Detta skickade jag just till Luff.
Varberg 8/11 2012
Angående förslaget om upplägg av Scandinavian Open 2013, som avser att ge publiken en bättre show och förarna bättre och billigare racing.
Det finns två vägar in till svensk RR. Den ena går via förstående föräldrar in i juniorracingen och sedan vidare in i tex.125GP. Den andra vägen går via hårdkörning på landsväg, upptäcka bandagar och sedan in i Rookieracingen. Anledningen till att bandagskörningen inte är nog, inte tillräckligt spännande, är att där får man inte möjlighet att kubbas med andra, får inte chansen att PÅ RIKTIGT ge sig in i grymma bromsdueller och PÅ RIKTIGT, i ädel kamp, få uppleva det fantastiska rus det är att få KÖRA OM!!!!
Det är därför man tävlar: för att under race få köra om. Drömmen är att få köra om alla, att få vara först i fältet och att (helst efter flera varvs hård kamp) få se målflaggan först.
Därför går Time Attack bort å det bestämdaste!!! Den tävlingsformen har inget av det en vanlig svensk RR-förare vill ha. Jag kan inte tänka mig att än någon enstaka person som kan tycka att en eftermiddag med Time Attack slår en eftermiddag med vanlig racing. SuperPole, som är en sorts Time Attack, är LITE kul med MÅNGA split-tider, en stund, framför TV:n. Men att sitta som åskådare, på en bana, och titta på Time Attack, skulle jag ALDRIG göra, och här tror jag att de flesta håller med mig. Hur kommer det sig att man aldrig hört någon förare eller åskådare efterfråga Time Attack som tävlingsform? Jo, för att ingen vill ha det!
Över till förslaget om Sprintrace.
Här finns ett par saker som kan vara värda att prova. Korta heat är ett. Det KAN vara något som publiken gillar och därför värt att prova. Däckbegränsning också bra liksom borttagandet av warm-up lap. Det har jag aldrig förstått vitsen med! Men sedan är det tyvärr slut med fördelarna.
Nackdelarna blir följande:
1. Uppdelande av redan tunna startfält gör att det blir ännu tråkigare för publiken. Detta ger dessutom:
2. dåligt utnyttjande av dyrbar bantid i och med att få förare är ute på banan samtidigt.
3. Risk för mycket olyckor kring position 8. Vetskapen om att det är färdigkört om man ligger på position 8 eller sämre, innebär att de som ligger 8-9:a kommer att satsa ALLT för att komma upp en position eller två, för att därigenom få köra finalen. Om jag låg 8:a ut på sista varvet skulle jag vara RÄDD!!!!
4. Nybörjare får lite körtid. Om man är bandagsförare med tankar att köra Rookie-racing, eller en duglig Rookie med tankar om att köra Elit-racing, så medför denna tävlingsform stora risker att det stannar vid bara tankar. Det blir en tung start. Få nybakade Rookies eller Superstock-förare kommer glatt att slänga upp 9000 kr med vetskapen att man ena dagen troligen bara kommer att få köra 20 minuter + 6 varv. Detta förslag är SÅ Elit-fixerat att de nya och färska skräms att stanna hemma. Det ska gå lätt, och uppmuntras, att våga börja köra en ny klass!
Mitt förslag till nytt spännande upplägg är
- Ett kort kval.
- Kort race i varje klass.
- Kort race i varje klass.
- Kort race i varje klass. Alltså. Ett kort kval + tre korta heat i varje klass. Detta borde man hinna på en dag. Kanske ska bara de två bästa resultaten gälla varje dag.
Alternativt:
- Ett kort kval.
- Ett längre heat
- Ett kortare heat. Även detta borde man hinna med på en dag. I detta fall kan man räkna båda heaten per dag, alltså fyra resultat på en helg.
I båda ovanstående förslagen kör man samma upplägg lördag och söndag. Förutom undvikande av nackdelarna jag nämner ovan, så får man fördelen med fler heat och därigenom BORDE det bli roligare för publiken. Dessutom får vi förare göra MYCKET av det roligaste vi vet, att REJSA!!!
Tack för mig
Magnus Mossberg
#22 Superstock 600
Och vad tycker ni förare/åskådare??? Är jag eller Luff på rätt spår??? SÄG NÅGOT!!!!