saab eller Volvo. Du hittar ingen som vill betala 800.00 för en Saab och de få dyra Volvo som säljs kan förmodligen inte finansiera utvecklingen, till skillnad från BMW och Mercedes t.ex. som leder utvecklingen och är lönsamma - därför att det finns en stor marknad för dyra bilar av dessa märken.

Jag tror i och för sig inte att Saab eller Volvo legat i framkant i någon av den kommersiellt gångbara tekniken på väldigt länge. Vad är nytt på personbilar senaste 10 åren och vad kommer från Saab eller Volvo?

Då har du inte följt Volvos nya tekniska lösningar på nyheterna
driveE http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article6132164.ab

Volvo S60 testade ny, unik säkerhetsteknik i Danmark
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5943840.ab

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5905811.ab
Kan leta fram mer om Volvo om du vill.

Om Saab hittar jag inget, men därför ser det ut som det gör också tyvärr.


Nu har jag läst din text två gånger.
Med den inställning du verkar ha så kan vi lägga ned all industriell produktion vi har i Sverige.

Jag säger så här , Utan killar som Konigsegg så skulle vi inte ha någon produktion kvar alls . Han ser inte problem utan bara möjligheter.

Det jag tycker är mycket, mycket skrämmande är att den här inställningen "det går inte, kostar för mycket, eller att INTE göra något annorlunda genomsyrar hela svenska samhället. Folk som tänker utanför boxen blir utstötta och behandlade som idioter istället för att tas på allvar.

Däri tycker jag problemet med Saab ligger också , visst GM har pumpat in pengar, men de har inte byggt en bil som särskiljer sig någotting alls från andra märken utan bara det kosmetiska. Allt har varit säkra kort hela tiden.

Jag håller helt med man måste bygga det marknaden vill ha , ta exempel (hojforum är det ju ) Ducati , KTM , de bygger det folk vill ha , utvecklar också mycket, löneläget skiljer sig inte så mycket från sverige tror jag, Men de lyckas. VARFÖR ? Varför klarar inte Sverige av att behålla företagen här med jobben?:confused:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Då har du inte följt Volvos nya tekniska lösningar på nyheterna
driveE http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article6132164.ab

Volvo S60 testade ny, unik säkerhetsteknik i Danmark
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5943840.ab

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5905811.ab
Kan leta fram mer om Volvo om du vill.

Om Saab hittar jag inget, men därför ser det ut som det gör också tyvärr.

Nu lägger du lite för mycket vikt vid Volvo/Saab/Aftonbladet tycker jag.
Inget av de där är unika eller nyheter, många av de japanska tillverkarna, eller vänta, skall t.ex. citera Mr Collin själv istället "den lilla biltillverkaren Honda..." har testat sådana system väldigt länge nu varav vissa även finns i produktion.

För det första, aftonbladet har noll koll på bilvärlden om man går på deras artiklar, Collin (deras främsta motorskribent) pratar om Honda som en liten tillverkare när de i själva verket kan kontantköpa volvo vilken dag som helst med ett års vinst.

Sen vad det gäller vad staten har gjort, vad är det du vill att de skall ha gjort istället då då? För du vill ju uppenbarligen inte att staten skall gå in som ägare men ändå vill du att de skall... göra vad?
För inte kan vi väl sätta in stödresurser som "köp en bensinslukande volvo så får du parkera gratis i centrala GBG/Malmö/Stockholm", för det är ju bara inse att varken Volvo eller Saab har hängt med i miljöbilshetsen.
 

Kneedrag

Guest
Nu lägger du lite för mycket vikt vid Volvo/Saab/Aftonbladet tycker jag.
Inget av de där är unika eller nyheter, många av de japanska tillverkarna, eller vänta, skall t.ex. citera Mr Collin själv istället "den lilla biltillverkaren Honda..." har testat sådana system väldigt länge nu varav vissa även finns i produktion.

För det första, aftonbladet har noll koll på bilvärlden om man går på deras artiklar, Collin (deras främsta motorskribent) pratar om Honda som en liten tillverkare när de i själva verket kan kontantköpa volvo vilken dag som helst med ett års vinst.

Sen vad det gäller vad staten har gjort, vad är det du vill att de skall ha gjort istället då då? För du vill ju uppenbarligen inte att staten skall gå in som ägare men ändå vill du att de skall... göra vad?
För inte kan vi väl sätta in stödresurser som "köp en bensinslukande volvo så får du parkera gratis i centrala GBG/Malmö/Stockholm", för det är ju bara inse att varken Volvo eller Saab har hängt med i miljöbilshetsen.


ha ha ha :lol:lol:lol:rofl:rofl sorry kunde inte hålla mig för skratt. Nä här i Sverige hänger vi inte med i någotting alls.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ha ha ha :lol:lol:lol:rofl:rofl sorry kunde inte hålla mig för skratt. Nä här i Sverige hänger vi inte med i någotting alls.

Jodå, det finns många i Sverige som hänger med... men Collin är inte en av dem, inte Aftonbladet heller, definitivt inte heller Svensson som tror att Staten ligger bakom Saabs fall.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag vill inte att staten ska äga Saab eller pumpa in pengar för att hålla det flytande så långt tror jag de flesta håller med mig.

Men att ta bort skrotningspremie , parkering gratis om du köper miljöbil m.m har ju verkligen inte hjälpt Saab eller Volvo:död:rolleyes:.

Regeringen har avsatt miljarder för att rädda bilindustrin , men knappt några pengar har användts.


Teknikstyrda och marknadstyrda tycker jag måste gå hand i hand, Utan utveckling och att vara först med saker som marknaden vill ha så har man ingen chans mot Kina. 2 år brukar det ta så har Kina kopierat en teknisk avancerad produkt (enl experter som jobbar med sådana uträkningar, från en tv-dokumentär ,tyvärr kommer jag inte ihåg vad det programmet som visades heter ,:(typiskt du får ursäkta mig. Men det är inget jag tagit ur luften).
Nog rätt dumt och slösa skattemiljarder på ett sjunkade skepp. Tur att inte sossarna är här och agerar vattenpump åt Saab. Varför fördröja och bara slösa pengar på detta Saab som inte lyckats producera en bil som fler än återfallsköpare av Saab vill ha. De sträcker sig till en kundgrupp som går i pension och snart ändå inte får köra bil längre... De måste tänka nytt. Skapa nya modellar (nej inte nya 9-5, eller nyaste 9-5, eller lite nyare 9-5 osv osv). 2-3-dörrars billiga modeller, som vilken människa som helst har råd med. Miljötänk, hybridteknik. Lockande ungdomlig design osv osv.

Det här med att repetera "bilteknik från svenska haldex". Det gör ju fan inte att någon köpare en Saab eller Volvo för det.

Nej, Saab är så långt nere i skiten att de behöver konka. Sen får någon annan komma in och göra om produktionslinan så de kan producera annat än samma skit. De har säkert effektiviserat linan för alla 9-5 modeller så pass mycket att de inte KAN tillverka något annat utan att få massiva kostnader räknat i miljardklassen.

Det finns så mycket dåligt Saab gjort, att jag inte tycker de förtjänar att överleva. Detta såvida de inte vänder om steken och tillverkar bilar fler än en svennefamilj vill ha. Världen består inte av svenson med fru, hund och 2 barn.

De har liksom inte ens fattat det, hur fasen ska de då lyckas tro att de ska slå igenom internationellt. Enda anledningen de än idag är igång, är för att de lever på gamla meriter. De var en gång i tiden ledande på teknik, men för att sälja bilar idag... räcker inte det.

Kan nog prata en evighet om hur illa Saab styrt sin verksamet och varför jag som köper många bilar, ännu inte köpt en Saab.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
rätt intressant att Saab som är så "dåliga" och frånsprungna osv. skapar sån debatt... :rolleyes:
tänk om internet hade funnits när varvskrisen höll på. DEN debatten hade jag velat höra. :gnissla

men jag tycker nog att Saab ska ha beröm. dom har titt som tätt fått hemska utgångsobjekt att jobba med och ändå fått ordning på grejjerna. (båda platformarna på dagens 9-3 och 9-5, motorer, chassi t.ex.)
å till å med sålt bilar... ja, fram tills krisen då. :rolleyes:

t.ex gamla 9-5 är ju trots allt över 12 år å fortfarande en av världens säkraste bilar, både vad gäller köregenskaper och att sitta i vid en krock.
vem faan vill ha en 12 år gammal nazistkälke (valfri tysk bil) i sånna lägen?
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
http://www.gt.se/nyheter/1.1818645/spykers-vd-saab-forblir-sjalvstandigt

Snälla släpa inte in fler di-länkar i den här tråden.
Lånet kommer dessutom att portioneras ut i omgångar till ett antal noga övervakade forskningsprojekt. Vill herr müller ha några miljarder mer på kontot är det betydligt enklare för honom att ringa någon av sina kontakter i abu dhabi än att bråka med pappersvändare i eu.

 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Om de byter till bakhjulsdrift, sänker priset och sätter på plåtisar målade som gamla brandbilsfälgar är succén ett faktum.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile, uppger GM för Reuters.

Enradare som har gått ut....

Trist "Julklapp" för Trollhätteborna.:(
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top