För att väldigt få audiofiler vill tycka att nåt som är billigare än det de har köpt låter bättre. Det är simpel ekonomi.
Däremot har jag aldrig hört nån säga att blindtest är dåligt, bara svårt och det är ju hela meningen. Men det är ju faktiskt så att vill man betala en massa för kablar så får man det, jag betalar hellre för andra delar i kedjan eftersom för mina öron gör inte kablarna skillnad.
Du skrev det ja, och Marten använder svenska Jormas kablage som kostar multum. För oss vanliga dödliga. Jag har absolut inte sagt att det sitter lampsladdar i högtalarna men tror du på allvar att de kostar mer än ett par kronor metern i serietillverkning så tror jag snarare att du är naiv.
Jag har lött om ungefär lika många som du har köpt - av olika större märken. Varför ska jag sluta ta upp det? Det är en extremt viktig fråga. HiFikablar är - i mina ögon - dåligt lödda för att det händer så ofta. Folk kollar det inte för de antar att en dyrare kabel är bättre. Vad skulle du säga om du fick reda på att han som svetsar ihop chassiet på Mercedes inte har svetscert t.ex.?
Tillräckligt ren koppar, tillräckligt bra isolering, tillräckligt bra kontakter och tillräckligt bra lödning. Där har du en kabel. Vad mer påverkar? I mina öron har inget mer påverkat - dock har jag inte provat Jormas kablar med den unika designen med keramiska material, kanske är de bättre, kanske inte. Risken att den är överhängande bättre än t.ex. Supra Ply är ganska liten med tanke på att NordOst Valhalla är ungefär jättelite bättre. Inte ens i närheten av 18700 kr / m bättre.
Men du får hemskt gärna utveckla! Vad mer än det jag räknade upp ovan är det som påverkar en kabel? Säg nu inte miljoner parametrar utan räkna upp några konkreta saker som du av erfarenhet vet gör ljudet bättre.
Jag skulle gärna låta bli att höra skillnad det skulle jag spara rätt mycket pengar på
Man lånar ju dessutom alltid hem och testar en kabel en vecka eller så i sin egen anläggning det är inte så att man bara köper något som verkar bra som man sen måste försvara trots att man inte hör skillnad.
Jag kan gärna visa ett antal artiklar som menar att blindtest för att utvärdera ljud är helt förkastligt oavsett om vi pratar om kablar eller förstärkare eller vad som helst.
Jag känner Jorma rätt så väl och jag vet vad hans kablar kostar ungefär per meter i serietillverkning och jag tror du skulle bli något förvånad, det är inte direkt standardkablar det här, det ska tas fram nya verktyg till maskinen som gör just den sortens kabel och det är långt ifrån gratis om man dessutom betänker vilka små volymer det handlar om så är det inte konstigt att det kostar pengar.
Sen tror jag fortfarande inte på ditt snack om usla lödningar jag kollar alltid igenom allt jag köper och har inte stött på några konstigheter alls dessutom använder de bra mkt bättre lödtenn än du har i din hobbystuga.
Det som påverkar i en kabel är koppar eller silverkvaliteten, skärmmaterial, skärmtäthet, antal skärmar, yttermaterial(helst teflon), yttermaterialets renhet, dielektrikum, antal ledare, tjocklek på ledare, ledargeometri alltså hur de är tvinnade koncentriskt eller litz eller vad som helst, kontakter, lödtenn, lödning sen så finns det även speciella kablar som jormas med bybees eller transparents med filter på.
Skillnaden mellan Valhalla och supra i en bra anläggning är enorm med dåliga kablar så stryper man hela systemet, skillnaderna är inte lika stora som mellan olika förstärkare eller cdspelare men fortfarande väldigt viktiga.
Det finns även en anledning att alla märken har referenskablar när de utvärderar och försöker förbättra sina egna produkter.