Sagan om Comviq och uttrycksfriheten

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag förstår inte det där med att folk är så brydda om vad saker och ting heter. Jag skiter fullständigt i om det heter mödravård, det är helt ok med mig att vissa saker har feminina namn och andra har maskulina. Däremot tycker jag att det blir lite kontroversiellt när folk predikar att saker och ting är sexistiska bara för att de har maskulina namn, och att det ISTÄLLET ska få ett feminint namn för att, du vet, jämlikhet. Vafan, tycker man det är sexistiskt att nånting har ett namn som kan associeras med ett visst kön, då borde man väl ändå strida för att det ska få ett helt könsneutralt namn? :va Varför är det alltid så att det är sexism så fort något har manligt fokus, men om det istället byts ut till kvinnligt fokus då är det plötsligt helt ok? :va Jag får inte riktigt ihop den logiken...

Men som sagt, jag fattar framförallt inte varför folk lägger ett sånt jävla fokus på vad saker och ting heter eller om det ges ett specifikt könsattribut. Jag menar, hur illa har man det egentligen om man tycker att det är FÖRJÄVLIGT att det är en man på skylten vid övergångsställena så till den milda grad att man känner ett behov av att lägga kraft, möda och tid på att en del av dessa skyltar ska bytas ut mot en kvinnlig kontur?? :D

Eller som en feminist jag talade med för ett tag sen som tyckte det var FÖRJÄVLIGT att hårtrimrar sorterades under "Manlig kroppsvård" på någon random hemelektronikkedjas hemsida för att "Det finns faktiskt flickor med kort hår också!"... Javafan, om du nu vet om var den jävla trimmerjäveln finns, varför köper du den inte bara, rakar skallen nöjd och glad och håller käften? Hur förtryckande är det egentligen att den sorteras och kategoriseras på ett sät som gör att 99.9% av dess klientel enkelt kan hitta den? Ska den verkligen sorteras under "kvinnlig kroppsvård" bara för att stackars lilla förtryckta du och den där promillen potentiella kunder ska känna er bekväma med att köpa den om det får till följd att nästan alla som kan tänkas vilja köpa skiten får leta runt för att deras produkt inte finns där de väntar sig? Känns det inte mer logiskt att en produkt sorteras så att huvudklientelet kan lokalisera den enkelt? Jag förstår inte varför folk väljer att kriga för en sån sak, hur jävla viktigt är det med namn och kategorier? :va :dummer

Du får ta det med sportbilsentusi. Det är han som har problem med att det heter mödravård. :)

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Helvet vad mycket energi du lägger på detta Bushido. :D :banana

Ska ringa Comviq på måndag och säga upp mitt abb iaf, så tack för att du la upp detta, det hade helt gått förbi mig att de blandade sig med såna som Kakan och fröken Larsson...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får ta det med sportbilsentusi. Det är han som har problem med att det heter mödravård. :)

Det var inte menat som kritik mot vad du sa, mer som en kommentar på ämnet bara :)

- - - Updated - - -

Helvet vad mycket energi du lägger på detta Bushido. :D :banana

Ska ringa Comviq på måndag och säga upp mitt abb iaf, så tack för att du la upp detta, det hade helt gått förbi mig att de blandade sig med såna som Kakan och fröken Larsson...

Klockrent :tummenupp

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tog en text från en feminist och bytte plats på han och hon och lade ut på nätet för något år sedan för att se reaktionerna.
Jag hade faktiskt inte väntat mig det hat som uppstod från kvinnor och jag vet inte hur många kommentarer det hann bli innan någon insåg att det var deras idol som skrivit texten och den försvann.
Det goda hatet...

Feminismen gör verkligen kvinnor hemska. Tack och lov verkar pendeln vara på väg tillbaka nu efter flera år av pk-trams och vänstervansinne.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
För att det redan finns?
Eller är du ute efter att bara sätta ett gulligt könsneutralt namn i sann feministisk anda? Det är ju primärt mödravård.
Den övriga delen är mentalvård, och då passar namnet mentalvård genast mycket bättre.
Allt detta ingår i allmänvården, som är ett så generellt namn du bara kan få.
Hej!
Här är man borta en dag eller så och ni har riktigt kul ser jag :hihi

Om man verkligen strävar efter jämställdhet...så gör då det...överallt.
Mödravård var bara ett exempel i all enkelhet.
Istället för att nu bara studera just det exemplet - se istället helheten.

Dvs
Varför fokusera bara på de områden där kvinnor har nackdelar och struntar i de områden där män har nackdelar? För att bli trovärdigt, angrip alla orättvisor!! Även de män utsätts för.

PS
Mentalvård är inte avsedd för föräldrar som vill förbereda sig.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag förstår inte det där med att folk är så brydda om vad saker och ting heter. Jag skiter fullständigt i om det heter mödravård, det är helt ok med mig att vissa saker har feminina namn och andra har maskulina.
Medhåll.
Dock blir det ett problem OM och bara OM...de feminina har problem med manliga ord.
Dvs manliga ord ska bort, medan det (för dessa grupper) är ok med kvinnliga ord.
Det skapar inte trovärdighet.

Däremot tycker jag att det blir lite kontroversiellt när folk predikar att saker och ting är sexistiska bara för att de har maskulina namn, och att det ISTÄLLET ska få ett feminint namn för att, du vet, jämlikhet.
Ja detta är exempel på hur tokigt det kan bli.
Så logiken är:
manligt ord = sexistiskt
kvinnligt ord = helt ok

Du lyfter fler exempel nedan.
Men som sagt, jag fattar framförallt inte varför folk lägger ett sånt jävla fokus på vad saker och ting heter eller om det ges ett specifikt könsattribut. Jag menar, hur illa har man det egentligen om man tycker att det är FÖRJÄVLIGT att det är en man på skylten vid övergångsställena så till den milda grad att man känner ett behov av att lägga kraft, möda och tid på att en del av dessa skyltar ska bytas ut mot en kvinnlig kontur?? :D

Eller som en feminist jag talade med för ett tag sen som tyckte det var FÖRJÄVLIGT att hårtrimrar sorterades under "Manlig kroppsvård" på någon random hemelektronikkedjas hemsida för att "Det finns faktiskt flickor med kort hår också!"... Javafan, om du nu vet om var den jävla trimmerjäveln finns, varför köper du den inte bara, rakar skallen nöjd och glad och håller käften? Hur förtryckande är det egentligen att den sorteras och kategoriseras på ett sät som gör att 99.9% av dess klientel enkelt kan hitta den? Ska den verkligen sorteras under "kvinnlig kroppsvård" bara för att stackars lilla förtryckta du och den där promillen potentiella kunder ska känna er bekväma med att köpa den om det får till följd att nästan alla som kan tänkas vilja köpa skiten får leta runt för att deras produkt inte finns där de väntar sig? Känns det inte mer logiskt att en produkt sorteras så att huvudklientelet kan lokalisera den enkelt? Jag förstår inte varför folk väljer att kriga för en sån sak, hur jävla viktigt är det med namn och kategorier? :va :dummer

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Vill bara förtydliga.
Jag har inga problem med det alls!
Det var ett exempel för att visa på ett fenomen (läs vad jag skrivit) - det var INTE kritik på just ordet i sig. :hej

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vart är sunt förnuft?

Jag är så jäkla trött på den här extremism som förekommer i dessa frågor. Folk verkar tro att det är svart eller vitt medan det som så många gånger annars ligger någonstans i det gråa istället.

Självklart ska alla ha samma rättigheter oavsett kön (gemensamma toaletter/duschar ingår inte där) men också samma skyldigheter.
Ingen ska å andra sidan säga åt mig att jag ska ta ut mer föräldraledighet än min fru bara för att det ska vara exakt lika. Det är vi själva som väljer sånt.

Ingen ska tvinga mig att främja könsneutrala beteenden på mina barn. Vill min grabb ha blåa kläder och min dotter rosa så ska de få ha det utan att man blir "den onde som hyllar patriarkatet" eller vad nu en feminist skulle säga.

Om föräldrar bara kunde uppfostra sina förbannade ungar till att respektera ALLA människor för vad de är så skulle vi ju inte ha såna här problem :va
Jag hörde så sent som igår en förälder uttrycka sig nedsättande om en annan grupp människor pga deras kultur, när dennes barn på 7 år var med. Hur lätt blir det för den ungen att förstå hur man beter sig i ett modernt samhälle?

Och jag blir mörkrädd varje gång jag hämtar dottern på skolan, ungar som springer och skriker i korridorer eller säger mot sina lärare. De går i förskoleklass...
Och när jag ryter i och ber dem hålla tyst och gå som normalt folk så får jag nästan känslan av att lärarna vill säga till mig att man inte får säga till ungarna på det viset. Eller så är de avundsjuka på att de själva inte får göra så.

Nej, hårdare ton i skolan från lärarna men framför allt upplysa föräldrar om att deras barn ska kunna uppföra sig utanför hemmet. Lärarna ska inte behöva uppfostra andras ungar men tydligen föräldrar.
Då skulle det ge ett eko överallt och förhoppningsvis skulle vi slippa såna här grejer från Comviq.

Fast när jag tänker efter så kanske jag bara säger så här för att jag är premierad då jag är född med en snopp :glömdet

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ingen ska tvinga mig att främja könsneutrala beteenden på mina barn. Vill min grabb ha blåa kläder och min dotter rosa så ska de få ha det utan att man blir "den onde som hyllar patriarkatet" eller vad nu en feminist skulle säga.
Om föräldrar bara kunde uppfostra sina förbannade ungar till att respektera ALLA människor för vad de är så skulle vi ju inte ha såna här problem :va
Yepp
Respekt för alla, det är viktigt!
Samt män o kvinnor är olika, det är BRA. Alla ska dock ha samma rättigheter/skyldigheter.
Det innebär INTE att könen ska vara lika!

Och jag blir mörkrädd varje gång jag hämtar dottern på skolan, ungar som springer och skriker i korridorer eller säger mot sina lärare. De går i förskoleklass...
Och när jag ryter i och ber dem hålla tyst och gå som normalt folk så får jag nästan känslan av att lärarna vill säga till mig att man inte får säga till ungarna på det viset. Eller så är de avundsjuka på att de själva inte får göra så.

Nej, hårdare ton i skolan från lärarna men framför allt upplysa föräldrar om att deras barn ska kunna uppföra sig utanför hemmet. Lärarna ska inte behöva uppfostra andras ungar men tydligen föräldrar.
Så klart lärarna är rädda att säga ifrån.
De blir ju anmälda till höger o vänster!

Haft 4 barn som vuxit upp genom skolan...och ser en tydlig trend: Föräldrar till barn som bråkar/mobbar/förstör slår idag ifrån sig och skyller 100% på skolan som inte kan hantera deras ängel. Det är ALDRIG fel på barnet/dennes uppfostran. Nej skulden läggs på skolan som misslyckats med uppfostran av deras barn. Och lärare/andra elever "som inte ger vår ängel chansen och respekt som är nödvändigt"
Föräldrar både hotar och anmäler lärare o skolan.
Eleven utmålas av sina föräldrar som "nej, det är ju VÅR ängel som är den mobbade och förbisedda" då denne aldrig får vara med o leka. ok vad beror det på tro...:dummer
Man häpnar!

Sett detta hända upprepade ggr på senare år.
Förr var det alls inte så.

Så klart har skolan ansvar för att alla eleven ska trivas men det är föräldrar som ska uppfostra.

