Scootertråden.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Scooter verkar vara inne nu. I brist på klassiker som Yamaha SR250 har jag börjat leta efter scooter i samma klass, t ex Honda Innova. Men de verkar också vara oerhört attraktiva och köps upp direkt av samlare. Blir inte långvariga på Blocket oavsett prisklass.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Scooter verkar vara inne nu. I brist på klassiker som Yamaha SR250 har jag börjat leta efter scooter i samma klass, t ex Honda Innova. Men de verkar också vara oerhört attraktiva och köps upp direkt av samlare. Blir inte långvariga på Blocket oavsett prisklass.
Ändå skönt att höra att du uppdaterar ditt material, även om det bara är marginellt.

Jag köpte en fungerande CS125, mindre än en mil hemifrån, för 9k förra sommaren, så än finns det hopp även för dig.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ändå skönt att höra att du uppdaterar ditt material, även om det bara är marginellt.

Jag köpte en fungerande CS125, mindre än en mil hemifrån, för 9k förra sommaren, så än finns det hopp även för dig.
Du är tyvärr alltför hoppfull.
Det kommer aldrig att hända.
Någonstans på ett demensboende kommer personalen att diskutera den återkommande överlämningen av en svårhanterlig brukare….

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, men ändå.....det har kommit och gått några såna här sista tiden.
Är den inte liiite gullig ändå med sin heltäckande kaross, och "fasta installation"?
Får en känsla av att den skulle kunna klara ett bakhåll med finkalibrig ammunition.
Det kliar lite......man blir ju pensionär någongång (tror jag), och då ska man ha något att pyssla med.

Heinkel.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, men ändå.....det har kommit och gått några såna här sista tiden.
Är den inte liiite gullig ändå med sin heltäckande kaross, och "fasta installation"?
Får en känsla av att den skulle kunna klara ett bakhåll med finkalibrig ammunition.
Det kliar lite......man blir ju pensionär någongång (tror jag), och då ska man ha något att pyssla med.

View attachment 497679
Det måste ju ändå vara årets rea?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Är jäkligt sugen på att skaffa en kompletterings scooter till min släde.
Tänkt användningsområde är framförallt tätort och landsväg, kan även förekomma motorväg.
Söker smidighet, väderskydd och i alla fall lite omphh. Funkar det med småhjulingar typ Vespa 300 (250i), eller är det bättre att sikta på en SH300, eller är det maxi scooter som gäller? Typ en Kawa J300?
Är sedan tidigare inte imponerad av motorn/kraften i en vespa 300 men känner att jag kanske kan ändra mig :)

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Är jäkligt sugen på att skaffa en kompletterings scooter till min släde.
Tänkt användningsområde är framförallt tätort och landsväg, kan även förekomma motorväg.
Söker smidighet, väderskydd och i alla fall lite omphh. Funkar det med småhjulingar typ Vespa 300 (250i), eller är det bättre att sikta på en SH300, eller är det maxi scooter som gäller? Typ en Kawa J300?
Är sedan tidigare inte imponerad av motorn/kraften i en vespa 300 men känner att jag kanske kan ändra mig :)
Jag hade en Vespa 300 förrförra sommarn. Tänkte pendla in till stan, 2,5 mil varav 1,5 motorväg (om inte SH300 varit så ful hade jag valt en sån). Monterade bitubodämpare och brembo-ok för rätta rallykänslan (väghållning och bromsar är det stora problemet tycker jag, inte motorn - den är ju vad den är). Den blev ok på 50- och 70-vägar, morgontrafiken på motorvägen var inte kul eftersom man inte har nån marginal för omkörningar. Som med alla italienska fordon får man vara beredd på att ha en reparationsbudget. Jag hade nog valt Hondan om jag skulle köpa pendlarscooter igen.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag hade en Vespa 300 förrförra sommarn. Tänkte pendla in till stan, 2,5 mil varav 1,5 motorväg (om inte SH300 varit så ful hade jag valt en sån). Monterade bitubodämpare och brembo-ok för rätta rallykänslan (väghållning och bromsar är det stora problemet tycker jag, inte motorn - den är ju vad den är). Den blev ok på 50- och 70-vägar, morgontrafiken på motorvägen var inte kul eftersom man inte har nån marginal för omkörningar. Som med alla italienska fordon får man vara beredd på att ha en reparationsbudget. Jag hade nog valt Hondan om jag skulle köpa pendlarscooter igen.
Tack för svar!
Äger ju redan ett italienskt fordon men det kanske är att utmana ödet att skaffa ett till :)
Har läst mig till att SH300 ska ha lite bättre bromsar och överlag vara den "bättre" att köra på väg. Tyckte ju som sagt att 300GTS inte riktigt motsvarade alla recensioner vad gäller motorkraft och acceleration, SH300 har lite mer kraft, en SH350i är för dyr för vad jag ska ha det till.
Finns det några andra guldkorn därute?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tack för svar!
Äger ju redan ett italienskt fordon men det kanske är att utmana ödet att skaffa ett till :)
Har läst mig till att SH300 ska ha lite bättre bromsar och överlag vara den "bättre" att köra på väg. Tyckte ju som sagt att 300GTS inte riktigt motsvarade alla recensioner vad gäller motorkraft och acceleration, SH300 har lite mer kraft, en SH350i är för dyr för vad jag ska ha det till.
Finns det några andra guldkorn därute?
Om man tänker sig segmentet på 300cc så skulle jag titta på Yamahas Xmax.
Och då tänker jag på modellen från ca 2010, med "nya" utseendet, och den blev 300cc någongång 2017 (tror jag).
Har själv ägt en 250, och den kändes riktigt trevlig att köra med sin relativt långa hjulbas, och bra bromsar.
Brukar finnas en del av dom på Blocket som inte har gått så långt, en 300:a kan du få för ca 40kkr.
Jag är nog själv snart där igen :cool:

Xmax.png

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer. En Xmax 300 är himla fin att köra och det är mer kraft i XMax 300 än i Vespa 300. Inte superstor skillnad på pappret, men skillnaden känns i gashandtaget och i trafiken.

Ett annat alternativ nämner du själv, Kawa J300. Också fin att köra, även om jag nog tycker att XMax 300 var ännu lite vassare i rondellerna. Lite mer effekt än Vespan, och även om den är tyngre så tycker jag nog att den var väl så snabb som Vespan. Kanske gav det Arrow-system jag hade på min J300 lite extra pulver? Inga problem att köra motorväg, körde själv E6 genom Skåne och Halland med min. Toppfarten är ju inte jättehög men det går bra marscha i 120 km/t mil efter mil.

Honda kan jag inte kommentera. Har dessvärre inte testkört den. Men ägarna verkar väldigt nöjda. Trots utseendet på den. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lite klassisk Honda-inspiration från Vasto, Italien. Den första guldfärgade har jag aldrig sett förut. Spacy inger ett starkt habegär.

Massor av Hondas och Yamahas storscootrar på vägar och parkeringar, inte minst X-adv.

IMG_9031.jpeg

IMG_9029.jpeg

IMG_9028.jpeg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Helix! Inte Spacy.
Ja, korrekt - rätt ska vara rätt, en Helix.
Och jag tror att den översta Hondan i bilden är en Pantheon som troligen inte såldes i Sverige, eller?
Den var på 125cc eller 150cc, till skillnad från den identiska Foresieght som såldes i Sverige, med exakt samma chassie, men 250cc.
Är lite dålig på Hondas modeller, men just scooters har jag lite intresse för, en diagnos jag har...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, korrekt - rätt ska vara rätt, en Helix.
Och jag tror att den översta Hondan i bilden är en Pantheon som troligen inte såldes i Sverige, eller?
Den var på 125cc eller 150cc, till skillnad från den identiska Foresieght som såldes i Sverige, med exakt samma chassie, men 250cc.
Är lite dålig på Hondas modeller, men just scooters har jag lite intresse för, en diagnos jag har...
Korrekt: Pantheon och CN250 i USA kallad Helix.
En instrumentering att döda för!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...