Samåkning Skövde

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
förhållandet mellan bländare och skärpedjup ger mig huvudvärk :(

och när man ska använda vad ger mig ännumera huvudvärk :)

det verkar inte gå att få ihop några "standardmallar" för när man skall ha vilka värden.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Det finns några små enkla regler...

1. Slutarprio (S på nikon och tv på canon), sätter slutartiden efter brännvidden... T ex om du fotar på 200mm är lämplig tid 1/200 för att vara garanterad en skarp bild. Detta förutsatt att du är normalstabil på hand.

2. Säg istället att du ligger på 24mm brännvidd, ska du fota något stillastående kan du klara dig med 1/25s. Ska du däremot fota något som rör sig. T ex en bil i 90km/h kan 1/100 eller 1/125 vara att rekommendera. Med andra ord att du anpassar slutartiden efter motivets hastighet.

3. Den viktigaste regeln av alla... öva öva öva! Finns inga genvägar till den perfekta bilden. Smidigaste sättet att öva är att ställa sig på en parkeringsficka utmed en väg och skjuta slut på ett minneskort eller två. Efter ett tag får man kläm på det. Bara att följa motivet i en svepande rörelse och trycka av under tiden du följer. Skulle du hålla still skulle bakgrunden bli skarp och motivet oskarpt men det kanske du redan hade förstått? :tungan

Sjukt bra info rock. fler tips motages gärna =)
bor du här i skövde?

nån mer som är anmäld till den 14:e btw?
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
förhållandet mellan bländare och skärpedjup ger mig huvudvärk :(

och när man ska använda vad ger mig ännumera huvudvärk :)

det verkar inte gå att få ihop några "standardmallar" för när man skall ha vilka värden.

Om man kan få en standardmall är ungefär som att fråga vad kostar en bil :tungan

Eftersom ljuset aldrig är det samma finns det inget riktigt svar dessvärre. Allt foto handlar ju om hur mycket ljus som träffar sensorn/filmrutan

Sjukt bra info rock. fler tips motages gärna =)
bor du här i skövde?

nån mer som är anmäld till den 14:e btw?

Jaopp, bor här i skövde.

Det enklaste sättet att förklara är att jämföra bildsensorn med en hink, bländaren med ett vattenrör och slutaren med en ventil.

Målet är "alltid" rätt exponering. Rätt exponering i detta fallet är en fylld hink. Ju mindre rör (mindre bländare) desto längre slutartid (öppen ventil) för att fylla hinken (sensorn). Säg att du har dåligt ljus (dåligt vattenflöde), men ändå vill ha snabb slutartid. Då kan du öka sensorns ljuskänslighet (iso) detta gör att kameran tar emot mindre information (ungefär som att ställa en mindre hink under kranen). Det absolut bästa är egentligen ett objektiv med större bländare

Fördelen är att du kan komma ner i kortare slutartider, nackdelen är att det blir mer brus eftersom kameran försöker rätta till partier som den egentligen inte ser eller vad man ska säga.

Här kommer några bildexempel... Bländaren sitter i objektivet. Här är bländaren inställd på F/1.8, största bländare på detta objektivet.
3552588792_c3d03165cc.jpg


F/4
3551778949_5bfa638739.jpg


F/16
3551779101_5f1d90027c.jpg


M a o, ju lägre bländartal, desto större ljusinsläpp och kortare slutartid.

Sedan kommer vi till iso, här har jag croppat ganska rejält för att visa effekterna. Dessutom kör jag på stor bländare (F/1.8) för att visa effekten av kort skärpedjup.

iso 100, rent och brusfritt
3552589178_0c1b24f291.jpg


iso 400, bruset börjar komma
3551779375_374f6a25f4.jpg


iso 800, nu börjar det bli påtagligt
3552589506_45570e8009.jpg


iso 1600
3552589682_101cc23744.jpg


iso 3200
3552589892_be4f3b8d57.jpg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag rekommenderar er inte att gå emot ett borttaget inlägg och duplicerar det igen. Fortsätter ni, kommer ni bannas. Det finns ALLTID en anledning till att ett inlägg tas bort. Att ni ska köra över det genom att skriva samma sak igen är inte direkt snyggt.

2Fast4Hjo ansåg första inlägget jag tog bort var ett påhopp eller fortsättning på gammalt. Därav togs det bort.

Ger bara en varning om att inte ta "lagen" i egna händer. Det är om något jag ogillar skarpt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag rekommenderar er inte att gå emot ett borttaget inlägg och duplicerar det igen. Fortsätter ni, kommer ni bannas. Det finns ALLTID en anledning till att ett inlägg tas bort. Att ni ska köra över det genom att skriva samma sak igen är inte direkt snyggt.

2Fast4Hjo ansåg första inlägget jag tog bort var ett påhopp eller fortsättning på gammalt. Därav togs det bort.

Ger bara en varning om att inte ta "lagen" i egna händer. Det är om något jag ogillar skarpt.

Jag undrade bara varför det togs bort för jag såg inte påhoppet i det som skrevs.:va Men jag kan ju ha missat något.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
informativt.. tack.

gäller att koma ihåg det bara när man ligger i busken :)

Om man kan få en standardmall är ungefär som att fråga vad kostar en bil :tungan

Eftersom ljuset aldrig är det samma finns det inget riktigt svar dessvärre. Allt foto handlar ju om hur mycket ljus som träffar sensorn/filmrutan



Jaopp, bor här i skövde.

Det enklaste sättet att förklara är att jämföra bildsensorn med en hink, bländaren med ett vattenrör och slutaren med en ventil.

Målet är "alltid" rätt exponering. Rätt exponering i detta fallet är en fylld hink. Ju mindre rör (mindre bländare) desto längre slutartid (öppen ventil) för att fylla hinken (sensorn). Säg att du har dåligt ljus (dåligt vattenflöde), men ändå vill ha snabb slutartid. Då kan du öka sensorns ljuskänslighet (iso) detta gör att kameran tar emot mindre information (ungefär som att ställa en mindre hink under kranen). Det absolut bästa är egentligen ett objektiv med större bländare

Fördelen är att du kan komma ner i kortare slutartider, nackdelen är att det blir mer brus eftersom kameran försöker rätta till partier som den egentligen inte ser eller vad man ska säga.

Här kommer några bildexempel... Bländaren sitter i objektivet. Här är bländaren inställd på F/1.8, största bländare på detta objektivet.
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3322/3552588792_c3d03165cc.jpg[/IMG]

F/4
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3154/3551778949_5bfa638739.jpg[/IMG]

F/16
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3656/3551779101_5f1d90027c.jpg[/IMG]

M a o, ju lägre bländartal, desto större ljusinsläpp och kortare slutartid.

Sedan kommer vi till iso, här har jag croppat ganska rejält för att visa effekterna. Dessutom kör jag på stor bländare (F/1.8) för att visa effekten av kort skärpedjup.

iso 100, rent och brusfritt
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3313/3552589178_0c1b24f291.jpg[/IMG]

iso 400, bruset börjar komma
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3263/3551779375_374f6a25f4.jpg[/IMG]

iso 800, nu börjar det bli påtagligt
[*IMG]http://farm3.static.flickr.com/2451/3552589506_45570e8009.jpg[/IMG]

iso 1600
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3316/3552589682_101cc23744.jpg[/IMG]

iso 3200
[*IMG]http://farm4.static.flickr.com/3609/3552589892_be4f3b8d57.jpg[/IMG]
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Nu har man köpt nytt skinnställ och det blev ett par nya handskar me!
smuttans.. leverans om en vecka.

borttaget för påhopp... konstigt.. har inte hoppat på nån sen ja sluta träna MMA aktivt..

Vägde mig idag.. ruggig till Beach2009 under parasollet med den nyfödde!
kanske skulle ta nya skinnlädret till beachen också? =)
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Nu har man köpt nytt skinnställ och det blev ett par nya handskar me!
smuttans.. leverans om en vecka.

borttaget för påhopp... konstigt.. har inte hoppat på nån sen ja sluta träna MMA aktivt..

Vägde mig idag.. ruggig till Beach2009 under parasollet med den nyfödde!
kanske skulle ta nya skinnlädret till beachen också? =)

Gött blev det de stället du visade här ?? det är ju ingen mening att oroa sig för beach 2009 där ska man ju ändå inte vara, det närmaste man kommer den är ju sanden i kurvorna kring Korsberga:D:D
Förövrigt ska det vara tajt fit på skinnställen ändå ju :)
/Per
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Va ute ensväng nyss. Hamna i Hjo, stanna till vid S Hjo där vid vattnet på den stora pakreingsfickan vid vägen/vattnet.
Stod nere på slänten vid vattnet å kika upp, där uppe hade en grön (Mondeo?) med 2 st killar stannat till och börja fota hojen. :va

Vet inte om det var för att dom tycker den va snygg eller för reg nr. Nån som råkat ut för detta själva?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top