Maestro
Ny medlem
SAAB har fått in en order på mer 10000 bilar samt slutit avtal med Kina. Dessutom har EIB godkänt att SAAB säljer fastigheter för att frigöra kapital. Nu ska det väl inte ta så lång tid att avgöra företagets öde.
Något jag undrat ett tag är om de anställd verkligen trivs på SAAB? Hade jag varit anställd på SAAB hade jag letat andra jobb för längesedan! Hur kan man vilja gå till ett jobb som har varit så osäkert i mer än två års tid nu? Är folk helt livegna, blinda eller bara naiva? Jag menar inte att idiotförklara de som jobbar kvar, för det har ju inte varit helt enkelt att hitta ett nytt jobb i lågkonjunkturen, men nu är det andra tider!
Tänk att man är ute på en kryssning och båten börjar sjunka. Båten sjunker sakta och under tiden passerar en massa småbåtar förbi. Hoppar man då ner i vattnet och simmar till en liten båt, eller stannar man kvar på den stora båten och väntar på en mycket större och bekvämare båt som ska rädda en, tills det inte längre finns något alternativ till att hoppa i vattnet? Om man väntar och när man väl hoppat ner i vattnet, finns det fortfarande plats kvar på småbåtarna?
ABANDON SHIP!
Det är ganska svårt att förklara, man måste nästan ha jobbat där för att förstå.
Det finns väldigt många som är kvar där som fortfarande tror på Saab, mycket beror på att ledningen är bra på att informera dom anställda om vad som händer. Och det finns en väldigt bra gemenskap bland alla som jobbar där. Sen vet också dom som jobbar där mer än det som Aftonbladet skriver om.Jag är ju uppvuxen i Olofström, Volvos tunnplåtsförädlingsmecka. Med hela orten kretsandes kring bilindustrin så vet jag ju hur fästa folk är vid sina jobb, trots att det vanligaste gnället man hör är hur mycket bättre det var förr (ni vet, på tiden då man lyfte plåtarna för hand mellan pressarna, en ohälsosam dimma låg i hela fabriken och man jobbade 6-dagar i veckan). Alla hatar jobbet, men ändå älskar de det eftersom de inget annat vet. Man står helt enkelt kvar i sin spilta medan stallet brinner ner, för det är här man känner sig trygg!
Brukar dock vara förhållandevis bra betalt på så stora industriföretag.
Om du någon gång hamnar på en båt: Hoppa över bord.Något jag undrat ett tag är om de anställd verkligen trivs på SAAB? Hade jag varit anställd på SAAB hade jag letat andra jobb för längesedan! Hur kan man vilja gå till ett jobb som har varit så osäkert i mer än två års tid nu? Är folk helt livegna, blinda eller bara naiva? Jag menar inte att idiotförklara de som jobbar kvar, för det har ju inte varit helt enkelt att hitta ett nytt jobb i lågkonjunkturen, men nu är det andra tider!
Tänk att man är ute på en kryssning och båten börjar sjunka. Båten sjunker sakta och under tiden passerar en massa småbåtar förbi. Hoppar man då ner i vattnet och simmar till en liten båt, eller stannar man kvar på den stora båten och väntar på en mycket större och bekvämare båt som ska rädda en, tills det inte längre finns något alternativ till att hoppa i vattnet? Om man väntar och när man väl hoppat ner i vattnet, finns det fortfarande plats kvar på småbåtarna?
ABANDON SHIP!
Varför skall man ge upp i förtid?
Du får inte lön, din sysselsättningssäkerhet är lika med 0. Du har fått sparken 2ggr redan men återanställd.
Jag hade dragit sedan länge om jag hade möjlighet. Stoltheten måste betala sig med att man kan känna en trygghet i att veta att man får lön varje månad. Annars dör stoltheten ut väldigt snabbt.
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.Helt rätt! Och det är inte det värsta, det värsta är att om/när det väl är kört och Saab går i kk så dyker blir det en rejält ökad konkurens om industrijobben och ingenjörsjobben kring Trollhättan.
Bättre då att söka andra jobb nu eller helst igår.
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.
Jag har inte läst hela tråden. Men personligen, om jag får vara så rakt fram, så gissar jag att de duktiga och smarta (i vanlig ordning) redan har ett nytt jobb på annat företag. De som är kvar är (ok, hata mig ännu mer nu) bottenskrapet som inte har någon annanstans att ta vägen.
Det kan låta hårt, och jag kan definitivt ha fel, men så brukar det se ut när vilket företag som helst hamnar i ekonomiskt dilemma.
Som föregående sagt: De duktigaste drar först. Så är det bara.
Jag har inte läst hela tråden. Men personligen, om jag får vara så rakt fram, så gissar jag att de duktiga och smarta (i vanlig ordning) redan har ett nytt jobb på annat företag. De som är kvar är (ok, hata mig ännu mer nu) bottenskrapet som inte har någon annanstans att ta vägen.
Det kan låta hårt, och jag kan definitivt ha fel, men så brukar det se ut när vilket företag som helst hamnar i ekonomiskt dilemma.
Som föregående sagt: De duktigaste drar först. Så är det bara.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |