Scammer!? Inge kul me blocket..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Paypal funkar säkert bra upp till belopp "man har råd att förlora". För dom flesta kanske upp till 500-1000:- Men Paypal är ingen garanti, bara ett sätt att göra det lite svårare att blåsa folk. Men ärrade scammers kan ju tricken och utnyttjar folks goda tro (social engineering). Så när det gäller motorcyklar så är Paypal a BIG NO NO!

Som sagt cash is king, alt. "postvejksel is king". Egentligen är ju postväxel bättre eftersom det är bara den som det är utfärdat till som har möjlighet att hämta ut stålarna.
Nja, postväxlar kan man ju överlåta med en signatur på baksidan, dvs inte säkrare än en trave sedlar egentligen.

Senast jag sålde hoj så ringde köparen sin tjej/sambo och bad henne föra över pengarna på nätet, jag hade ingen dator så vi förde över pengarna till min polare som satt och kollade att dom dök upp. När pengarna var framme så skrev vi alla papper och alla var nöjda och glada :)

fjune

Guest
:confused:

"
Fick sedan ett sms från jtnesbit11, alltså inget nummer.?
Han skrev på engelska och undrade lite om cykeln och ville att jag skrev till patrikjonny@gmail.com.
"

jo redan där skulle jag slutat prata med idiotfittan... :(

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
:confused:

jo redan där skulle jag slutat prata med idiotfittan... :(

Tänkte de ja med men nyfikenheten var för stor, tänkte att ja gatt skriva mail å kolla va de var för sopprot.

Någon som vet hur man skickar sms med ett "namn" istället för nummer?

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Tänkte de ja med men nyfikenheten var för stor, tänkte att ja gatt skriva mail å kolla va de var för sopprot.

Någon som vet hur man skickar sms med ett "namn" istället för nummer?

Tidigare kunde man med telia skriva *hn# mellanslag meddelande för att skicka anonymt SMS. Det är dessvärre borttaget. Telenor har haft -A- mellanslag. Vet ej om det fortfarande är aktuellt.

Så svaret på din fråga, Nej det är "nog" inte möjligt om du har Telia/Halebop

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag sätter inte ut telefonnummer eller reg nummer förrän köparen visat sig seriös.
Hade en påhälsning där killarna tog sönder en lampa och kollade hur de kunde bryta sig in i garaget.

Möter köparen på neutral mark, t.ex. bensin mack. När man ser att han är ok kan man dra sig hemmåt.

Varför skulle ni vara skeptiska mot en säljare som inte heller vill bli lurad?

Bor alla nötter här på sporthoj ute på visshan, kör volvo och har snus under läppen?

Om man bor i storstad i dagens sverige kan det vara farligt för säljaren också!

Dessutom, när man köper kan man överföra via internetbank! När man godkännt överföring kan man INTE ta tillbaka den. Postväxel känns lite som check, väldigt 80-tal.

Mina 2öre. Just det ja, tänk efter före....

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
har ni ingen skräpmapp placera skräpmail, sms i:vabara ignorera:)Hoppas ni inte tror på guld o gröna skogar och är naiva:confused:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nja, postväxlar kan man ju överlåta med en signatur på baksidan, dvs inte säkrare än en trave sedlar egentligen.
Postväxlar kan du oftast skydda genom att kontakta utställande bank!
De låser då summan dvs tar den fråm utfärdarens konto, gör summan oåtkomlig för >"avsändaren".
Men, helt korrekt, cash is king! Alltid..
SKulle sälja en pryl och någon mailade och "ville köpa" jag skulle bara kolla funktionen först, ville han..
3 tim senare så mailar en kille "köper i angivet skick för angiven summa -10%".
Sålt..och vi var båda nöjda.
Fick beloppet kontant! Förstås..

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
hej på er...jag fick ett likadant sms men han hette DUGNUT1 och han ville samma sak EXAKT.

det jag sa att han kunde sätta pengarna direkt in på mitt konto p.g.a att jag ej hade paypal men det ville han plötsligt inte men jag fick fram ett namn på honom.....PETER SILVA.... och han ville ta den till usa!!!?!:va

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Många timmars rolig läsning i detta forum, http://www.thescambaiter.com/ , speciellt i avdelningen för avklarade blåsningar.

Det går alltså ut på att blåsa personen som försöker blåsa dig.. gärna flera gånger om genom att tex skicka 20 laptops med DHL som bud till Nigeria där personen sitter, som försöker blåsa dig. Nigerianen betalar alltså frakten, för vad han tror är 20 laptops men i själva verket är det en stor tung tvättmaskin med elektronikskrot i, som inte är värt en krona.

Helt sjukt vad en del går med på för att försöka lura åt sig lite pengar.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Det finns hur många trådar on detta redan på sh läs dessa :tummenupp

Sen ang nr i anonns och vad som står som sälgare kvittar (kalle. nisse ,eva) dessa ÄR orelativa om man har ett liv :tungan

Sätter JA ut nogot så använder ja ett kontant kort + epost, Sen vill ja inte bli uppringd mitt i natten så e det bara o stänga av tel :tummenupp har alldrig vart så desperat för att säja nogot och kommer inte o vaaaaaara det heller :)

Så det kvittar men sätt utv era vanliga nr så ringer tele säjarna o kopis ja hantar den direckt mitt i natten med mitta bra veänerre du prata swensskka jaja ni fatta mm :D

//Robin

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag sätter inte ut telefonnummer eller reg nummer förrän köparen visat sig seriös.
Hade en påhälsning där killarna tog sönder en lampa och kollade hur de kunde bryta sig in i garaget.

Möter köparen på neutral mark, t.ex. bensin mack. När man ser att han är ok kan man dra sig hemmåt.

Varför skulle ni vara skeptiska mot en säljare som inte heller vill bli lurad?

Bor alla nötter här på sporthoj ute på visshan, kör volvo och har snus under läppen?

Om man bor i storstad i dagens sverige kan det vara farligt för säljaren också!

Dessutom, när man köper kan man överföra via internetbank! När man godkännt överföring kan man INTE ta tillbaka den. Postväxel känns lite som check, väldigt 80-tal.

Mina 2öre. Just det ja, tänk efter före....

Går det inte att låsa hojen i storstäder, eller vad är det du försöker säga?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hm, på ditt Paypalkonto då eller?
Tolkade de som att han satt över pengar på mitt PayPalkonto och att jag inte skulle oroa mig utan behövde bara skicka 10 tkr till "agenten" som han anlitar för frakten :)

När jag godkänner och ger ut min adress så släpps pengarna till mitt PayPal konto...jo tjena att jag först lägger ut 10 tkr och sen får igen dom sen hihi

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
PayPal gillar jag skarpt, men bara använt det ett par gånger där inget har gått snett.

...

jag har suttit och följt på min mail hur någon idiot i usa tömde mitt lönekonto, med hjälp av paypal,,
efter några timmar i telefon med engelsk kundtjänst och typ 2 veckor väntande, så kom iof pengar tillbaka på kontot,
men nu använder jag det aldrig mer,
ja jag kanske bara hade satans otur vet inte:confused:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Går det inte att låsa hojen i storstäder, eller vad är det du försöker säga?

3 lås men det kostar när folk vill jävlas! Försök fatta... Om du vill kan du kosta folk pengar bara genom att förstöra lås och lampor.

Och nä, helförsäkring är inte gångbart i storstad!

Kawanisse

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Förstår om man inte skriver telnr om man ska sälja en bil för 400tusen! Så kan man sitta med mailen och titta vilka som är seriösa utan att lägga ner massa tid på drömmare som ringer och ska köpa bil men som inte får låna dom pengar av banken..
Sen tror jag dom som vill blåsa en skriver nog namn för att verka seriös så man inte blir misstänksam det först man gör.. Men jag kan ju ha fel..

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Shade här på forumet (dottern kille) har sin zx9:a ute på blocket. Fick mail igår från nån snubbe i England som skulle sätta in betalning + 10 papp för frakt. Han kollade med Paypal och naturligtvis fanns inga pengar på kontot. Det verkar som om dom scammar varenda annons.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Shade här på forumet (dottern kille) har sin zx9:a ute på blocket. Fick mail igår från nån snubbe i England som skulle sätta in betalning + 10 papp för frakt. Han kollade med Paypal och naturligtvis fanns inga pengar på kontot. Det verkar som om dom scammar varenda annons.
Snart kommer det hot från "PayPal" via mailen som säger att de "varit snälla mot dig" och om du inte lyder och betalar in pengarna så kommer de anmäla dig till FBI...moooviestaaar åh moooviestaaar :yoparty

Fick nämligen en sån påhälsning igår...mailade hans gmail konto och sa skrev "Google is your key"...men jag antar att de inte hjälper :mad:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati