SACD och dvd-audio. Är det värt en uppgradering?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Geting, sura inte nu! Jag kan gladeligen erkänna att jag är novisen vid spisen när det gäller både elektronik och ljud. Så förklara för mig varför Denonlink-kabeln som Hi-Hi-klubben säljer för fem tuss ger bättre ljud än en billigare kabel.

Lyckas du övertyga mig skall jag gladeligen tro på allt annat du säger också! :tummenupp

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Geting, sura inte nu! Jag kan gladeligen erkänna att jag är novisen vid spisen när det gäller både elektronik och ljud. Så förklara för mig varför Denonlink-kabeln som Hi-Hi-klubben säljer för fem tuss ger bättre ljud än en billigare kabel.

Lyckas du övertyga mig skall jag gladeligen tro på allt annat du säger också! :tummenupp

Just den kabeln vet jag inget om och har inte testat men jag har tidigare i tråden skrivit vad som påverkar en kabels prestanda läs gärna igenom det.

Sen är det alltid en bra ide att provlyssna mellan nämnda denonkabel och en billig kabel, hör du inte skillnad så köp inte det är inte svårare än så.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Just den kabeln vet jag inget om och har inte testat men jag har tidigare i tråden skrivit vad som påverkar en kabels prestanda läs gärna igenom det.

Sen är det alltid en bra ide att provlyssna mellan nämnda denonkabel och en billig kabel, hör du inte skillnad så köp inte det är inte svårare än så.

Jag har läst vad du har skrivit om koppar och teflonhöljen, men jag kan inte få in i min lilla skalle hur en digital överföring kan förbättras av kopparens renhet. Antingen går ettan fram, eller så gör den det inte.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har läst vad du har skrivit om koppar och teflonhöljen, men jag kan inte få in i min lilla skalle hur en digital överföring kan förbättras av kopparens renhet. Antingen går ettan fram, eller så gör den det inte.
Det är väl kanske det? Är kablen dålig går många paket förlorade?

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...

Digitalt kan jag inte så bra då jag inte äger och aldrig ens har testat en sådan kabel men jag har läst en hel del om det och det finns flera artiklar om hur kablar påverkar digital överföring, ordet JITTER nämns ofta.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
En fundering kring denonlink kabeln, är det samma size som en vanlig TP kabel kontakt, eller har denon gjort någon egen size på den så dom kan ta ut mkt pengar för. Vad man kan läsa sig till på tex. component.se så är det skillnad på ljudet via den där ?????????

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Digitalt kan jag inte så bra då jag inte äger och aldrig ens har testat en sådan kabel men jag har läst en hel del om det och det finns flera artiklar om hur kablar påverkar digital överföring, ordet JITTER nämns ofta.

Ja, jitter nämns ofta men det som inte nämns är hur ofta detta fenomen inträffar. Jitter inträffar när mottagaren inte vet exakt när den överförda symbolen ska samplas. Ofta används datasymbolerna som överförs för att hålla en PLL faslåst. Det innebär att störst risk för jitter sker när sådant data skickas så att faslåsningen störs på maximalt sett. T.ex. om endast 1:eek:r skickas kontinuerligt under lång tid. Detta är dock endast teoritisk möjligt då de flesta digitala överföringsprotkoll har startbitar eller startsekvenser för varje paket. Även CRC-kodning efter paketen som aldrig är endast av en symboltyp.

Jag har gjort labbmätningar på detta för en herrans massa år sedan och fenomenet är ytterst begränsat. Säg att du skickar rå digital data i en viss hastighet (10 mbit/sec över 10 meter kabel låt oss säga). Det innebär 10 miljoner mottagna symboler per sekund alltså. På en minut kanske en eller två symboler tas emot fel. Max 3. I majoriteten av fallen noll fel. Då pratar jag om precis vid inläsningen av symbolen strax efter kontakten. Lägg sedan till att i stort sett alla överföringsprotokoll så finns en feldetekteringsmekanism/felkorrigeringsmekanism inbyggd. Det blir inte många symboler som tas emot fel på toppen av mjukvaruhierarkin.. Så länge vi pratar om skärmade signalkablar i hifisammanhang så kan man i ingen som helst utsträckning tala om att dyra signalkablar kan påverka ljudet så länge förstärkaren och CD-spelaren inte står flera mil från varandra.

Att prata om bitfel vid digital lågnivå-signalöverföring är ungefär som att prata om felaktigt lästa bitar från en ny CD-skiva. Visst, det kan inträffa men lägg på det buffring, Reed-Solomon-kodning/avkodning med inbyggd informationsredundans osv osv. Att dessa ytterst få bitfel sedan, efter att ha gått igenom elektriska komponenter, sladdar, filter, mekaniska komponenter (högtalarna) osv, skulle kunna höras eller särskiljas hos människan är helt enkelt urbota dumt. Att en psykoakustisk effekt kan finnas är förstås fullt möjligt.

Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var Ethernet 10/100/1000 mbit/s över vanlig ultrabillig nätverkskabel eller någon annan väldigt enkel digital överföring över koaxialkabel jag testade. Kan ha vatt att vi testade både och.

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Haha geting for president! Påminner om Smartman när han pratar om sina grejer.

Zee du får faktiskt vara tyst när de lärda pratar, vi har inte tid med din Universitetsmumbojumbo som konsumenten inte förstår!:mad:

270911970_db35fdd4ca.jpg

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Haha geting for president! Påminner om Smartman när han pratar om sina grejer.

Zee du får faktiskt vara tyst när de lärda pratar, vi har inte tid med din Universitetsmumbojumbo som konsumenten inte förstår!:mad:

Som jag sagt innan så är det ju ni som vet precis hur allt funkar och går emot en hel bransch snarare ni som gör en kollektiv "smartman" här på forumet som tror på en multimiljondollars konspiration där en hel bransch har "fel" för att ni med eran onkkyo 5.1stärkare från 97 har svårt att höra skillnad.

Om du kunde läsa så har du dessutom sett ett enda tekniskt inlägg ifrån Zee medan resten bara är generaliseringar och dåliga gissningar.

Jag är på god väg mot en examen i just elektroteknik precis som många andra som sysslar med audio och inte bara är hobbyexperter som alla här på forumet.

Hade du något vettigt att tillföra tråden??

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag skulle vilja veta varför det skulle spela nån roll vilken väg man vänder stickproppen.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Jag skulle vilja veta varför det skulle spela nån roll vilken väg man vänder stickproppen.

"Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra."

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hade du något vettigt att tillföra tråden??
Jag kan garantera att du kan mer om ämnet än mig men du kanske borde gå någon slags kurs i mänsklig kommunikation så att du inte går runt hela livet och beter dig som ett dagisbarn med storhetsvansinne. För det är vad du gjort rakt genom den här tråden vars ämne var sacd och dvd-audio men som du förvandlade till ett hittils fyra sidor långt spektakel om kablar där det yttersta syftet är att förstora din e-penis tills du inte får armarna runt den.

Så har du nånting mer att tillföra trådens ämne eller ska du fortsätta spamma sönder den med orelevant skit som du kan ta i en egen tråd?

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Jag kan garantera att du kan mer om ämnet än mig men du kanske borde gå någon slags kurs i mänsklig kommunikation så att du inte går runt hela livet och beter dig som ett dagisbarn med storhetsvansinne. För det är vad du gjort rakt genom den här tråden vars ämne var sacd och dvd-audio men som du förvandlade till ett hittils fyra sidor långt spektakel om kablar där det yttersta syftet är att förstora din e-penis tills du inte får armarna runt den.

Så har du nånting mer att tillföra trådens ämne eller ska du fortsätta spamma sönder den med orelevant skit som du kan ta i en egen tråd?

Håller med om att jag kunde skött mkt en hel del snyggare men jag blir så trött när man i tråd på tråd får se hobbyexperter som kan precis allting, sen sa jag redan från början att vi inte borde prata kablar i den här tråden.

Tycker du experterna har betett sig bättre?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
"Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra."

Har du någon gång hört/sett detta? Handen på hjärtat.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Ingen av er lärde(=högre utbildning än min gymnasie el-tel utb) som kan förklara för mig om inbränning/inspelning av kablar som det länkades till från ett annat forum? Det framgick inte av den länken hur det gick till.

Eftersom jag tydligen är för dum för att räkna ut det själv skulle jag vilja ha det förklarat för mig.

När man brännt in kabeln och lägger undan den, vad händer med den då?

Sliter man ut kabeln efter x-tid och måste köpa en ny och bränna/spela in den i x timmar innan man får samma ljud igen? Kan man låta kabeln vila x tid och sedan bränna/spela in den igen?

Finns det specar från tillverkarna på hur lång tid man måste bränna/spela in kablarna?

Läste också att det var en kille som lyft sina högtalarkablar från golvet och fått ett luftigare ljud. Han hade även rullat upp överflödig kabel och lagt det ovanpå sin förstärkare. Funkar det med alla högtalarkablar?

/Nyfiken

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ingen av er lärde(=högre utbildning än min gymnasie el-tel utb) som kan förklara för mig om inbränning/inspelning av kablar som det länkades till från ett annat forum? Det framgick inte av den länken hur det gick till.

Eftersom jag tydligen är för dum för att räkna ut det själv skulle jag vilja ha det förklarat för mig.

När man brännt in kabeln och lägger undan den, vad händer med den då?

Sliter man ut kabeln efter x-tid och måste köpa en ny och bränna/spela in den i x timmar innan man får samma ljud igen? Kan man låta kabeln vila x tid och sedan bränna/spela in den igen?

Finns det specar från tillverkarna på hur lång tid man måste bränna/spela in kablarna?

Läste också att det var en kille som lyft sina högtalarkablar från golvet och fått ett luftigare ljud. Han hade även rullat upp överflödig kabel och lagt det ovanpå sin förstärkare. Funkar det med alla högtalarkablar?

/Nyfiken

Rullad kabel ger induktans, men alltså även om väldigt mycket påverkar rent fysiskt så är en hel del hjärnspöken.

Det enda som kan hjälpa om man lyfter kablarna är om det går elkablar i golvet så man kommer längre från en störkälla. Men troligen så måste det vara högspänning till en partikelkanon för att man skall kunna höra skillnaden alternativt väldigt långa kablar. Det går lätt att mäta 100ggr känsligare än vad örat kan uppfatta men lustigt nog så finns det väldigt få mätningar med sådana saker som det bevisar att det mänskliga örat faktiskt kan höra skillnad.

Så alltså, en välisolerad strömkabel har närpå samma fysiska egenskaper som en av de dyraste högtalarkablar. Som jag sa tidigare så är en högtalarkabels enda uppgift att förmedla spänning/ström utan att filtrera, det är en passiv produkt. Har kabeln inga filteregenskaper på det givna avståndet så kan man inte göra mer än att minimera yttre påverkan.

Örat har en förmåga att uppfatta dynamik på max 130dB
Den minsta ljudstyrkeändring som genomsnittsörat kan uppfatta är 1 dB. Det gäller dock endast för vissa ljud (brus). Vid högre dB nivåre är det uppe i 3db.
Man brukar säga att om man skall uppleva musik som brusfritt så är det 70db s/n som gäller eftersom musik är mer en enbart en ton och att intermodulation är ett större problem än just brus / störningar.

Det ger en bra kontrast åt när man pratar om skillnader i återgivning på <0.001 dB.
Mätbart, ja i väldigt fin mätutrstning
Hörbart, nej

Upplever man bättre ljud ifall man är medveten om 'kvalitén' på produkterna. Definitivt.

Låter din anläggning 'bättre' bara för att kablarna etc är av det finaste märke. Kör på, sålänge det är en upplevd skillnad.

Edit: Angående kablarna och "bränna in" så vet jag inte vad de far efter, kanske är det kaosteorin om att likrikta atomerna så elektronerna hoppar "mer likriktat" i kabelns sträckning istället för att bolla runt med dem, men detta är djupt vatten. Nu pratar vi nog om saker som inte ens är mätbara angående ljudkvalité. Dock händer detta fenomen när det är temperaturförändringar i en kabel. Pratar man ström (A) så har en kabel olika förmågar att leverera ström (alt spänning med mindre spänningsfall) beroende på temperatur.

Edit2: Detta är mina personliga uppfattningar om detta ämne, det finns säkerligen de som har andra uppfattningar och jag blir gärna överbevisad med fakta. Dock så är Hifimarknaden en plats där det finns många med stark köpkraft och som okritiskt köper något som ser fint och och man inte förstår de fysikaliska egenskaperna bakom och om man verkligen kan uppfatta dem.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Håller med om att jag kunde skött mkt en hel del snyggare men jag blir så trött när man i tråd på tråd får se hobbyexperter som kan precis allting, sen sa jag redan från början att vi inte borde prata kablar i den här tråden.

Tycker du experterna har betett sig bättre?

Och det är lika kul att höra en annan hobbyexpert som kan precis allting fast tvärtom. Jag förstår när jag har fel och kan kommunicera med andra människor utan att försöka dumförklara dem även om de är jäkligt korkade. Jag har tex inte dumförklarat dig hittills i min mening.
Det må så vara att jag dumförklarar en hel bransch och varför skulle jag inte göra det när de uppenbarligen bär ett ok på sina axlar av helt fel anledning, något som så enkelt skulle kunna undvikas.
Nu börjar du tråka ut oss däremot, det var skoj i början. Det hela börjar lukta hififorum.com i lång väg och de ger ett lika seriöst intryck som bike.se när det ska snackas nisch.

Edit/ Till Juha... Ledsen att vi spårade ur din annars så fina tråd, men jag rekommenderar dig fortfarande att satsa på en spelare med förmågan att lira DVD-audio. Gråtmild är en snäll beskrivning av det du kommer uppleva när du spelar en riktigt bra skiva :D

Last edited:

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..

Tack för ditt långa och uttömmande svar!

Jag gjorde ett försök att vara lite rolig. Jag har som sagt läst El-Tele på gymnasienivå så lite koll på induktans och dylikt har jag ;)

Jag fann det otroligt roligt att killen lyfte kablarna från golvet och fick luftigare ljud samtidigt som han rullar ihop kabeln och placerar den ovanpå sin förstärkare. Rimligtvis borde han ha mer störningar än när kablarna låg på golvet.

Jaja, jag ska vara snäll och lämna denna diskution ifred nu.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...