TomK
hela världen är min rejsingbana
Fan vad den suger batteri helt plötsligt, klarar sig knappt en dag nu. Har uppdaterat till Ics för ett tag sedan men problemet fanns ej direkt efter uppgraderingen. Det är Android os som suger ur batteriet när telefonen varit i vila en hel dag i princip. Finns det nån fix eller kan man se på nåt sätt om det är en viss app som suger ur batteriet?
Har ställt in mail osv på att ej synka så ofta, brukar stänga av gps,wifi,bluetooth när det ej behövs men tycker ändå den drar batteri. Efter en omstart så löser sig problemet ibland för att sedan återkomma efter en dag typ.
Jag har motsvarande problem och provat olika ROM och tagit bort program och synkning m.m. i omgångar för att se vad som drar ström. Vissa appar har jag kunnat se, beter sig illa (se bl.a. några av mina tidigare inlägg), men jag är nu i ett läge där jag blivit av med alla wakelocks (program som felaktigt låser upp cpu och skärm o.d.) och inte längre synkar eller har wifi igång på pratiga nät. Har ändå 3% batteriförlust per timme i ren standby (var som värst mellan 4-5% i standby). Något "osynligt" som ligger kvar och drar ström, trots att jag t.ex. påstås ha kunnat nå 98,7% deep sleep (vilket är kanonbra).
Så, jag har nu efter tips kört igång en kalibrering av batterifunktionen och får väl se om ett par dagar om det hjälpt. Man lär då om systemet hur batteriet egentligen fungerar. Kan behövas t.ex. efter byte av ROM. Problemen fanns inte alls med Android 2.3.X, utan kom iom ICS.
För att debugga batteridränage använder jag BetterBatteryStats och tittar även på mobilens egen batteristatistik under inställningarna. System Tuner är ett program där jag fryst eller avinstallerat olika program och komponenter.