satans hel**te (R1:an stulen)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har det där själv. Om det är folk i rörelse så funkar det säker men inne i ett garage låter det för lite tyvärr. Det kvittrar mer än larmar skulle jag säga, som har ett själv. Bättre än ingenting dock.

Tråkigt att höra!!

Min polare kör med ett ABUS skivbromslås med integrerat larm i. Man behöver knappt röra hojen för att det ska gå igång. Hur mycket tror ni sånt hjälper? Eller är de så iskalla att de skiter i att det tjuter?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Som tidigare talare varit inne på så är det ett monsterproblem att det är så fruktansvärt lätt att få tag på ägaruppgifter med adresser. Heter man dessutom något ovanligare än Anders Andersson så är det ju inte så svårt för buset att söka upp var det dem letar efter finns. Är så bitter på VV's (eller vafan de nu heter numera) SMS tjänst.

Exempel från slutet av förra säsongen..Står parkerad sent en kväll och dricker kaffe en bit ifrån hojen. Suspekt bil rullar förbi, ser hojen, stannar till, och backar till så de placerar sig rakt bakom reggplåten och noterar. De for ganska snabbt när de såg att vi reste oss upp och gav oss tillkänna (med en samlad kroppsvikt på typ en lätt lastbil). Det är ju inte så svårt att dra slutsatsen att de kunde tänkas leta upp den i efterhand. Och visst känner vi alla flera som blivit av med sina hojar trots garage, bultat i golv, larm och fan vet hur mycket säkerhetsanordningar. Så...

Tips utöver de sedvanliga låsrutinerna:

1. Ta bort dig från alla söktjänster såsom eniro/hitta osv. (försvårar iaf att bli hittat genom ägarupplysning)
2. Aldrig stå på hemmaadress (om möjligt).
3. Sätt fast reggplåten med kardborre så du kan ta bort den vid parkering (kan man inte se reggnummer blir det betydligt svårare att hitta var hojen bor)
4. Lo-jacker eller motsvarande gps
5. Meka/tvätta aldrig hojen i garage med öppen dörr eller utanför garaget om det är mycket folk i omlopp där du bor.
6. Kör in lugnt där du bor (dumt att varvstoppa och dra till sig all uppmärksamhet varje gång man rullar in)
7. Sätt in dold switch som kapar strömmen.
8. Aldrig, aldrig, aldrig lägga upp synliga bilder på plåten. Ofta på samåkningsbilder finns ju hälften synliga.. :huvet

Ja, fasen vet om nått hjälper med det var mina 2 cent iaf..
Tips nr 9, kör utan skylt, någon som inte borde kan få se den.
Tips nr 10, sista biten du kör till hemmet, koppla in "invisible mode" så ingen ser vart du parkerar. :D

Men vad fan....det är ju rent ut sagt för djävligt att inte hojarna får vara ifred och man ens skall behöva
tänka i de här preventiva banorna.

Egentligen skulle man gjort hojen strömförande så den slog ut den som tog i den. Men då åker man väl på överlagt mord.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Gör som jag.. köp ett Abus skivlås med inbyggt rörelsekänsligt larm.

Låset gick på 2000 men det räcker att någon pillar på hojjen så tjuter det med 100 decibel, Tror inte tjuvarna får stopp på det oljudet innan någon upptäcker stöldförsöket.

Tiv
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är just det jag har. Jag tror tyvärr inte att det avskräcker från en stöld ur garage till exempel. 100db låter inte mycket, jämfört med mina andra larm på en Triumph och en R1:a. Triumphens originallarm var helt suveränt. Jag hade det ställt så känsligt så att man precis kunde lägga hjälm och handskar på utan att trigga. Om nån fyllskalle eller barn vill leka så blippade det väldigt högt och löste man ut det så ville man inte vara i närheten. Kostade 5000 spänn dock...

50019652mvlas%20detecto%20katting.jpg


Gör som jag.. köp ett Abus skivlås med inbyggt rörelsekänsligt larm.

Låset gick på 2000 men det räcker att någon pillar på hojjen så tjuter det med 100 decibel, Tror inte tjuvarna får stopp på det oljudet innan någon upptäcker stöldförsöket.

Tiv
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vill börja med att jag inte på något vis har med produkten att göra!

Men varför inte sätta in en infraröd kamera i era garage som börjar ta bilder om någon bryter sig in?

Det finns så klart två vägar att gå med detta:

1. Du måste söka tillstånd hos myndigheterna för att få sätta upp kameran, och du måste ha varningsskyltar att du har kamreraövervakning (inga fel iofs).

2. Skit i att söka tillstånd och hoppas på att du på något vis kan få tag på tjuvarna med hjälp av bilderna och lösa "konflikten" själv (som brukar vara populärt på detta forum...)

Kameran jag tänker på är så klart "jaktkameror", man sätter upp dom i skogen vid ett utfodringsställe, för att se när och hur många, t.ex. vildsvin som kommer dit.
Blir rätt bra bilder i svarta natten faktiskt!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Men varför inte sätta in en infraröd kamera i era garage som börjar ta bilder om någon bryter sig in?
Blir rätt bra bilder i svarta natten faktiskt!
I ett låst eget utrymme som eget garage, dit "allmänheten inte äger tillträde" tror jag inte du behöver något tillstånd.
De flesta webkameror, även enkla har en rätt god känslighet även i IR-området (likt hos många digitalkameror, ett rätt okänt faktum!).
Programvaran som medföljer webkameror innehåller ofta en "rörelsekänslig funktion". (Den lagrar "aktuell bild" och känner av om det blir någon förändring)
Detta är det enklaste sättet att få en bra kameraövervakning.
Webkamera kopplad till laptop.
Registrering, ofta en 30 sek filmsekvens, sker när rörelse detekteras. Upprepas vid varje rörelse..
Vill man hjälpa kameran kan man använda ett antal IR-dioder som funkar som strålkastare och som "tänds" (IR-ljus är osynligt..) när larm aktiveras

Det jag provat sjäv av förslagen är laptop + kamera + rörelse-sensorprogram.
Funkar sk-tbra!
Dock ingen garanti för känslighet i IR-området, helt kameraberoende..
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Tror jag ska börja förvara mina två rottisar i verkstan...:( Detta är ju helt galet...sker ju stölder överallt!
Men helt allvarligt, är det vanlig att hojjarna blir saboterade av typ ungar osv?? I sånna fall behöver nog föräldrarna sätta ABUS superduptermegalåsochlarm runt sina de ungarna så inte jag får tag i dom...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vill börja med att jag inte på något vis har med produkten att göra!

Men varför inte sätta in en infraröd kamera i era garage som börjar ta bilder om någon bryter sig in?

Det finns så klart två vägar att gå med detta:

1. Du måste söka tillstånd hos myndigheterna för att få sätta upp kameran, och du måste ha varningsskyltar att du har kamreraövervakning (inga fel iofs).

2. Skit i att söka tillstånd och hoppas på att du på något vis kan få tag på tjuvarna med hjälp av bilderna och lösa "konflikten" själv (som brukar vara populärt på detta forum...)

Kameran jag tänker på är så klart "jaktkameror", man sätter upp dom i skogen vid ett utfodringsställe, för att se när och hur många, t.ex. vildsvin som kommer dit.
Blir rätt bra bilder i svarta natten faktiskt!

det med jaktkamerorna verkar bra. jag tror det är lite som schack, man kan alltid göra sina motdrag.dock innan den har blivit stulen, efteråt är det nog mest bara tur ifall den kommer tillbaks.
tyvärr.. själ en del rövhål. tror att det är några få som stor för den största delen förstörelse för andra, när det kommer till det mesta här i livet. dom flesta stjäl inte även om dom kan.
men man tycker att det borde inte vara så. man skall inte behöva köpa lås för fem lax. men tyvärr. det är bara så just nu. för var det bättre, ifall det kanske blir bättre framöver vet jag inte, man kan ju iallafall försöka leda det i rätt riktning o inte låta köp-djävulen bestämma ifall man själv får möjligheten att köpa något riktigt fint, riktigt billigt.

jag är bara så tvär-usel på elektronik. därför behöver jag lite hjälp.
hursomhelst jag tror tekninken finns för att motverka stölder, men det kostar en del, men man kan njuta utav tanken att veta att den går inte att stjäla.skall vi inte försöka bygga/sätta ihop en egen typ byggsats. eller rättare sagt hur man bygger ett litet fort knox runt cykeln, med larm. kameror. olika lås kombinationer som gör det svårare att bryta upp. det kommer att funka. alla cyklar som blivit stulna senast har ju inte vart direkt skyddade heller.
o tjuvarna kommer aldrig riktigt veta hur larmen fungerar då alla a kommer att ha olika lösningar på et.o kan därmed inte heller alltid göra motåtgärder.
och psyket hos en tjuv, vem som helst som vill göra dig illa på ett eller annat sätt(rån,våldtäkt,inbrott). dom väljer lätta offer. inte offer med högrisk, där det finns risk att dom själva blir skadade eller råkar illa ut på ett eller annat sätt.

bara att se till att bli "HÖGRISK" för dom.:banana
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
http://www.infralogic.se/Produktomr...ionomkameraövervakning/tabid/231/Default.aspx

Finns lite tips om regler här.

http://www.infralogic.se/LinkClick.aspx?fileticket=hj//MszbqGQ=&tabid=231&mid=892

"Speciellt vad gäller bostadshus

Även vid filmning av ett privat område måste tydlig skyltning om att området är kameraövervakat finnas. Övervakning av egen tomt är inte tillståndspliktig men man måste genom tydlig skyltning informera om övervakningen. Övervakning av egen tomt får inte överskrida tomtgränsen. Den övervakade grannen kan vända sig till polisen vid sådan överträdelse"


Jag har haft en diskussioner med myndigheter ang exakta betydelsen av "kameraövervakning" men inte fått något vettigt svar.
I tidigare inlägg har jag ju nämnt möjligheten till att använda kamerans "rörelseavkännande" mjukvara till ett ev larm.
En "självstartande kamera" är ofta tillståndspliktig men om sensefunktionen larmar och jag vaknar och sedan manuellt startar kameran? Vad gäller då?
Vet ännu inte..Inte fått besked.

I (S)verige sympatierar ju rättsväsendet i allmänhet mer med buset än med offret, så det gäller att veta innan, annars kanske jag blir straffad och inte buset!
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top