Samarbeta med polisen..

sandstream

Guest
Bikerbitch skrev:
En annan orsak till avsaknaden av en motorbana är att det är svårt att vinna acceptans från de boende i närområdet på grund av buller och andra intressenter, såsom miljörörelser, på grund av effekterna på miljön. Det är således mycket svårt att politiskt driva igenom byggandet av en motorbana.
Ute vid Arlanda finns en jäkla massa mark och inget vi hittar på kan låta lika mycket som flygplanen.

I Enköping så ska väl miljönissarna rädda någon skalbagge eller liknande så där kommer det väl aldrig att bli någon bana :(
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Tror ni seriöst att en bana får bort alla galenkörningar på landsväg?

Ett bra exempel på det är Mariestad där kommunen i samarbete med arrangörerna och polisen har annordnat lagliga blackrace för att få bort buskörningarna inne i stan. Resultat: Buskörningarna har fortsatt, flyttat till ett annat ställe och polisen kommer inte ge tillstånd till fler lagliga race.

Vi har ju nära både till Kinnekulle och Gelleråsen men det är ändå buskörningar här runt omkring. Försök att påverka försäkringsbolagen så att det blir enklare att köra på dem banorna som finns (även om jag tycker att det borde finnas en bana nära stockholm också :tungan ), just nu är det ju bara Folksam och Länsförsäkringar som tillåter det. Har pratat med de försäkringsbolagen "här hemma" ang detta men de skakar bara på huvudet. Alla har ju inte licens. :tomten
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
Tror ni seriöst att en bana får bort alla galenkörningar på landsväg?

Nej antagligen inte. Men förhoppningsvis hjälper det en bit på vägen.
För min del vill jag ha bana så man kan träna och tävla.
Sen jag började köra RR har jag iallafall fått mindre lust för att köra på gatan. Visst är det kul att gasa men all trafik runtikring med alla fuckers samt vägräcken, lyktstolpar etc etc får en att konvertera till bana mer och mer.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Bikerbitch skrev:
Om sporthojsfolk skulle samarbeta med polisen. Hur skulle ett sådant evenetuellt samarbete se ut. Vad skulle ni vilja att man samarbetade med, bygga en bana och snacka med politikerna, ha kvällar på Tullinge där man kunde få rejsa med dom lite. Kanske gemensamt försöka hindra tjyvar från att sno motorcyklar etc etc
Frågan bara kom upp så jag var nyfiken på vad ni tycker.
Finns det några tankar eller avskyr ni bara polisen och vill inte ha ett smack med dom o göra..? :squid


Hellre säljer jag hojen än att samarbeta och det gäller inte bara polisen. Jag samarbetar inte med nån.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bikerbitch skrev:
Nej antagligen inte. Men förhoppningsvis hjälper det en bit på vägen.
För min del vill jag ha bana så man kan träna och tävla.
Sen jag började köra RR har jag iallafall fått mindre lust för att köra på gatan. Visst är det kul att gasa men all trafik runtikring med alla fuckers samt vägräcken, lyktstolpar etc etc får en att konvertera till bana mer och mer.
Bankörningar för allmänheten kostar rätt mycket pengar, dom flesta har väl inte råd att åka på så där jätte många kanske. Jag anser att några timmar på bana knappast får någon att köra långsammare på gata. Dessutom visste jag inte att du va en sådan galning tidigare på gatan men numera lugnat ner dig...
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Tror ni seriöst att en bana får bort alla galenkörningar på landsväg?
Nej!
De som kör som svin i trafiken kommer alltid att göra det för att de söker en kick de aldrig kan få på banan.
De vill synas, ungefär som när man var liten och färgade håret lila, rökte, drack folköl i centrum och skrek åt pensionärerna att de skulle passa sig.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Robban W skrev:
Hellre säljer jag hojen än att samarbeta och det gäller inte bara polisen. Jag samarbetar inte med nån.

Om inte det där var ironi så tycker jag att du kan vara tyst.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
Nej!
De som kör som svin i trafiken kommer alltid att göra det för att de söker en kick de aldrig kan få på banan.
De vill synas, ungefär som när man var liten och färgade håret lila, rökte, drack folköl i centrum och skrek åt pensionärerna att de skulle passa sig.

Vem är det man spelar tuff inför när man kör galning på bulten? Älgar?!?!

Jag tycker du sticker ut näsan ganska bra på sh så varför klaga på de som lirar vid korvmojjen? Du kanske ska ta o färga håret istället.. lr nä just de... :D
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Samarbete och samtal är alltid bra, ju fler som kan samarbeta
desto bättre, jag ställer gärna upp på att samarbeta.

Jag tror definitivt att en bana i sthlmsomr skulle stilla mångas gas"behov",
självklart inte allas dock.

ang. Billströms mail, blackrace är endast för bilar, dom vill inte låta hojar
köra på blackracen, försökte få köra i farsta förr-förra onsdan, icke. :(

Att gasa på Tullinge skulle vara bra men tyvärr så tror jag att
det har med ljudnivåerna att göra, men försöka få till nåt sånt skulle inte vara dumt.

Gladö kvarn, jo där bor inga in närheten iaf, hmm huddinge man kanske skulle
ta sig ett snack med lite kommunalfolk.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
Bankörningar för allmänheten kostar rätt mycket pengar, dom flesta har väl inte råd att åka på så där jätte många kanske. Jag anser att några timmar på bana knappast får någon att köra långsammare på gata. Dessutom visste jag inte att du va en sådan galning tidigare på gatan men numera lugnat ner dig...

Nej självklart kostar det pengar. Men med tanke på hur stort intresset var i år för alla bankörningar verkar det vara mycket positivt.
Om man sen ser till fördelen att banan kan komma att ligga i Stockholm blir det säkert ännu mer intressant då kostnaden för att ta sig någonstans blir mindre samt att man slipper betala för stuga/camping eller liknande som man kanske måste göra om man åker iväg till en annan stad och kör.


Har jag heller aldrig påstått. Man kan väl bli rädd ändå trots att man inte kör tokfort?

HanneZ skrev:
Vem är det man spelar tuff inför när man kör galning på bulten? Älgar?!?!

Sina kompisar antagligen..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bikerbitch skrev:
Nej självklart kostar det pengar. Men med tanke på hur stort intresset var i år för alla bankörningar verkar det vara mycket positivt.
Om man sen ser till fördelen att banan kan komma att ligga i Stockholm blir det säkert ännu mer intressant då kostnaden för att ta sig någonstans blir mindre samt att man slipper betala för stuga/camping eller liknande som man kanske måste göra om man åker iväg till en annan stad och kör.


Har jag heller aldrig påstått. Man kan väl bli rädd ändå trots att man inte kör tokfort?



Sina kompisar antagligen..

Jag vet inte något om någon annan körning men på samtliga körningar på kullen så har det kommit dit folk på morgonen utan att har förbokat...

Kompisarna lär man ju försöka imponera på även om man kör på bana...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
cleaner skrev:
Jag tror definitivt att en bana i sthlmsomr skulle stilla mångas gas"behov", självklart inte allas dock.
Jag tror inte det är många som blir "mätta" av att spänna musklerna på bana, utan det är i de flesta fall bara ett adderat tillfälle att ha kul. Titta på västkusten; göteborgare har två banor (Falkenberg + Anderstorp) inom en timmes räckhåll och Knutstorp ytterligare en halvtimme bort. Är olycksstatistiken bättre och idiotkörningarna färre här än i stockholmsregionen? Inte vad jag vet.

Bikerbitch skrev:
Jag skrev ett mail detta datum: 2004-08-27
<klipp>
Inte så konstigt att folk använder gatorna att leka på (gäller även bilar som kör streetrace nattetid) när det inte finns en motorbana att köra av sig på.

<klipp>
Men Jannica, den argumentationen är det faktiskt litet självmålsvarning på... Den är jättevanlig och jag vet väldigt många som resonerar just så, men det innebär att vi sänker vår egen trovärdighet. Slutledningen blir ju att motorcyklister, och i synnerhet sporthojsfolk, inte klarar av att tygla sig själv och använda omdöme och sunt förnuft - utan styrs av reptilhjärnan som bara säger "Gasa!"...
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
Jag vet inte något om någon annan körning men på samtliga körningar på kullen så har det kommit dit folk på morgonen utan att har förbokat...
Kompisarna lär man ju försöka imponera på även om man kör på bana...

Om arrangören är jätterik funkar det säkert. Man kan ju inte boka en bana för 30tusen och sen hoppas på att det kommer folk. Föranmälan krävs annars får man ju hosta upp kosingen själv.
Ja säkerligen, det beror ju lite på vad man har för slags kompisar. En del känner ju inte behovet utav att impa utan kan vara sig själv ändå.
Seså, en bana vore fint och nej den kommer löser inte alla världsproblem. Då vet vi det.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
cleaner skrev:
Om inte det där var ironi så tycker jag att du kan vara tyst.

