Saabanställda utan lön

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Personligen tror jag inte annat än att det är ett spel för gallerierna för att försöka plocka ut pengar på ett eller annat sätt ur bolaget eller finansiärer.

Och angående småbilar så menade jag inte att Müller skulle göra det utan det skulle Saab ha gjort för länge sedan, MINST 15 år sedan.
Och bara en sån grej som att släppa sin första kombimodell 1999, det är 20 år för sent bara det och där tappade de också enormt mycket mark.
De har kört på fel linje sen länge helt enkelt och därför går det som det går.

Saab tillverkade småbilar mellan 1949 och 1980, kombi tillverkade dom 1959 till 1978 ditt historilösa småglin :mad:

Fast jag håller med dig helt och hållet, det skulle ha byggts helkombi på 99/90/900 bas, samt en småbil som efterträdare till 96'an redan 1981...

Varför inte en modern retro 96'a som Zolland har ritat den:

saab_96_3.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Saab tillverkade småbilar mellan 1949 och 1980, kombi tillverkade dom 1959 till 1978 ditt historilösa småglin :mad:

Fast jag håller med dig helt och hållet, det skulle ha byggts helkombi på 99/90/900 bas, samt en småbil som efterträdare till 96'an redan 1981...

Jag kan min Saab-historia (har ägt sånt gammalt skit också) men det var intressant först när 80-talet kom till då det var då problemen började samtidigt som de hade alla chanser i världen till att bli en framstående biltillverkare på riktigt.
Saab 9000cc till exempel var ju eoner före Volvo när den visades 1984 och hade de kommit med en äkta kombimodell av den omgående så hade den garanterat blivit en storsäljare.
Volvo vet hur man tillverkar bilar som säljer, varför de inte kopierade deras taktik är ju väldigt underligt :va

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Detta med SAAB är så trist, känner verkligen med de anställda. Snacka om eldsjälar som håller ut i det sista.

Utan att vara någon expert så tycker jag det är rättså fantastiskt att de klarat sig så länge som de gjort.

Låga volymer, inte up to date produkter, urholkat varumärke (kom ihåg att bilmarknaden nu inte bara består av Sverige). Produkter som inte säljer, herre jösses, 9000 var ju den modell som senast gav något sug efter SAAB o det var ju typ 1993 för min del ivf.

Egentligen borde GM hittat ngn seriös som kunde tagit över och format om företaget redan för flera år sedan.

Nu kan det inte vara ngt annat än kört i botten, vi vill helt enkelt inte fatta detta bara.

Usch vilken sorglig historia. Hoppas det ordnar sig till det bästa för Trollhättingarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ola Strömberg som nämdes i början på filmen hade en "Speedshop" för främst Saab grejor på den tiden, jag tror jag köpte lite smågrejor av honom, men jag hade ju närmare till Tures bil och trim, en lokal Saabtrimmare som vann Rallycross SM 1983 med en hemmabyggd, 2liters direktinsprutat Saab V4.

Sedan övergick han till att tävla med en hemmabyggd fyrhjulsdriven Saab99 turbo, med den tävlade han mot MG Metro, Audi urquattro, Ford RS2000, Lancia Delta och andra fabriksrallybilar som hade gått vidare till rallycross och vann SM 1987 med sitt hemmabygge.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedan övergick han till att tävla med en hemmabyggd fyrhjulsdriven Saab99 turbo, med den tävlade han mot MG Metro, Audi urquattro, Ford RS2000, Lancia Delta och andra fabriksrallybilar som hade gått vidare till rallycross och vann SM 1987 med sitt hemmabygge.

Var det han som körde med två motorer (egentligen två kompletta drivlinor)?
I sådana fall så var han med och opererade in ett Saab 99 drivpaket (som borrats,strokats och turbats) i en duett som en kompis till mig tävlade med.
Dubbelmotorsaaben byggdes i så fall efter duetten.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Från DI/DN
Det totala förädlingsvärdet genererat av Saab Automobile år 2010 beräknades till 3,1 miljarder kronor, 0,11 procent av svensk BNP. Antal genererade arbetstillfällen beräknades till 6.800, 0,15 procent av det totala antalet sysselsatta i Sverige.

En alternativ kalkyl, med högre importandel, beräknade att Saab Automobile år 2010 genererade 0,06 procent av BNP och sysselsatte 0,10 procent av arbetskraften.

Men samtidigt som biltillverkarens betydelse för landet Sverige är begränsad är betydelsen desto större på regional och lokal nivå.

År 2010 utgjorde Saabs anställda cirka 12 procent av den totala sysselsättningen i Trollhättan och knappt 0,5 procent av sysselsättningen i Västra Götalands län.

Tänk vad mycket energi som läggs på ett företag som står för 0,11% av BNP och 0,15% av de sysselsatta. Jag trodde även att företaget stod för en större del än 12% av Trollhättans sysselsättning.

Även om det är sorgligt för alla med anknytning till SAAB är jag förvånad att Maud ännu inte sagt något i stil med: "Va fan, vi kan inte lägga mer krut på någon som står för 0,11% av BNP längre. Nu får ni ge er, vi behöver fokusera på övriga 99,89% av BNP istället".

Hafsigt inlägg, men jag har lite brådis. Ville bara skicka in denna intressanta data i tråden.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Från DI/DN
Det totala förädlingsvärdet genererat av Saab Automobile år 2010 beräknades till 3,1 miljarder kronor, 0,11 procent av svensk BNP. Antal genererade arbetstillfällen beräknades till 6.800, 0,15 procent av det totala antalet sysselsatta i Sverige.

En alternativ kalkyl, med högre importandel, beräknade att Saab Automobile år 2010 genererade 0,06 procent av BNP och sysselsatte 0,10 procent av arbetskraften.

Men samtidigt som biltillverkarens betydelse för landet Sverige är begränsad är betydelsen desto större på regional och lokal nivå.

År 2010 utgjorde Saabs anställda cirka 12 procent av den totala sysselsättningen i Trollhättan och knappt 0,5 procent av sysselsättningen i Västra Götalands län.

Tänk vad mycket energi som läggs på ett företag som står för 0,11% av BNP och 0,15% av de sysselsatta. Jag trodde även att företaget stod för en större del än 12% av Trollhättans sysselsättning.

Även om det är sorgligt för alla med anknytning till SAAB är jag förvånad att Maud ännu inte sagt något i stil med: "Va fan, vi kan inte lägga mer krut på någon som står för 0,11% av BNP längre. Nu får ni ge er, vi behöver fokusera på övriga 99,89% av BNP istället".

Hafsigt inlägg, men jag har lite brådis. Ville bara skicka in denna intressanta data i tråden.

Fast Maud gör ju inte ett jota och troligen är det inte många andra länder på jorden idag där en regering skulle stå med händerna i fickorna och låtsas som det regnar när 0,11% av BNP håller på att försvinna med ett företag.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Fast Maud gör ju inte ett jota och troligen är det inte många andra länder på jorden idag där en regering skulle stå med händerna i fickorna och låtsas som det regnar när 0,11% av BNP håller på att försvinna med ett företag.

2011 är troligtvis procentsatsen ännu lägre eftersom företaget uppenbarligen inte säljer några bilar = lägre omsättning.

Regeringen står inte med händerna i fickorna heller. Som Maud sade har inget annat enskilt företag fått tillnärmelsevis lika mycket uppmärksamhet från regering och riksdag som Saab har fått.

Att man däremot inte gått in med direkt ekonomiskt stöd, utan indirekt i form av lånegarantier och annat, är bara att applådera. Jag tror inte Saab klarat sig bättre med staten vid rodret så om skutan väl sjunker så är det Muller som står för notan istället för du och jag.

Tror man på företaget och vill gå in med kapital går det alltid att köpa aktier i Spyker. För egen del står jag över.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bo Lundgren har väl redan säkrat statens lånegarantierna via rättigheterna till reservdelstillverkningen och reservdelslager för SAAB? Tycker staten gjort rätt så här långt. I synnerhet med en skojare bakom rodret och tvivelaktiga finansiärer i bakgrunden. Har aldrig haft några större tankar om Müller och hans huvudfinansiär. En stor eloge till Jan Åke som stod upp för företaget in i det sista! Han har min fulla respekt.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Inne på bil #3 i mitt liv och har bara haft saab hittills, 900, 9000 och nu en 9-3. Gillar klart bäst 900'an. Lite sorgligt med saab idag men ser hopplöst ut och som sagt det är redan kört.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kanske konstigt enl vissa, men vid midsommarlunchen idag så skålade vi för de SAAB anställda o deras familjer. Jag kommer från en Volvofamilj (far ~40 år på PV, jag 5 på PV o 3 på LV. Syster på LV) och det är inte svårt att leva sig in i hur de har det just nu.

Bittert är det

tkdrille

Guest
De anställda borde se sig över till nya jobb och bojkotta saab som enbart driver med dem och leker med deras liv.
Även underleverantörerna borde leta nya kunder och totalt skita i att tillverka delar till saab. =) Skicka de till ryssen han vill ju ha det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?

Jag gillar mos och renskav men det behövs ju inga samer för att fixa till det. Renkött gör nog renarna ganska bra på egen hand utan samer så jag är för en frånskjutning! Inte av ren då utan samer.

Ett mycket bra inlägg om mytomanen Müller som täcker in det mesta i den här soppan. SAAB borde ha gått i konkurs för länge sen, det hade gett mindre skada än den utdragna dödskampen som pågår nu. http://www.redeye.se/aktiebloggen/myt-o-mani-i-saab

Lika bra att Antonov får tillstånd att köpa lokalerna, och sedan när Antonov inser att Muller blåst även honom så slutar sagan om Muller med ett Bang.

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Vic Muller är väl det största skämtet inom bilindustrin? Han har väl aldrig lyckats få något att gå med vinst och ..... prakt:arsele

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vic Muller är väl det största skämtet inom bilindustrin? Han har väl aldrig lyckats få något att gå med vinst och ..... prakt:arsele

Precis! Men ändå kallas han på många håll och kanter för entreprenör! Man tar sig för pannan över hur ord och titlar kan misshandlas.
Att skickligt bränna andras pengar är inte min definition på en entreprenör.

Frågan i mina ögon är väl främst bara om han gjort Sveriges största bolagsplundring eller om han bara är en riktigt stor klantskalle med allt för stor portion hybris.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man får lite mytoman och psykopat vibbar när det gäller Müller. Många bländas nog över hans sätt att föra sig.

Över till något helt annat..

När det gäller renkött så är renskav något jag tycker är fantastiskt gott. Uppe i Norrland brukar jag försöka komma ihåg att köpa lite torkat renkött som man kan skava några bitar från. Sedan kan man säkert som GuW ha synpunkter på hur rennäringen sköts där uppe. Gudarna ska veta att många har synpunkter på det norrut. Ytterligare en sak som jag tror många har svårt att förstå där uppe är prissättningen på renköttet. Hade faktiskt trott att det skulle gå att få tag i billigt renkött där uppe, men det kan man nog glömma. Faktum är att det är billigare att köpa oxfilé från Sydamerika i de lokala ICA Kvantum butikerna. Kanske en överdrift, men inte så mycket.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Maud tjänar rätt bra, hon kan pynta ur egen ficka med tanke på hur hon skött allt det här.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning