Hårding
Keep ´er lit...
- Gick med
- 9 Mar 2003
- Ort
- Tatooine
- Hoj
- Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Då läste du inte artikel jag bifogade från DN. Den handlar om att Svenska staten lånat Baltiska stater 23 miljarder kronor fram till i oktober 2009 ...Svensk bilindustri blev lovad 28 miljarder och hur många miljarder av dessa har använts?Nu förstår jag inte alls ditt resonemang, staten har gått in med stöd till svenska banker som har lånat ut för mkt pengar i baltländarna. Bankerna har försökt sig på ett högrisk projekt med chans på hög avkastning men det gick åt skogen. Men hävdar fortfarande att det är viktigare att skydda bankerna än ett bilmärke som gör bilar som ingen köper.
Det beror på nått som kallas för Finanskrisen och det startade redan i USA av banker som lättvindigt lånade ut pengar till folk som hade svårt att betala tillbaka. Nej detta beror inte på regeringen lika lite som förra krisen på 90-talet.
Så SAAB Automobiles nedgång beror enbart på bilar som ingen vill ha medan resten av Sveriges industri och för övriga västvärldens nedgång beror på finanskrisen...ok.
Så GM´s verksamhet i Sverige är en del av GM´s sociala verksamhet, varför då och varför har de valt just Sverige i nästan 20 år för detta?Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder i frågan företaget har inte gått med vinst! Varför ska det vara så himla svårt att fatta?
Tror du GM har använt sig av kreativ bokföring för att göra så företaget går med förlust?
Snarare så borde/har de ha suttit och försökt visa svarta siffror i bokföringen.
Saab har gjort en förlust på 20 000:- på varje bil eller 6 miljoner varje dag de senaste åren.
http://www.e24.se/business/verkstad...rat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24
Så du tycker att det skulle vara i sin rätt att staten gick in som delägare i SAAB, med ditt resonmenang så gissar jag på det.
SAAB gör en produkt som knappast är särskilt bra eller nått som kunderna vill köpa. De säger sig göra en "premiumbil" men det är snarare en GM bil med Opel komponenter.
Sen finns det andra stora problem, den nya 9-5an ska ha ärvt en hel del kvalitetsprobilem från Opel Insignia. SAABen ska även ha fått mer problem eftersom de har pressat bilen genom konstruktionsavdelningen med tanke på konkurshotet.
När det gäller 9-3an så behövs den också bytas ut, den börjar bli omodern.
Har de börjat sälja nya SAAB 9-5 eller håller de fortfarande på med provserier? Och ja 9-3:an bör fasas ut mot en nyare modell.
Allt detta leder till oerhörda kostnader med liten chans för nån ev framtida avkastning. Att sen säga som du att staten borde gå in och dela det här kostnaderna finner jag som väldigt oansvarigt för svenska skattepengar.
Svenskt statligt ägande är inte optimalt men det kanske är bättre ett tag än att det är Kinesiska staten som äger bilindustrin i Sverige, bäst vore om staten kunde ge bra förutsättningar för ett svenskt privat ägande men det verkar inte vara högt upp på dagordingen. När stöd skall ske till svenska arbetare och tjänstemän då får vi nöja oss med...jobbcoacher.
Under varvskrisen på 70-talet så gjorde man på ett sätt som du förespråkar, det slutade med fartyg som rostade på land och massor av skattepengar som försvann för att hålla liv i en verksamhet som det inte nån marknad.
"1977 inrättades Svenska Varv AB av staten för att försöka lösa problemen med den förlustbringande varvsindustrin. Ett successivt övertagande av de svenska storvarven påbörjades, vilket kom att resultera i omfattande omstruktureringar och nedläggningar. Öresundsvarvet i Landskrona lades ned 1981 i vad som då var Sveriges största arbetsplatsnedläggning där 1800 förlorade jobben. Eriksberg och Lindholmen lades ned ganska omgående, medan Götaverken och Kockums kunde behålla viss verksamhet till slutet av 1980-talet om än med ständiga nedskärningar av arbetsstyrkan. Även det stora Uddevallavarvet lades ned i samband med att statens produktionsstöd till varvsindustrin upphörde 1985. Den politiska ledningen hade nu tröttnat på miljardrullningen till varven och Metall-facket, som hårdnackat motsatt sig att förlora ett enda arbetstillfälle i varvsindustrin, fick se sig besegrat i denna hårdnackade kamp om jobben, som till stora delar mer gällde politisk och facklig prestige än en anpassning till de realiteter som gäller inom all internationell konkurrensutsatt verksamhet. Svenska staten hade sammanlagt betalat ut 34 miljarder i direkta stöd till varvsindustrin då, men merkostnaden för varvsnedläggningen, som drabbade annan industriell och serviceverksamhet på tillverkningsorterna kan räknas i ytterligare tiotals miljarder kronor. Påpassligt bytte Svenska Varv AB namnet till Celsius AB i samma veva."
Från Wikipedia
Så för att man misslyckades en gång i tiden så ska staten aldrig mer ägna sig åt att rädda kvar industri i Sverige, svensk stålindustri räddades på 80-talet av staten men enligt dig så borde man bara lagt ned den?
Undra hur Japan och Sydkorea kunde segla upp som vinnare ur varvskrisen utan förmånliga lån från respektive stat, de kanske borde ha ägnat sig åt hushållsnära tjänster och rotavdrag istället?
Last edited: