Hur gör ni när ni får den tyst då? Börjar allvarligt talat bli arg på den nu...
Jag bara sänker volymen till noll och då blir den tyst!
Jag är redigt less på detta nu. Postade i en annan tråd just, men jag tycker att den posten hör hemma här med så att spekulanter på en Galaxy S2 ska få en realistisk bild av luren från mitt sätt att se.
Efter att ha ägt en Iphone 3gs i nästan två år tröttnade jag på en he¨l del småsaker som gjorde mig skapligt irri. För en månad sedan fick jag nog och bytte till den android som ska vara vassast på marknaden, Samsung Galaxy S2. Blev jag nöjd? Nej, snarare ur askan in i elden.
Vad var det som var kasst hos Iphone då?
-Itunes. Ett program från helvetet som är omöjlig att förstå sig på. Jag är liksom inte dum i huvudet vad gäller teknik och data, men där mötte jag min överman.
-Inte se detaljer om sms. Har man en konversation med flera sms i följd så får man bara tiden för det sms man skickade sist. Inte heller kan man se om det sms man fått även sänts till andra än dig vid ev massutskick.
-Du kan inte se när ett foto är taget med din egen mobilkamera. Alltså datumet och tidpunkten går bara att se om du för över bilden till datorn.
-Du kan inte välja ringsignal, sms-signal etc själv utan att antingen köpa en låt eller att krångla in en låt efter en jädra massa procedurer i Itunes.
-Kameran är rätt kass.
-Du kan inte spara filer som någon mailat dig, ex ett PDF-dokument.
-Håller du in hemknappen när telefonen är låst hoppar ändå röststyrningen på. Inte bra när det plötsligt låter "Ringer Hasse mobil" i fickan...
-Appstore suger. Du kan inte ordna appar på annat sätt än "mest nedladdae2, vilket medför att en app som en gång blivit poppis kommer alltid att ligga på topplistan. Bra appar som kommit senare försvinner i mängden eftersom man inte kan ordna ex efter rating.
Positivt är att den är så sjukt intuitiv. Den tänker åt dig ibland känns det som! Apparna fungerar mestadels perfekt. Telefonen och programvaran är sjukt stabilt.
Samsungen då? Den måste ju vara en frälsare i sammanhanget!?
Jo, visst kan den allt det jag klagat på ovan, men så enkelt är det inte... Jag kan ta upp några saker som suger nåt så jävulskt.
-Att surfa är ett problem numera eftersom inge browser håller måttet. Originalläsaren krånglar och kraschar titt som tätt och de andra har stora svagheter i jämförelse med Safari. Då har jag provat Dolphin, Firefox, Opera mobile, Opera Mini mfl.
-Näst intill omöjligt att manövrera markören. Det "förstoringsglas" finns även på android, men fungerar endast i 5% av fallen. Ex i googles sökfält så går det inte att ändra en sökfras om den är längre än vad som ryms i textfältet. Vill du ändra sista ordet måste du skriva in allt igen. Du kan heller inte pricka ett visst ord, eller ett visst stycke i en text där du vill sätta markören för förstoringsglaset dyker inte upp...
-Nästan alla appar krånglar. Yr fungerar inte. Snowstorm (som tar sina prognoser frå yr) uppdaterar inte som den ska. Facebook strular. Blocket jävlas hela tiden, Spotify lägger sig offline. ja, så fortsätter det! Den enda appen som ännu inte strulat är text-tv...
-Under ikonen "telefon" finns en massa funktioner, bla "loggar" som är tänkt att funka som "senaste samtal" el dyl. Problemet är att man ser allt i den loggen, dvs missade, mottagna och uppringda samtal, men även skickade och mottagna sms. Detta leder till att funktionen blir helt kass. Har du då smsat totalt tio sms om dagen så är det med andra ord fyrtio sms + alla samtal i vägen när du ska se numret till den du ringde för fyra dagar sedan.
-Mottagningen är kass. Jag vet vart det är dålig mottagning i min omgivning och att man ska stå vid ett visst fönster om man ska ringa osv, men det kan du glömma med en Samsung. Där Iphonen fungerade är Galaxyn död.
-Det finns en funktion som heter "brusreducering" i Samsungen vars tanke är att man ska kunna prata även om det väsnas i bakgrunden. Tyvärr får denna funktion motsatt effekt i 99% av fallen. Man hörs helt enkelt dåligt. Man kan stänga av den funktionen och då blir kvalitén bra, men tyvärr måste man göra det varje gång ett samtal startas och kan inte sättas i "off-läge" permanent. Ännu mer störande är att du inte kan trycka på "ring upp" och därefter direkt på knappen "brusreducering av" utan du måste vänta tills motparten svarat.
-Du kan inte ha en volym på hörlurar och en volym på högtalare, utan allt har samma volym. Ex om man kör Spotify i bilen så vill man ha volymen maxad när man kör aux-in, medan när man sedan ska kolla på ett youtube-klipp så är volymen fortfarande på max. Samma gäller ringsignalvolymen. Den är konstant oavsett om du kör med lurar eller utan.
-Knapplåset är kasst då man kan slajda hela skärmen istället för ett reglage. Det leder till att man oavsiktligt slår av knapplåset. Visst, det finns kodlos och dyl, men det ska inte behövas. De funktionerna är en annan form av skydd.
-Powerknappen kan hållas inne trots att knapplåset är på och en meny dyker upp med bla "stäng av" som alternativ. Inte riktigt ett knapplås om du frågar mig på en telefon med två knappar.
-Sjukt långsam ljussensor som ändrar styrkan på skärmen. Man ser inte ens vart "avsluta samta-knappen" är när man är utomhus förrän efter flera sekunder.
Positivt är bra batteritid, bra kamera, bra skärm, snabb processor, "fria tyglar".
Så till dig som ska välja telefon så råder jag dig att låna en lur av någon och prova själv eftersom ingen riktigt kan säga att deras telefon suger eftersom de betalat dyra pengar för den...