Men helt allvarligt samarbeta med polisen? Vad menar man med det? Är det samma sak som att följa lagen?
När jag körde bud så hade vi planerade möten med trafikpolisen. Dom sa massa saker som "ta det lugnt och stanna när vi vill stoppa er. Det är inte alltid vi vill ge er böter, utan kanske bara prata lite" Säkert. Poliser älskar att sätta böter och vara tjurskallar. Det är bättre att försöka undvika polisen som om dom var pestsmittade.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
69:an skrev:
Jag tror inte det är många som blir "mätta" av att spänna musklerna på bana, utan det är i de flesta fall bara ett adderat tillfälle att ha kul. Titta på västkusten; göteborgare har två banor (Falkenberg + Anderstorp) inom en timmes räckhåll och Knutstorp ytterligare en halvtimme bort. Är olycksstatistiken bättre och idiotkörningarna färre här än i stockholmsregionen? Inte vad jag vet.

Det handlar ju en aning om oss som redan tränar och tävlar också.
Finns ju ganska många runtikring sthlm som både kör mc och bil.
Att ha som mål att folk ska sluta gasa på gatan blir svårt och det är inte den starkaste övertygelsen till att bygga bana, men en liten del utav den tillsammans med allt det andra.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
sandstream skrev:
De som kör som svin i trafiken kommer alltid att göra det för att de söker en kick de aldrig kan få på banan.
De vill synas, ungefär som när man var liten och färgade håret lila, rökte, drack folköl i centrum och skrek åt pensionärerna att de skulle passa sig.

:7peta Du kör ganska fort på vanlig väg också vill jag minnas...även om vi körde om dig :pannkyss
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
69:an skrev:
Men Jannica, den argumentationen är det faktiskt litet självmålsvarning på... Den är jättevanlig och jag vet väldigt många som resonerar just så, men det innebär att vi sänker vår egen trovärdighet. Slutledningen blir ju att motorcyklister, och i synnerhet sporthojsfolk, inte klarar av att tygla sig själv och använda omdöme och sunt förnuft - utan styrs av reptilhjärnan som bara säger "Gasa!"...

Ja men det är ju precis så det är... :tungan :gnissla
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Robban W skrev:
Men helt allvarligt samarbeta med polisen?
Vad menar man med det? Är det samma sak som att följa lagen?
När jag körde bud så hade vi planerade möten med trafikpolisen. Dom sa massa saker som "ta det lugnt och stanna när vi vill stoppa er. Det är inte
alltid vi vill ge er böter, utan kanske bara prata lite" Säkert. Poliser älskar att
sätta böter och vara tjurskallar. Det är bättre att försöka undvika polisen som
om dom var pestsmittade.

Man kan ha samarbete med andra människor utan att för den skull
alltid tycka likadant som dem.
-"Hur får vi ner fyllekörningar"?
-"Hur får vi ner stölderna"?
-"Hur får vi grova hastighetsöverträdelser på olämpliga ställen"?
-"Hur får vi vv att fatta att oljegrus är livsfarligt för mc?"
-"Hur, vart får vi till en bana i sthlmsomr"?
osv osv

Finns massa saker att samarbeta om, samtala om.
Poliser älskar inte att sätta böter och dom älskar inte heller att
vara tjurskallar:
Skulle inte du bli sur om du tar någon för
narkotikapåverkad körning och du kör vederbörande till sjukhuset för provtagning, efter provet måste du släppa honom även fast du vet att det
första han kommer att göra är att hämta sin bil?
Om samma polis sen stoppar en mc som kör lite väl fort eller annat då kan det
kanske hända att humöret inte är så speciellt på topp?

Känner fyra poliser och har pratat med ett gäng andra poliser,
endast en ggn har dom varit "tjuriga", visade sig efter 35 minuters samtal
att han hade varit med om ett jobbigt ingripande men ingen hade brytt sig
om att fråga hur han mådde, han hade behövt åka hem ist för att fortsätta jobba...

Hmm kort inlägg som spårade ur lite men iaf kontentan:
Samarbeta och behandla andra som du själv vill bli behandlad.
:tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bikerbitch skrev:
Om arrangören är jätterik funkar det säkert. Man kan ju inte boka en bana för 30tusen och sen hoppas på att det kommer folk. Föranmälan krävs annars får man ju hosta upp kosingen själv.
Ja säkerligen, det beror ju lite på vad man har för slags kompisar. En del känner ju inte behovet utav att impa utan kan vara sig själv ändå.
Seså, en bana vore fint och nej den kommer löser inte alla världsproblem. Då vet vi det.
Vad jag mena var att dom som känner att dom måste imponera på bulten lär även känna att dom måste imponera på bana, därav spelar det ingen större roll.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top