SACD och dvd-audio. Är det värt en uppgradering?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Inte för att jag säger att det är fel men nej. Min stereo är inte en 4k Sony. Lite dyrare än så är den.
Jag har inte sagt att det håller samma kvalitet. Jag har sagt att en överväldigande majoritet inte kan höra skillnad på en 320kbit mp3 och en CD.
Har du en väldigt bra anläggning och enormt bra öron så kanske du kan höra skillnad men jag är faktiskt tveksam att du skulle klara av att plocka rätt om du inte på förhand visste vilken av dom som är vilken.
Visst finns det skillnader men frågan är ju inte om skillnaden finns. Jag har för mig att alla hela tiden varit överens om att mp3 är förstörande komprimering. Eller har du missat hela den delen av diskussionen??? Däremot är frågan om de små skillnaderna som finns är hörbara i din anläggning med dina öron.

Det finns alldeles för många som hävdar att dom hör skillnad direkt och som sedan vid ett blindtest inte hör skillnad alternativt tar fel för att jag utan vidare skall tro på att alla som säger sig kunna höra skillnad faktiskt sedan skulle göra det.

När, var & hur har dessa tester mellan mp3 och CD ägt rum? Hur såg stereon ut som det testade på? Länk?

Nej, jag missa inte diskussionen, men tog ditt "oerhört liten" som att du mena att skillnaden var försumbar vilket den verkligen inte är. För 5-6k får man en stereo som verkligen ger skillnader mellan mp3 - FLAC/CD. Man måste ju vara näst intill tondöv alt. skruvat sönder EQ'n för att INTE höra skillnad.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När, var & hur har dessa tester mellan mp3 och CD ägt rum? Hur såg stereon ut som det testade på? Länk?

Nej, jag missa inte diskussionen, men tog ditt "oerhört liten" som att du mena att skillnaden var försumbar vilket den verkligen inte är. För 5-6k får man en stereo som verkligen ger skillnader mellan mp3 - FLAC/CD. Man måste ju vara näst intill tondöv alt. skruvat sönder EQ'n för att INTE höra skillnad.

Det finns länkar tidigare i den här tråden om du kollar. Iofs har inte jag lagt upp länkarna men dom finns ändå där. Det är bara att googla om du har lust. Jag har inte några länkar i huvudet.

I en stereo för 5-6k så visst hör du skillnad mellan en 128 kbit mp3 och FLAC/CD.
Jag har aldrig sagt att mp3 oavsett bitrate är tillräckligt bra. En 96 eller 128 kbit har så mycket komprimeringsartefakter att du hör skillnad på de flesta anläggningar. du måste upp i lite högre innan det ska vara tillräckligt bra kvalitet. hur hög bitrate som behövs beror lite på vad det är för musik.

Skruvat sönder EQ:n????? Jag har överhuvudtaget inte någon EQ. Det närmaste jag kommer är att jag har en diskant och en baskontroll som jag inte använder. Rak frekvensgång genom förstärkaren.

Med oerhört liten avsåg jag att en 320 kbit mp3 håller så hög kvalitet om den är kodad med en bra codec att en överväldigande majoritet inte kan höra någon skillnad. Jag avsåg inte mp3 rent generellt oavsett bitrate. Redan vid 256 kbit är det långt fler som inte hör skillnad än som hör skillnad.

För övrigt så får du inte särskillt stora delar av min stereo för 5-6k heller. Du får inte ens mina högtalare för den summan.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Länkar finns i inlägg #85.

Vart tjöper man dvd-audioskivor? De flesta verkar ha slut på de... (ginza, cdon, discshop)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är det någon som fortfarande håller på med skivor 2014?

Jag, bland annat.

Ibland är det väldigt skönt att bara sätta sig ner i soffan, lägga in en superljudsskiva i spelaren, luta sig tillbaka och inte göra något annat än att lyssna på musiken.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO