SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du brukar ju avkräva folk svar så var skriver jag att jag definerar ords betydelse?

Du bytte ord mot något som inte betyder samma sak måste väl innebära att du hade fel vid ett av tillfällena? Vlket är då den vi ska tro på. Ett muslimskt övertagande eller en muslimsk påverkan. För som du själv säger är det ju inte riktigt samma sak.

"Ord betyder det vi har kommit överens om och kan ända betydelse över tid och behöver inte faktamässigt motsvara delar som ingår i ordet"
Med andra ord: "Nu tycker jag och vänsterpatrasket att det bytt betydelse och då får man inte säga emot."
Nej, jag hade inte fel vid något av tillfällena.
Påverkan kan vara början till övertagande.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är ju rätt ointressant vad du tycket att ett ord ska betyda! Och om du undrar så är det lika ointressant vad jag tycket att det ska betyda. Ett ord betyder det som allmänheten har kommit fram till.

Mediavänstern med följe är likamed allmänheten? :confused:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag menar anpassningen till islam från Sverige, allt från egna skolor, mat, lagar och hygienregler är antingen redan infört, krävs eller på väg att införas. Och massor med andra icke-europeiska saker, minareter med böneutrop t.ex. Listan kan som du vet göras väldigt lång. Allt det är förstås islamisering.

Glad Eid!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om jag får lägga mig i så tycker jag att frågan är lite felformulerad och eventuellt feltänkt.
Egenskaper är t.ex. inte samma som beteende och det verkar som om det är beteende som du pratar om. Egenskaper, typ blå ögon, är ju i stort ärftliga och kommer därför knappast att finnas exklusivt i någon större grupp.
Beteenden är inlärda men även de styrs iofs av generna. Här vet vi även att det "kulturella" inflytandet är, om man ska vara väldigt snäll mot kulturrelativister, max 10% även om 5% är en mer accetperad siffra.
De normala siffrorna brukar man för enkelhetens skull sätta till: gener 50%, individuella händelser 40% och gemensamma händelser (där kultur blir en del!) 10%.

Hur man räknar ut detta orkar jag inte gå i detalj på men om man känner för att fördjupa sig i det så kan man läsa t.ex. Pinker.
Jag ser det inte osannolikt att en kultur där t.ex tonöra är ytterst åtråvärt genererar fler musiker än en där tennis is the shit

Så nej, varken feltänkt eller felaktigt formulerad.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ju rätt ointressant vad du tycket att ett ord ska betyda! Och om du undrar så är det lika ointressant vad jag tycket att det ska betyda. Ett ord betyder det som allmänheten har kommit fram till. Rasist är inte samma idag som det en gång var. Vi kan iofs vända på det. Lincoln ansågs en gång vara humanist, liberal och nästan lite vänster men en som idag framförde hans synpunkter skulle bli bekriven som mycket men knappast humanist och liberal.

Om du röstar på SD eller inte bryr jag mig inte om och har inte uttalat mig om. Däremot har jag uttalat mig om att ett påstående som kan tolkas som fakta (ex att någon är kriminell p.g.a. att han kommer från en viss kultur) medför ett ansvar för att visa att det är så. Jag påstod även att jag tror att varken du eller andra som påstår detta kommer att prestera detta.

Om du har uppfattat att jag har kränkt dig så kan jag be om ursäkt även om jag inte kan se att jag på något vis har uttalat mig om dig som person i inlägget.
Kommer man från en kultur där barnaga är normen, t.ex staterna, blir man då kriminell om man fortsätter följa barnmisshandlar-kulturen i Sverige?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag håller inte med. Ett ord kan bara betyda en sak även om jag håller med om att en eventuell katalogisering skulle vara komplicerad. Rasism innehåller order ras och kan bara innefatta genetiska faktorer. Ett stort problem är ju just att den "intellektuella" vänstern har lagt beslag på tolkningsföreträdet inom en mängd områden. Hur länge dröjer det innan betydelsen av andra ord ändras eller utvidgas för att passa en politisk agenda?

Eftersom jag inte ids skriva två inlägg vill jag dessutom hälsa Bonny att jag inte är SD så han kan ta sina påhopp och köra upp i röven, han kan köra upp dem på tvären om de sitter bättre då.

Okej, men andra människor använder ordet annorlunda idag, jag konstaterar bara faktum.

Ords betydelse ändras hela tiden. Vi använder ofta fel ord. T ex säger folk lampa istället för belysningsarmatur ... ideligen... skruvfjädrar kallar folk för spiralfjädrar ... bultar blir skruvar.... jävla idioter, men så är det.

Vilket ord tycker du är lämpligt att använda istället för kultur-rasism? Bara av ren nyfikenhet.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag menar anpassningen till islam från Sverige, allt från egna skolor, mat, lagar och hygienregler är antingen redan infört, krävs eller på väg att införas. Och massor med andra icke-europeiska saker, minareter med böneutrop t.ex. Listan kan som du vet göras väldigt lång. Allt det är förstås islamisering.

Här var ju ett inlägg. Jag tycker du hårdrar det så det nästan blir komiskt.

Nästan alla muslimska barn går i blandade skolor.

Egen mat har nog alla invandrargrupper. Vi har fått en massa ris och nudlar och skit, rena Asien ju....

Egna lagar har dom väl inte... "gruppregler" möjligen men...

Hygienregler... jag antar du avser allmänt bad?

Moskéer och böneutrop har vi haft i Europa sedan Osmans tid, du är medveten om Balkan?

Men visst, vi får moskéer och små torra jävla köttbullar av kyckling. Är det Big deal?

Islamisering får mig att tänka på något obehagligt och hemskt....

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Okej, men andra människor använder ordet annorlunda idag, jag konstaterar bara faktum.

Ords betydelse ändras hela tiden. Vi använder ofta fel ord. T ex säger folk lampa istället för belysningsarmatur ... ideligen... skruvfjädrar kallar folk för spiralfjädrar ... bultar blir skruvar.... jävla idioter, men så är det.

Vilket ord tycker du är lämpligt att använda istället för kultur-rasism? Bara av ren nyfikenhet.

Jag vill snarare använda frasen "fördomar mot andra kulturer" såvida man inte är rasist på riktigt alltså. Oavsett om man kan backa upp ett påstående eller inte så är det inte i min mening rasistiskt att säga att folk från t.ex. mellanöstern är mer våldsbenägna på grund av sin kultur. Påståendet kan visserligen vid en vetenskaplig granskning visa sig helt felaktigt men det är inte rasism så länge man inte blandar in genetiska/biologiska faktorer utan håller sig till kulturen med allt vad den innebär.

Jag är övertygad om att man formas av sin uppväxt även om det sker i varierande grad. Det hävdas ju att barn som växer upp i miljöer där de misshandlas löper större risk att själva utföra misshandel i vuxen ålder. Dessa barn om vi håller oss till Sverige har ju ändå sett att deras hem inte utgör normen och de har kontakt med kamrater som inte lever under sådana förhållanden. Är det då orimligt att tro att man kan formas av en uppväxt där inte bara hemmet utan hela samhället tillåter eller rent av uppmuntrar en föreetelse oavsett vilken?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I brist på bättre liksom, precis som chokladboll är ett sällsynt dåligt namn på ett klassiskt bakverk. Ungefär som att det inte finns andra slags chokladbollar att tillgå.
Dessutom får inte "chokladboll" användas som benämning om inte kakaohalten är tillräckligt hög.
Vilket den sällan är.
enligt EU-direktiv.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Moskéer och böneutrop har vi haft i Europa sedan Osmans tid, du är medveten om Balkan?

Men visst, vi får moskéer och små torra jävla köttbullar av kyckling. Är det Big deal?

Det är nog med kyrkklockornas ringande, det behövs då rakt inte fler religiösa ljud som smetar ner vår med fördel sekulariserade plats på jorden..

Tycker du slätar över så det blir lite tarvligt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Fast belysningsarmatur är själva hållaren till ljuskällan. När glödlampan, veken eller liknande monterats, så är det en lampa.
Att någon kallat en bult för skruv har jag aldrig hört.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här var ju ett inlägg. Jag tycker du hårdrar det så det nästan blir komiskt.

Nästan alla muslimska barn går i blandade skolor.

Egen mat har nog alla invandrargrupper. Vi har fått en massa ris och nudlar och skit, rena Asien ju....

Egna lagar har dom väl inte... "gruppregler" möjligen men...

Hygienregler... jag antar du avser allmänt bad?

Du verkar ju inte vilja se eller så är du helt okunnig, jag tror inte det är det senare.

Muslimer kräver speciell mat i det offentliga, det är inte samma sak som att de bakar falafel hemma eller att kineser kokar ris.

Vidare kräver de egna regler på såväl badhus som på tandläkarutbildning. Det var det senare jag primärt syftade på.

De muslimska skolorna är rasistiska, sexistiska, antisemitiska och diskriminerande institutioner.

Deras moskéer, de mest moderata, bjuder in antisemiter på löpande band. Se även reportage om deras muftis äktenskapsråd.

Deras påstått moderata krafter är extremister, Mohammed-sossen, Kaplan och Abdirisiak t.ex. Deras åsikter hade förstås inte accepterats om de inte var muslimer.

DO missbruket, vägra ta i hand - få skadestånd. Horribelt.

Hyckleriet med att vissa inte kan betala ränta, stöld från otrogna går dock bra.

Deras normala företrädare kan vara släkt med terrorister utan att det anses onormalt. Hur kan ingen etablerad journalist plockat upp Benouda's svärson? Skandal.

Listan kan göras hur lång som helst, man får själv välja om man vill ta till sig eller inte. Antingen kan/vill man se helhet eller inte.

Det här är så mycket jag mäktar med att lista just nu från ett hotellrum i Florida, fick dock riktigt bra inspiration av Rush Limbaugh i bilen. :)

Jag bistår att en del av punkterna ovan inte nödvändigtvis är islamisering, men likväl tecken på problemen kring islam, som förstås inte bara är att många av dem är kravmaskiner och islamiserar Sverige.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Du verkar ju inte vilja se eller så är du helt okunnig, jag tror inte det är det senare.

Muslimer kräver speciell mat i det offentliga, det är inte samma sak som att de bakar falafel hemma eller att kineser kokar ris.

Vidare kräver de egna regler på såväl badhus som på tandläkarutbildning. Det var det senare jag primärt syftade på.

De muslimska skolorna är rasistiska, sexistiska, antisemitiska och diskriminerande institutioner.

Deras moskéer, de mest moderata, bjuder in antisemiter på löpande band. Se även reportage om deras muftis äktenskapsråd.

Deras påstått moderata krafter är extremister, Mohammed-sossen, Kaplan och Abdirisiak t.ex. Deras åsikter hade förstås inte accepterats om de inte var muslimer.

DO missbruket, vägra ta i hand - få skadestånd. Horribelt.

Hyckleriet med att vissa inte kan betala ränta, stöld från otrogna går dock bra.

Deras normala företrädare kan vara släkt med terrorister utan att det anses onormalt. Hur kan ingen etablerad journalist plockat upp Benouda's svärson? Skandal.

Listan kan göras hur lång som helst, man får själv välja om man vill ta till sig eller inte. Antingen kan/vill man se helhet eller inte.

Det här är så mycket jag mäktar med att lista just nu från ett hotellrum i Florida, fick dock riktigt bra inspiration av Rush Limbaugh i bilen. :)

Jag bistår att en del av punkterna ovan inte nödvändigtvis är islamisering, men likväl tecken på problemen kring islam, som förstås inte bara är att många av dem är kravmaskiner och islamiserar Sverige.

De flesta muslimer är inte mycket mer religiösa än vad du och jag är. Det blir så svepande och generaliserande med din retorik.

Ja, man vill ha separata badtider mellan kvinnor och män. Några kommuner har därför någon udda tid endast för kvinnor. Är det islamisering?

På några ställen serveras halalkycklingsbullar istället för riktiga. Det är väl det enda exemplet på islamisering i ditt exempel, förutom att vi såklart har muslimska bönelokaler i landet.

Vi har även buddistiska helgedomar nuförtiden. Och massvis i den kinesiska kosthållningen och mat-traditionen är konfucianskt.

Trist med anti-semitismen i arabvärlden...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag ser det inte osannolikt att en kultur där t.ex tonöra är ytterst åtråvärt genererar fler musiker än en där tennis is the shit

Så nej, varken feltänkt eller felaktigt formulerad.
Nej, å det är vanliga att åka slalom i Sverige än i Kenya men det har väl rätt lite med saken att göra!?
Alla i Sverige åker ju inte slalom och alla i USA misshandlar inte sina barn. Av den anledningen har inte kultur så stor påverkan som många vill tro då den är hyfsat statisk och därför inte kan förklara individuella skillnader.

Vill du verkligen att jag ska svara på frågan om en amerikan som kommer till Sverige blir kriminell om han misshandlar sina barn?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, å det är vanliga att åka slalom i Sverige än i Kenya men det har väl rätt lite med saken att göra!?
Alla i Sverige åker ju inte slalom och alla i USA misshandlar inte sina barn. Av den anledningen har inte kultur så stor påverkan som många vill tro då den är hyfsat statisk och därför inte kan förklara individuella skillnader.

Vill du verkligen att jag ska svara på frågan om en amerikan som kommer till Sverige blir kriminell om han misshandlar sina barn?
Du kan svara på om det är mer sannolikt att en invandrande jänkare fortsätter slå sina barn än om en svensk börjar då han flyttat till staterna.

I den moderna delen av världen har den genetiska aveln stannat av, och det tack vare kvinnors frigörande, på andra delar av klotet fortgår den.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du kan svara på om det är mer sannolikt att en invandrande jänkare fortsätter slå sina barn än om en svensk börjar då han flyttat till staterna.

I den moderna delen av världen har den genetiska aveln stannat av, och det tack vare kvinnors frigörande, på andra delar av klotet fortgår den.
Ja det är sannolikare men vad har det med saken att göra? Utgår ifrån att du vill ha det till att kulturen är viktig för beteendet men den här frågan svara ju inte på det. Sannolkheten är att om du slår barn så har du själv blivit slagen av dina föräldrar och det är där inlärningen av beteendet kommer ifrån. Inte av att någon/några/massor i en annan stad har gjort det.
Det finns som sagt hundratals studier gjora kring detta. Jag väljer att lita på dem...

Även om AGV redan frågat undrar jag verkligen vad den andra halvan av ditt inlägg betyder!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Om du skulle ansvara för att hitta en make till din dotter, skulle du då inte leta efter någon som motsvarar dina krav och förväntningar?

Okej, men det handlar nog mer om social eller ekonomisk status än genetik i de flesta fall. Tror även en ev. dotter håller viss koll på sådant.

I vissa fall, beroende på arvsrätt, tradition med mera, så håller man sig lite inom familjen.

I fallet provrörsbefruktning kan nog urvalet vara ännu noggrannare.

Men den eventuella genetiska utveckling vi har av homosapiens går ju så obändigt långsamt att den väl knappt är värd att notera?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten