Bikerbitch skrev:
Om sporthojsfolk skulle samarbeta med polisen. Hur skulle ett sådant evenetuellt samarbete se ut. Vad skulle ni vilja att man samarbetade med, bygga en bana och snacka med politikerna, ha kvällar på Tullinge där man kunde få rejsa med dom lite. Kanske gemensamt försöka hindra tjyvar från att sno motorcyklar etc etc
Frågan bara kom upp så jag var nyfiken på vad ni tycker.
Finns det några tankar eller avskyr ni bara polisen och vill inte ha ett smack med dom o göra..?
Tanken är säkert vällovlig, men jag är ändå inte säker på att jag förstår frågan. Du skriver "om sporthojsfolk skulle samarbeta med polisen", men vad skulle alternativet/motsatsen vara? Att sporthojsfolk
inte skulle samarbeta med polisen - eller rent av motarbeta dem? (Jo, jag vet att det i praktiken är mångas inställning, så länge som det inte är den egna egendomen som hotas.)
Polismakten har som sitt huvudsakliga uppdrag att upprätthålla de lagar och förordningar som de politiker vi valt har skapat. Mycket annat skall de ju faktiskt inte syssla med - och vi skall nog på det hela taget vara glada om de ens mäktar med att göra
det...
Jag tror faktiskt inte att konkreta
samarbetsprojekt skulle vara särskilt intressant, vare sig för (sport)hojfolk eller för polisen som helhet. Undantaget möjligen väldigt specifika områden. Däremot skulle alla ha mycket att vinna på bättre löpande
kontakt mellan hojfolk och polis. Den kontakten, i allas dagliga verksamhet, handlar om möten mellan enskilda personer - och på det planet finns nog potential för krympande av egon och prestige på båda flanker.
Så länge som poliser regelmässigt kallas grisar, svin, snutjävlar etc här på SH, oavsett sammanhang, och så länge det finns yrkesskadade och avtrubbade polismän och -kvinnor som drar alla hojåkare över huligankammen, så är
samarbete något som känns väldigt avlägset. Men når vi
förståelse och
respekt så är det en bra bit på väg.
Tror i alla fall jag.