Samåkning Skövde

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hahah, ja det är ju inte det värsta man kan ha men en vettig nybörjarkamera för oss dödliga, nu vet vi ju vem som vi ska dra med ut när vi behöver nya egobilder :D

Fina pengar = fina bilder ;)

Ta RAW bilder så kan du redigera dom och färg styra. Beror mkt på objektivet åxå.

Största fördelen är det dynamiska omfånget samt vitbalansen...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
där satt den..

Idag gav jag mig faan på att köra nya vägar och hitta nya slingor,
och jösses did i strike gold :)

Först lite transportsträcka, in mot ekedalen - mot folkabo ut till och över 26an, gruset där börjar bli ok.
tillbaka över 26an till folkabo, fram och tillbaka i denna kurva några gånger
kurva.jpg

åt motsatta hållet, mot kameran är den helt suverän, inget staket bara mjuk åker att vurpa på :)
Den kurvan är märkt med en röd markör på kartan.

Ner till mullsjö och höger ner över bron, direkt höger till en goldbana, blev grus, ut igen och nästa höger, blev grus, (jag la inte till detta på kartan)
mullsjö och uppåt, in mot sandhem, tog fel väg och kom ut på 26an igen, men den va helt ok, samma väg tillbaka, rätt väg ur sandhem.
nu började det likna grejor, och nu är jag där jag eg tänkte leta idag.
Nu tar jag bara korsningar på chans och letar mig söderut mot sjön Lönern, kurvig skogsväg med kanonsvängar som öppnar upp vid sjön, fri sikt och vansinnestempo till fiskande pojkars stora nöje :tungan

Nu är jag utanför min utskrivna karta och bara låtar det flyta på, ser en skylt mot Dalum, perfekt, mer soppa i tanken, vänder sen tillbaka och vägarna blir bara bättre och bättre,
dom är helt kanon, inget grus, släta och öppna nog för 80-120kmh tempo första gången.
Vissa sträckor vänder jag och kör om igen, jag är helt lyrisk och skrattar i hjälmen hela tiden, då kommer jag fram till lilla byn Liared, och efter den händer nått, den lilla 50/70vägen över går till nått som ser helt felplacerat ut.
Vem fanken kom på iden att bygga en kurvig, kupperad, öppen och slät 70/90väg mitt i bushen? en klar hjälte iaf..
Detta är sveriges nordschleife, det bor bara folk i början och på mitten, resten är helt öde.
Detta är det bästa mc väg jag någonsin kört! skrek av glädje :D
Totalt sinnesjukt, jag kör fram och tillbaka, inte ens bonden på åkern verkar bry sig, detta måsta dokumenteras, men jag har ingen videokamera så det får bli telefonen.
Med den i vänster hand så går det inte riktigt så fort, och kvaliten är ju så där, som ni ser..

[YOUTUBE-ID]FvquiRnnGU4[/YOUTUBE-ID]

Här en liten bild på turen
ruttsmall.jpg


Och en stor med markeringar, förklaring följer.
ruttlarge3.jpg

Rödmarkerad slinga, där jag filmade, super vägen.
Svartmarkerad väg, kanonväg.

En helt underbar dag, roligaste jag haft på flera år.
Hojen funkade kanon, vägarna va superba, svetten rann, 36mil vart det,
10 av dom är transportsträcka och ca 5 mil är "bara ok väg".

hit åker jag igen, det finns mer väger där som väntar på att smiskas.
vem ska med?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tackar! :)



Men det beror ju på att du försöker fota med en fax :va :tungan

Köp en Nikon D700 så ska du se att det blir bra! :banana

D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Frågan är vilken man ska satsa på. Tips?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det låter ju för bra för att vara sant! Den får vi boka upp & köra på!!

japp, fredag kanske? eller lördag?
kollade på www.klart.se och vädret ser ok ut.

Ser nu att rutten på kartan inte är helt rätt, men jag hittar igen.

Per, du borde lufta suzukin på vägen nu, häng på..
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Frågan är vilken man ska satsa på. Tips?

Om du inte känner behov av vridbar skärm (rätt onödigt då Nikon faktiskt inte kan bygga ordentlig LV) så skulle jag säga D90. Största fördelarna är bättre skärm samt AF-motor i huset vilket öppnar möjligheter för att slänga på lite roliga fasta gluggar. Slänger du på ett objektiv som bara heter AF och inte AF-S på en D5000 blir du utan AF. S'et står för att du har motor i optiken.

