Samarbeta med polisen..

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Robban W skrev:
Men helt allvarligt samarbeta med polisen? Vad menar man med det? Är det samma sak som att följa lagen?
När jag körde bud så hade vi planerade möten med trafikpolisen. Dom sa massa saker som "ta det lugnt och stanna när vi vill stoppa er. Det är inte alltid vi vill ge er böter, utan kanske bara prata lite" Säkert. Poliser älskar att sätta böter och vara tjurskallar. Det är bättre att försöka undvika polisen som om dom var pestsmittade.

Obalanserad och barnslig inställning till polisen, du låter bitter.

Så där tänkte vi grabbar när vi var 15 och åkte trimmat, cool inställning tyckte vi då...

Praktiserar du den inställningen på fältet?

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Vem är det man spelar tuff inför när man kör galning på bulten? Älgar?!?!
Jag tycker du sticker ut näsan ganska bra på sh så varför klaga på de som lirar vid korvmojjen? Du kanske ska ta o färga håret istället.. lr nä just de... :D
Skrev jag något om Bulten i inlägget?
Å andra sidan är en del pigga på att filma och lägga ut sina repor här på SH för att få lite ryggdunk.
Visst, jag gillar att filma när jag kör men då gör jag det på bana.

Skillnaden mellan att "sticka ut näsan" här på SH i form av en anonym användare och att börna utanför Donken är inte riktigt samma sak :rolleyes:
2fast4hjo skrev:
:7peta Du kör ganska fort på vanlig väg också vill jag minnas...även om vi körde om dig :pannkyss
Har aldrig påstått något annat heller.
För att förtydliga tycker jag inte att man kör som ett svin om man kör ensam på motorvägen i 250+.
P.s Synd att "ni" inte behöll den höga farten på banan :pannkyss
HanneZ skrev:
Vad jag mena var att dom som känner att dom måste imponera på bulten lär även känna att dom måste imponera på bana, därav spelar det ingen större roll.
Och det är troligtvis därför de inte kör på bana för där finns det folk som kör skjortan av dem :hihi
bmwjohan skrev:
Den där kommentaren är verkligen skrattretande.
Jag kör fort för att det är helt underbart på alla sätt.
Jag kör fort på allmän väg för att det är så jävla groteskt dyrt, omständigt och tidkrävande att köra bana.
Jag vet inte om du har tänkt på det men när man kör hoj har man integralhjälm och skinnställ och sånt på sig så att det är helt omöjligt för andra att se vem som kör. Din lilla teori om att man enbart gör det för att synas faller platt redan där.
Bara för att du är för feg för att gasa på allmän väg(som du skrev i en annan tråd) så behöver du inte försöka göra ner oss som vågar :hihi
Jag har inte skrivit att jag är för feg för att gasa på allmän väg men din läsförståelse kan jag tyvärr inte påverka :rolleyes:

Så den som lägger upp en film när de busar lite här och där gör det inte för att synas och få bekräftelse? Morsning :rolleyes:
Lime skrev:
Flygplan som lyfter och landar släpper även ifrån sig en hel del fotogen. Det kan bli en hel del roliga radioanrop på en tävling av det:
"Postering 4 till ToreKalle, vi måste sanera vår kurva för 14.55 till London har lyft" :D
De hade vart något det :rofl

Nu ska man ju inte lägga en bana under start eller inflygning.
Crossbana ligger rätt bra, kanske 500 meter vid sidan av inflygning.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Samarbete med polisen gick inte så bra i västerås häromsistens:

Västmanlands Läns Tidning skrev:
Polis i olycka med motorcyklist
En motorcyklist skadades lindrigt i en olycka vid Hällamotet vid 15.30-tiden sedan hans motorcykel kolliderat med en motorcykelburen polis.

Olyckan skedde i låg hastighet när de båda höll på att sakta in efter att polisen stoppat motorcyklisten för fortkörning. De bådas motorcyklar hakade i varandra och motorcyklisten föll åt sidan och skadade axeln. Han fördes i ambulans till centrallasarettet. Polismannen klarade sig oskadd.
Motorcyklisten körde i cirka 140 kilometer i timmen på E18 när han stoppades. Körkortet togs ifrån honom på plats.

http://www.vlt.se/article-article=77902.html

Spontan reaktion? Samarbete - näe tack. Låt kamerorna [inte] göra jobbet, tack.
EDIT: Undrar varför rubriken inte var "Sporthojsåkare omkullprejad av mc-polis" :va :3freak

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:
...SMC Uppsala gjorde ett försök att skapa band mella sporthojsåkarna och trafikpolisen här i stan. De bjöd helt enkelt in trafikpolisen till Rörken där en hel del av Uppsalas hojåkare samlas varje måndag.
Vad gör då rikspuckot till chef över avdelningen.
Jo han ställer sig med sina 3 kollegor och gör flygande besiktning på alla som har felplacerad skylt eller annan uppenbar "defekt" alldeles före banan. ... :mad:

Jösses va jag skälda på dom - just den sak lovar jag att vi SMC kommer bringa upp på högra nivå. Även dom 2 konstabler i fråga var ganska flova..

Bikerbitch - jag beundrar att du jobbar på - ka´ int´du ta´kontakt med Ann på SMC Stockholms kanlsi - och få en uppdatering på hyr läget är - hon / SMC Stockholm har lagt nerr mängder av jiobb på samarbeta med polisen (och det går faktisk bra) och på en bana...

Jag jobbar på att ta sånt upp i SMCs styrelse (bana altså) och jag behöver egentligen en bra Business PLan på casen (exact som golf folket gör) - så om någon hittar lokationen och skrivar en vettig ekonomisk case - har vi väl nått vi ka börja att driva på.....

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
CHROLO skrev:
Bra ide? Vi skiter i att ens tänka på någon form av samarbete. Vi poliser fortsätter att jobba på samma sätt vi gjort sedan 1965, d.v.s. repressivt. Motorcykelkollektivet fortsätter att i oförminskad takt att köra ihjäl sig. Det leder säkert framåt, not.

:confused:

Att 35-40 eller så motorcyklister kör ihjäl sig är inget stort problem i vårt samhälle. Att 700 personer knarkar ihjäl sig, eller 500 personer tar sitt eget liv för att dom mår så jävla illa, det är ett problem för vårt samhälle. Föressten så hörde jag en prognos att upp till 2000 gamlingar kommer att dö inom några år pga fallskador. Vad gör man åt det? Poliser på ålderdomshemmen?

-"Nu slutar du rusa omkring med rullatorn herr Persson, annars så tar vi den i beslag!!"

Räknat per människoliv per krona är hastighetsövervakning en dålig affär... men ojsan, jag glömde visst att det är en inkomstkälla för staten!

George Orwell's 1984 blir verklighet i Sverige 2006, men ingen reagerar... [700 nya automatiska trafikövervakningskameror]

Svenska språkets vokubulär är för otillräcklig för att jag ska kunna ge uttryck för min avsky för ovanstående, men ni förstår nog.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Tror generellt att andelen puckon är större bland hojåkare än bland poliser.

Vem som helst kan inte bli polis, men i stort sett vem som helst kan bli sporthojsåkare.

För att hålla sig till ämnet: Är mycket positiv till iden om samarbete med polisen, vet bara inte hur ett sådant samarbete skulle se ut. För mig innebär det inte att ALLTID åka lagligt, skulle bli svårt...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Bikerbitch skrev:
Om sporthojsfolk skulle samarbeta med polisen. Hur skulle ett sådant evenetuellt samarbete se ut. Vad skulle ni vilja att man samarbetade med,

Bra idé att med samarbete mellan oss. Om vi SH-kollektivet™ sänker hastigheten, speciellt i närheten av medtrafikanter, tycker jag polisen kunde stötta oss genom att se mellan fingrarna vid t ex våra kox-affärer eller "personliga korrigeringar" (om de inte är allt för våldsamma d v s) Det har länge varit aldeles för hårda tag mellan oss i SH-kollektivet™ och polisen. En ordentlig fred är precis vad som behövs.

Kanske något inofficiellt muntligt system, poliser emellan där de känner till namnen på dem som har konverterat och väljer att "saktat in"?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
sandstream skrev:
P.s Synd att "ni" inte behöll den höga farten på banan :pannkyss

Det går framåt i alla fall. :tummenupp. Har kapat tiden ganska rejält. Det var banpremiär detta året. :banana Det var väl vid den bankörningen vi fick göra det akuta däckbytet. 2fast4some är så lycklig ändå...han fick äntligen ned det där förbannade knät :D

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
chrilla skrev:
Obalanserad och barnslig inställning till polisen, du låter bitter.

Så där tänkte vi grabbar när vi var 15 och åkte trimmat, cool inställning tyckte vi då...

Praktiserar du den inställningen på fältet?

Jag kanske var lite bitter och har nog fastnat lite i moppeåldern och överdrev kanske lite. Men något samarbete tror jag inte på. Jag har pratat med flera mc-poliser i sthlm och alla har vart riktigt trevliga och sjysta. Men det räcker med att man blir stoppad en gång av någon nyexaminerad polis i en radiobil. Sen tar det ett tag igen innan man tror att poliser är sjysta. Det är ju trist.

Och förresten samarbetar jag redan med polisen. Det handlar väl lite om ett givande och tagande. Om man vet med sig att man kört fult så är det inte mer än rätt att man blir stoppad.

När jag kör i trafik så brukar jag försöka köra på ett sånt sätt så mina medtrafikanter blir glada och kanske lite imponerade. Istället för att dom blir rädda och sura.

Du Chrilla idag är jag inte bitter. Jag har nämligen haft en underbar natt o redan ätit frukost så mitt blodsocker är stabilt och harmoniskt :)

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Robban W skrev:
När jag kör i trafik så brukar jag försöka köra på ett sånt sätt så mina medtrafikanter blir glada och kanske lite imponerade. Istället för att dom blir rädda och sura.

Rätt inställning, borde fler göra.

Robban W skrev:
Du Chrilla idag är jag inte bitter. Jag har nämligen haft en underbar natt o redan ätit frukost så mitt blodsocker är stabilt och harmoniskt :)

Gött! :tummenupp

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Galne Dansken skrev:
Bikerbitch - jag beundrar att du jobbar på - ka´ int´du ta´kontakt med Ann på SMC Stockholms kanlsi - och få en uppdatering på hyr läget är - hon / SMC Stockholm har lagt nerr mängder av jiobb på samarbeta med polisen (och det går faktisk bra) och på en bana..

Tack så hjärtligt! Mail ivägskickat.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag förstår inte varför det är så många som har något emot Polisen. Polisens uppgift är ju, som påpekas här, att övervaka att lagar efterlevs. Vilka är det som bestämmer lagarna. Inte Polisen utan riksdagen. Propositioner läggs fram i riksdagen av regeringen. De är vi medborgare med rösträtt som, i princip, väljer regering. - Klaga på regeringen, inte på polisen!

Jag tror på specifika samarbetsprojekt med tydliga mål och med en tydlig motpart för polisen. Tex Sporthoj.com. Ett sådant projekt skulle kunna vara att spana efter stulna motorcyklar.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Zlide skrev:

En del kan vara ganska söta...(i handfängsel) :gnissla
If you can´t beat them - join them... :krama
Dem tar ju kort på oss o vårat intresse.
Se så ta nu lite kort på donnan o lägg upp när HON ÄR intressant! :hihi

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Lindén skrev:
Dem tar ju kort på oss o vårat intresse.
Se så ta nu lite kort på donnan o lägg upp när HON ÄR intressant! :hihi

You wish... :hihi
Ska det vara "in action" so to speak??

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Zlide skrev:

You wish... :hihi
Ska det vara "in action" so to speak??
Ja föfan!
På med bojjorna var lite öm!

Sedan på bara o knäpp kort o förlöjliga varför inte förnedra lite med när du ända har kontrollen berätta att så här gör man ej osv...
Läxa upp ordentligt :hihi
Gör som blå brukar göra bara!

Enda resultatet utav detta är lite läckra kort på en halv naken polis (gärna uniformen på) och lite payback! :tummenupp

:tomten

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...