SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Järnrör är numera tydligen förlegat i SD eller hur har ni det med den saken Marcus??

En SD kommunpolitiker från Uppvidinge (Småland) hotade med att han hade en självmordsbomb och en AK 47!

På Facebook skrev SD politikern att han har ett midjebälte med dynamit för att försvara sig mot "ohyra" som regeringen, moderater och FI-anhängare. Bomben skulle användas mot politiska motståndare och att han hade vapnet ”utifall att en svarting angriper mig”.

Jisses, det där partiet alltså :lol

Edit: Hörde på morgonnyheterna att han nu skyller sitt uttalande på en sjukdom! Jodå ..

:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jimmie påstår idag att dagens Sverige är byggt på kristen grund.. inget kan vara mer fel, dagens Sverige är byggt på upplysningstradition.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19304525.ab

Låter vi kristen grund ta över, kommer kvinnorna återigen att förtryckas. Rösträtten flyger sin kos, likaså ett fritt yrkesval.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jaha, det heter olika för olika människor? Det var ju praktiskt.

Jag kan berätta att Ljungmans folk så sakta gav upp, och i dagligt tal sa man pump, medan en och annan någon gång påminde att det faktiskt var en mätare... det var ju vad som stod på ritningarna... kan undras vad man säger idag, när man är globala...
För Ljungmans (Dresser Waynes) folk är det pumpar.
Jag har nog aldrig sett en hemsida som har ordet "pump" utskrivet så många gånger på samma sida.
http://www.svenskbensinhandel.se/dresser-wayne-pumpar-nivamatning-serviceavtal/

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Järnrör är numera tydligen förlegat i SD eller hur har ni det med den saken Marcus??

En SD kommunpolitiker från Uppvidinge (Småland) hotade med att han hade en självmordsbomb och en AK 47!

På Facebook skrev SD politikern att han har ett midjebälte med dynamit för att försvara sig mot "ohyra" som regeringen, moderater och FI-anhängare. Bomben skulle användas mot politiska motståndare och att han hade vapnet ”utifall att en svarting angriper mig”.

Jisses, det där partiet alltså :lol

Edit: Hörde på morgonnyheterna att han nu skyller sitt uttalande på en sjukdom! Jodå ..

:hihi
Att säga saker i affekt, vara tillfälligt sinnesförvirrad, sjukdom etc verkar vara populärt idag.
Och nej syftar inte enbart åt högern även om dom räknas in i skalan.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
För Ljungmans (Dresser Waynes) folk är det pumpar.
Jag har nog aldrig sett en hemsida som har ordet "pump" utskrivet så många gånger på samma sida.
http://www.svenskbensinhandel.se/dresser-wayne-pumpar-nivamatning-serviceavtal/

Läser du gamla artiklar så var det mätare. Jag jobbade där för drygt 20 år sedan...

http://www.tradera.com/item/2902/210927909/bensinmatare-ljungmans-21x15-cm-vykort

Här en samlare som vet vad det handlar om....

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Troligtvis den som är förenlig med övriga däggdjur, men jag har iof inga poäng i genetik.

Det exempel på linjeavel vi har i modern tid var väl Habsburgarna. De fick kraftiga hakor och problem med fortplantningen. Men jag minns kanske fel.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Läser du gamla artiklar så var det mätare. Jag jobbade där för drygt 20 år sedan...

http://www.tradera.com/item/2902/210927909/bensinmatare-ljungmans-21x15-cm-vykort

Här en samlare som vet vad det handlar om....
Den längs till vänster tror jag är en mätare.
De första modellerna pumpade upp bränslet i en uppmätningsbehållare, som bränslet sedan tappades ur.
Det bör nog kallas för mätare.
Sist jag såg en sådan var nog 30 år sedan, då en sådan användes av lokala Nynäsmacken vid försäljning av tvåtaktsbränsle.

- - - Updated - - -

Det exempel på linjeavel vi har i modern tid var väl Habsburgarna. De fick kraftiga hakor och problem med fortplantningen. Men jag minns kanske fel.
Plymouthbröderna.
De får ej gifta sig utanför släkten.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
De första modellerna pumpade upp bränslet i en uppmätningsbehållare, som bränslet sedan tappades ur.
Sist jag såg en sådan var nog 30 år sedan, då en sådan användes av lokala Nynäsmacken vid försäljning av tvåtaktsbränsle.
Njae, det är inte riktigt rätt serru. Du bara sitter och hittar på. Om du tänker dig vad som idag kalls pump, så är pumpen en väldigt ringa del av produkten. Alla andra prylar, som flödesmätare, avluftare, blandare (på äldre modeller) samt elektronik har ju att göra med att mäta och ta betalt. Det är således inte konstigt att man kallade produkten för just mätare eftersom det är vad den i huvudsak gör. Den tekniska utmaningen ligger just i att mäta så det inte blir en krona fel på priset, även om du tankar full tank. Du inser hur noga det är? Själva flödesmätaren är den dyraste komponenten i hela pympen (skall uttalas på helsingborgska).

Att man sedan i folkmun i alla tider kallat det för pump hindrar ju inte att den namngivits som mätare av Ljungmans konstruktörer. Och det är likadant med rasism, i folkmun betyder det en mängd olika slags diskriminering och nedvärdering, men skall man vara noga har det just en biologisk betydelse.

Just nu argumenterar du för att det heter vad det kallas i folkmun, men i fallet rasism argumenterar du tvärsom...

Nu gitter jag inte tjafsa med dig om den saken mer. Du vet alltid bäst, även när du inte vet ett smack... Vem av oss har jobbat med att konstruera pympar (f'låt mätare) på Ljungmans? Skall jag ladda upp anställningsintyg menar du?

Plymouthbröderna.
De får ej gifta sig utanför släkten.

Har det givit resultat menar du? Är de en egen ras nu?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njae, det är inte riktigt rätt serru. Du bara sitter och hittar på. Om du tänker dig vad som idag kalls pump, så är pumpen en väldigt ringa del av produkten. Alla andra prylar, som flödesmätare, avluftare, blandare (på äldre modeller) samt elektronik har ju att göra med att mäta och ta betalt. Det är således inte konstigt att man kallade produkten för just mätare eftersom det är vad den i huvudsak gör. Den tekniska utmaningen ligger just i att mäta så det inte blir en krona fel på priset, även om du tankar full tank. Du inser hur noga det är? Själva flödesmätaren är den dyraste komponenten i hela pympen (skall uttalas på helsingborgska).

Att man sedan i folkmun i alla tider kallat det för pump hindrar ju inte att den namngivits som mätare av Ljungmans konstruktörer. Och det är likadant med rasism, i folkmun betyder det en mängd olika slags diskriminering och nedvärdering, men skall man vara noga har det just en biologisk betydelse.

Just nu argumenterar du för att det heter vad det kallas i folkmun, men i fallet rasism argumenterar du tvärsom...

Nu gitter jag inte tjafsa med dig om den saken mer. Du vet alltid bäst, även när du inte vet ett smack... Vem av oss har jobbat med att konstruera pympar (f'låt mätare) på Ljungmans? Skall jag ladda upp anställningsintyg menar du?

Har det givit resultat menar du? Är de en egen ras nu?
Bevisligen kallar inte ens Ljungmans det för mätare.
Möjligen beroende på att det är pumpar.

Du kan åka och hälsa på Plymoutharna i Smålandstenar.
Det går nog att se dem som en egen ras, precis som man delar in hundar i raser.
Det är ju så de ser sig själva.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Bevisligen kallar inte ens Ljungmans det för mätare.
Möjligen beroende på att det är pumpar.

Du kan åka och hälsa på Plymoutharna i Smålandstenar.
Det går nog att se dem som en egen ras, precis som man delar in hundar i raser.
Det är ju så de ser sig själva.

Men jag har ju berättat hur ordet ändrat sin betydelse med tiden.... (suck) ....bevisligen kallades det förr mätare på Lungmans, jag har inte förnekat att alla säger pump idag. Kan tro förändringen började redan på 70-talet... precis som med ordet "rasism"...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte på Ljungmans.... du missar poängen helt.

Rent formellt har det förr hetat mätare, i folkmun pump. Går vi på vad heter i folkmun, eller det formella namnet?

Du är inkonsekvent helt enkelt.
Överallt utom på Ljungmans...jag träffar poängen helt.

Rent formellt har mätare hetat mätare och pumpar pumpar. det formella namnet för en pump är pump. Det formella namnet för mätare är mätare.
Jag är fullständigt konsekvent.

Att till och med personalen på Ljungmans ändrat benämning på maskinerna innebär inte på något sätt att ordet ändrat betydelse.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Överallt utom på Ljungmans...jag träffar poängen helt.

Rent formellt har mätare hetat mätare och pumpar pumpar. det formella namnet för en pump är pump. Det formella namnet för mätare är mätare.

Att till och med personalen på Ljungmans ändrat benämning på maskinerna innebär inte på något sätt att ordet ändrat betydelse.

Nej, du missar poängen eftersom det är Ljungmans som namnger produkten rent formellt.

Dessutom användes ju ordet på länken jag refererade till, så nog har ordet använts även utanför Ljungmans verkstäder.

Du accepterar vad det heter i folkmun, och bör för att vara konsekvent även acceptera den nutida betydelsen av ordet rasism.

Det är inte Du som bestämmer vad saker heter och kallas, men Du skulle kunna vara konsekvent när du kräver formalia och när du accepterar folkmun.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det hette vattenteknik, har till och med kvar nån handduk från den tiden..det var före både Ljungmans och W/D dvs. Då var det tal om mätare iaf.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, du missar poängen eftersom det är Ljungmans som namnger produkten rent formellt.

Dessutom användes ju ordet på länken jag refererade till, så nog har ordet använts även utanför Ljungmans verkstäder.

Du accepterar vad det heter i folkmun, och bör för att vara konsekvent även acceptera den nutida betydelsen av ordet rasism.

Det är inte Du som bestämmer vad saker heter och kallas, men Du skulle kunna vara konsekvent när du kräver formalia och när du accepterar folkmun.

Du missar din egen poäng, trots att jag hintar.
Så länge tappstationerna hade tankar över jord med självtryck, så var det en mätare.
När tankarna flyttade under jord, så behövdes en pump.
Att fackfolket dröjer kvar vid gamla benämningar, trots att de är felaktiga (en pump är inte en mätare) betyder inte att det är rätt.
Rasism och åldersrasism är inte samma ord, lika mycket som motorcykel och menstruationscykel inte är samma ord.

PS: Att en vykortssamlare använder ordet har svag bevistyngd.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Du missar din egen poäng, trots att jag hintar.
Så länge tappstationerna hade tankar över jord med självtryck, så var det en mätare.
När tankarna flyttade under jord, så behövdes en pump.
Att fackfolket dröjer kvar vid gamla benämningar, trots att de är felaktiga (en pump är inte en mätare) betyder inte att det är rätt.
Rasism och åldersrasism är inte samma ord, lika mycket som motorcykel och menstruationscykel inte är samma ord.

PS: Att en vykortssamlare använder ordet har svag bevistyngd.

Det är på ritningen prylen namnges rent formellt. Oavsett vad fackfolk eller allmänhet kallar det. Konstruktören döper sin tingest.

Nu lägger vi ner detta... du vann. På ren utmattning...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten