Scootertråden

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske lite av det bästa från två världar?
Gillar konceptet!

View attachment 500771


Jag tror vi sparar annonstexten separat:

Lambretta Ld 150 1957 med Yamaha cygnus 125cc motor Har fallit ur registret men uppbyggd för att kunna registreras. Den va ett totalt vrak när jag köpte den så byggde upp den med moderna grejer, motor, framgaffel, led blinkers, led framlampa, led bromsljus, elektronisk hastighetsmätare med pulsmätare, nya däck,skivbromsar fram mm. Bevarad rost som är mattklarlackad.


Woot...!? :va:va

Allt det jobbet på en scoot som är ur registret och därför måste genomgå ursprungskontroll...?

Bygga är stort. Bygga rätt är större.
Störst av allt är dock att göra saker och ting i rätt jävla ordning!

Jag tycker också den var cool.
Men, 35-tusenkronors cool med minimal chans att kunna köras lagligt på gatan...?

Nope. Där slår det över för mig, och blir pinsamt istället. Vi har väldigt liberala regler för sådant här i Sverige, genom SFRO-möjligheten.
Men då krävs det att man kan läsa och har lite hum om lagar och regler i landet.
Jeesuz...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Men, 35-tusenkronors cool med minimal chans att kunna köras lagligt på gatan...?
Tyvärr håller jag med dig.
Jag gillar som sagt var konceptet, även om man bör syna vissa saker "i sömmarna".
En hyfsad Cygnus får du för 10kkr idag, en körbar Lambretta kan du hitta för 20kkr.
Sedan tillkommer arbetet, det får du troligvis, rent generellt, noll kronor för, men det är ju en post på nöjeskontot.
Men sedan kommer saken som inte är någon liten detalj, utan den fundamentala verkligheten till objektets existens, och den har du beskrivit redan.

Jag har väldigt svårt för alla projekt som är nästan klara, med lite småfix, som faller på målsnöret - varför???
Men den här har ju redan fallit i startfållan, så det blir ännu märkligare? :va

Men det sagt så......registrerad, besiktigad och körklar för gatan - då hade jag inlett en diskussion.
Troligvis inte 35kkr, men efter en förhoppningsvis trevlig pratstund, och lite sund dialog, då hade jag mycket väl kunnat veva igång Caddyn.

Jag fick i alla fall en vinterfundering i huvudet....att läsa SFRO:s bygghandbok framför brasan.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Brukar hyra nån gång varje år utomlands, nu i sommar var det en sådan här Aprilia Sportcity One 125cc i Grekland. Rätt trevligt ändå att puttra runt mellan olika stränder och äta glass i bara shorts, hawaiiskjorta och tofflor :)

54008050141_3d7f030d52_c.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Kanske lite av det bästa från två världar?
Gillar konceptet!

View attachment 500771
Höst rea!

Lambretta.png
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Sällar mig till den i detta forum kanske fåtaliga skara som kör scooter.
Nyinköpt Piaggio Carnaby 200 2007, motorn delas med t.ex. Vespa 200GT.
Trevlig liten maskin med endast 1700mil på mätaren.
Tanken är att ge den en ordentlig genomgång inför säsongen - en stor service med ventiljustering, allt flytande, stift och filter. Även remmen ska bytas utan att jag vet skicket på den, risken är att den suttit på sedan ny.

Funderar på oljan - Har beställt 5W40 scooter olja enligt rekommendation i handboken. Men - ni som servar själva, kör ni med 5w40 eller funkar 10w40 också?

Har någon form av harmoniska vibrationer i styret vid 70km/h och över. Gissar/tror på obalans i framhjulet eller slitna lager, ska balansera och byta lager.
Kan det vara variatorn? Borde väl kännas mer i hela scootern?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Blir sannolikt med en scooter till våren. Får en Baotian till skänks. En 125a.

Nuvarande ägare blir av med sitt garage och pallar inte med processen att sälja den på blocket så han ger bort den till mig.

Passar utmärkt som pendlarpulka och för att skjutsa barn till skolan.

Återkommer i tråden när den börjar bete sig...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft ett gäng

Tmax 500 2 st
Helix 250 2 st
Cp 125 2 st
Spacy 125 3 st
Neo 125 1 st

Ett gäng olika kinascootrar 125-250cc, minns inte vad de hette. Samt en Italjet Formula 125 cc 2-takt OCH 2 cylindrar.

Den första, en Vespa 125 från 60 talet bytte jag till mig mot ett halvt häfte rikskuponger när jag var typ 17 år.

Det finns egentligen inget bra eller tilltalande med scootrar annat än kanske hyrscootrar på semestern, fast även då är ju en riktig motorcykel bättre. Men jag har velat gilla dem. Bäst var onekligen TMax 500, den känns mer som en mc än en scooter med bra bromsar och väghållning. Och SNABB!

Coolast är ju självklart Helix 250cc.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag tilltalas av smidigheten, nu har jag bara kört kanske 10mil med den (ändå bra jobbat under Februari i Roslagen).
Sjukt lätt, går ju att flytta runt den med en hand på styret utan att vara rädd för att tappa den.
Min har en krok att hänga matkassen på, den nyttjades idag då baguetten jag köpte var för lång för att få in under sadeln eller i topboxen.
Tycker den här på 200cc går bättre än den 300tgs jag provkörde förut.
Kan vara att referenspunkten flyttat sig lite efter ett antal körningar på dotterns framtida moped 🤣
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tilltalas av smidigheten, nu har jag bara kört kanske 10mil med den (ändå bra jobbat under Februari i Roslagen).
Sjukt lätt, går ju att flytta runt den med en hand på styret utan att vara rädd för att tappa den.
Min har en krok att hänga matkassen på, den nyttjades idag då baguetten jag köpte var för lång för att få in under sadeln eller i topboxen.
Tycker den här på 200cc går bättre än den 300tgs jag provkörde förut.
Kan vara att referenspunkten flyttat sig lite efter ett antal körningar på dotterns framtida moped

Mycket praktiska fordon, i italiensk tappning ofta dessutom beklädda med vackra kvinnor.

Behövs fler argument?


Mvh
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Funderar på oljan - Har beställt 5W40 scooter olja enligt rekommendation i handboken. Men - ni som servar själva, kör ni med 5w40 eller funkar 10w40 också?

Har någon form av harmoniska vibrationer i styret vid 70km/h och över. Gissar/tror på obalans i framhjulet eller slitna lager, ska balansera och byta lager.
Kan det vara variatorn? Borde väl kännas mer i hela scootern?
Välkommen i i en underbar värld!
Klokt att byta remmen, den åldras ju också med värmen och åren.
Passa på att kika på variatorerna och blås dom rena.
Du kan även ha ett luftfilter till transmissionen.
Glöm inte att byta olja även i slutväxeln.

När det gäller olja till motorn så fungerar nästan vad som helst, jag kör med Yamalube semisyntet (10W-40) i alla mina scootrar sedan länge, men då startar jag dom inte i minusgrader.
Ska du göra det kan du fundera på en helsyntet.
Oljefiltret, eller reningen, kan se ut på lite olika sätt.
Men vanligast på mina är att det sitter en metallsil som är åtkomlig på undersidan av motorn, rengör den.

När det gäller vibrationerna skulle jag även rikta en misstanke mot däcken, så var det för mig när jag köpte ett objekt som stått länge.
Däckbyte löste problemet den gången, och din beskrivning gör att jag ser det som mindre sannolikt att det är lagren.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ok, då kör jag 5W40 denna gång å sen nästa blir det 10W40.
Sil vetefasiken om det sitter på denna, ska kolla - riktigt filter finns det iaf.
Både primär och sekundär ska jag plocka isär, rengöra och lägga på nytt fett där det ska vara.
Rullarna vet jag inte om de kan ta slut på 1700mil? Ska kolla iaf och byter om det behövs.
Olja i Slutväxel/transmission ska bytas samtidigt som allt det andra, drygt bara att bakhjulet behöver väck för att komma åt avtappningen. Men - perfekt tillfälle att balansera och kolla lager där med :)
Satt 75gram vikter på framhjulet, det till trots så var det inte balanserat.. Slet bort dem och har nu ersatt med 35 + 5 ca 20cm ifrån där de gamla satt. Vet inte om däcket roterat efter den föregående balanseringen eller om de fyllt däcket med sån där punkalagning...
Tack för att du bekräftar att det kan vara rätt spår det där med obalans! Blir nog ingen provkörning än på ett tag, väderprognosen säger att temperaturen kan vara ogynnsam.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ok, då kör jag 5W40 denna gång å sen nästa blir det 10W40.
Sil vetefasiken om det sitter på denna, ska kolla - riktigt filter finns det iaf.
Både primär och sekundär ska jag plocka isär, rengöra och lägga på nytt fett där det ska vara.
Rullarna vet jag inte om de kan ta slut på 1700mil? Ska kolla iaf och byter om det behövs.
Olja i Slutväxel/transmission ska bytas samtidigt som allt det andra, drygt bara att bakhjulet behöver väck för att komma åt avtappningen. Men - perfekt tillfälle att balansera och kolla lager där med :)
Satt 75gram vikter på framhjulet, det till trots så var det inte balanserat.. Slet bort dem och har nu ersatt med 35 + 5 ca 20cm ifrån där de gamla satt. Vet inte om däcket roterat efter den föregående balanseringen eller om de fyllt däcket med sån där punkalagning...
Tack för att du bekräftar att det kan vara rätt spår det där med obalans! Blir nog ingen provkörning än på ett tag, väderprognosen säger att temperaturen kan vara ogynnsam.
Man brukar se på rullarna om dom är slut, dom blir ojämt slitna, och då kan även variatorskålen bli lite "gropig".
Men svart att veta utifrån milen, pendlar man så växlar den mindre.
Men om du tycker att den växlar fint så är det en indikation på att dom är dugliga.
Man kan även passa på att rugga ytan i sekundärvariatorn (den yttre delen, inte backarna) med en fin smärgelduk om ytan är blankpolerad.
Tvätta sedan med T-sprit, brukar göra susen för ingreppet.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top