Vad gäller objektivet så är det ett fullt dugligt reseobjektiv. Men ska vi snacka optisk kvalitet och snabba slutartider så är du lite fel ute. Fast en fördel med det är att du märker vilka brännvidder du oftast använder så du kan börja uppgradera där. Är du telemänniska är det 70-200/2.8 VR (Alla bilder från tibro är med den) som gäller :yoparty Sjukt snabb AF, stort ljusinsläpp, VR ifall det stora ljusinsläppet inte räcker och självklart superskarp. Det är helt enkelt Guds Glugg :Bugar

Efter ett objektivt brännvidd brukar det vara ett tal. T ex 55-200/4-5.6. De står för ljusinsläppet, ju lägre tal desto större ljusinsläpp. Här har du t ex F/4 vid 55mm och F/5.6 vid 200. Står det bara ett tal har du samma ljusinsläpp genom hela zoomomfånget.
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Frågan är vilken man ska satsa på. Tips?

Nikon, va e d? Går d att äta :va Canon ska d va :tummenupp

Håller på o meckar som fan med inställningar av kameran, det är grymt roligt o lära sig.
Hur går det med hojen Lasse, letar du grejer eller har du börjat riva med den?
/Per

Jodå, det går. Fått nått på posten, kan d va bakramen eller framramen :banana Tack för annonsen, klart intressant, frågan e bara va ja hamnar på om ja betalar 500$ totto för china kåpor och vad moms osv blir, nån som har koll?
 
Last edited:

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
japp, fredag kanske? eller lördag?
kollade på www.klart.se och vädret ser ok ut.

Ser nu att rutten på kartan inte är helt rätt, men jag hittar igen.

Per, du borde lufta suzukin på vägen nu, häng på..

Jag lyckades faktiskt lokalisera och täta oljeläcket igår så nu är det på gång, det var en obefintlig oring på axeln till vattenpumpen som ställde till det.
Har lite kabeldragning kvar o göra sen kanske det går o åka en sväng med den.
/Per

Nikon, va e d? Går d att äta :va Canon ska d va :tummenupp



Jodå, det går. Fått nått på posten, kan d va bakramen eller framramen :banana Tack för annonsen, klart intressant, frågan e bara va ja hamnar på om ja betalar 500$ totto för china kåpor och vad moms osv blir, nån som har koll?

Såg den o tänkte att det hade nog passat som handsken. kanske finns lite prutmån på dom.
Har ingen koll på totalkostnade på kinakåpor men det var någon här som hade skaffat till sin R1:a (02) han borde ha bra koll.
/Per
 
Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Om du inte känner behov av vridbar skärm (rätt onödigt då Nikon faktiskt inte...
...ett tal har du samma ljusinsläpp genom hela zoomomfånget.

Är det inte dags att du skaffar en hoj igen och lägger ner mumbo-jumbot en aning? :tungan
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

MarQz

Ångestmannen
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 -03
D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Frågan är vilken man ska satsa på. Tips?

Jag sålde min gamla D80 lite väl billigt och köpte mig en begagnad D300 för 9000kr, ganska ok byte tyckte jag. Finns väl inga riktigt fina 18-200 objektiv är jag rädd..

Och jo, det var jag som köpte kina-kåpor, bara fråga på om det är något jag kan svara på vet jag inte men :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag sålde min gamla D80 lite väl billigt och köpte mig en begagnad D300 för 9000kr, ganska ok byte tyckte jag. Finns väl inga riktigt fina 18-200 objektiv är jag rädd..

Och jo, det var jag som köpte kina-kåpor, bara fråga på om det är något jag kan svara på vet jag inte men :)

Eftersom ny D90 kostar ungefär lika mycket som beggad D300 kan det vara bra att dra lite fördelar med respektive hus.

D90:
Lite mindre och smidigare
Filminspelning (funkar om bra om den står på stativ)
Kör man jpeg blir det bättre resultat än ur D300 enligt vissa

D300:
Vädertätad
Snabb och säker AF
Möjlighet att finjustera AF
Större sökare
Bättre seriebildtagning

Sensorn däremot är den samma...
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Nån som ska åka på kullen på söndag, frågan kanske vart uppe tidigare men frågar igen. Funderar på å fota lite
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hade det inte varit för att man har en fabrik att sköta så hade jag hakat på! :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top