Kies, hur funkar det egentligen. Jag trodde telefonen hade ett webgränssnitt, men tydligen måste man installera nåt i sin burk också?
Kies Air kör du i webläsaren, egen uppfattning är att det funkar dåligt med Chrome men problemfritt med räven, riktigt smidigt faktiskt.
Kies 2.0 använder du för att uppdatera firmware men det fungerar
endast med windows.
Kies mini är väl typ som Kies 2.0 för Mac men det går alltså inte att uppdatera firmware med mini = jag använder bara Air på Mac.
Dock verkar det halvt instabilt med synkroniseringen mellan SII och Kies 2.0, exempel:
Om telefonen "sover" när jag har den inkopplad till datorn och Kies så vill den inte synka klart utan den "tänker" bara. Väcker jag telefonen och låser upp den får den dock kontakt och telefonen hamnar i listan under anslutna enheter.
När jag sedan uppdarerar (gjorde det nu för en halvtimma sen) till senaste firmware så ska naturligtvis telefonen vara ansluten och strömförsörjning etc för mobil och dator vara ok... som vanligt. Att ladda ned uppdateringen till datorn tar ganska lång tid, om det beror på att Samsung har en slö server, för att man beblandar sig med Windows eller om det är för att stabiliteten ska vara fullgod vet jag inte. Filen kan inte vara särskilt stor och jag sitter på 100mbit.
Hur som helst eftersom både detta och själv uppdateringen från dator till telefonen tar lång tid så hinner lurhelvetet somna om man har default sovinställningar och då hänger det sig. När den gjorde det för mig var den i uppdateringsfasen = sämsta möjliga och en arg grön gubbe är på mobildisplayen då som talar om att man inte ska stänga av under uppdateringen. Jag hade ju då inte så mycket val när datorn beklagade att något väntat (förmodligen) windowserror inträffat, hatar skiten.
Testade då att koppla ur och in telefonen, ingenting hände mer än Kies försökte få kontakt med telefonen utan att lyckas eftersom den var i uppdateringsläge med den arga gröna gubben. Stängde då av telefonen och starta den igen, inga problem som tur va.
Då gjordes följande:
Applications/Settings/Display/Screen time-out/10 minutes(max) samt att jag bocka av "Auto adjust screen power" för säkerhets skull.
Sen testade jag att uppdatera igen, av oklar anledning var den tvungen att ladda ner filen igen som tog ytterligare hundra år men denna gång fungera det iaf, tror jag peta till skärmen efter 5 min bara för att vara på den säkra sidan.
Just det när man kopplar in telefonen till Kies 2.0 så måste den vara vaken, annars hamnar den aldrig under anslutna enheter och då får du inte reda på om det finns någon uppdatering eller ej och det kan vara lätt att missta sig att "Kies" senaste uppdatering är redan installerad vilket alltså inte är detsamma som firmware.