Scandinavian open 2013 sprint challenge.

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Varberg
Hoj
kawasaki ZX10r
Vill skapa en disskusion ang. 2013 vad kommer att hända.
Ris och ros, kommer man att betala 9000 för att bara köra 25 min träning ett kval och ett race, för att sedan titta på resen av tävlingen när man inte går till final.
6-7 varv man hinner knappt vakna sedan är det slut.

Time attack.

Vad händer jag har svårt att få ihop det, massor av race, kommer publiken att hänga med i svängarna,

Vet inte vad ni andra tycker men jag vill KÖRA, visst skulle det vara kul om det sitter 10000pers i publiken, mig kvittar det, det är kostnad i förhållande till tid på banan som är viktig för mig.

Läs: http://scandinavianopen.nu/
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag gillar upplägget (är traditionell och har svårt för förändring). Men jag kommer ändå högst troligt köra ändå. Det borde egentligen passa mig med korta race då jag har kondis som en lungsjuk pormask och i regel är helt slut redan efter 6-7 varv i race tempo.

Om jag inte förstått helt fel (och det borde jag inte då det står i klartext) så ingår SM deltävlingarna för 2 av racehelgerna i avgiften på 9000 kr. Det är bara SO premiären som inte har någon koppling till SM. Så du kan räkna på 2*1 kval och 2*1 race ytterligare till tiden på banan.

Time attack,… Tjaaa, varför inte. Ett varv, ensam på banan, ”alla” i publiken tittar bara på dig,... Som sagt, varför inte.
Sen vet jag inte om det är värt att ha det som en egen serie. Kanske borde vara en del av kvalet i nån form.
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Nja lite besviken men jag har ingen aning eftersom 2013 ska bli min första säsong i rookie 600.
Verkar bli lite åktid?
Jag skulle vilja ha lite mer träningstid eftersom att jag är färsking.
Bättre att ha två race på söndagen istället,drar nog mer publik iom att dom vill väl hällre se race en hel dag istället för träning.

Sammanfattat från tråden "Vad händer med road racing 2013" så verkar väl majoriteten besvikna.

En rookie fråga SO/SM är det helt olika mästerskap, poängmässigt?
 
Last edited:

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Varberg
Hoj
kawasaki ZX10r
Det känns som om det blir stressigt som f. och vem ska bestämma vad jag kör på för däck och inte,
Vem har lust att lägga 2500 på en söndag för SM om man inte vill vara med på det andra.
Om det nu är svemo som suger åt sig pengarna så borde dom tänka om 2500 för SM när vi körde lördag och söndag för 2700. går dom 300 som det skiljer till arrangören då blir man ju bara sååå trött.
Nä nu räcker det, ska banåkning överleva i gamla Svedala så får nog dom som bestämmer försöka samsas och komma överens om någonting som funkar och inte sitta på sin egen kammare och ställa till det. :yoparty
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
scandinavianopen.nu skrev:
Sista dagarna för synpunkter!

Nu jobbar vi hårt med att få det nya Scandinavian Open reglementet på plats. Om du har synpunkter eller tankar vill vi att du hör av dig med dessa senast den 9:e november.

Maila dessa till motorstadion@telia.com eller ring 0586-15037 eller 0586-150 10.

Imorgon verkar vara sista dagen att göra sin röst hört om SO 2013.
Så maila era synpunkter så kanske vi kan få vara med och utforma det hela?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Imorgon verkar vara sista dagen att göra sin röst hört om SO 2013.
Så maila era synpunkter så kanske vi kan få vara med och utforma det hela?

AHA!!! Deta visste jag inte! Att man kan maila in synpunkter alltså! Det ska jag göra. För detta är DÅLIGT! Pungt!
mozz
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Detta skickade jag just till Luff.


Varberg 8/11 2012

Angående förslaget om upplägg av Scandinavian Open 2013, som avser att ge publiken en bättre show och förarna bättre och billigare racing.

Det finns två vägar in till svensk RR. Den ena går via förstående föräldrar in i juniorracingen och sedan vidare in i tex.125GP. Den andra vägen går via hårdkörning på landsväg, upptäcka bandagar och sedan in i Rookieracingen. Anledningen till att bandagskörningen inte är nog, inte tillräckligt spännande, är att där får man inte möjlighet att kubbas med andra, får inte chansen att PÅ RIKTIGT ge sig in i grymma bromsdueller och PÅ RIKTIGT, i ädel kamp, få uppleva det fantastiska rus det är att få KÖRA OM!!!!
Det är därför man tävlar: för att under race få köra om. Drömmen är att få köra om alla, att få vara först i fältet och att (helst efter flera varvs hård kamp) få se målflaggan först.

Därför går Time Attack bort å det bestämdaste!!! Den tävlingsformen har inget av det en vanlig svensk RR-förare vill ha. Jag kan inte tänka mig att än någon enstaka person som kan tycka att en eftermiddag med Time Attack slår en eftermiddag med vanlig racing. SuperPole, som är en sorts Time Attack, är LITE kul med MÅNGA split-tider, en stund, framför TV:n. Men att sitta som åskådare, på en bana, och titta på Time Attack, skulle jag ALDRIG göra, och här tror jag att de flesta håller med mig. Hur kommer det sig att man aldrig hört någon förare eller åskådare efterfråga Time Attack som tävlingsform? Jo, för att ingen vill ha det!



Över till förslaget om Sprintrace.

Här finns ett par saker som kan vara värda att prova. Korta heat är ett. Det KAN vara något som publiken gillar och därför värt att prova. Däckbegränsning också bra liksom borttagandet av warm-up lap. Det har jag aldrig förstått vitsen med! Men sedan är det tyvärr slut med fördelarna.

Nackdelarna blir följande:
1. Uppdelande av redan tunna startfält gör att det blir ännu tråkigare för publiken. Detta ger dessutom:
2. dåligt utnyttjande av dyrbar bantid i och med att få förare är ute på banan samtidigt.
3. Risk för mycket olyckor kring position 8. Vetskapen om att det är färdigkört om man ligger på position 8 eller sämre, innebär att de som ligger 8-9:a kommer att satsa ALLT för att komma upp en position eller två, för att därigenom få köra finalen. Om jag låg 8:a ut på sista varvet skulle jag vara RÄDD!!!!
4. Nybörjare får lite körtid. Om man är bandagsförare med tankar att köra Rookie-racing, eller en duglig Rookie med tankar om att köra Elit-racing, så medför denna tävlingsform stora risker att det stannar vid bara tankar. Det blir en tung start. Få nybakade Rookies eller Superstock-förare kommer glatt att slänga upp 9000 kr med vetskapen att man ena dagen troligen bara kommer att få köra 20 minuter + 6 varv. Detta förslag är SÅ Elit-fixerat att de nya och färska skräms att stanna hemma. Det ska gå lätt, och uppmuntras, att våga börja köra en ny klass!


Mitt förslag till nytt spännande upplägg är
- Ett kort kval.
- Kort race i varje klass.
- Kort race i varje klass.
- Kort race i varje klass. Alltså. Ett kort kval + tre korta heat i varje klass. Detta borde man hinna på en dag. Kanske ska bara de två bästa resultaten gälla varje dag.

Alternativt:
- Ett kort kval.
- Ett längre heat
- Ett kortare heat. Även detta borde man hinna med på en dag. I detta fall kan man räkna båda heaten per dag, alltså fyra resultat på en helg.

I båda ovanstående förslagen kör man samma upplägg lördag och söndag. Förutom undvikande av nackdelarna jag nämner ovan, så får man fördelen med fler heat och därigenom BORDE det bli roligare för publiken. Dessutom får vi förare göra MYCKET av det roligaste vi vet, att REJSA!!!

Tack för mig
Magnus Mossberg
#22 Superstock 600



Och vad tycker ni förare/åskådare??? Är jag eller Luff på rätt spår??? SÄG NÅGOT!!!!
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Detta skickade jag just till Luff.

Varberg 8/11 2012
fantastiskt mkt bra text...


Jag håller i stort med!, mera race, 3-4:a heat på en helg borde ju hinnas med!

ville man ha mkt klasser en helg så kör man 1kval + heat1 på lördag och heat2+heat3 på söndag... beroende på tidschema.
Bandagsnissarna kör ju 6-8:a "heat" per dag för "samma" peng typ (de har ingen gemensam start, det är väl största skillnaden... )

Mycket bra hursomhelst!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Samma här Mozz, håller med det mesta men när det gäller race håller jag med Håkan.

Lördag: Race + Kval
Söndag Race + Race

Ala BSB sista race på Brands Hatch

och gärna fredagsträning med, ja jag vet, kanske är lite disträ till förändringar, skall iaf upp och höra vad Luff har att säga så tar jag ställning till hur jag gör sen, vill ju gärna ha en kalender framför mig med så man kan planera lite.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lördag: Race + Kval
Söndag Race + Race

Huvudgrejen med Luffens förslag var väl just att köra korta race och därigenom få det med intressant för publiken, och det hade jag med mig när jag skrev mitt förslag...
Korta heat är en grej som jag tycker kan vara värt att prova.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ett race skall vara 45 min punkt :krama :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tyvärr så tilltalar det nya upplägget inte mig heller... :(

Jag tycker att Mike har gjort- och gör mycket bra för RR både i Sverige och resten av Skandinavien. Och han ska ha mycket cred för det! :tummenupp

Men för min del så känns en dag med time attack och den här formen av korta sprintrace inte alls tilltalande tyvärr. Jag tycker det blir för mycket hattande och trixande för att hinna få nån riktig njutning av det hela. Och jag är faktiskt osäker på att det kommer göra det så mycket roligare för publiken heller med massor av korta race med små startfält och olika klasser. Lite rörigt kan tyckas... Sen förstår jag att med allt mindre startfält så får arrangören in allt mindre pengar, och måste göra något för att få ihop det rent ekonomiskt. Och om alternativet är höjda anmälningasvgifter, eller blanda in bandagar i det hela så ser jag hellre det senare alternativet. Möjligheten finns ju faktiskt också att dom "bandagsdeltagarna" som är med och kör även stannar kvar och kollar på racingen också...

Jag gillar inte tanken med korta race alls faktiskt då jag anser att ett race ska vara ett prov av förarens förmåga att köra fort, få till bra inställningar som konserverar däck och hoj, och ett prov av den fysiska förmågan att hålla ett helt race utan att bli trött och göra misstag... Vid ett väldigt kort race så blir möjligheten att ta in på någon annan förare i stort sett obefintlig, och starten blir SJUKT mycket viktigare. Gör man en dålig start, eller ett litet misstag i ett "vanligt" race så kan man fightas tillbaka under racet och köra upp sig. Ta igen placeringar och utkämpa roliga fighter på banan. Nu känns det bara som en start, och sen är racet över typ...

Och time attack... Njaah... Alltså, jag är kanske en grinig gammal gubbe men jag ser tyvärr inte det roliga i det här heller. Det är en massa meck och förberedelser, strul/stress med däckvärmare och lineup för att försöka komma ut på banan på "sin tid" med varma däck och väl förberedd för att bomba ett varv, och sen är det klart...

Jag är nog ganska villig att prova nya saker och ser positivt på allt som kan förbättra sporten och kanske locka lite mer publik till banan. Men samtidigt är jag nog väldigt traditionell, och vill ha "vanliga" racehelger där man i lugn och ro får några träningar på sig att få upp farten, sen ett par kval för att få till en bra tid, och sen köra ett långt och bra race. Jag tycker att det upplägget vi haft dom senaste åren med fredagsträning, kval och race lördag, och kval och race söndag, har varit perfekt. :tummenupp

Jag menar absolut ingen som helst "disrespect" mot Mike eller Scandinavian open, som jag tycker gör ett mycket bra jobb annars. Alla dom SO-tävlingar som jag kört under snart 10-års tävliande har alla varit bra organiserade och väl genomförda. Det är bara min åsikt att denna typ av upplägg av en racehelg inte känns speciellt lockande... Tyvärr... :(

Sen blir det ju väldigt konstigt när man blandar detta med en SM-helg också som det kommer bli på Falkenberg och Karlskoga. Ska man köra bara SM så får man betala typ 2500:- för att åka dit på söndagen och köra 1 kval och 1 race... Valet blir att betala för hela helgen för att få någon som helst vettig bantid, och försöka se på time attack och sprintracen som lite kortare och extra dyra träningspass, eller skita i hela helgen... Och jag vet ärligt inte vilket jag väljer...

Detta verkar också vara den generella uppfattningen bland alla andra förare jag har pratat med också...
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top