Som ideell ledare i idrott ser jag samma trend även där.
Ord som tack och förlåt mig verkar inte läras ut hemma längre...respekt för laget/tränare och domare saknas ofta. Det skriks o suras om man inte får som man vill. Laganda/ställa upp för gruppen är ett begrepp som många har svårt att förstå.
"öhhh, ska jag hjälpa han?" (de vet inte att det heter honom)
Påfallande ofta är det ok att ta en sak som tillhör en annan, "ja den låg ju bara där..."

Tack o lov går det att få ordning på spelarna, men där slipper man å andra sidan bli anmäld om man bänkar en spelare som missköter sig.
Att stänga ute en elev från klassrummet innebär däremot en uppenbar risk att få anmälan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Just den biten med ungar som mobbar andra, eller beter sig allmänt illa i skolan är jag så jävla trött på. Jag har varit i kontakt med min dotters lärare och påpekat att det finns några ligister som behöver fixas till. I all välmening så lade jag inte skulden eller bördan på lärarna men de sa att de kände till detta och jobbar hårt för att stävja detta. Frågan är hur hårt de går åt föräldrarna?
Det känns inte som att det är mitt jobb att kontakta föräldrarna och gå igenom uppfostran av deras barn med dem men snart har jag inget val. För kan man inte få ordning på ungar i förskoleklass, hur ska det då gå längre fram?

Jag har förklarat för mina barn att de ska respektera vuxna och att vuxna även ska respektera dem. De måste säga till mig om någon vuxen har betett sig illa mot dem MEN framför allt så har jag förklarat väldigt tydligt att om de beter sig illa mot en vuxen genom att vara uppkäftiga eller inte lyssna så är det helt ok för den vuxna att tillrättavisa dem. Jag har inga problem med att en lärare drar mina barn i öronen eller ställer dem i skamvrån om de beter sig som skitungar.
På dagis finns det en riktigt bra fröken som ryter i åt ungarna och verkligen visar dem vad som är ok, men samtidigt är hur snäll som helst med dem annars. Och när jag frågar min grabb vilken fröken han gillar bäst så är det just henne. Nu är hon förvisso 50+ och har rutin men det är ju sånt man vill se när det går åt helvete på hemmafronten.

Men problemet ligger ju just hos de föräldrar som fullständigt skiter i sina ungars beteende. Oftast rör det sig om lågutbildade (som mig själv) arbetslösa människor som kanske skulle ha väntat 10 år med att skaffa barn. Men inte alltid, vi har ett exempel där föräldrarna är välutbildade egenföretagare där ungen är en riktig skitunge som inte lyssnar ett dugg på andra vuxna. Men det enda man hör från dennes föräldrar är tjat och gnat på ungen konstant, inget uppmuntrande eller dylikt. Inte konstigt att han behöver hävda sig i skolan då heller.
Och ungar som har med sig godis till skolan? På skogsutflykt fick flera barn med sig läsk och kexchoklad/liknande till mellanmål. Hur fan tänker man då:död
Listan kan göras lång och givetvis tänker man alltid ur sitt eget perspektiv och jag är långt ifrån perfekt. Men jag inbillar mig att jag är osjälvisk när det kommer till hur mina barn ska ha det i skolan, jag vet själv hur jobbigt det var med ungar som mobbade och jag vill inte att mina barn ska behöva hamna i slagsmål med såna som jag gjorde flertalet gånger i skolan. Sen var inte jag den snällaste alla gånger heller men å andra sidan fick jag mig några örfilar av lärare :näsblod

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Bra inlägg Anders!
Tyvärr håller jag med din analys. Hade önskat du hade fel.
Det är så illa som du skriver.

Jag börjar tro att jag gör mina barn en björntjänst då jag/hustrun lär våra barn att ta hänsyn till andra...vara rättvis...vara ärlig...- då andra föräldrar tycker det är BRA och till o med hejjar på, då deras barn "tar för sig".

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som du säger, en björntjänst... Men vad ska man göra :(
Min dotter kommer få det svårt framöver då hon är alldeles för snäll och vill alla väl och det kommer många dra nytta av. Men steg två i uppfostringen blir att tuffa till henne och lära sig dra nytta av att vara omtyckt och känd för att vara den snälla. Hur vet jag dock inte än men jag ska komma på något.

Men jag inbillar mig fortfarande att man kommer väldigt längre här i livet på att vara snäll, visa hänsyn etc. Förhoppningsvis kommer hon dras till likasinnade och hålla sig borta från de andra men man vet aldrig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som du säger, en björntjänst... Men vad ska man göra :(
Min dotter kommer få det svårt framöver då hon är alldeles för snäll och vill alla väl och det kommer många dra nytta av. Men steg två i uppfostringen blir att tuffa till henne och lära sig dra nytta av att vara omtyckt och känd för att vara den snälla. Hur vet jag dock inte än men jag ska komma på något.

Men jag inbillar mig fortfarande att man kommer väldigt längre här i livet på att vara snäll, visa hänsyn etc. Förhoppningsvis kommer hon dras till likasinnade och hålla sig borta från de andra men man vet aldrig.

Snälla människor är ju iofs inte så hemskt förfördelade i samhället, förutsatt att de faktiskt kan säga nej vid behov. Att kunna uppträda propert är ju en mer och mer sällsynt förmåga, och om den dessutom backas upp med viss händighet och kunskap om vad man pratar om så kan man faktiskt komma skapligt långt i livet, och snälla människor lever lyckligare om jag inte minns fel.
(Måste vara därför jag är allmänt missnöjd och gnällig hela tiden. :hihi)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Snälla människor är ju iofs inte så hemskt förfördelade i samhället, förutsatt att de faktiskt kan säga nej vid behov. Att kunna uppträda propert är ju en mer och mer sällsynt förmåga, och om den dessutom backas upp med viss händighet och kunskap om vad man pratar om så kan man faktiskt komma skapligt långt i livet, och snälla människor lever lyckligare om jag inte minns fel.

Att de lever lyckligare liv råder det inga tvivel om och det är ju vad som räknas i slutänden. Det är ju just det där med att säga nej som brukar vara problemet många gånger men till slut brukar även den snälle lära sig.

Du har blivit gammal, eller blödig, eller gammal och blödig. Ur led är tiden.

Japp, du har nog rätt på alla punkter :D Eller mognat lite skulle jag vilja kalla det... Nyss fyllda 35 och snart 3 ungar men jag känner mig fortfarande långt ifrån vuxen och många gånger undrar jag hur fan jag ska lyckas hålla huvudet ovanför ytan.
Men barn gör nog sånt med en person, får en att tänka på andra än sig själv för det mesta.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jo, här är en gnällig kille till :tummenupp
Klart justhet vinner i längden. MEN, det sker samma långsamma förändring även på arbetsplatserna. Vi är inte där ännu men trenden är problematisk.
Där kan man dock lättare hantera det, om viljan finns.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, här är en gnällig kille till :tummenupp
Klart justhet vinner i längden. MEN, det sker samma långsamma förändring även på arbetsplatserna. Vi är inte där ännu men trenden är problematisk.
Där kan man dock lättare hantera det, om viljan finns.

Jo, om arbetsplatsen är skit ska man byta arbetsplats. Finns ingen anledning att lida pga skitkollegor eller chefer.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag börjar tro att jag gör mina barn en björntjänst då jag/hustrun lär våra barn att ta hänsyn till andra...vara rättvis...vara ärlig...- då andra föräldrar tycker det är BRA och till o med hejjar på, då deras barn "tar för sig".

Jag försöker lära min dotter att vara rättvis, ärlig, ta hänsyn till andra och ha extra förståelse för de som behöver. Men samtidigt försöker jag uppfostra henne att inte ta onödig skit och stå upp för det hon tror på.
Hon kommer förhoppningsvis bli riktigt jobbig att vara förälder till i tonåren men snäll mot andra och framgångsrik i livet.

Med ett gott hjärta och en god självkänsla kommer man långt. Hela livet. Även om de tidiga skolåren ofta skenbart premierar de som har en hårdare attityd.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring