Saabanställda utan lön

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Lite annan grej va?
Att ha ett flygbolag som inte toppstyrs av utländska intressen eller bygga lite bilar.

du hade inte tyckt annorlunda om t.ex. Köningsegg (kunde han inte hetat svensson eller nåt som går att stava till) hade fått köpa firman heller?


utländsk toppstyrning eller ej.
SAS kostar oss pengar. Saab kostar oss inga pengar.... än...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
hört talas om SAS?
det är oxå en "vinstmaskin" av stora mått.
dock med visst statligt ägande. det går bra att betala till tydligen...

Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?

nix. men rennäringen har ingen duracellkanin till Holländare som skapar rubriker heller.


Edit: det blev fart på tråden iaf. :tungan
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tror kineserna tar över varumärket och önskade rester från en konkursförvaltare.
Viktor Muller skrattar nånstans i Bahamas åt hur han kunnat blåsa så mycket investerare m.m.

Jag hoppades på att Saab skulle få ihop det och hoppas fortfarande. Men Muller känns inte särskilt seriös och skulle aldrig våga köpa Saab själv under nuvarande omständigheter.

Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?

Hmmmf, vad är det där för påhopp? :mad:
Är man inte önskad här? :va
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag tror kineserna tar över varumärket och önskade rester från en konkursförvaltare
Tror inte kineserna vill ta i SAAB med tång. Vad jag hört så tog dom sig en snabbtitt på fabriken, vände på klacken och drog. SAAB håller inte kinesisk standard, vi får hoppas att något land i tredje världen kan förbarma sig över sorgebarnet.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag ska vänta ett tag till, tills det verkligen på riCktigt är kris.. Sen ska jag lägga ett bud på skiten! Plan? Börja serietillverka SAAB 9000 Aero MY97! Alla ska va i silver med svarta Musse Pigg-stolar och lite uppskruvat turbotryck.. Jag kommer tjäna phett med para!

PS. Ev. riskkapitalister kan skicka PM.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Jag ska vänta ett tag till, tills det verkligen på riCktigt är kris.. Sen ska jag lägga ett bud på skiten! Plan? Börja serietillverka SAAB 9000 Aero MY97! Alla ska va i silver med svarta Musse Pigg-stolar och lite uppskruvat turbotryck.. Jag kommer tjäna phett med para!

PS. Ev. riskkapitalister kan skicka PM.

Jag skulle köpa en direkt! :tummenupp
Min jag har börjar det bli så mycket mil på!
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Mycket av det som tillverkades under GM-tiden höll långt ifrån den standard som modeller man avsåg att konkurrera med gjorde. Modellerna var dessutom för gamla, men man gjorde så gott man kunde med det man hade. Jag tror att ni hade blivit förvånade om ni fått se hur många projekt och modeller på Saab som var färdigutvecklade men som i sista stund stoppades av herrarna i ledningsrummet på GM. Det är detta som gjort att Saab hamnade efter. Om man låtit Saab utveckla sina modeller och inte velat med olika utvecklingsprojekt som inte kommit någon vart hade läget varit helt annorlunda idag.
Det som är lite surt i denna historia är att man inom företaget arbetat stenhårt för att få ut nya produkter och försökt gå ifrån den härdsmälta man hade inom teknisk utveckling på GM-tiden. Det är synd om man inte kan skörda frukterna från detta arbete.

Om man ska vara objektiv och inte bara tala rakt utifrån vad man tror eller har hört så är Saab inte någon dålig bil kvalitetsmässigt, snarare tvärtom. Jag har själv nyligen arbetat på tekniska på Saab och har en hel del insikt i hur utvecklingsarbetet fortskrider och hur framtida produkter skulle se ut. Det är synd om dessa inte kommer ut på marknaden för vi hade ett antal riktigt bra projekt på g. Att döma av utprovarnas omdömen av nästa 9-3 så kunde chassiet mycket väl ha blivit klassledande. Plattformen för ett antal kommande modeller såg också mycket lovande ut. :banana
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tror inte kineserna vill ta i SAAB med tång. Vad jag hört så tog dom sig en snabbtitt på fabriken, vände på klacken och drog. SAAB håller inte kinesisk standard, vi får hoppas att något land i tredje världen kan förbarma sig över sorgebarnet.

Nja nu har du nog sett fel...rykten uppstår tyvärr hela tiden om SAAB och som till sist kommer ta död på tillverkaren. De sista Kineserna från Pang Da som är en stor kinesisk återförsäljare köpte 1.300 bilar nu i slutet av maj för att veckan efter köpa över 600 till. De kineserna sägs dessutom vara nöjda med vad dom såg i Trollhättan och nya SAAB 9-5 skulle nog kunna sälja bra där eftersom Kineser gillar stora bilar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att vara lite Saabnostalgisk så gick nog Saab bättre än GM redovisade.

Dom förde upp alla kostnader på Saab/Sverige och plockade ut alla vinster på GM i länder med förmånligare beskattning, dumma vore dom ju annars.

Bilarna var inte dåliga, men dom var inte bättre än sina GM syskon, konstigt vore väl det då dom delade plattformarna.

Någon motorjournalist påstod att den sista 9-5 modellen var lika bra som den gamla 900an, och att det var den bästa bil dom någonsin byggde.

Det var det!
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Nja nu har du nog sett fel...rykten uppstår tyvärr hela tiden om SAAB och som till sist kommer ta död på tillverkaren. De sista Kineserna från Pang Da som är en stor kinesisk återförsäljare köpte 1.300 bilar nu i slutet av maj för att veckan efter köpa över 600 till. De kineserna sägs dessutom vara nöjda med vad dom såg i Trollhättan och nya SAAB 9-5 skulle nog kunna sälja bra där eftersom Kineser gillar stora bilar...
Har hört vad jag har hört, och om (de snuskigt rika) Kineserna gillar stora bilar så har de en uppsjö av märken att välja på. :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som trodde att Herr Müller hade annat än förskingring i sikte när han "köpte" Saab?

Om det hade gjorts rätt från början så kanske det aldrig hade hänt. Man skulle i så fall ha lagt in mer pengar i ett tidigare skede, bytt ut ledningen mot en nytänkande sådan som hade sett till att få ut en småbil till den Europeiska marknaden istället för att konkurrera med sedaner i premiumklassen där de aldrig kan vinna marknad.

Surt för arbetarna är det ju vilket som, men de skulle ha lämnat för länge sen med tanke på att de inte har fått se något resultat av hårt arbete från de styrande.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Någon som trodde att Herr Müller hade annat än förskingring i sikte när han "köpte" Saab?

Om det hade gjorts rätt från början så kanske det aldrig hade hänt. Man skulle i så fall ha lagt in mer pengar i ett tidigare skede, bytt ut ledningen mot en nytänkande sådan som hade sett till att få ut en småbil till den Europeiska marknaden istället för att konkurrera med sedaner i premiumklassen där de aldrig kan vinna marknad.

Surt för arbetarna är det ju vilket som, men de skulle ha lämnat för länge sen med tanke på att de inte har fått se något resultat av hårt arbete från de styrande.

Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Sedan tror i alla fall jag att det tar längre tid än ett år att skaka fram en duglig bil även i småbilsklassen och i den klassen är det väl ännu tuffare att försöka tjäna pengar eller? Nya 9-5:an är en kvarleva från tiden under GM och en ny 9-3:a är på g även om sannolikheten att den någonsin kommer att tillverkas här i industrifientliga Sverige se ganska låg ut...
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Ett mycket bra inlägg om mytomanen Müller som täcker in det mesta i den här soppan. SAAB borde ha gått i konkurs för länge sen, det hade gett mindre skada än den utdragna dödskampen som pågår nu. http://www.redeye.se/aktiebloggen/myt-o-mani-i-saab
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Ett mycket bra inlägg om mytomanen Müller som täcker in det mesta i den här soppan. SAAB borde ha gått i konkurs för länge sen, det hade gett mindre skada än den utdragna dödskampen som pågår nu. http://www.redeye.se/aktiebloggen/myt-o-mani-i-saab
Rent innehållsmässigt ok, men jag har så fruktansvärt svårt att ta personer på allvar om dom avslutar varannan mening med två punkter.. Seriöst, sluta. Varför gör folk så? Det ser ju helpuckat ut.. :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Sedan tror i alla fall jag att det tar längre tid än ett år att skaka fram en duglig bil även i småbilsklassen och i den klassen är det väl ännu tuffare att försöka tjäna pengar eller? Nya 9-5:an är en kvarleva från tiden under GM och en ny 9-3:a är på g även om sannolikheten att den någonsin kommer att tillverkas här i industrifientliga Sverige se ganska låg ut...

Personligen tror jag inte annat än att det är ett spel för gallerierna för att försöka plocka ut pengar på ett eller annat sätt ur bolaget eller finansiärer.

Och angående småbilar så menade jag inte att Müller skulle göra det utan det skulle Saab ha gjort för länge sedan, MINST 15 år sedan.
Och bara en sån grej som att släppa sin första kombimodell 1999, det är 20 år för sent bara det och där tappade de också enormt mycket mark.
De har kört på fel linje sen länge helt enkelt och därför går det som det går.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top