Scandinavian Open Gelleråsen

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
EDIT: Fast å andra sidan, fanns det fler steg mellan R1000 & Superbike kanske det vore mer intressant att klassa upp sig.
Steget R1000->Superbike är för stort tycker jag, fler klasser :krama
Superbike har ju 3 klasser, Superbike, Pro Superbike & Privatcup
Kan inte R1000 ha nåt steg till?

Jag tycker det steget redan finns...

Rookie1000 --> Superbike Challenge --> Nordic Superbike/PRO Superbike

Att superbike skulle vara dyrare än Rookie1000 är ju inte sant (Om vi räknar bort PRO Superbike då). Det går precis lika bra att köra SBC med exakt samma budget som en säsong i Rookie1000.

Att skapa ett steg (eller en klass) till när vi inte ens kan fylla upp dom som finns verkar ju inte så vettigt...
 
Last edited:

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Gävle.
Hoj
Street Triple R, -12
Jag bryter in med lite bilder från helgens rookie-race mellan alla bokstäver här i tråden :) Fler hittar ni här. Har även postat i bildtråden.

DSC_0029.jpg

DSC_0533.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0031.jpg

DSC_0499.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0452.jpg

DSC_0516.jpg

DSC_0592.jpg

DSC_0301.jpg

DSC_0549.jpg

DSC_0594.jpg

DSC_0361.jpg

DSC_0453.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0579.jpg

DSC_0610.jpg
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
R1000 till Privatcup till Pro Superbike... Funkar inte det?

Nja, det vette tusan....

Steget från Rookie in i PRO SBK/Privatcupen är rätt stort. Även om man kanske hänger med i fart så är det ett STORT steg att ta rent ekonomiskt eftersom det i praktiken inte är någon skillnad mellan PRO Superbike och Privatcupen (Är ju bara resultatlistan som skiljer. Det kostar ju lika mycket). För en nyuppklassad så kan det vara tufft att få ihop dom pengarna. Därför tycker jag att Superbike Challenge är ett utmärkt mellansteg där man kan "landa" lite grann. Känna på det högre tempot i Superbike utan att det kostar mer än en säsong i Rookie1000.

För mig så fyller Privatcupen i PRO SBK ingen funktion egentligen, förutom att en looser som mig kan få chansen att stå på pallen och spruta Pommac trots att man harvar bland dom sista i startfältet.
Tanken att det ska vara ett bra insteg in i PRO SBK är bra, men när man gjort verklighet av den tanken så har man misslyckats ordentligt.

Nu känner jag att vi kanske glider lite OT här, men den här debatten är intressant tycker jag. Man undrar hela tiden varför det inte är fler förare i PRO SBK/Privatcupen. Och alla som står på gränsen att ta sig in där säger samma sak "Det är för dyrt". Men det verkar svårt att ta till sig tydligen... För att det är roligt råder inget tvivel om. Det var min roligaste racehelg på många många år... Men så tog ju alla pengar slut också som skulle räckt till resten av säsongen i Superbike Challenge och Nordic Superbike....
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att skapa ett steg (eller en klass) till när vi inte ens kan fylla upp dom som finns verkar ju inte så vettigt...

Precis! Lösningen på de små startfälten är inte att skapa fler klasser att sprida ut förarna på. Det är ju inte bilracing vi sysslar med!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller med Macke om att det här är grymt intressant att diskutera men jag tycker att vi gång på gång startar diskussionen en bit för högt upp. Den borde börja med vad målet med allting är. Är det att få ut ett par förare i Europa och kanske VM eller är det att bredda sporten nationellt genom att få fler att börja tävla eller en kombination av de båda?

Som det ser ut idag är sporten spridd över flera serier och det är på tok för många kockar som rör i soppan. Som lagom intresserad åskådare är det omöjligt att förstå skillnaden mellan tex Pro Superbike, Nordic Superbike och Superbike Challenge.

Men framförallt, varför förs inte denna diskussion med dem de verkligen berör: Förarna?
Varför sitter diverse banägare/arrangörer och bestämmer hur det ska vara ihop med Svemo?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med Macke om att det här är grymt intressant att diskutera men jag tycker att vi gång på gång startar diskussionen en bit för högt upp. Den borde börja med vad målet med allting är. Är det att få ut ett par förare i Europa och kanske VM eller är det att bredda sporten nationellt genom att få fler att börja tävla eller en kombination av de båda?
Huvudet på spiken, om man inte vet vars man är på väg vet man inte när man är framme, eller vilse...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis! Lösningen på de små startfälten är inte att skapa fler klasser att sprida ut förarna på. Det är ju inte bilracing vi sysslar med!
Jag tror att en bra början är att ha tydliga klasser med namn som gör att åskådare och media förstår vad det innebär. Ungefär som Formel 1, Formel 2, Formel 3. Rookie är ju ett extremt felaktigt namn om man betänker hur startfälten ser ut.

Tror det kräva att man tänker lite utanför kartongen om det här ska kunna bli bra!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men framförallt, varför förs inte denna diskussion med dem de verkligen berör: Förarna?
Varför sitter diverse banägare/arrangörer och bestämmer hur det ska vara ihop med Svemo?

Har du fortfarande inte förstått, efter alla dessa år?
Svemo består av klubbar.
Klubbarna består av medlemmar.
Förarna är dessa medlemmar.
Förarna kan alltså på verka genom att jobba i sin klubb med de frågor de önskar driva.
Det är ganska korta beslutsvägar inom Svemo/klubbarna. Man behöver bara engagera sig lite.

Allt detta får man lära sig när man går licenskurs. Vänta lite, du HAR ju redan licens!:näsblod

Jag tror att en bra början är att ha tydliga klasser med namn som gör att åskådare och media förstår vad det innebär. Ungefär som Formel 1, Formel 2, Formel 3. Rookie är ju ett extremt felaktigt namn om man betänker hur startfälten ser ut.

Tror det kräva att man tänker lite utanför kartongen om det här ska kunna bli bra!

Formel 1 finns kvar, formel 2 har inte körts på flera år, formel 3 kördes senast i början av 90-talet i Sverige. Någon modern formelracing existerar just nu inte i landet. Internationellt är det F1, GP2, samt en hel hög andra obskyra formelklasser. Inte ett dugg logiskt eller tydligt, så din liknelse faller platt till marken.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har du fortfarande inte förstått, efter alla dessa år? Svemo består av klubbar. Klubbarna består av medlemmar.
Förarna är dessa medlemmar. Förarna kan alltså på verka genom att jobba i sin klubb med de frågor de önskar driva. Det är ganska korta beslutsvägar inom Svemo/klubbarna. Man behöver bara engagera sig lite. Allt detta får man lära sig när man går licenskurs. Vänta lite, du HAR ju redan licens!:näsblod
Du vet mycket väl att jag känner till beslutsvägarna för svensk RR och den är inte unik på något vis. Däremot är den helt värdelös eftersom det inte rör sig om någon lokal innebandyklubb där medlemmarna kan ta cykeln till mötet. Hur många har råd att åka 50 mil T/R för att vara med på ett månadsmöte? Att lägga mötet i anslutning till en träning är bra men med 20-30 mil att åka och en arbetsdag som väntar måste de flesta åka hem direkt för att orka jobba.

Men kör du vidare som det alltid ha varit. Det verkar ju fungera klockrent :tummenupp

Formel 1 finns kvar, formel 2 har inte körts på flera år, formel 3 kördes senast i början av 90-talet i Sverige. Någon modern formelracing existerar just nu inte i landet. Internationellt är det F1, GP2, samt en hel hög andra obskyra formelklasser. Inte ett dugg logiskt eller tydligt, så din liknelse faller platt till marken.
Tack för lektionen, men jag tror att alla utom du förstod principen i mitt exempel.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du vet mycket väl att jag känner till beslutsvägarna för svensk RR och den är inte unik på något vis. Däremot är den helt värdelös eftersom det inte rör sig om någon lokal innebandyklubb där medlemmarna kan ta cykeln till mötet. Hur många har råd att åka 50 mil T/R för att vara med på ett månadsmöte? Att lägga mötet i anslutning till en träning är bra men med 20-30 mil att åka och en arbetsdag som väntar måste de flesta åka hem direkt för att orka jobba.
Det är alltså nån annan som ska göra jobbet? För att du inte har råd, tid eller lust. Märkligt, har jag hört de argumenten tidigare? Varför inte förvåna världen och göra en insats för att ändra det man tycker är fel? Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt. Om hela roadracingsverige resonerade som du skulle vi inte ha en enda tävling i detta landet.

Men kör du vidare som det alltid ha varit. Det verkar ju fungera klockrent :tummenupp
Ja, ska vi vänta på att du ska göra nåt bör vi i alla fall inte hålla andan medan vi väntar.
Tack för lektionen, men jag tror att alla utom du förstod principen i mitt exempel.
Här skrev jag egentligen en lång text, men jag tog bort den innan jag tryckte på "skicka". Hade jag inte gjort det hade jag blivit bannad.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Inlägg med högt tänkande från sidlinjen.

Tanken är ju att SBK skall ha fulla startfält.
Folk vill inte ta steget upp från R1000 till SBK på grund av för stor fartskillnad och ekonomin.
Det är ju precis samma problematik som med att man inte får folk att börja köra Rookie eller?

Om alla som var snabba nog för SBK körde SBK skulle klivet från Rookie till SBK bli mindre.
Samtidigt skulle klivet från Bandagsåkare till Rookie bli mindre också, Rookie skulle bli "dränerat" på SBK-åkare och Rookie mindre "skrämmande".
Samtidigt skulle SBK bli mindre skrämmande då det blir större startfällt och bättre spridning på varvtiderna där också.

Kan man köra SBK-tider i Rookie på Rookiebudget borde man väll klara SBK-tider i SBK på Rookiebudget precis som Macke redan sagt.

Annars för väll 1000-klasserna ha gemensamt kval och A- och B-final där det delas ut bonuspoäng till de som tar sig till A-final.
Med gemensam resultatlista blir det inget tjafs om man är Rookie eller SBK-åkare, alla i samma resultatlista hela säsongen.

Alternativ till bonuspoäng kan vara gemensam poängtabell till både A- och B-final.
Låt oss säga det är 50 kvalande, de 35 första kör A-final. Då blir det fulla startfält där och en morot att ta sig dit, man är också garanterad poäng.
Om man sedan delar ut poäng till de 38 första blir det t ex
55p till 1:an,
50p till 2:an
45p till 3:an,
40p till 4:an,
39p till 5:an o s v i A-finalen.
Sen blir det då bara poäng t ex till de 3 första i B-finalen (5p, 3p & 1p).
Vurpar Folk i A-finalen blir det fortfarande bara utdelat poäng till de 3 första i B-finalen. Ytterligare en morot att nå A-final.
Siste man i A-finalen kan alltså ta 15p medan 1:an i B-finalen bara får 5p.

Slopa Rookie å låt alla köra SBK, låter ju häftigare å köra SBK än Rookie…….
"Pro SBK Challange"....?
Lättare med sponsorer?

[:BackToWork]
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Säger du inte emot dig själv? Först ska det vara mindre skrämmande och sedan slår du ihop klasserna. :va
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Säger du inte emot dig själv? Först ska det vara mindre skrämmande och sedan slår du ihop klasserna. :va

Nja, läs igen.
Du hamnar ju inte i A-final om du inte kör snabbt nog för denna.....

Kvala med de snabba borde man väll våga?:va

Eller tänker du på att det är skrämmande med en resultatlista?:va
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tycker det steget redan finns...

Rookie1000 --> Superbike Challenge --> Nordic Superbike/PRO Superbike

Att superbike skulle vara dyrare än Rookie1000 är ju inte sant (Om vi räknar bort PRO Superbike då). Det går precis lika bra att köra SBC med exakt samma budget som en säsong i Rookie1000.

Att skapa ett steg (eller en klass) till när vi inte ens kan fylla upp dom som finns verkar ju inte så vettigt...

Det är steget R1000 -> SBC som är för stort, att vinna R1000 betyder ju en 20 plats i SBC typ

Jag stod på pallen bägge racen på LMS, i ett SBC race där skulle jag nog förmodligen hamna SIST (sett till vårens SB race och deras varvtider)

Man tycker det är snabbt i R1000 på LMS med 58:eek:r, men 58:eek:r SB hamnar du sist istället... nånstans där missar man deltagare, de där halvsnabba :rolleyes:

Att stå på pallen eller va sist, vilket är roligast?

Jag menar inte att man ska gå o vinna sitt första SB race, men inte ens vara med i matchen utan man får leka bollkalle är inte heller så skoj

EDIT: Med dagens upplägg på klasserna kommer jag inte vilja klassa upp mig igen, blir jag tvingad så slutar jag tävla helt enkelt.

varför ska "elit" licensförarna ha TRE klasser att välja mellan medans Rookieåkarna har EN?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, läs igen.
Du hamnar ju inte i A-final om du inte kör snabbt nog för denna.....

Kvala med de snabba borde man väll våga?:va

Eller tänker du på att det är skrämmande med en resultatlista?:va
Det finns ju en anledning till att man har kval, träning med olika varvtidsgrupper, olika klasser osv, man försöker ju få något sånär homogena startfält med minimala fartskillnader. Att släppa ut alla samtidigt skulle göra att dom långsammaste verkligen inte vågar sig ut, och dom snabba skulle svära över att få kryssa mellan "bromsklossar".
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Det är steget R1000 -> SBC som är för stort, att vinna R1000 betyder ju en 20 plats i SBC typ

Jag stod på pallen bägge racen på LMS, i ett SBC race där skulle jag nog förmodligen hamna SIST (sett till vårens SB race och deras varvtider)
Man tycker det är snabbt i R1000 på LMS med 58:eek:r, men 58:eek:r SB hamnar du sist istället... nånstans där missar man deltagare, de där halvsnabba :rolleyes:

Att stå på pallen eller va sist, vilket är roligast?

Sist i vårens startfält men om det hade varit 35 startande och jämn fördelning på dessa vavtiderna. Då hade du troligen inte blivit sist. Då hade hela topp-10 från Rookie-racet vart med i SBK (Eller A-final enligt mitt upplägg.)

Men visst, du hade väll inte kommit på pallen heller men du hade vart med "dom snabba" utan å känna att du var i vägen.

Fördelen blir ju att de startande har jämnare varvtider och full A-final. Sen får man ju också fördelan att de banor man är snabb på, där kör man A-final, den man är mindre snabb på får man också köra mot jämnbördiga men då i t ex B-finalen. Blir nästan som att hoppa mellan Dagens Rookie och SBK utan att vara serieanmäld i 2 serier.

Det finns ju en anledning till att man har kval, träning med olika varvtidsgrupper, olika klasser osv, man försöker ju få något sånär homogena startfält med minimala fartskillnader. Att släppa ut alla samtidigt skulle göra att dom långsammaste verkligen inte vågar sig ut, och dom snabba skulle svära över att få kryssa mellan "bromsklossar".

Går att lösa med t ex serietabellen. Översta halvan kvalar sist, undre halvan först. Eller om man t o m vill dela upp i 3 kval.

alternativt tar man bandagsupplägget att Transpondertiderna från första träningen säger i vilken grupp du tränar och kvalar i under resten av helgen.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Sist i vårens startfält men om det hade varit 35 startande och jämn fördelning på dessa vavtiderna. Då hade du troligen inte blivit sist. Då hade hela topp-10 från Rookie-racet vart med i SBK (Eller A-final enligt mitt upplägg.)

Men visst, du hade väll inte kommit på pallen heller men du hade vart med "dom snabba" utan å känna att du var i vägen

Det hade varit roligare med lite annat upplägg än idag, men som sagt, det är inte att va på pallen jag är ute efter i ett SB race, det är att ha nån/några att tävla emot och skulle jag tävla i SB idag, så får man åka sist o leka själv (åka o leka själv kan jag göra billigare på bandagarna)

Men som det är idag, att vinna ett R1000 race är ofta samma som att va sist i ett SB race. Nja, nåt saknas.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Det hade varit roligare med lite annat upplägg än idag, men som sagt, det är inte att va på pallen jag är ute efter i ett SB race, det är att ha nån/några att tävla emot och skulle jag tävla i SB idag, så får man åka sist o leka själv (åka o leka själv kan jag göra billigare på bandagarna)

Men som det är idag, att vinna ett R1000 race är ofta samma som att va sist i ett SB race. Nja, nåt saknas.

Ja men om du nu hade haft med dig hela topp-10 från Rookie till SBK hade du ju haft jämnbördigt motstånd i "A-final"! :yoparty

Om du nu inte hade 30 sekunder ner till 2:an på Rookie-racet och 30 sekunder upp till siste man i SBK-racet.:rolleyes:
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top