Ingen av er lärde(=högre utbildning än min gymnasie el-tel utb) som kan förklara för mig om inbränning/inspelning av kablar som det länkades till från ett annat forum? Det framgick inte av den länken hur det gick till.
Eftersom jag tydligen är för dum för att räkna ut det själv skulle jag vilja ha det förklarat för mig.
När man brännt in kabeln och lägger undan den, vad händer med den då?
Sliter man ut kabeln efter x-tid och måste köpa en ny och bränna/spela in den i x timmar innan man får samma ljud igen? Kan man låta kabeln vila x tid och sedan bränna/spela in den igen?
Finns det specar från tillverkarna på hur lång tid man måste bränna/spela in kablarna?
Läste också att det var en kille som lyft sina högtalarkablar från golvet och fått ett luftigare ljud. Han hade även rullat upp överflödig kabel och lagt det ovanpå sin förstärkare. Funkar det med alla högtalarkablar?
/Nyfiken
Rullad kabel ger induktans, men alltså även om väldigt mycket påverkar rent fysiskt så är en hel del hjärnspöken.
Det enda som kan hjälpa om man lyfter kablarna är om det går elkablar i golvet så man kommer längre från en störkälla. Men troligen så måste det vara högspänning till en partikelkanon för att man skall kunna höra skillnaden alternativt väldigt långa kablar. Det går lätt att mäta 100ggr känsligare än vad örat kan uppfatta men lustigt nog så finns det väldigt få mätningar med sådana saker som det bevisar att det mänskliga örat faktiskt kan höra skillnad.
Så alltså, en välisolerad strömkabel har närpå samma fysiska egenskaper som en av de dyraste högtalarkablar. Som jag sa tidigare så är en högtalarkabels enda uppgift att förmedla spänning/ström utan att filtrera, det är en passiv produkt. Har kabeln inga filteregenskaper på det givna avståndet så kan man inte göra mer än att minimera yttre påverkan.
Örat har en förmåga att uppfatta dynamik på max 130dB
Den minsta ljudstyrkeändring som genomsnittsörat kan uppfatta är 1 dB. Det gäller dock endast för vissa ljud (brus). Vid högre dB nivåre är det uppe i 3db.
Man brukar säga att om man skall uppleva musik som brusfritt så är det 70db s/n som gäller eftersom musik är mer en enbart en ton och att intermodulation är ett större problem än just brus / störningar.
Det ger en bra kontrast åt när man pratar om skillnader i återgivning på <0.001 dB.
Mätbart, ja i väldigt fin mätutrstning
Hörbart, nej
Upplever man bättre ljud ifall man är medveten om 'kvalitén' på produkterna. Definitivt.
Låter din anläggning 'bättre' bara för att kablarna etc är av det finaste märke. Kör på, sålänge det är en upplevd skillnad.
Edit: Angående kablarna och "bränna in" så vet jag inte vad de far efter, kanske är det kaosteorin om att likrikta atomerna så elektronerna hoppar "mer likriktat" i kabelns sträckning istället för att bolla runt med dem, men detta är djupt vatten. Nu pratar vi nog om saker som inte ens är mätbara angående ljudkvalité. Dock händer detta fenomen när det är temperaturförändringar i en kabel. Pratar man ström (A) så har en kabel olika förmågar att leverera ström (alt spänning med mindre spänningsfall) beroende på temperatur.
Edit2: Detta är mina personliga uppfattningar om detta ämne, det finns säkerligen de som har andra uppfattningar och jag blir gärna överbevisad med fakta. Dock så är Hifimarknaden en plats där det finns många med stark köpkraft och som okritiskt köper något som ser fint och och man inte förstår de fysikaliska egenskaperna bakom och om man verkligen kan uppfatta dem.