SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Naturligtvis upplyser jag dig eftersom du verkar ha svårt för att tänka.
Eftersom du inte vet, så är linjeavel ren inavel i syfte att få genetiska kopior.
Det vill säga maximal inavel.
I kulturer där släkten väljer gemål, så väljs gemålen från specifika släkter, vilket ger hög inavelsgrad, vilket ger låg genvariation.
Varför vet du inte det?
Om man nu ska vara kaxig kan man väl ha den goda smaken att ha lite koll på vad man pratar om!?
Avel är helt riktigt riktat mot en eller flera specificerade egenskaper. Linjeavel, som du nämnde är extrem eftersom det är avel inom samma släkt, i extremfallet t.o.m. föräldrar med sin avkomma. Med andra ord: Med hjälp av selektion höjer man den relativa frekvensen av specifika gener i genpoolen. Avel har inte heller ett överlevnadsvärde som mål utan, om vi pratar husdjur, oftast ett vackrare utseende även om detta sker på bekostnad av sänkt överlevnad vilket man ser inom vissa katt- och hundraser, eller för den delen väldigt tydligt i Belgian Blue som var i ropet för en massa år sedan.

Evolution, och du får gärna läsa på här, är något helt annat. Den baseras på genetisk variation via slumpmässiga mutationer i en hel population som sedan utsätts för ett genetiskt tryck och därigenom en selektion av slumpmässiga egenskaper. Den är INTE ute efter att förädla fram specifika egenskaper. Utöver detta ingår även sexuell selektion som opererar på egenskaper som inte ger någont direkt överlevnadsvärde utöver ett tjejerna gillar det.

För övrigt är ditt exempel bara att du inte har kopplat att evolution inte fungerar på släktnivå utan artnivå och missar den lilla, lilla poängen att man menar att snabba evolutionära förändringar hos människor sker i tidsspannet 50-100 000 år. Vet faktiskt inte så många släkter som har gift sig med varandra under så lång tid men det kan ju vara att jag missat något!
En liten sista parantes är att du har ca. 85% av den mänsliga genetiska variationen i samma by/stad där du bor så även om man skulle välja gemål från folk på orten så skulle det inte minska den gentiska variationen. Att man inte ska föröka sig med släkt har med andra saker att göra, främst förekomst av skadliga eller dödliga genetiska kombinationer, som du väl redan har räknat ut bör vara recessiva!

Om du nu vill kontrollera vad jag har skrivit så varsågod, här är länkar!

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_genetic_variation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är helt befängt att jämföra kyrkklockor med minareter. Kyrkan är, på gott eller ont, ett viktigt fundament i vår kultur. Det är sannerligen inte islam, inte förrän för 10-20 år sedan alltså. Det går inte att lägga 1000 år och 10 år i samma vågskål.

Jo, det vill jag påstå det är i ett demokratiskt samhälle. Likhet inför lagen helt enkelt.

Sedan kan jag hålla med FettSnok. Samhället reglerar möjligheterna för kristna att störa det offentliga rummet sedan länge. Moderna kyrkor byggs ofta utan torn och kyrk-klockor. Ibland har de en liten symbolisk bjällra.

Att i det läget öppna slussarna för minareter och gubbar som gnäller ut bönekallelser känns inte rätt.

Nu är ju inte detta fallet heller förutom i en kommun någonstans. Moskén i Malmö har endast symboliska minareter.

Skulle nog påstå att vi i Skåne har större problem med buddismen just nu. Här kan vi snacka skrytpalats och rena sol-och-vårare.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Fast belysningsarmatur är själva hållaren till ljuskällan. När glödlampan, veken eller liknande monterats, så är det en lampa.
Att någon kallat en bult för skruv har jag aldrig hört.

Är din slutsats att folk i allmänhet använder orden såsom de definierats förutom i fallet "rasism" där vänstern använder ordet fel på ett kategoriskt vis?

Skall ge dig ett exempel till dvs bensinpump. Folk kallar hela produkten för bensinpump. Som fd anställd på Ljungmans har jag för mig att rätt ord är bensinmätare. Bensinpumpen är en kugghjulspump som pumpar bensinen. :)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
spelar det ingen roll om det är sant eftersom det inte är deras officiella linje

Intressant. Missuppfattar jag dig nu eller är det plötsligt väldigt viktigt för dig att andra utom Du då INTE kommenterar annat än en officiell linje ??

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man nu ska vara kaxig kan man väl ha den goda smaken att ha lite koll på vad man pratar om!?
Avel är helt riktigt riktat mot en eller flera specificerade egenskaper. Linjeavel, som du nämnde är extrem eftersom det är avel inom samma släkt, i extremfallet t.o.m. föräldrar med sin avkomma. Med andra ord: Med hjälp av selektion höjer man den relativa frekvensen av specifika gener i genpoolen. Avel har inte heller ett överlevnadsvärde som mål utan, om vi pratar husdjur, oftast ett vackrare utseende även om detta sker på bekostnad av sänkt överlevnad vilket man ser inom vissa katt- och hundraser, eller för den delen väldigt tydligt i Belgian Blue som var i ropet för en massa år sedan.

Evolution, och du får gärna läsa på här, är något helt annat. Den baseras på genetisk variation via slumpmässiga mutationer i en hel population som sedan utsätts för ett genetiskt tryck och därigenom en selektion av slumpmässiga egenskaper. Den är INTE ute efter att förädla fram specifika egenskaper. Utöver detta ingår även sexuell selektion som opererar på egenskaper som inte ger någont direkt överlevnadsvärde utöver ett tjejerna gillar det.

För övrigt är ditt exempel bara att du inte har kopplat att evolution inte fungerar på släktnivå utan artnivå och missar den lilla, lilla poängen att man menar att snabba evolutionära förändringar hos människor sker i tidsspannet 50-100 000 år. Vet faktiskt inte så många släkter som har gift sig med varandra under så lång tid men det kan ju vara att jag missat något!
En liten sista parantes är att du har ca. 85% av den mänsliga genetiska variationen i samma by/stad där du bor så även om man skulle välja gemål från folk på orten så skulle det inte minska den gentiska variationen. Att man inte ska föröka sig med släkt har med andra saker att göra, främst förekomst av skadliga eller dödliga genetiska kombinationer, som du väl redan har räknat ut bör vara recessiva!

Om du nu vill kontrollera vad jag har skrivit så varsågod, här är länkar!

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_genetic_variation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution
Du behöver bara läsa igenom ditt eget inlägg med påkopplad hjärna för att inse hur fel du har i dina slutsatser. Men det kanske är roligare att vara kaxig utan att förstå vad man läser?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är din slutsats att folk i allmänhet använder orden såsom de definierats förutom i fallet "rasism" där vänstern använder ordet fel på ett kategoriskt vis?

Skall ge dig ett exempel till dvs bensinpump. Folk kallar hela produkten för bensinpump. Som fd anställd på Ljungmans har jag för mig att rätt ord är bensinmätare. Bensinpumpen är en kugghjulspump som pumpar bensinen. :)

Nej, min slutsats är att en lampa kallas för en lampa eftersom det är en lampa. Att kalla en lampa för en belysningsarmatur är som att kalla en motor för en vevaxel.

Jag har aldrig hört någon blanda ihop mätare med pump, förutom du som verkar tro att man pumpar med en mätare.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du behöver bara läsa igenom ditt eget inlägg med påkopplad hjärna för att inse hur fel du har i dina slutsatser. Men det kanske är roligare att vara kaxig utan att förstå vad man läser?
Får erkänna att jag inte har något bra argument till detta argument!
Men eftersom jag nu är lite korkad kan du väl peka på vilka fel det finns i mitt inlägg så ska jag försöka ta till mig kunskapen. Du brukar ju trots allt tjata på andra om att svara på dina frågor så det kan väl inte vara för mycket begärt???

Kan passa på att påpeka att jag är lite förvånad över alla fel som tydligen har smugit sig in eftersom det är hämtat från läroböcker i genetik som jag pluggat på universitet. Var kommer din kunskap ifrån?

jag är väl medveten om att du ogillar mig men det kan ju faktiskt vara att dina inlägg inte styrs av det utan någon form av kunskap som jag missat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men eftersom jag nu är lite korkad kan du väl peka på vilka fel det finns i mitt inlägg så ska jag försöka ta till mig kunskapen. Du brukar ju trots allt tjata på andra om att svara på dina frågor så det kan väl inte vara för mycket begärt???

Kan passa på att påpeka att jag är lite förvånad över alla fel som tydligen har smugit sig in eftersom det är hämtat från läroböcker i genetik som jag pluggat på universitet. Var kommer din kunskap ifrån?

jag är väl medveten om att du ogillar mig men det kan ju faktiskt vara att dina inlägg inte styrs av det utan någon form av kunskap som jag missat.

Kan du inte kolla i böckerna varför mitt exempel med norrlänningarna inte håller?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej, min slutsats är att en lampa kallas för en lampa eftersom det är en lampa. Att kalla en lampa för en belysningsarmatur är som att kalla en motor för en vevaxel.

Jag har aldrig hört någon blanda ihop mätare med pump, förutom du som verkar tro att man pumpar med en mätare.

Nu förstår jag! Det heter vad Skrotnisse kallar det! :)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kan du inte kolla i böckerna varför mitt exempel med norrlänningarna inte håller?
Den stora invändningan är att det inte är realistiskt men om vi bortser från det så är det inget större problem även om det skulle vara avel, inte evolution och att det inte hade varit personer där som var 3 meter långa däremot skulle du troligen ökat den relativa frekvensen av långa i den gruppen. Det är ju bara att se på syskon som har samma mamma och pappa. Även om de har mycket gemensam så skiljer de sig också åt på många punkter. Matematiskt delar de ju bara 50 % av generna med varandra.
Plus att så fort som du öppnade upp för vanlig fortplantning igen så skulle skillnaderna sakta försvinna.

För säkerhets skull: detta teoretiska exempel har inget att göra med planerade äktenskap mellan släkter där du har mycket sämre koll på genetiken över tid och du har gentsikt inflöde från andra grupper och släkter. Exemplet skulle bara fungera om du avlade inom en liten avgränsad grupp där du kan besämma vem som får fortplanta sig med vem under flera generationer.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Gör du ingen skillnad på vad saker heter och vad det kallas?

Blir ju annars snabbt jobbigt när man pratar med folk.

Min poäng är att det kryllar av saker som kallas för något det inte heter och att man måste acceptera det. "Rasism" var det ursprungliga exemplet. Idag säger vi rasism även om sådant som inte har med biologi att göra. Jag menar att vi bör acceptera det, precis som Ljungmans ingenjörer fick acceptera att man säger pump och inte mätare...

Eller pymp som min gamle konstruktionschef sa, han var från Helsingborg.

Jag kan säga att vi har kommit alldeles på avvägar....

... och det är ju kul.

Skulle tro att nästan alla har fel vad gäller skruv och bult.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3511324.ece

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Min poäng är att det kryllar av saker som kallas för något det inte heter och att man måste acceptera det. "Rasism" var det ursprungliga exemplet. Idag säger vi rasism även om sådant som inte har med biologi att göra. Jag menar att vi bör acceptera det, precis som Ljungmans ingenjörer fick acceptera att man säger pump och inte mätare...

Eller pymp som min gamle konstruktionschef sa, han var från Helsingborg.

Jag kan säga att vi har kommit alldeles på avvägar....

... och det är ju kul.

Skulle tro att nästan alla har fel vad gäller skruv och bult.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3511324.ece
Personligen ser jag ett problem när ord urholkas, dock är det knappats ett problem inom teknikområden.

Blir ganska skevt när dagens barn hör rasism i samband med första hälften av 1900-talet och associerar det med gnäll om kycklingbullar.

Men det är antagligen bara jag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den stora invändningan är att det inte är realistiskt men om vi bortser från det så är det inget större problem även om det skulle vara avel, inte evolution och att det inte hade varit personer där som var 3 meter långa däremot skulle du troligen ökat den relativa frekvensen av långa i den gruppen. Det är ju bara att se på syskon som har samma mamma och pappa. Även om de har mycket gemensam så skiljer de sig också åt på många punkter. Matematiskt delar de ju bara 50 % av generna med varandra.
Plus att så fort som du öppnade upp för vanlig fortplantning igen så skulle skillnaderna sakta försvinna.

För säkerhets skull: detta teoretiska exempel har inget att göra med planerade äktenskap mellan släkter där du har mycket sämre koll på genetiken över tid och du har gentsikt inflöde från andra grupper och släkter. Exemplet skulle bara fungera om du avlade inom en liten avgränsad grupp där du kan besämma vem som får fortplanta sig med vem under flera generationer.
Så det är möjligt, men inte om det sker mellan två bergsbyar i verkligheten?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Personligen ser jag ett problem när ord urholkas, dock är det knappats ett problem inom teknikområden.

Blir ganska skevt när dagens barn hör rasism i samband med första hälften av 1900-talet och associerar det med gnäll om kycklingbullar.

Men det är antagligen bara jag.

Jag kan tycka man bör tala om kultur-rasism istället för bara "rasism". Men jag accepterar att rasism används som man gör idag. Refererar man till 1900-talets första hälft kan man tala om rasbiologi kanske?

Men vad skall jag göra åt det?

Det är väl nog så viktigt att reda ut om det t ex är en pump med mätare på, eller en mätare med pump i??? :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag kan tycka man bör tala om kultur-rasism istället för bara "rasism". Men jag accepterar att rasism används som man gör idag. Refererar man till 1900-talets första hälft kan man tala om rasbiologi kanske?

Men vad skall jag göra åt det?

Det är väl nog så viktigt att reda ut om det t ex är en pump med mätare på, eller en mätare med pump i??? :D

Det viktiga är ju pumpen, mätaren sitter ju inte där till användarens fördel.

Så pump är helt rätt.:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu förstår jag! Det heter vad Skrotnisse kallar det! :)

Nej det heter vad det är.
För bränsleleverantören är det en mätare eftersom den mäter vad han levererar.
För kunden är det en pump eftersom den pumpar fram varan.
Det vet du nog om du tänker efter.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Även jag har läst genetik och tillämpar kunskaperna i praktiken.
Du kan omöjligt ha blivit godkänd med de slutsatserna du kommer fram till.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej det heter vad det är.
För bränsleleverantören är det en mätare eftersom den mäter vad han levererar.
För kunden är det en pump eftersom den pumpar fram varan.
Det vet du nog om du tänker efter.

Jaha, det heter olika för olika människor? Det var ju praktiskt.

Jag kan berätta att Ljungmans folk så sakta gav upp, och i dagligt tal sa man pump, medan en och annan någon gång påminde att det faktiskt var en mätare... det var ju vad som stod på ritningarna... kan undras vad man säger idag, när man är globala...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten