Samsung Galaxy S2 / S3

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fan vad den suger batteri helt plötsligt, klarar sig knappt en dag nu. Har uppdaterat till Ics för ett tag sedan men problemet fanns ej direkt efter uppgraderingen. Det är Android os som suger ur batteriet när telefonen varit i vila en hel dag i princip. Finns det nån fix eller kan man se på nåt sätt om det är en viss app som suger ur batteriet?

Har ställt in mail osv på att ej synka så ofta, brukar stänga av gps,wifi,bluetooth när det ej behövs men tycker ändå den drar batteri. Efter en omstart så löser sig problemet ibland för att sedan återkomma efter en dag typ.

Jag har motsvarande problem och provat olika ROM och tagit bort program och synkning m.m. i omgångar för att se vad som drar ström. Vissa appar har jag kunnat se, beter sig illa (se bl.a. några av mina tidigare inlägg), men jag är nu i ett läge där jag blivit av med alla wakelocks (program som felaktigt låser upp cpu och skärm o.d.) och inte längre synkar eller har wifi igång på pratiga nät. Har ändå 3% batteriförlust per timme i ren standby (var som värst mellan 4-5% i standby). Något "osynligt" som ligger kvar och drar ström, trots att jag t.ex. påstås ha kunnat nå 98,7% deep sleep (vilket är kanonbra).

Så, jag har nu efter tips kört igång en kalibrering av batterifunktionen och får väl se om ett par dagar om det hjälpt. Man lär då om systemet hur batteriet egentligen fungerar. Kan behövas t.ex. efter byte av ROM. Problemen fanns inte alls med Android 2.3.X, utan kom iom ICS.

För att debugga batteridränage använder jag BetterBatteryStats och tittar även på mobilens egen batteristatistik under inställningarna. System Tuner är ett program där jag fryst eller avinstallerat olika program och komponenter.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag byter till Galaxy S3 nu när den kommer,så min S2:a i fint skick blir till salu. Ge mig ett bud!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hej!

Jag behöver lite hjälp med min S2a. Har gjort en uppdatering på telefonen och nu får jag upp en ruta där det står uppdaterar hela tiden! Grymt störigt! Har stängt av automatisk uppdatering så det borde inte vara något som uppdaterar sig men den rutan kommer upp så fort ja rör mobilen. Läste att någons batteri gick åt som tusan och det är samma med min. :(

Är inte så hightech på mobilen så om ni tipsar något så skriv gärna så att en noob förstår. :D Tror jag pyser in till nån butik snart o ber dom fixa den för det är jätte störigt, speciellt med den uppdateringsrutan. Lite annat som strular oxå men orkar inte skriva ner allt.

Går det backa till förra versionen eller då måste man fabriksåterställa mobilen?

Tacksam för svar! :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hej!

Jag behöver lite hjälp med min S2a. Har gjort en uppdatering på telefonen och nu får jag upp en ruta där det står uppdaterar hela tiden! Grymt störigt! Har stängt av automatisk uppdatering så det borde inte vara något som uppdaterar sig men den rutan kommer upp så fort ja rör mobilen. Läste att någons batteri gick åt som tusan och det är samma med min. :(

Är inte så hightech på mobilen så om ni tipsar något så skriv gärna så att en noob förstår. :D Tror jag pyser in till nån butik snart o ber dom fixa den för det är jätte störigt, speciellt med den uppdateringsrutan. Lite annat som strular oxå men orkar inte skriva ner allt.

Går det backa till förra versionen eller då måste man fabriksåterställa mobilen?

Tacksam för svar! :)

Är rutan kvar även efter omstart (kallstart = stäng av, ur med batteri och sedan på igen)?

Jag hade något liknande, men det rörde då en nerladdad fil, som det tjoades om titt som tätt. Försvann först efter att cachen och Dalvik-cachen raderades (det är något som kräver lite mer teknisk kunskap eller med rootad lur, så finns det appar som kan göra sånt).

Batteritiden har inte jag löst ännu. Den drar minst 3% batteri även när den ligger helt i standby (deep sleep mellan 98-99%, vilket är extremt bra). Alla konstiga låsningar bortsorterade och synkningar avstängda m.m. Det är själva radiodelen för telefonin som drar ström. Lutar åt att handla nytt batteri och se om det kan vara det, men först blåsa rent för femtielfte gången och faktiskt testa en äldre Android (och ja, man behöver fabriksåterställa - minst - för att göra en korrekt nedgradering). Something's rotten in the state of Denmark... :3freak

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Har inte tagit ur batteriet o startat om, får starta om den titt som tätt när vissa saker inte vill fungera. Ångrar som fan att jag uppdatera den. :(

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilken är egentligen den bästa mail widgeten? Gmails egna lyckas jag aldrig få att synka som den ska och samsungs egne hittar i alla fall mailen men uppdaterar inte rutan på hemskärmen trots att jag trycker uppdatera på den. Så Skrota båda dom och hitta en bättre. Har två olika gmail adresser jag vill ska synas. Ska även gå att söka i och kolla skickat.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Faen, nu sänkte jag S2:an i stengolvet. Skärmen är svart som natten, men inga synliga skador. Telefonen kan boota (man hör uppstartsljudet). Skruvade upp telefonen och kollade runt, men såg inte uppenbart fel.

Någon som har personlig erfarenhet av en vettig reparatör i Stockholmstrakten? Vill inte köpa nytt.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Faen, nu sänkte jag S2:an i stengolvet. Skärmen är svart som natten, men inga synliga skador. Telefonen kan boota (man hör uppstartsljudet). Skruvade upp telefonen och kollade runt, men såg inte uppenbart fel.

Någon som har personlig erfarenhet av en vettig reparatör i Stockholmstrakten? Vill inte köpa nytt.

http://www.youtube.com/watch?v=65pvAINg2ME

Har inte bytt på en S2a men dock Iphone två gånger. Det är lite pilligt men absolut ingen rocketscience. Do it! :)

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!

Vet inte hur det är på s2:an Men om skärmen spricker på S3:an så tar Samsung 500kr för att fixa det! ;)

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Verkar kosta 500(Normalpris 1500-2000) på phonehouse, MEN telefonen får vara max 1 år gammal, min är tyvärr nästan 1,5 år.

Skruva själv verkar "spännande". Dock finns ju risken att det är något mer fel och där står man en telefon som inte fungerar och en extraskärm till ingen nytta. Risken att man sabbar finns också...

Kanske blir köpa nytt ändå...

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Verkar kosta 500(Normalpris 1500-2000) på phonehouse, MEN telefonen får vara max 1 år gammal, min är tyvärr nästan 1,5 år.

Skruva själv verkar "spännande". Dock finns ju risken att det är något mer fel och där står man en telefon som inte fungerar och en extraskärm till ingen nytta. Risken att man sabbar finns också...

Kanske blir köpa nytt ändå...

En kompis bytte på sin, lite tidskrävande första gången men inte svårt!
Ebayskärm för en femhunka funkar prima!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
En kompis bytte på sin, lite tidskrävande första gången men inte svårt!
Ebayskärm för en femhunka funkar prima!

Hmm, man kanske ska testa ändå? 500 känns ju överkomligt och värt en chansning.

Edit: Å andra sidan hittar jag inget under 100 dollar på ebay.com. Sedan kanske man åker på moms och tull? Inom EU är det ingen moms och ingen tull, men där är priserna ännu högre.

Var det just en Galaxy S2 din kompis hade?

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Hmm, man kanske ska testa ändå? 500 känns ju överkomligt och värt en chansning.

Edit: Å andra sidan hittar jag inget under 100 dollar på ebay.com. Sedan kanske man åker på moms och tull? Inom EU är det ingen moms och ingen tull, men där är priserna ännu högre.

Var det just en Galaxy S2 din kompis hade?

Japp, det var det. Enligt honom så satt allt med snabbfästen i miniformat.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Min S3a fick för sig att uppdatera OSet i helgen. En del grejer blev bättre, men kontinuerlig inmatning när man skriver SMS funkar inte längre. :mad:

Alternativet som finns för att bocka i detta är nedgråat och går således icke!

Vad göra?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. Iom uppdaterinhgen till Jelly Bean fick jag även googles nya tjänst "Now" installerat.
Riktigt riktigt cool. Det tar sig! Apple ligger fett i lä nu.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping