Samåkning Skövde

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
håller med om dedär med inställningar på kameran.
bländare å skit,
vill veta hur man lättast får till så att man får utsmetad bakgrund när man fotar ett objekt i rörelse.

Är det inte betydligt enklare att redigera bilden efteråt? då kan man få den effekten ganska enkelt, vet inte hur man ska göra i kameran men rätt fokus o labb med slutartiden borde väl hjälpa?
/Per
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
det har du kanske rätt i, tänkte inte på redigeringsmöjligheterna.
finns ju en inställning i kameran där man kan välja kontinuerlig fokus, så de borde väl bara va att öka slutartiden .
att jag inte tänkt på det :)

edit: de va lite lurigt å få skärpa på bilen som rörde sig så de e nog bättre att göra det i photoshop istället.
finns det nån bra typ av filter att använda på bakgrunden som ger fartränder?
 
Last edited:

MarQz

Ångestmannen
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 -03
attachment.php


Kul att vi båda fick vara med på bild. Jag fick ordning på benet och kunde vara med och leka lite i den lugna gruppen :)
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
fick jädrigt bra tips ang. fotningen...
kör i Tv-mode
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]1/60s slutartid (med kameran i Tv-läget)(Börja med 1/100 och "träna" dig neråt), ISO 100, kameran ställd på seriebildstagning och autofokusen ställd på AI-Servo.

[/FONT]kräver dock bra ljus för att man ska få med nått men en solig dag på kullen duger gott.

Finns en bra tråd att läsa igenom och få tips i här på sporthoj.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4200245
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
fick jädrigt bra tips ang. fotningen...
kör i Tv-mode
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]1/60s slutartid (med kameran i Tv-läget)(Börja med 1/100 och "träna" dig neråt), ISO 100, kameran ställd på seriebildstagning och autofokusen ställd på AI-Servo.

[/FONT]kräver dock bra ljus för att man ska få med nått men en solig dag på kullen duger gott.

Finns en bra tråd att läsa igenom och få tips i här på sporthoj.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4200245

eller så kör du och jag håller i kameran :tungan
skomakarn jagar Alexander Lundh på Sachenring förra sommaren.

skomakarn.jpg
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
eller så kör du och jag håller i kameran :tungan
skomakarn jagar Alexander Lundh på Sachenring förra sommaren.

Brutalt skön bild!!
låter som en bra ide att du fotar ;)
ja kan få svårt med det när ja ska köra ;D

kommer du dit den 14:e?
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
fick jädrigt bra tips ang. fotningen...
kör i Tv-mode
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]1/60s slutartid (med kameran i Tv-läget)(Börja med 1/100 och "träna" dig neråt), ISO 100, kameran ställd på seriebildstagning och autofokusen ställd på AI-Servo.

[/FONT]kräver dock bra ljus för att man ska få med nått men en solig dag på kullen duger gott.

Finns en bra tråd att läsa igenom och få tips i här på sporthoj.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4200245
tv-mode.
de har ja nog inte i min kamera..


varför just iso 100?
 

MarQz

Ångestmannen
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 -03
tv-mode.
de har ja nog inte i min kamera..


varför just iso 100?

Den som skrev det menade läget S där du väljer slutartid manuellt och låter kameran göra inställningen för bländare. ISO-talet kan du nog hålla på kamerans lägsta nivå så länge det är fint väder..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Precis..
bra ljus = lägre ISO
Tv är slutar prioritet.. bra skärpa på objektet men ingen focus på bakgrunden..
Av är Bländar prioritet.. bra skärpa på object och bakgrund, också kallad fryst bild har ja fått lära mig =)
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Precis..
bra ljus = lägre ISO
Tv är slutar prioritet.. bra skärpa på objektet men ingen focus på bakgrunden..
Av är Bländar prioritet.. bra skärpa på object och bakgrund, också kallad fryst bild har ja fått lära mig =)
i läget bländarprioritet så berordet ju lite på vad du ställer in för bländarvärde, om du får fokus på bara objekt elelr om du får fokus på hela bilden.

R2 kan du inte lägga in lite mindre bilder, så jobbigt att sidscrolla :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
i läget bländarprioritet så berordet ju lite på vad du ställer in för bländarvärde, om du får fokus på bara objekt elelr om du får fokus på hela bilden.

R2 kan du inte lägga in lite mindre bilder, så jobbigt att sidscrolla :)

den va ju förminskad en hel del redan, blir snart en ny sida...

En annan bild från förra sommaren, Loris vurpar på Assen i snabbaste kurvan, fick en riktigt bra bildserie men tyvärr va kameran helt fel inställd.
Men som synes så går det att trixa till bilder rätt bra efteråt.
 

Bifogat

  • lorisall.jpg
    lorisall.jpg
    103.3 KB · Visningar: 43
  • loris5a.jpg
    loris5a.jpg
    57.8 KB · Visningar: 39
  • loris5b.jpg
    loris5b.jpg
    77 KB · Visningar: 41

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
den va ju förminskad en hel del redan, blir snart en ny sida...

En annan bild från förra sommaren, Loris vurpar på Assen i snabbaste kurvan, fick en riktigt bra bildserie men tyvärr va kameran helt fel inställd.
Men som synes så går det att trixa till bilder rätt bra efteråt.

Knäpper ni bilderna i RAW-format i stället för JPG eller liknande så har ni alla möjligheter i världen att korrigera ett dåligt taget kort.

Dock krävs det stort minneskort för att få plats med lite bilder då RAW-formatet gör att varje bild blir väldigt stor.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
håller med om dedär med inställningar på kameran.
bländare å skit,
vill veta hur man lättast får till så att man får utsmetad bakgrund när man fotar ett objekt i rörelse.

Det finns några små enkla regler...

1. Slutarprio (S på nikon och tv på canon), sätter slutartiden efter brännvidden... T ex om du fotar på 200mm är lämplig tid 1/200 för att vara garanterad en skarp bild. Detta förutsatt att du är normalstabil på hand.

2. Säg istället att du ligger på 24mm brännvidd, ska du fota något stillastående kan du klara dig med 1/25s. Ska du däremot fota något som rör sig. T ex en bil i 90km/h kan 1/100 eller 1/125 vara att rekommendera. Med andra ord att du anpassar slutartiden efter motivets hastighet.

3. Den viktigaste regeln av alla... öva öva öva! Finns inga genvägar till den perfekta bilden. Smidigaste sättet att öva är att ställa sig på en parkeringsficka utmed en väg och skjuta slut på ett minneskort eller två. Efter ett tag får man kläm på det. Bara att följa motivet i en svepande rörelse och trycka av under tiden du följer. Skulle du hålla still skulle bakgrunden bli skarp och motivet oskarpt men det kanske du redan hade förstått? :tungan

Slutarprio 70-200/2.8 @ 200mm, 1/400s, f/6.3, iso100
2543995945_688180d4b0_o.jpg


Ibland vill man frysa rörelser istället. Då lämpar sig bländarprio, sätta stor bländare och låta kameran anpassa slutartiden. För att frysa brukar man rekommendera minst 1/640s. kommer du inte ner i så kort slutartid kan du kräma på lite mer iso.

Bländarprio 17-50/2.8 @ 17mm, 1/1600, F/3.2, iso200
2813804918_05e4c6d679_o.jpg


Bländarprio 70-200/2.8 @ 200mm, 1/800, F/3.5, iso100
2810777595_e600c9848c_o.jpg


Och när man har tränat riktigt och börjat lära sig kan man gå ner rejält i slutartid

Slutarprio 17-50/2.8 @ 17mm, 1/15, F/13, iso100
3416287682_fed3aca11a_o.jpg


Nästa grej är skärpedjup. Skärpedjupet bestäms av brännvidd, avstånd till motivet och bländare.
Liten bländare (högt bländartal) och kort brännvidd (vidvinkel) betyder att du kan vara väldigt nära motivet och ändå kunna fota "hyperfokalt", detta innebär att du har skärpa hela vägen.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html Där har du en kalkylator för skärpedjup som kanske kan hjälpa lite.

EDIT: Just ja... när du kör slutar och bländarprio förlitar du dig helt och hållet på kamerans ljusmätning. Blir det för mörkt eller ljust kan du använda exponeringskompensationen för att justera detta. Mer om detta kan du läsa i kamerans manual. Inte ofta man vill krypa till korset och läsa dessa, men har man precis köpt en systemkamera är det att rekommendera :)

Sedan finns det bra böcker i området också. Digital Fotografering 1&2 av Scott Kelby är bra böcker och finns ofta i paketpris för 400kr.

Knäpper ni bilderna i RAW-format i stället för JPG eller liknande så har ni alla möjligheter i världen att korrigera ett dåligt taget kort.

Dock krävs det stort minneskort för att få plats med lite bilder då RAW-formatet gör att varje bild blir väldigt stor.

Raw är det enda rätta, enda är att seriebildtagningen kan bli lidande då det snabbt fyller upp bufferten. Men fördelarna med att kunna sätta rätt vitbalans och exponera upp ett steg eller två utan nämnvärt mycket brus är ack så viktiga!
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Är det inte betydligt enklare att redigera bilden efteråt? då kan man få den effekten ganska enkelt, vet inte hur man ska göra i kameran men rätt fokus o labb med slutartiden borde väl hjälpa?
/Per

Skulle se rätt dumt ut med stillastående hjul och suddig bakgrund ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top