Jag tycker det borde finnas en instegsklass för de som vill börja tävla.
Se behövs det 2 klasser till. En för dom som blev nått och en för oss som inte blev nått men vill tävla ändå.
Det är ju en del bandagsarrangörer som kör "racing for fun" eller liknande, 15 min + 1 varv.
Helt prestigelöst och riktigt roligt. De "långsammaste" grupperna har inte lamp/flaggstart utan man kör "butterfly" starten istället, för att få lite mer "luft" i fältet och lite säkrare och kanske lite roligare.
Att klassa upp sig för snabbt är som en käftsmäll, plötsligt går det jävligt fort överallt o kostar $$$ hela tiden.
Att stanna kvar lite längre i Rookie än "vad man behöver" handlar mer om att införskaffa sig
ERFARENHET, att helt enkelt kanske ha tävlat en gång på varje bana i serien och inte bara va "toksnabb" på den banan man tränat mest på.
Att stirra sig blind på varvtider på enstaka varv & banor är inget bra sätt att klassa upp förare på.
Kör man under 1.08 ett helt race på Kga kanske det är läge ändå... men om man samtidigt kör 1.21 på Mantorp så ska man kanske inte uppklassas??
Att klassa upp sig för att sen sluta tävla för att man inte har råd eller helt enkelt inte klarar/orkar av det tempo, är det bra?
Jag har själv gjort precis så en gång i tiden och vart ska man då få köra?
Man kör lite för fort för Roojkie men för långsamt för Soopabajk.... what to do what to do...
EDIT: Fast å andra sidan, fanns det fler steg mellan R1000 & Superbike kanske det vore mer intressant att klassa upp sig.
Steget R1000->Superbike är för stort tycker jag, fler klasser
Superbike har ju 3 klasser, Superbike, Pro Superbike & Privatcup
Kan inte R1000 ha nåt steg till?