Saabanställda utan lön

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nu är jag ganska less på att läsa allt skit om Saab, lägg ner skiten!!
Pinsamt att hålla på & ge konstgjord andning till ett lik....nekrofili är vad det är.

Dessutom är nya 9-5 svinful.

Hudik

Guest
Vaknat på fel sida? :krama

Synd om dom anställda som inte får någon lön tycker jag.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ingen vill ha bilarna, så jag är benägen att hålla med. Lägg ner....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tycker att nya 9-5 är lite cool, om än opraktiskt stor. Är uppväxt i en SAAB familj och gillade bilarna men har aldrig ägt någon själv då det var för dyra och då hade fått solkigt kvalitetsrykte.

Men visst känns det som att dom har gått på lånad tid ett tag. Först underleverantörerna och nu dom anställda, känns som att det bara är en tidsfråga nu, men visst hoppas man att dom kan vara kvar.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Synd om de anställda såklart, vad jag menade är att det liksom ser ganska kört ut, hur länge skall det hållas flytande, värre för alla när man drar ut på det liksom....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja.
När det gäller bilproduktion, så är det lätt att glömma hur mycket jobb det innebär för underleverantörerna.
Själva bilfabrikerna är ju bara en monteringsstation.

Jag hoppades att Spyker (även om jag trodde mer på koenigsegg) skulle föra tillbaka Saab till ursprunget genom att utveckla lätta, sportiga bilar.
Gärna halvseriösa rallyjärn för gatan.
En kortad 9-3 utan utrustnng och ljuddämpning, Gärna tvåsitsig och förberedd för störtbur vore skoj.

Nu tror jag att det bästa vore ett statligt övertagande med produktion inriktad mot polis, ambulans, räddningstjänst och liknande.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Känner som TS, lägg ned skiten nu och inse att det är förlorat istället för att svamla om icke existerande löften hit o dit.
Riktigt synd om de anställda som nu inte får lön och speciellt så här innan semestern.

Tycker dock att nya 9-5 är snygg och riktigt SAABig så att säga trots att jag aldrig riktigt gillat SAAB. Men om ingen vill köpa bilarna så får man väl se sig om efter annat.

Sen det Skrotnisse skriver om att staten borde ta över för att tillverka statliga bilar... NEJ TACK!
Staten skall inte hålla på och tillverka bilar och skit, det finns det andra som kan göra mycket bättre och billigare.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
SAAB = Sveriges grekland...

En sak min pappa lärde mig för många år sedan....man skall inte kasta bra pengar efter dåliga pengar...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu tror jag att det bästa vore ett statligt övertagande med produktion inriktad mot polis, ambulans, räddningstjänst och liknande.

Läste någon uträkning någonstans. Att driva Saab i ett år (för staten)kostar mer för staten än att låta alla som försörjer sig runt Saab gå arbetslösa i 20 år.
Med det i minnet så förstår man vilken konkurs maskin det är. Ett bolag som inte lämnat svarta siffror sedan 80 talet som levt på konstgjord andning är inget att satsa på.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Får de inte det att gå lönsamt på egen hand är det ju bara lägga ner skiten. Att låta staten driva det vidare bara för att arbetarna inte ska bli arb lösa är bara galenskap! Gillar saab visserligen men gillar inte att betala skatt för att sen se staten elda upp pengarna..

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
"– Jag klarar en vecka utan lön."... Var det någon som hade sagt till AB.

Lever folk så precis på gränsen? :va Spec. om man nu vet av att man jobbar på SAAB? :va

Nu är jag inte någon ekonom. Men borde man inte kunna göra något vettigare av varumärket SAAB än att köra det totalt i botten?

Så mycket skit "mina" skattepengar läggs på, kan jag inte säga att jag gör så mycket mer än rycker på axlarna åt just att det kostar lite pengar. Tyvärr...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Lever folk så precis på gränsen? :va Spec. om man nu vet av att man jobbar på SAAB? :va

Beror väl på vad man menar med klarar. Kan klara en vecka ca utan inkomst innan det börjar påverka min ekonomi. Sen har väl de flesta en spar budget eller liknande att ta till, men inte så att inkomsten bara läggs på hög varje månad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"– Jag klarar en vecka utan lön."

Lever folk så precis på gränsen? :va Spec. om man nu vet av att man jobbar på Saab

Dom flesta lever under den gränsen om deras fordringsägare skulle kräva tillbaka alla smålån och krediter när den fasta inkomsten upphör.

Hus kan ju banken ta tillbaka, men platt-tvn som dom har på 36månader och datorn dom har på 48, samt mobilabbet som dom har bundit på en livstid.. :huvet

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Får de inte det att gå lönsamt på egen hand är det ju bara lägga ner skiten. Att låta staten driva det vidare bara för att arbetarna inte ska bli arb lösa är bara galenskap! Gillar saab visserligen men gillar inte att betala skatt för att sen se staten elda upp pengarna..

hört talas om SAS?
det är oxå en "vinstmaskin" av stora mått.
dock med visst statligt ägande. det går bra att betala till tydligen...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
hört talas om SAS?

Går bra och går bra, vad har de att välja på? Bara för att de sitter med en dålig investering ska de då fortsätta med fler dåliga? :va Hade det gått att sälja för rimliga pengar kanske de hade gjort det men det blir nog svårt att sälja något för rimliga pengar som länge visat minussiffror.

Gällande Saab var min tanke som för många andra, gör slut på lidandet. Sen finns det alltid mycket att ta hänsyn till men den spontana reflektionen kvarstår.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
hört talas om SAS?

Att försöka rädda sina investeringar med mer investeringar är väl en jätte skillnad från att hoppa på en dålig investering helt utan anknytning?

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Går bra och går bra, vad har de att välja på? Bara för att de sitter med en dålig investering ska de då fortsätta med fler dåliga? :va Hade det gått att sälja för rimliga pengar kanske de hade gjort det men det blir nog svårt att sälja något för rimliga pengar som länge visat minussiffror.

Gällande Saab var min tanke som för många andra, gör slut på lidandet. Sen finns det alltid mycket att ta hänsyn till men den spontana reflektionen kvarstår.

där har du en poäng.
vi får se om mr Muller får till den där fastighetsaffären det pratas om eller om det blir "slut på lidandet"

Att försöka rädda sina investeringar med mer investeringar är väl en jätte skillnad från att hoppa på en dålig investering helt utan anknytning?

ja, antagligen.
men i slutändan är det dina å mina skattepengar som går åt.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
där har du en poäng.
vi får se om mr Muller får till den där fastighetsaffären det pratas om eller om det blir "slut på lidandet"

ja, antagligen.
men i slutändan är det dina å mina skattepengar som går åt.

Absolut! Jag säger inte att det är bra, säger bara att det är mindre dåligt än att gå in i saab.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
hört talas om SAS?

Lite annan grej va?
Att ha ett flygbolag som inte toppstyrs av utländska intressen eller bygga lite bilar.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Nu är jag inte någon ekonom. Men borde man inte kunna göra något vettigare av varumärket SAAB än att köra det totalt i botten?

Så mycket skit "mina" skattepengar läggs på, kan jag inte säga att jag gör så mycket mer än rycker på axlarna åt just att det kostar lite pengar. Tyvärr...

Förmodligen menade personen i fråga innan fordringsägare börjar göra sig påminda..Det är nog fler än vad många tror som lever på väldigt små marginaler och vänder på 25 öringarna innan lönen kommer, det är inte alla som kan fläska upp en 100-ing ens dagarna innan lön, då medräknat livsbesparingar..

Får de inte ut lönen så hoppas jag att facket begär dem i konkurs. Det mest svinaktiga av Saab är ju att det knappast kommit som en nyhet att man inte har pengarna till deras löner nu till midsommar, har det gått så långt så är ju bolaget konkursmässigt iaf...A och O är ju att se till att lönerna kommer ut.. Det är ju inte som för många i ex Ryssland där många mer eller mindre livegna går till jobbet i hopp om att nästa månad kommer lönen förhoppningsvis.

Alla anställda skulle hota med att repa lite bilar om inte lönen betalas ut, så kanske det snabbas på lite...Jag skulle vara jävligt pissoff när man gjort sitt yttersta för sin arbetsgivare och de på löningsdagen visar fulfingret och röven åt en..:mad:

De kanske kan få ut lön i bilar om inte annat, för det säljs ju så dåligt av dem iaf:D

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...