SACD och dvd-audio. Är det värt en uppgradering?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zee: Väldigt lätt att komma ett halvår efteråt och säga att man vann en debatt när man egentligen aldrig var med i matchen:D Kablar är enormt viktigt för ett bra system, något vilket 99% av världens audiofiler inser förutom vissa nötter med skygglappar som uppenbarligen måste vara döva.

Extremt likt din sida att såga saker och säga att man inte hör skillnad trots att man inte har en djävla aning.

För övrigt har jag svårt att tro att du kan se i specifikationerna hur bra ett medium låter, du måste tycka vinyl är uselt isåfall.

Fast kabeldebatten kan vi lämna utanför för oavsett hur mycket du anser dig kunna inom audiofil-området så är tex koppar fortfarande koppar oavsett om det står Supra eller Malmbergs på förpackningen. Vi kan på sin höjd säga att ingen vann den debatten för att göra alla nöjda och glada...
Sen är 99% av världens audiofiler just nötter med skygglappar. Precis som kattmänniskor är knepiga som fan med rosa mysbyxor. Jag gillar både ljud och katter men hör väl till den där sista procenten då.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det skiljer från skiva till skiva men generellt sett på en bra spelare så låter det bättre än cd, förmodligen till stor del för att de inte är så förstörda i mastringen som cdskivor ofta är.
Men egentligen, hur kan det låta bättre? Det borde väl vara sämre kvalité på ljudet iom att det lagras analogt? Eller är det just det att det inte behöver avkodas som gör att det blir bättre?

Eller säger man bara att vinyl är bäst för att låta cool? :hihi

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Fast kabeldebatten kan vi lämna utanför för oavsett hur mycket du anser dig kunna inom audiofil-området så är tex koppar fortfarande koppar oavsett om det står Supra eller Malmbergs på förpackningen. Vi kan på sin höjd säga att ingen vann den debatten för att göra alla nöjda och glada...
Sen är 99% av världens audiofiler just nötter med skygglappar. Precis som kattmänniskor är knepiga som fan med rosa mysbyxor. Jag gillar både ljud och katter men hör väl till den där sista procenten då.

Nu ska vi inte gå in på det här igen men det handlar inte om att koppar är koppar du gör saken alldeles för lätt för dig det blir lite falsk logik.

Sen tror jag det finns betydligt märkligare människor i kattbranschen:D
De flesta audiofiler är väldigt intelligenta och tekniskt kunniga människor.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Zee: Väldigt lätt att komma ett halvår efteråt och säga att man vann en debatt när man egentligen aldrig var med i matchen.

Hur kan du uttrycka dig så på ett öppet forum? Inse att du gör bort dig. Du vet mycket väl att jag hela tiden bemött din kritik och dina få argument sakligt, men det slutar oftast som i pajkastningen ovanför. 2 ggr av 2 inlägg i denna tråden hitentills.

Kablar är enormt viktigt för ett bra system, något vilket 99% av världens audiofiler inser förutom vissa nötter med skygglappar som uppenbarligen måste vara döva.

Är detta något du "vet"? Vi kan väl åtminstone vara överens om att audiofilin är översvämmad av veta-bästare, hokus pokus och dyra bluffprodukter. Var det inte ett företag som sålda högtalarekablar för flera 1000kr metern där man köpte vanlig vit lampsladd som man kapslade in i tjockt plasthölje med fina färger så att den såg dyr ut?

För övrigt har jag svårt att tro att du kan se i specifikationerna hur bra ett medium låter, du måste tycka vinyl är uselt isåfall.

Man kan bara se hur bra ett medium kan låta, aldrig hur bra det faktiskt låter generellt sett. Om ett medium bevisligen kan ha 108dB i dynamik medans ett annat endast kan ha 90 dB så kan det första mediumet låta bättre än det senare. Sen beror det på yttre faktorer, precis som Westfield mycket riktigt nämner, mastrar som ska spelas in på ett bra sätt osv osv osv.

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Hur kan du uttrycka dig så på ett öppet forum? Inse att du gör bort dig. Du vet mycket väl att jag hela tiden bemött din kritik och dina få argument sakligt, men det slutar oftast i pajkastningen ovanför. 2 ggr av 2 inlägg i denna tråden hitentills.

Är detta något du "vet"? Vi kan väl åtminstone vara överens om att audiofilin är översvämmad av veta-bästare, hokus pokus och dyra bluffprodukter. Var det inte ett företag som sålda högtalarekablar för flera 1000kr metern där man köpte vanlig vit lampsladd som man kapslade in i tjockt plasthölje med fina färger så att den såg dyr ut?

Man kan bara se hur bra ett medium kan låta, aldrig hur bra det faktiskt låter generellt sett. Om ett medium bevisligen kan ha 108dB i dynamik medans ett annat endast kan ha 90 dB så kan det första mediumet låta bättre än det senare. Sen beror det på yttre faktorer, precis som Westfield mycket riktigt nämner, mastrar som ska spelas in på ett bra sätt osv osv osv.

För det första så kan du inte ens stava till saklig och du har uppenbarligen ingen som helst koll på kabelbranschen.

Det andra påståendet är bara ren lögn det där har aldrig hänt och om det skulle hända så skulle det företaget försvinna hur snabbt som helst. Det finns en del bluffprodukter i branschen men det är en försvinnande liten procent. Hur ser du på att ALLA högtalarfabrikanter som gör highendprylar använder riktigt dyr internkabel? ofta även utan att gå ut med vilken eftersom de inte vill ses som partiska???

Det sista stämmer bra men att gå ut och påstå att man hör "nog" ingen skillnad baserat på teknisk spec är lite att ta i va.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Eller säger man bara att vinyl är bäst för att låta cool? :hihi

Du anar inte hur rätt du har.
Vinyl är "coolt".
Dyra kablar är "coolt".

Audiofiler får mig alltid att le. :)

Hur ser du på att ALLA högtalarfabrikanter som gör highendprylar använder riktigt dyr internkabel? ofta även utan att gå ut med vilken eftersom de inte vill ses som partiska???

Precis. VARFÖR tror du de gör det? Vad kan motivet tänkas vara? Låt oss meditera ett slag på det.

Ge det en stund till.

Lite till.

Kom du fram till samma sak som resten av världens vinstdrivande företag kom fram till?

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Du anar inte hur rätt du har.
Vinyl är "coolt".
Dyra kablar är "coolt".

Audiofiler får mig alltid att le. :)

Vinyl är väl inte det minsta coolt? det är bara krångligt man kan inte pausa kan inte byta låt kan fan inte göra nånting:D just därför har jag ingen vinylrigg men de låter ruskigt bra.

Just det faktum att man slipper den digitala biten är det som gör det bra, i ljudsammanhang vill man hålla sig så långt ifrån ordet digital som möjligt.

På CESmässan i år så körde vi på Rullband också DET däremot var lite coolt:tummenupp lät förbannat bra också.

Japp Zee jag kom på det: FÖR ATT DET LÅTER BÄTTRE.
Har du ens testat eller är du emot allt du inte förstår? vilket för övrigt verkar va det mesta.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan vi inte låta kabeldiskussionen vara i en annan tråd?

Det där med lampkabel i dyrt plasthölje har hänt och den vann även blindtester med riktiga audiofiler. Dock var den inte mycket dyrare än tillverkningskostnader. Nu minns jag inte vad företaget heter men de finns än och är väl snarare en 'sammansvärjning' än ett företag... ;)

Kablar kan vara viktigt för visst ger olika typer av kabel olika typer av signalöverföring, motstånd och magnetfält som alla - mer eller mindre - påverkar ljudet. Om kopparen är ren eller inte påverkar också och om lödningarna till kontakterna är bra. Jag har t.ex. öppnat en NordOst-signalkabel för ~10 000 kr och hittat en dålig lödning. Det var nog poppis.

Om en 80 000 kr Valhalla är bättre än ovanstående lampsladd? Det får vi aldrig reda på.

OnT: Jag tycker DVD-A kan vara roligt - Opeth släppte t.ex. sin Ghost Reveries i en specialutgåva med en DVD-A-inspelning av plattan, det var kul. Jag skulle dock inte betala för det, jag är inbiten 2-kanalsbög. SACD tror jag har spelat ut sin roll dock men ingår det i DVD-A-spelaren så är det garanterat ett bra köp. Flerkanals är kul men mest för liveinspelningar, studio ska vara tvåkanal.

Fotnot: Vinyl och rör är asballt. Dels ser det jävligt häftigt ut och dels låter det riktigt bra - kanske av den anledningen att det färgar ljudet på ett sätt som transistor/digitalt inte gör.

Vinyl låter dock inte dåligt om man har rätt grejjer (mind you, rätt, inte dyrast) - framförallt en spelare som inte hoppar så fort man rör sig - men också med rätt pick-up och nål som inte är så känsliga för damm.

EDIT: Hittade rätt priser.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
En liten fundering till, som glad amatör..

Är det inte skit samma hur högtalarsladden är bara den har hög procent koppar och är bra skärmad?

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Kan vi inte låta kabeldiskussionen vara i en annan tråd?

Det där med lampkabel i dyrt plasthölje har hänt och den vann även blindtester med riktiga audiofiler. Dock var den inte mycket dyrare än tillverkningskostnader. Nu minns jag inte vad företaget heter men de finns än och är väl snarare en 'sammansvärjning' än ett företag... ;)

Kan ni inte visa mig vilket företag det gäller då? jag har hållt på med detta i snart 10år och har testat i princip alla större kabelmärken som finns på marknaden och har ALDRIG hört talas om det här.

Jag har hört talas om en nätlist som var bluff men den blev också avslöjad väldigt snabbt men aldrig några kablar.

Loy: Vi skulle ju inte ta detta här, flamebaitar du nu eller?:D
Kort svar är dock nej, detta är oändligt komplicerat.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En liten fundering till, som glad amatör..

Är det inte skit samma hur högtalarsladden är bara den har hög procent koppar och är bra skärmad?

Egentligen, jo. Fast det finns kablar med en tjock kopparledning och med massa, massa tunna. De ger olika motstånd.

Det roligaste sättet att få reda på "sanningen" är att åka ut och lyssna. Testa t.ex. Supra Ply mot mycket dyrare kablar och se om du hör skillnad. Jag tillhör dem som hört skillnad i vissa anläggningar (bl.a. i min egen) - bättre eller sämre inte alltid - eller ens ofta - till den dyrares fördel.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan ni inte visa mig vilket företag det gäller då? jag har hållt på med detta i snart 10år och har testat i princip alla större kabelmärken som finns på marknaden och har ALDRIG hört talas om det här.

Jag har hört talas om en nätlist som var bluff men den blev också avslöjad väldigt snabbt men aldrig några kablar.

Loy: Vi skulle ju inte ta detta här, flamebaitar du nu eller?:D
Kort svar är dock nej, detta är oändligt komplicerat.

Jag söker för fullt men hittar inte vad de heter. En bekant till mig har deras signalkabel i sin 200 kkr-anläggning, det var den han tyckte lät bäst och han betalade väl i runda slängar en tusing för den.

Kablar är faktiskt inte rocket science, det är en kopparledning, isolering och sen kontakter. Det finns en viss gräns dit man faktiskt kan betala för att få en vettig kabel där man får fastlödda kontakter och ordentlig isolering men efter det så är det bara olika isolering, utseende och kontakter.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Jag söker för fullt men hittar inte vad de heter. En bekant till mig har deras signalkabel i sin 200 kkr-anläggning, det var den han tyckte lät bäst och han betalade väl i runda slängar en tusing för den.

Kablar är faktiskt inte rocket science, det är en kopparledning, isolering och sen kontakter. Det finns en viss gräns dit man faktiskt kan betala för att få en vettig kabel där man får fastlödda kontakter och ordentlig isolering men efter det så är det bara olika isolering, utseende och kontakter.

Jag är inte förvånad att du inte hittar något för det har inte hänt:D
luktar urban legend lång väg.

