håller med om dedär med inställningar på kameran.
bländare å skit,
vill veta hur man lättast får till så att man får utsmetad bakgrund när man fotar ett objekt i rörelse.
Det finns några små enkla regler...
1. Slutarprio (S på nikon och tv på canon), sätter slutartiden efter brännvidden... T ex om du fotar på 200mm är lämplig tid 1/200 för att vara garanterad en skarp bild. Detta förutsatt att du är normalstabil på hand.
2. Säg istället att du ligger på 24mm brännvidd, ska du fota något stillastående kan du klara dig med 1/25s. Ska du däremot fota något som rör sig. T ex en bil i 90km/h kan 1/100 eller 1/125 vara att rekommendera. Med andra ord att du anpassar slutartiden efter motivets hastighet.
3. Den viktigaste regeln av alla... öva öva öva! Finns inga genvägar till den perfekta bilden. Smidigaste sättet att öva är att ställa sig på en parkeringsficka utmed en väg och skjuta slut på ett minneskort eller två. Efter ett tag får man kläm på det. Bara att följa motivet i en svepande rörelse och trycka av under tiden du följer. Skulle du hålla still skulle bakgrunden bli skarp och motivet oskarpt men det kanske du redan hade förstått?
Slutarprio 70-200/2.8 @ 200mm, 1/400s, f/6.3, iso100
Ibland vill man frysa rörelser istället. Då lämpar sig bländarprio, sätta stor bländare och låta kameran anpassa slutartiden. För att frysa brukar man rekommendera minst 1/640s. kommer du inte ner i så kort slutartid kan du kräma på lite mer iso.
Bländarprio 17-50/2.8 @ 17mm, 1/1600, F/3.2, iso200
Bländarprio 70-200/2.8 @ 200mm, 1/800, F/3.5, iso100
Och när man har tränat riktigt och börjat lära sig kan man gå ner rejält i slutartid
Slutarprio 17-50/2.8 @ 17mm, 1/15, F/13, iso100
Nästa grej är skärpedjup. Skärpedjupet bestäms av brännvidd, avstånd till motivet och bländare.
Liten bländare (högt bländartal) och kort brännvidd (vidvinkel) betyder att du kan vara väldigt nära motivet och ändå kunna fota "hyperfokalt", detta innebär att du har skärpa hela vägen.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html Där har du en kalkylator för skärpedjup som kanske kan hjälpa lite.
EDIT: Just ja... när du kör slutar och bländarprio förlitar du dig helt och hållet på kamerans ljusmätning. Blir det för mörkt eller ljust kan du använda exponeringskompensationen för att justera detta. Mer om detta kan du läsa i kamerans manual. Inte ofta man vill krypa till korset och läsa dessa, men har man precis köpt en systemkamera är det att rekommendera
Sedan finns det bra böcker i området också. Digital Fotografering 1&2 av Scott Kelby är bra böcker och finns ofta i paketpris för 400kr.
Knäpper ni bilderna i RAW-format i stället för JPG eller liknande så har ni alla möjligheter i världen att korrigera ett dåligt taget kort.
Dock krävs det stort minneskort för att få plats med lite bilder då RAW-formatet gör att varje bild blir väldigt stor.
Raw är det enda rätta, enda är att seriebildtagningen kan bli lidande då det snabbt fyller upp bufferten. Men fördelarna med att kunna sätta rätt vitbalans och exponera upp ett steg eller två utan nämnvärt mycket brus är ack så viktiga!