Scandinavian Open Gelleråsen

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Är det någon som vet vad som hände i första starten i SST600 idag?

Mossberg blev blockad i starten, hann inte bromsa och körde in i den framför med krasch som resultat. Jag highsidade ut ur esset på första varvet och den rödflaggade dom. Vi klarade oss bra båda två

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Skönt att höra, det såg lite otäckt ut i o m att ambulansen stod borta vid Trösen såpass länge.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mossberg blev blockad i starten, hann inte bromsa och körde in i den framför med krasch som resultat. Jag highsidade ut ur esset på första varvet och den rödflaggade dom. Vi klarade oss bra båda två

Kom ut från akuten på lasarettet 21.30 efter en gipsning av höger hand. Det är några brutna ben i handen som dessutom ligger dåligt så jag ska till Sahlgrenska idag och handkirurgen. Dessutom blev det ett djupt hål in i vänster armbåge som fick sys. Men huvudet var helt; fick en skallröntgen pga den spräckta hjälmen. Nitro Carbon, the way to go!:tummenupp

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Kom ut från akuten på lasarettet 21.30 efter en gipsning av höger hand. Det är några brutna ben i handen som dessutom ligger dåligt så jag ska till Sahlgrenska idag och handkirurgen. Dessutom blev det ett djupt hål in i vänster armbåge som fick sys. Men huvudet var helt; fick en skallröntgen pga den spräckta hjälmen. Nitro Carbon, the way to go!:tummenupp
krya på dig! :tummenupp

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Verkligen! När pole i Rookie 1000 dessutom är en hög 7:a börjar det bli dags för Svemo och arrangörer att tänka om. Men som vanligt tar man väl hänsyn till vad de snabbaste i SBK tycker.

Men att satsa allt på 13-15 startande är ju inget nytt i Sverige...

Det är väl förarna som ska tänka om? Eller menar du att Rookie 1000 ska bli huvudklass för att fler startar i den klassen? Eller vad menar du?

De som snittar 8 poäng eller bättre på de race de kör ska bli uppklassade. Tyvärr så finns det ingen nedklassning och det går att avstå uppklassning om man vet hur man gör.

Det finns visst möjlighet till nerklassning. Du blir automatiskt nerklassad om du inte kört på tre år. Du kan dessutom söka nerklassning om du hänvisar till tidigare resultat och varvtider.

Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Det är väl förarna som ska tänka om? Eller menar du att Rookie 1000 ska bli huvudklass för att fler startar i den klassen? Eller vad menar du?

Det finns visst möjlighet till nerklassning. Du blir automatiskt nerklassad om du inte kört på tre år. Du kan dessutom söka nerklassning om du hänvisar till tidigare resultat och varvtider.

Jag beundrar verkligen alla som tömmer plånboken varje gång för att åka racing i detta land.

Jo att att SBK inte är större än så här kan ju bero på många faktorer.
Det är ju väldigt mycket oro i världsekonomin just ju.
Folk vill inte lägga 500.000-1.5miljoner för att åka racing för att riskera bli bankrutt
Och att det är en Generations växling inom RR just nu.
Grabbarna som åker just nu betalar föräldrarna för 125cc.600.
Och Rookie åkarna är förare som är lite äldre och har lite starkare kassa.Och dom åker för att det är skoj.
Jag tror att det är tyvär att det kommer att se ut så här i framtiden.

Det är lika så i andra länder inte bara i Sverige.
Men däremot så är bankörningar starka.

//BC

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej Magnus,
Jag blev lite orolig när jag såg din spräckta hjälm, men jag fick åtminstone "rätt svar" på mina frågor =D Tråkigt med handen men, men en bra kommentar ifrån dig fick oss dock att le, citat: -Jag fick iallafall en bra start... ;)
Vi kanske syns på SO-festen om du ska åka dit. Sköt om dig. Alla på posteringen hälsar!

Tomas
Funktionär
PS Hoppas "påsen" i handsken gav lite tröst =) DS

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Verkligen! När pole i Rookie 1000 dessutom är en hög 7:a börjar det bli dags för Svemo och arrangörer att tänka om. Men som vanligt tar man väl hänsyn till vad de snabbaste i SBK tycker.

Men att satsa allt på 13-15 startande är ju inget nytt i Sverige...

Hur menar du Perra?
Att "dom snabbaste i SBK" inte vill att folk ska klassas upp eller?
För det är ingenting som jag hört någonsin i så fall. Snarare tvärt om, så vill alla förare i SBK få upp mera folk så att det blir fulla startfält. Om det är några som ska lastas för de tunna startfälten så är det väl SVEMO, eller Rookieförarna själva som inte klassar upp sig. Ligger man och kör 7'or och 8'or på Karlskoga så har man inget i Rookie att göra.

Och det sista "Men att satsa allt på 13-15 startande är ju inget nytt i Sverige...". Vad menar du då? Att man skulle byta huvudklass till Rookie1000 istället för den har fler startande? Det är väl klart som korvspad att Superbike ska vara en av huvudklasserna, och därmed få mest uppmärksamhet och att det skall satsas mest på dom klasserna.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att systemet är helt fel. Man borde använda regler liknande de som används i lagsporter: De bästa från den lägre divisionen går upp och de sista från den högre divisionen åker ner.

Men du blir inte nerklassad per automatik så länge du kör.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skönt att det gick bra :tummenupp

Du lät lite frustrerad på telefon igår, jag håller med om att dom inte alltid optimerar processen :rolleyes: Men skönt att skallen klarade sig, och att dom verkar engagera sig i handen. Krya på dig! :)

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Ligger man och kör 7'or och 8'or på Karlskoga så har man inget i Rookie att göra

Men Macke du kan väl inte påstå att bara för att man för 7-8 på gelleråsen ska klassa upp sig.

Nej det håller jag verkligen med om.. Ett mästerskap kretsar inte runt om Gelleråsen bara. Vill man åka Rookie ska man få göra det.

Anderstorp var ett bra intiativ...men det är för stora fartskillnader oxo.. Det skulle absolut inte funka på Falken. Om man inte kör A&B finaler.

Låt dom vill vara rookie vara det.

//BC

Att systemet är helt fel. Man borde använda regler liknande de som används i lagsporter: De bästa från den lägre divisionen går upp och de sista från den högre divisionen åker ner

Det är bra system.:tummenupp

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Att systemet är helt fel. Man borde använda regler liknande de som används i lagsporter: De bästa från den lägre divisionen går upp och de sista från den högre divisionen åker ner.

Men du blir inte nerklassad per automatik så länge du kör.

Menar du att det är ett stort problem att att det är folk som kör i Superbike som inte hör hemma där? Har lyckats undgå mig i så fall även om jag brukar följa den klassen från depåräcket...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag är uppenbarligen lite otydlig så jag får försöka utveckla :)

Frågan är varför antalet startande i Superbike stadigt ser ut att minska, både i SO och i Pro Superbike (den sistnämnda har haft en klart ned åtgående trend de senaste åren). Den allmänna konjunkturen påverkar självklart men det är ändå inte hela sanningen. Något är fel och frågan är vad?

När jag skrev att man satsar allt på 13-15 startande tänkte jag självklart på Pro Superbike i första hand och att toppförarnas önskemål är de man tar hänsyn till och helt glömmer bort sporten som helhet. Det känns orimligt att målet för svensk RR ska vara att få ut ett par förare i Europa och att nivån på den inhemska racingens kungaklass ska passa 4-5 förare. Resultatet ser vi i de tunna startfälten.

Om man som jag anser att Superbike ska gå snabbare än Rookie 1000 så ska de snabbaste alltid köra i Superbike och klassen ska ha maximalt antal startande (det banan tillåter). Målet för alla som tävlar med en tusenkubikare ska vara att ta sig upp till Superbike.

Jag har aldrig någonsin ens tänkt tanken att Rookie 1000 ska vara någon huvudklass men jag tror att det kanske kan uppfattas så eftersom jag haft lite obekväma åsikter om de etablerade klasserna genom åren, tidsscheman, tvåtakt osv.

Men det som stör mig absolut mest är att Svemos RR-sektion för många är en anonym samling människor som man inte ens skulle känna igen om de visade sig på ett race. Kommunikationen mellan förarna och sektionen är i princip obefintlig och så verkar de vilja ha det. Beslut tas utan att förarna tillfrågas och SH blir det ventilationshål som används utan att sektionen är med.

Menar du att det är ett stort problem att att det är folk som kör i Superbike som inte hör hemma där? Har lyckats undgå mig i så fall även om jag brukar följa den klassen från depåräcket...
Tyckte jag såg en rosa/lila/röd BMW irra omkring på Sviestad. Vad fan hade han där att göra? :D

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det som är lite konstigt är att samma förare kör Pro SBK och SBK.

Jag tycker det borde finnas en instegsklass för de som vill börja tävla.
Se behövs det 2 klasser till. En för dom som blev nått och en för oss som inte blev nått men vill tävla ändå.

Att ha Pro SBK och SBK med till stora delar samma förare i är en kass uppdelning.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tycker det borde finnas en instegsklass för de som vill börja tävla. Se behövs det 2 klasser till. En för dom som blev nått och en för oss som inte blev nått men vill tävla ändå.
Håller med :tummenupp

Så fort man vinner ett race eller har kört en säsong åker man upp till nästa klass. Tror det skulle kunna få många av bandagsåkarna att börja tävla.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tycker det borde finnas en instegsklass för de som vill börja tävla.
Se behövs det 2 klasser till. En för dom som blev nått och en för oss som inte blev nått men vill tävla ändå.

Det är ju en del bandagsarrangörer som kör "racing for fun" eller liknande, 15 min + 1 varv.
Helt prestigelöst och riktigt roligt. De "långsammaste" grupperna har inte lamp/flaggstart utan man kör "butterfly" starten istället, för att få lite mer "luft" i fältet och lite säkrare och kanske lite roligare.

Att klassa upp sig för snabbt är som en käftsmäll, plötsligt går det jävligt fort överallt o kostar $$$ hela tiden.
Att stanna kvar lite längre i Rookie än "vad man behöver" handlar mer om att införskaffa sig ERFARENHET, att helt enkelt kanske ha tävlat en gång på varje bana i serien och inte bara va "toksnabb" på den banan man tränat mest på.

Att stirra sig blind på varvtider på enstaka varv & banor är inget bra sätt att klassa upp förare på.

Kör man under 1.08 ett helt race på Kga kanske det är läge ändå... men om man samtidigt kör 1.21 på Mantorp så ska man kanske inte uppklassas??

Att klassa upp sig för att sen sluta tävla för att man inte har råd eller helt enkelt inte klarar/orkar av det tempo, är det bra?

Jag har själv gjort precis så en gång i tiden och vart ska man då få köra?
Man kör lite för fort för Roojkie men för långsamt för Soopabajk.... what to do what to do... :rolleyes:

EDIT: Fast å andra sidan, fanns det fler steg mellan R1000 & Superbike kanske det vore mer intressant att klassa upp sig.
Steget R1000->Superbike är för stort tycker jag, fler klasser :krama
Superbike har ju 3 klasser, Superbike, Pro Superbike & Privatcup
Kan inte R1000 ha nåt steg till?

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
EDIT: Fast å andra sidan, fanns det fler steg mellan R1000 & Superbike kanske det vore mer intressant att klassa upp sig.
Man skulle helt klart behöva titta på detta och se vad som är bästa lösningen för ALLA inblandade, inte bara vad som passar de fåtal som har ambitioner att köra i Europa eller som lever på sporten.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring