Scammer!? Inge kul me blocket..

Str3 R

Guest
Jag fick ett sms i går från en johns602 som löd:

Hello,I saw your bike place on Blocket.se.What is condition of the Bike.email me direct to : michielajohnsongold@gmail.com

Thanks

Ha ha, skulle inte tro det, det kan han fetglömma att jag återkommer.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Hehe. Han har redan fått ett sådant hotmail. Allt är anmält till blocket och Paypal. Jag tror inte riktiga Paypal lyssnar på en scammer.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Str3 R

Guest
Många timmars rolig läsning i detta forum, http://www.thescambaiter.com/ , speciellt i avdelningen för avklarade blåsningar.

Det går alltså ut på att blåsa personen som försöker blåsa dig.. gärna flera gånger om genom att tex skicka 20 laptops med DHL som bud till Nigeria där personen sitter, som försöker blåsa dig. Nigerianen betalar alltså frakten, för vad han tror är 20 laptops men i själva verket är det en stor tung tvättmaskin med elektronikskrot i, som inte är värt en krona.

Helt sjukt vad en del går med på för att försöka lura åt sig lite pengar.

Ha ha ha, den är bra! Många historier, gillade det där om Anus Laptop. Reklamfilmen om Anus Laptops är för skön. Och mailen att han ska skicka sina anus och hur många anus i en låda han skickar och skicka gärna en bild på anus. Ha ha ha, tråden skapade ett gapskratt! *torkar ögonen pga asg*

Förresten, jag har en lösning på min affär: han kan ju alltid ge mig reda pengar så kan jag köpa en Str3 nån gång.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag sitter o konstant mailar med luredrejan, hehe men han fattar inte, man blir så tröt.

Han har fört över 78000kr till mig men han vägrar släppa pengarna till mig in på mitt konto förens jag har fört in överskottet på 8000kr agenten på Western Union, men jag har förklarat att jag inga pengar har att föra över. seg jävel

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag sitter o konstant mailar med luredrejan, hehe men han fattar inte, man blir så tröt.

Han har fört över 78000kr till mig men han vägrar släppa pengarna till mig in på mitt konto förens jag har fört in överskottet på 8000kr agenten på Western Union, men jag har förklarat att jag inga pengar har att föra över. seg jävel

Att de tror att någon med ens en halvt fungerande hjärna går på det där... Det säger lite om deras egna intelligens. "Du, jag för över 78000, men det är ju 8000 fär mycket. Ge mig dem så får du 70 loppor..." Jaaa... Snart nöjer han sig med att du för över 100 kronor till honom, så får du 77900. 7900 i bonus för besväret...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

HAHA. Hejaheja!

Varför kunde han inte föra över jämna pengar?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...

Efter att vittnat i en rättegång valde jag att ta bort mina uppgifter från hitta/eniro. Finns säkert en mängd olika bra anledningar till att folk inte har sitt nummer där.

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
En anledning till att inte ha namn, nummer och adress på hitta.se / eniro.se är ju den uppenbara stöldrisken för alla som ser din hoj och reg-nr.

Sen vet väl alla att det bara är gipsys/romer som heter volvo när dom säljer en 740 osv;)

Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan inte han låna 70k av nån då och dra in på ditt konto?

Jo det tycker jag okså att han ska, han kan la stå för frakten skälv direkt så slipper han detta bekymret :tummenupp så får man in 70k på sitt konto :)

Skulle det visa sig att han skulle betala får han min RS125a för 70k, knapt värd 15k :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jo det tycker jag okså att han ska, han kan la stå för frakten skälv direkt så slipper han detta bekymret :tummenupp så får man in 70k på sitt konto :)

Skulle det visa sig att han skulle betala får han min RS125a för 70k, knapt värd 15k :D

Fan, om du scammar honom på 70k så bjuder jag dig på öl.

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Jaja, det begriper jag väl.

Men pengarna måste väl finnas för att han skall kunna föra över 78k på paypal?

Han har inte fört över någonting. Det är ju ett falskt e-mail. Vem som helst kan klippa ihop ett mail så att det ser ut att komma från PayPal.

Jag har haft lite kul med mailadressen som nämndes tidigare, patrikjonny@gmail.com. Jag frågade om han fortfarande var intresserad av rullstolen jag hade på annons, och han var jätteintresserad och frågade om mitt pris i svenska kronor! 92500 angav jag och han accepterade. Nu har jag fått 102500 kr skickat till mig, och jag ska ge honom 10000 kr via western union. Jag skickade ett "kvitto" till honom med påhittade uppgifter... haha

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Han har inte fört över någonting. Det är ju ett falskt e-mail. Vem som helst kan klippa ihop ett mail så att det ser ut att komma från PayPal.

Jag har haft lite kul med mailadressen som nämndes tidigare, patrikjonny@gmail.com. Jag frågade om han fortfarande var intresserad av rullstolen jag hade på annons, och han var jätteintresserad och frågade om mitt pris i svenska kronor! 92500 angav jag och han accepterade. Nu har jag fått 102500 kr skickat till mig, och jag ska ge honom 10000 kr via western union. Jag skickade ett "kvitto" till honom med påhittade uppgifter... haha

Haha. Ja, du kan ju photoshoppa ett kvitto.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Bättre upp! Jag skrev ut ett tomt kvitto, fyllde i det och scannade in det. :)

Du har inte lust att sända mig på min mail ett sånt kvitto du sände till han ? om du har lust kan du maila mig på hoff_tuned@hotmail.com

Så här ser det ut det jag fått från paypal om det är rätt.

Hello David Magnusson,

This email confirms that you have received an Instant payment of 78,000.00SEK from Mr.Michiel A Johnson (michielajohnsongold@gmail.com) via PayPal AUTOMOBILE Payment Service.

Reversals : This method of payment can not be reversed.

Status : Pending - Transport Company Awaiting Payment.

View the "NOTE" of this pending transaction below

--------------------------------------------------------------------------------

Payment Details

Amount: 70,000.00SEK

Agent Charges:
Taxes and Insurance:

Total:
8,000.00SEK
---

78,000.00SEK
Transaction: 4WR6072127779652U
Quantity: 1
AUTO Title: MOTO

--------------------------------------------------------------------------------

Transport Company: " COURIER EXCHANGE "

Address: Paul David
103 Courier Exchange Drive,
Southall, Middlesex UB2 4UU
United Kingdom

Address Status: Confirmed

NOTE: This is to confirm to you that the said amount has been successfully transferred by the Sender and been deducted from his Bank Account which is ready to be credited into your account, been that this Payment has been subjected to be a Payment for an AUTOMOBILE purchased from you, we reserve the right to make sure this transaction is safe and secured also to verify the legitimacy level on this transaction because of the high sum of funds involved.

The above sum has Included the transport charges and taxes as we and the Transport Company quoted for the buyer (as per PayPal AUTOMOBILE PAYMENT POLICY). You will receive a Message from the PayPal Customer Verification Department Shortly informing you on how to send the Transport fares and taxes to the transport company with the above details as soon as possible.

Dear David Magnusson,

You have received a PayPal Payment of 78,000.00SEK from Mr.Michiel A Johnson (michielajohnsongold@gmail.com).

We've placed a temporary hold on the funds of this transaction

As mentioned in the receipt of Payment and as per New Payment policy, we have fully debited the total amount (above) from the buyer's account which included the Transport/Delivery Charges (Courier Exchange Logistics).

In order to complete this transaction and get the funds approved in your account. We advice you go to nearest Western Union Office, and send the excess sum of 8,000.00SEK to the Transport Agent and send us a Scanned Copy/Photograph of your Western Union Transaction Receipt (in .JPG Format).

NOTE: This is important as a security measure to ensure safety of this transaction.

Please, find below the name and address of the Transport Agent where the Funds would be sent via Western Union Money Transfer.

Click Here Locate Nearest Western Union Office

Transport Company: " COURIER EXCHANGE "

Address:
Paul David
103 Courier Exchange Drive,
Southall, Middlesex UB2 4UU
United Kingdom

Address Status: Confirmed

Your Account will be credited accordingly upon the receipt of details requested. Should either be sent in JPG format or send type details as:
Sender's Name; Receiver's Name; MTCN; Amount Sent;

You may contact PayPal customer service by Clicking Here or reply to this message directly using the reply button in your email to submit the required information and include either transaction ID or reference number (PP307) quick recognition of this transaction.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...