SACD och dvd-audio. Är det värt en uppgradering?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
På tal om kablar och ljudbögeri:

http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

Kan en audiofil läsa ovanstående produktinformation och förklara för mig varför jag skall ta någonting i er "religion" på allvar? De säljer en partvinnad sladdjävel med RJ-45-don för femtusen spänn!!! :mad:

Hur blir ljudet bättre av att en digital signal går över renare koppar och "riktningsbestämd" STP?

Visst finns det bra och dåligt ljud, men inse att Placebo är den absolut största faktorn i sladdupplevelsen.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
På tal om kablar och ljudbögeri:

http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

Kan en audiofil läsa ovanstående produktinformation och förklara för mig varför jag skall ta någonting i er "religion" på allvar? De säljer en partvinnad sladdjävel med RJ-45-don för femtusen spänn!!! :mad:

Hur blir ljudet bättre av att en digital signal går över renare koppar och "riktningsbestämd" STP?

AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.

:lol
Det där är så oootroligt larvigt så att jag inte ens finner ord för det. 5000 kr för något som man kan få för 29kr. Köper man den så är man fan i mig regelrätt så störd i huvet man kan vara utan att sitta inspärrad.

Jag är mållös.

(Men jag har väl 'stenfel' som vanligt. :D )

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Det här var ju lika roligt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23735 :D

Vadå? Flexar kabeln när signalerna kommer?

Som vanligt handlar det om vad man VILL uppleva själv. Klart som faan att bränner man 100kkr på en kabeljävel så kommer man att höra skillnad.

Nej, jag är ingen audio-expert och nej jag kommer inte jaga runt internet för att hitta "bevis" för att ultrasuperrenkoppar är bättre än EKK.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har en tara labs signalkabel för under tusenlappen och någon skillnad mot en dyrare har jag inte hört.

Skulle vara kul att göra ett blindtest med lite grejjer för alla nördos...

Ok, eftersom tråden ändå spårat ut i en catfight så kan ni väl passa på att tipsa om plattor, oavsett musikstil, som är värda att lyssna på bara pga en bra produktion!

En sak till. Hur hög bithastighet ska en mp3 ha för att kunna jämföras med cd? Vet att det finns nåt blindtest på detta med där vissa påstod sig kunna höra skillnaden mellan dessa, men som sket en lök.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
En sak till. Hur hög bithastighet ska en mp3 ha för att kunna jämföras med cd? Vet att det finns nåt blindtest på detta med där vissa påstod sig kunna höra skillnaden mellan dessa, men som sket en lök.

Om det är variable bitrate-kodat så kan man aldrig svara på "hur mycket" det ska vara för att nå CD-kvalitet. Det beror helt och hållet på källmaterialet.

Det man däremot kan säga om MP3 är att det inte har med HiFi att göra. Även om en 256 kbps constant bitrate MP3:a låter bra så filtrerar MP3-kodningen bort fina transienter i musiken. I svensson-språk: musiken blir mer utslätad mot medelenergin i källmaterialet. Grovt förenklat som att lyssnat på Radio RIX där någon ställt upp alla rattar på equalizern. Finliret försvinner.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Om det är variable bitrate-kodat så kan man aldrig svara på "hur mycket" det ska vara för att nå CD-kvalitet. Det beror helt och hållet på källmaterialet.

Det man däremot kan säga om MP3 är att det inte har med HiFi att göra. Även om en 256 kbps constant bitrate MP3:a låter bra så filtrerar MP3-kodningen bort fina transienter i musiken. I svensson-språk: musiken blir mer utslätad mot medelenergin i källmaterialet. Grovt förenklat som att lyssnat på Radio RIX där någon ställt upp alla rattar på equalizern. Finliret försvinner.

Går den skillnaden att höra eller är det bara något som man kan förstå rent teoretiskt eftersom det formatet är mer komprimerat? Blindtest alltså.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Angående kablar är det reaktans och kapacitans man tittar på (även impedans). Se en högtalarkabel som ett filter. Det bästa den kan göra är att inte tillföra något. Bättre än så blir det inte. Varför det skulle vara bättre att köpa en dyrare kabel än just en som klarar det ser jag ingen anledning till.

Angående digital signalbehandling och kablage så är det enda man behöver tänka på att kabeln ifall den är coax inte gör något elakt med referenspunkten för apparaternas jordpunkt. Allt annat är jumbo.

Angående dvd-a / sacd så kolla på vilket format det säljs mest musik på. dvd-a har fördelen av att det kan halla samma sampling från studio till skiva men oftast är det omcodad och då är det oftast studiokvalitén som avgör. Sak samma med sacd.

På papper är dock dvd-a ett bättre val men bägge är så bra så att det är den föregående kvalitén i kedjan som får avgöra.

Skivspelare som låter kass har antingen dålig nål eller att de inte är impedansmatchade mot riaa.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Går den skillnaden att höra eller är det bara något som man kan förstå rent teoretiskt eftersom det formatet är mer komprimerat? Blindtest alltså.

Jo, det går att höra med hyfsade högtalare (säg högtalare för över ett par tusingar och hyfsade mellanregister/diskant). Även med bra hörlurar märks det. Om man jämnför CD/MP3 så är CD-motsvarigheten luftig och klar i tonen medans MP3-motsvarigheten (MP3:a kodad från CD:n) är mer dov, bullrig och jobbig för örat. Skränig kanske man kan kalla det. Lite överdrivet förstås, men poängen kvarstår.

När jag säger att transienterna smetas ut kanske du kan tänka dig ett tyst parti där en pianotangent eller en gitarrsträng anslås hårt. Du får en kraftig klar respons med fina eftertoner i CD:n medans MP3:an mer målar med grov pensel.

Inte helt lätt att förklara men jag tror du förstår. :)

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Ni är verkligen duktiga ni som kan idiotförklara en hel bransch utan att ha någon som helst erfarenhet och utan att ha testat något själv, det finns en värld utanför eran gymnasiefysik grabbar:tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
För övrigt vet jag ingen i branschen eller några professorer i sverige som påstår att kablar inte gör skillnad, förutom ufona på faktiskt förstås.

Jag försöker heller inte pracka på någon kunskap men det kan va bra att inse att världen inte är svart/vit och att allt inte är så djävla enkelt, den som är mest övertygad om hur något förhåller sig är oftast den som kan minst, va lite openminded för guds skull det skadar aldrig.

Det är ingen som säger att det är som svart och vitt men det är fan inte så komplicerat som de har lyckats lura i dig att det är.
Jag har dyra kablar och jag har billiga kablar. Hör jag någon skillnad? Ja, men då beror det i första hand på att de dyra kablarna är betydligt grövre än än tex den lilla fjutten noname-kabel från expert.
Vi behöver uppenbarligen inte fortsätta denna diskussion då du är fast benägen att tro att du har rätt. Du låter som en religiös när du talar om detta och i likhet med denne så vägrar du inse att du har fel till stor del.
Så, jag ville bara få det ur världen.

Och du, bara för att det finn professorer som säger en sak så betyder det inte att det är rätt. Det finns säkerligen betydligt fler professorer som säger motsatsen och hur går det då? Nä, som sagt så skippar vi det hela. Fast det är kul att diskutera med de som tror helhjärtat på det, jag garvar lika mycket varje gång :D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tacka vet jag när kopplar in datorn via videon till stereon för att lyssna på mp3, allt kopplat med värsta sortens lakritssnöre såklart :hihi

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Det är ingen som säger att det är som svart och vitt men det är fan inte så komplicerat som de har lyckats lura i dig att det är.
Jag har dyra kablar och jag har billiga kablar. Hör jag någon skillnad? Ja, men då beror det i första hand på att de dyra kablarna är betydligt grövre än än tex den lilla fjutten noname-kabel från expert.
Vi behöver uppenbarligen inte fortsätta denna diskussion då du är fast benägen att tro att du har rätt. Du låter som en religiös när du talar om detta och i likhet med denne så vägrar du inse att du har fel till stor del.
Så, jag ville bara få det ur världen.

Och du, bara för att det finn professorer som säger en sak så betyder det inte att det är rätt. Det finns säkerligen betydligt fler professorer som säger motsatsen och hur går det då? Nä, som sagt så skippar vi det hela. Fast det är kul att diskutera med de som tror helhjärtat på det, jag garvar lika mycket varje gång :D

Det är verkligen tur att vi har dig du som är expert på precis allt...

För att du inte hör någon skillnad mellan billiga och halvdyra kablar i din mediokra anläggning i ett mediokert rum utan akustiska åtgärder så vet du precis hur detta funkar?

Vänligen hänvisa mig till de professorer i elektronik som påstår att det jag säger är fel, jag har inte sett några.

Sluta gissa nu och håll dig till andra ämnen som du är självutnämnd expert på.

För övrigt är det precis lika lätt om inte lättare att dra religionsparallelen med er som VET precis hur det ligger till trots att ni inte har någon som helst erfarenhet och inte har testat och det är dessutom NI som går emot en helt bransch med människor som har 1000ggr mer erfarenhet än er.

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Ni är verkligen duktiga ni som kan idiotförklara en hel bransch utan att ha någon som helst erfarenhet och utan att ha testat något själv, det finns en värld utanför eran gymnasiefysik grabbar:tummenupp

1) Du idiotförklarar ju alla själv. Inklusive dig själv.
2) Hur vet du att de som postat här inte har erfarenhet/testat? Assumption is the mother of all fuck-ups.
3) Gymnasiefysik? Såvida du inte tagit kandidat-elektroingenjörsexamen, magister-datorsystemteknikingenjörsexamen, doktorerat i signalbehandling (elektrisk, radio och optisk) i minst 4 år (totalt 9+ år på universitetsnivå) så kan du ställa dig i skamvrån. Om det är någon som visar tecken på gymnasiefysik (i bästa fall, ska tilläggas) och tidigt pubertalt beteende är det du. Lär dig uttrycka dig i skrift och lär dig argumentera för din sak i en debatt.

Hifi-branschen är utan tvivel den mest tvivelaktiga branschen av alla.

Men lägg du 5000 på en nätverkssladd.
Köp du signalkablar som är "riktade".
Lägg 10.000 kr/m för en högtalarsladd.
Lägg upp dina kablar på spikes.
Var noga med att sätta i elkontakten med rätt "pol" i högra hålet i väggen.
Köp en UPC så att strömmen till ditt hefticka hifisystem får en exakt 50.00 Hz-signal.

Det driver Sverige framåt. :tummenupp

:hej

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2) Hur vet du att de som postat här inte har erfarenhet/testat? Assumption is the mother of all fuck-ups.
3) Gymnasiefysik? Såvida du inte tagit kandidat-elektroingenjörsexamen, magister-datorsystemteknikingenjörsexamen, doktorerat i signalbehandling (elektrisk, radio och optisk) i minst 4 år (totalt 9+ år på universitetsnivå) så kan du ställa dig i skamvrån. Om det är någon som visar tecken på gymnasiefysik (i bästa fall, ska tilläggas) och tidigt pubertalt beteende är det du. Lär dig uttrycka dig i skrift och lär dig argumentera för din sak i en debatt.

Köp en UPC så att strömmen till ditt hefticka hifisystem får en exakt 50.00 Hz-signal.

Då vet man vem man ska plåga när man börjar elektroteknik till hösten då :brynad

Lite OnT då:

Någon som kan säga fördelen med balanserad ingång på förstärkare? Fattar inte riktigt.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...

Det är inte lätt med saker man inte förstår du:tummenupp
betydligt lättare att fjanta sig och löjliggöra en hel bransch.

Lustigt att du gnäller på att man ska ha strömkontakten åt rätt håll förresten det finns inte en människa på denna planet som kan något om elektronik som tycker det är konstigt, hört talas om fas och nolla? vet du hur en transformator funkar?

Då vet man vem man ska plåga när man börjar elektroteknik till hösten då :brynad

Lite OnT då:

Någon som kan säga fördelen med balanserad ingång på förstärkare? Fattar inte riktigt.

Fördelen är att en äkta balanserad överföring är betydligt mindre känslig för brus och störningar och du kan köra mycket längre kablar utan problem, det är dock betydligt dyrare att konstruera och behöver inte ge någon ljudmässig fördel, man bör även akta sig för alla apparater med XLRkontakter är inte balanserade i vissa fall sitter det bara själva kontakten medans elektroniken bakom är obalanserad s.k. pseudobalansering.

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj

Lite OnT då:

Balanserad/differentiell signalöverföring innebär att man har tre ledare. Plus, minus och jord. Mottagen signal är skillnaden (differensen) mellan plus och minus. Eller rättare sagt avståndet mellan dem jämnfört med referensen (jord).

Detta ger framförallt
a) högre känslighet
b) mindre/inga statiska spikar vid anslutning av kabeln (därför används det i PA-utrustning)

Googla på XLR (kontakt-typen) så lär du hitta endel info om det.

hört talas om fas och nolla?

Vilken är vilken i väggen då? :D

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...