Nu pratar du om saker du inte vet något om igen kablar är extremt komplicerat, det finns flera professorer i sverige som är audiofiler bland annat en i göteborg i materialfysik och en i elektronik i uppsala och de har båda dyra kablar men de kan inte förklara exakt hur det funkar, men ni lekmän här på forumet har nog stenkoll:D allting är inte så djävla lätt som det ser ut vid första anblick.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är inte förvånad att du inte hittar något för det har inte hänt:D
luktar urban legend lång väg.

Nu pratar du om saker du inte vet något om igen kablar är extremt komplicerat, det finns flera professorer i sverige som är audiofiler bland annat en i göteborg i materialfysik och en i elektronik i uppsala och de har båda dyra kablar men de kan inte förklara exakt hur det funkar, men ni lekmän här på forumet har nog stenkoll:D allting är inte så djävla lätt som det ser ut vid första anblick.

Det allra värsta med den här diskussionen är att du tror du är bättre än 'oss'. Nu ska du tänka på att jag har hållit på med HiFi nästan lika länge som du, jag har hållit på med högtalarbygge på fritidsnivå längre och jag har spelat instrument lika länge som du har 'sysslat med HiFi' och på den tiden varit i studion och spelat in fem gånger. Jag tror du ska ta och tagga ner lite.

Det finns även flera professorer som talar emot kabelhysterin men de har du antagligen inte koll på. Med din attityd gissar jag på att du redan blivit bannad från HiFiForum och faktiskt.se så att du måste ta din "kunskap" och pracka på andra redan invigda.

EDIT: Ska maila min polare och höra vad de hette, han sitter fortfarande med den kabeln till sin rör/vinylkombo och njuter i fulla drag. Och vänta, han lödde ihop kabeln själv också! Jag tror att du och jag ska ta ett blindtest nån dag. Jag tar med lite kablar hem till dig så lyssnar vi med öppna öron!

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Det allra värsta med den här diskussionen är att du tror du är bättre än 'oss'. Nu ska du tänka på att jag har hållit på med HiFi nästan lika länge som du, jag har hållit på med högtalarbygge på fritidsnivå längre och jag har spelat instrument lika länge som du har 'sysslat med HiFi' och på den tiden varit i studion och spelat in fem gånger. Jag tror du ska ta och tagga ner lite.

Det finns även flera professorer som talar emot kabelhysterin men de har du antagligen inte koll på. Med din attityd gissar jag på att du redan blivit bannad från HiFiForum och faktiskt.se så att du måste ta din "kunskap" och pracka på andra redan invigda.

Jag tror inte jag är bättre än någon jag är bara så djävla trött på att alla ska yttra sig om saker de inte har den blekaste aning om att säga att kablar bara är isolering utseende och kontakter är så urbota korkat så det förtjänar knappt att bemötas.

För övrigt vet jag ingen i branschen eller några professorer i sverige som påstår att kablar inte gör skillnad, förutom ufona på faktiskt förstås.

Jag försöker heller inte pracka på någon kunskap men det kan va bra att inse att världen inte är svart/vit och att allt inte är så djävla enkelt, den som är mest övertygad om hur något förhåller sig är oftast den som kan minst, va lite openminded för guds skull det skadar aldrig.

Vi kan gärna ta ett lyssningstest någon dag och det finns inget som säger att en kabel inte kan vara bra för att man har lött ihop den själv eller för att den är förhållandevis billig, men alla kablar är filter och de KOMMER påverka sen blir det olika mycket och tar sig olika uttryck beroende på en miljon parametrar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror inte jag är bättre än någon jag är bara så djävla trött på att alla ska yttra sig om saker de inte har den blekaste aning om att säga att kablar bara är isolering utseende och kontakter är så urbota korkat så det förtjänar knappt att bemötas.

Förklara varför det är korkat. Har du nånsin blindtestat kablar? Har du det skulle du nog också börja fundera.

För övrigt vet jag ingen i branschen eller några professorer i sverige som påstår att kablar inte gör skillnad, förutom ufona på faktiskt förstås.

Jag försöker heller inte pracka på någon kunskap men det kan va bra att inse att världen inte är svart/vit och att allt inte är så djävla enkelt, den som är mest övertygad om hur något förhåller sig är oftast den som kan minst, va lite openminded för guds skull det skadar aldrig.

Det är väl givetvis självklart att världen inte är svartvit, det är det jag försöker berätta för dig. Skillnaden är att jag försöker förklara att det går till en viss gräns, sen är det endast ekonomisk vinst. Har du öppnat en högtalare nån gång? Gör det och kolla in vad det är för "dyrt" kablage som sitter i.

Vi kan gärna ta ett lyssningstest någon dag och det finns inget som säger att en kabel inte kan vara bra för att man har lött ihop den själv eller för att den är förhållandevis billig, men alla kablar är filter och de KOMMER påverka sen blir det olika mycket och tar sig olika uttryck beroende på en miljon parametrar.

Det är klart det påverkar. Om du läser vad jag skriver istället för att bara svara vad du vill så skriver jag att jag hört skillnad på kablar - i min egen anläggning. Det är bara frågan vilken som är bäst och vilken som är sämst - det är där skillnaden ligger. Den blir inte bättre för att det står NordOst Valhalla eller Audioquest Everest på den och 74 500 kr på prislappen. Blir den sämre för att nån annan än jag har lött ihop den?

Ta t.ex. Tara Labs som säljer signalkablar för upp till 10 kkr, de har inte ens krav på lödutbildning för att få jobba där. På mitt första jobb för sex år sen roade vi oss med att låta folk ta med sig sina dyra kablar så vi fick löda om dem för att de skulle hålla längre och inte oxidera. Det är värt att betala för. Inte kopparkvalitet.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Förklara varför det är korkat. Har du nånsin blindtestat kablar? Har du det skulle du nog också börja fundera.

Det är väl givetvis självklart att världen inte är svartvit, det är det jag försöker berätta för dig. Skillnaden är att jag försöker förklara att det går till en viss gräns, sen är det endast ekonomisk vinst. Har du öppnat en högtalare nån gång? Gör det och kolla in vad det är för "dyrt" kablage som sitter i.

Det är klart det påverkar. Om du läser vad jag skriver istället för att bara svara vad du vill så skriver jag att jag hört skillnad på kablar - i min egen anläggning. Det är bara frågan vilken som är bäst och vilken som är sämst - det är där skillnaden ligger. Den blir inte bättre för att det står NordOst Valhalla eller Audioquest Everest på den och 74 500 kr på prislappen. Blir den sämre för att nån annan än jag har lött ihop den?

Ta t.ex. Tara Labs som säljer signalkablar för upp till 10 kkr, de har inte ens krav på lödutbildning för att få jobba där. På mitt första jobb för sex år sen roade vi oss med att låta folk ta med sig sina dyra kablar så vi fick löda om dem för att de skulle hålla längre och inte oxidera. Det är värt att betala för. Inte kopparkvalitet.

Ja jag har blindtestat och i mitt egna system med välkänd musik och utan andra förändringar så går det men det är fruktansvärt svårt det är en stressig situation och du tar bort ett sinne det är inte normal lyssning, jag kan hänvisa till flera uppsatser om hur blindtest inte är ett vettigt sätt att utvärdera hifiutrustning, det finns det för övrigt VÄLDIGT få audiofiler som tycker, förutom just faktiskt-maffian då.

Jag skrev tidigare att de flesta högtalarproducenter har riktigt dyra kablar i sina högtalare iallafall i det bättre skiktet lycka till att hitta en högtalare för 100k med lampsladd i:D , i mina egna sitter det Wireworld till exempel. Detta går de dock som sagt inte ut med ofta då de inte vill va partiska i branschen eller sammankopplas med ett visst kabelmärke. Du kan ju åka in till Marten i göteborg till exempel och kolla vilka kablar som sitter i deras burkar och fråga varför.

Sen så har för det första Tara labs BETYDLIGT dyrare signalkablar än 10k och jag skrev ju just det att det spelar ingen roll vem som lött ihop skräpet, dock tycker jag du ska sluta nämna att hifikablar är dåligt lödda för det stämmer inte, det kan finnas enstaka fall men alla 20par kablar jag har haft av större tillverkare har varit exemplariskt lödda.

Sen så har jag även tidigare sagt att det handlar inte om kopparkvalitet det är en extremt liten del i sammanhanget även supras billigaste kabel har tillräckligt ren koppar.

Jag har heller aldrig påstått att en kabel är bra bara för att den har rätt märke, en bra kabel är en bra kabel oavsett vad som står på den.
Även om jag iofs håller Nordost Valhalla som i princip det bästa som finns.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja jag har blindtestat och i mitt egna system med välkänd musik och utan andra förändringar så går det men det är fruktansvärt svårt det är en stressig situation och du tar bort ett sinne det är inte normal lyssning, jag kan hänvisa till flera uppsatser om hur blindtest inte är ett vettigt sätt att utvärdera hifiutrustning, det finns det för övrigt VÄLDIGT få audiofiler som tycker, förutom just faktiskt-maffian då.

För att väldigt få audiofiler vill tycka att nåt som är billigare än det de har köpt låter bättre. Det är simpel ekonomi.

Däremot har jag aldrig hört nån säga att blindtest är dåligt, bara svårt och det är ju hela meningen. Men det är ju faktiskt så att vill man betala en massa för kablar så får man det, jag betalar hellre för andra delar i kedjan eftersom för mina öron gör inte kablarna skillnad.

Jag skrev tidigare att de flesta högtalarproducenter har riktigt dyra kablar i sina högtalare iallafall i det bättre skiktet lycka till att hitta en högtalare för 100k med lampsladd i:D , i mina egna sitter det Wireworld till exempel. Detta går de dock som sagt inte ut med ofta då de inte vill va partiska i branschen eller sammankopplas med ett visst kabelmärke. Du kan ju åka in till Marten i göteborg till exempel och kolla vilka kablar som sitter i deras burkar och fråga varför.

Du skrev det ja, och Marten använder svenska Jormas kablage som kostar multum. För oss vanliga dödliga. Jag har absolut inte sagt att det sitter lampsladdar i högtalarna men tror du på allvar att de kostar mer än ett par kronor metern i serietillverkning så tror jag snarare att du är naiv.

Sen så har för det första Tara labs BETYDLIGT dyrare signalkablar än 10k och jag skrev ju just det att det spelar ingen roll vem som lött ihop skräpet, dock tycker jag du ska sluta nämna att hifikablar är dåligt lödda för det stämmer inte, det kan finnas enstaka fall men alla 20par kablar jag har haft av större tillverkare har varit exemplariskt lödda.

Jag har lött om ungefär lika många som du har köpt - av olika större märken. Varför ska jag sluta ta upp det? Det är en extremt viktig fråga. HiFikablar är - i mina ögon - dåligt lödda för att det händer så ofta. Folk kollar det inte för de antar att en dyrare kabel är bättre. Vad skulle du säga om du fick reda på att han som svetsar ihop chassiet på Mercedes inte har svetscert t.ex.?

Sen så har jag även tidigare sagt att det handlar inte om kopparkvalitet det är en extremt liten del i sammanhanget även supras billigaste kabel har tillräckligt ren koppar.

Jag har heller aldrig påstått att en kabel är bra bara för att den har rätt märke, en bra kabel är en bra kabel oavsett vad som står på den.
Även om jag iofs håller Nordost Valhalla som i princip det bästa som finns.

Tillräckligt ren koppar, tillräckligt bra isolering, tillräckligt bra kontakter och tillräckligt bra lödning. Där har du en kabel. Vad mer påverkar? I mina öron har inget mer påverkat - dock har jag inte provat Jormas kablar med den unika designen med keramiska material, kanske är de bättre, kanske inte. Risken att den är överhängande bättre än t.ex. Supra Ply är ganska liten med tanke på att NordOst Valhalla är ungefär jättelite bättre. Inte ens i närheten av 18700 kr / m bättre.

Men du får hemskt gärna utveckla! Vad mer än det jag räknade upp ovan är det som påverkar en kabel? Säg nu inte miljoner parametrar utan räkna upp några konkreta saker som du av erfarenhet vet gör ljudet bättre.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
För att väldigt få audiofiler vill tycka att nåt som är billigare än det de har köpt låter bättre. Det är simpel ekonomi.

Däremot har jag aldrig hört nån säga att blindtest är dåligt, bara svårt och det är ju hela meningen. Men det är ju faktiskt så att vill man betala en massa för kablar så får man det, jag betalar hellre för andra delar i kedjan eftersom för mina öron gör inte kablarna skillnad.

Du skrev det ja, och Marten använder svenska Jormas kablage som kostar multum. För oss vanliga dödliga. Jag har absolut inte sagt att det sitter lampsladdar i högtalarna men tror du på allvar att de kostar mer än ett par kronor metern i serietillverkning så tror jag snarare att du är naiv.

Jag har lött om ungefär lika många som du har köpt - av olika större märken. Varför ska jag sluta ta upp det? Det är en extremt viktig fråga. HiFikablar är - i mina ögon - dåligt lödda för att det händer så ofta. Folk kollar det inte för de antar att en dyrare kabel är bättre. Vad skulle du säga om du fick reda på att han som svetsar ihop chassiet på Mercedes inte har svetscert t.ex.?

Tillräckligt ren koppar, tillräckligt bra isolering, tillräckligt bra kontakter och tillräckligt bra lödning. Där har du en kabel. Vad mer påverkar? I mina öron har inget mer påverkat - dock har jag inte provat Jormas kablar med den unika designen med keramiska material, kanske är de bättre, kanske inte. Risken att den är överhängande bättre än t.ex. Supra Ply är ganska liten med tanke på att NordOst Valhalla är ungefär jättelite bättre. Inte ens i närheten av 18700 kr / m bättre.

Men du får hemskt gärna utveckla! Vad mer än det jag räknade upp ovan är det som påverkar en kabel? Säg nu inte miljoner parametrar utan räkna upp några konkreta saker som du av erfarenhet vet gör ljudet bättre.

Jag skulle gärna låta bli att höra skillnad det skulle jag spara rätt mycket pengar på:D Man lånar ju dessutom alltid hem och testar en kabel en vecka eller så i sin egen anläggning det är inte så att man bara köper något som verkar bra som man sen måste försvara trots att man inte hör skillnad.

Jag kan gärna visa ett antal artiklar som menar att blindtest för att utvärdera ljud är helt förkastligt oavsett om vi pratar om kablar eller förstärkare eller vad som helst.

Jag känner Jorma rätt så väl och jag vet vad hans kablar kostar ungefär per meter i serietillverkning och jag tror du skulle bli något förvånad, det är inte direkt standardkablar det här, det ska tas fram nya verktyg till maskinen som gör just den sortens kabel och det är långt ifrån gratis om man dessutom betänker vilka små volymer det handlar om så är det inte konstigt att det kostar pengar.

Sen tror jag fortfarande inte på ditt snack om usla lödningar jag kollar alltid igenom allt jag köper och har inte stött på några konstigheter alls dessutom använder de bra mkt bättre lödtenn än du har i din hobbystuga.

Det som påverkar i en kabel är koppar eller silverkvaliteten, skärmmaterial, skärmtäthet, antal skärmar, yttermaterial(helst teflon), yttermaterialets renhet, dielektrikum, antal ledare, tjocklek på ledare, ledargeometri alltså hur de är tvinnade koncentriskt eller litz eller vad som helst, kontakter, lödtenn, lödning sen så finns det även speciella kablar som jormas med bybees eller transparents med filter på.

Skillnaden mellan Valhalla och supra i en bra anläggning är enorm med dåliga kablar så stryper man hela systemet, skillnaderna är inte lika stora som mellan olika förstärkare eller cdspelare men fortfarande väldigt viktiga.

Det finns även en anledning att alla märken har referenskablar när de utvärderar och försöker förbättra sina egna produkter.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Det allra värsta med den här diskussionen är att du tror du är bättre än 'oss'.

:hihi
Säg till när du tröttnat så tar jag över stafettpinnen ett tag. :brynad

Om du nu 'har en aning' så kan du väl upplysa oss istället för att spela balla Allan.

Och där har ni summeringen av den senaste kabeldebatten.

Som geting vägrar köpa.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping