Hävdar du att det är omöjligt att en grupp människor formas från födsel till att vara stygga?
En hel miljard? Från Indonesien till Bosnien?
Hävdar du att det är omöjligt att en grupp människor formas från födsel till att vara stygga?
Man kan vara främlingsfientlig och eller kritisk till en kultur utan att vara rasist. Tyvärr har man ändrat definitionen så att främlingsfientlig alt. kulturkritisk = rasist.
Smaka på ordet rasist. Det är liksom inbakat i ordet att det rör sig om biologiska och genetiska bevekelsegrunder. Om jag t.ex. säger att Omar är predisponerad till våld av genetiska orsaker så är jag rasist. Om jag säger att det beror på kulturella faktorer så är jag inte rasist. I alla fall inte om jag inte vill våldföra mig på ordets egentliga betydelse.
En (1) ledande SD-person har mig veterligen hållt med om att våldtäkt är rotat i islam. För det första är det förmodligen i viss mån sant (läs koranen), för det andra spelar det ingen roll om det är sant eftersom det inte är deras officiella linje och för det tredje är det inte värre än vad andra partiers företrädare sagt, om det nu vore påhitt.
Att påstå att vissa kulturer brister på olika sätt är inte på något sätt samma sak som att påstå att en etnisk grupp alltid skulle ha en viss negativ egenskap, vilket vore oacceptabel, ren och dessutom skär rasism.
En hel miljard? Från Indonesien till Bosnien?
Var står det att JAG definerar ords betydelse eller att det är upp till var och en att göra det?fantastiskt försvar.
Du anser alltså att ord betyder vad du tycker att de skall betyda.
Vilken betydelse tycker du att genetik har?
Frågan var av principiell natur, går det eller går det inte.
I mindre och slutna grupper möjligen, men inte ens där får alla en viss egenskap automatiskt. För inte är väl alla i Norrlands inland likadana? Kan du nämna en egenskap som alla i inlandet besitter?
Överhuvudtaget: en grupp där alla har samma personliga egenskap. Kommer du på ett rimligt förslag så går det kanske?
"Islamisering" har jag inte så bra koll på. Men:
De konflikter som varit dödligast de senaste åren är:
Kriget I Afghanistan (Islam vs Islam/Kristendom)
Israel-Palestina (Islam vs Judendom)
kriget i Somalia (Islam vs Islam)
trasslet i Egypten (Islam vs Islam)
det eviga knarkbråkandet i Mexico (Är väl mest kristendom, men vet inte om det är direkt relevant i just det fallet)
inbördeskriget i Syrien (Islam vs Islam)
trasslet i Irak (Islam vs Islam/Kristendom)
bråket i Sudan (Lite allt möjligt)
kivandet i Nigeria (Islam vs Kristendom)
krisen i Ukraina (Kristendom vs Kristendom)
krigandet i Pakistan (Islam vs Islam)
Nu är ju många av konflikterna (även de "interna") mot extremister, eller politiskt betingade snarare än religiösa.
Men om man tittar lite nyktert på det hela så kan man ju ana att det kanske eventuellt möjligtvis finns ett samband mellan Islam och våldsamma konflikter?
Islam är nödvändigtvis inte roten till problemet, men kanske en del av det?
Finns det verkligen ingen som helst koppling Islam - våld?
Är det jag som är främlingsfientlig som inbillar mig att religionen kan påverka?
"Islamisering" har jag inte så bra koll på. Men:
De konflikter som varit dödligast de senaste åren är:
Kriget I Afghanistan (Islam vs Islam/Kristendom)
Israel-Palestina (Islam vs Judendom)
kriget i Somalia (Islam vs Islam)
trasslet i Egypten (Islam vs Islam)
det eviga knarkbråkandet i Mexico (Är väl mest kristendom, men vet inte om det är direkt relevant i just det fallet)
inbördeskriget i Syrien (Islam vs Islam)
trasslet i Irak (Islam vs Islam/Kristendom)
bråket i Sudan (Lite allt möjligt)
kivandet i Nigeria (Islam vs Kristendom)
krisen i Ukraina (Kristendom vs Kristendom)
krigandet i Pakistan (Islam vs Islam)
Nu är ju många av konflikterna (även de "interna") mot extremister, eller politiskt betingade snarare än religiösa.
Men om man tittar lite nyktert på det hela så kan man ju ana att det kanske eventuellt möjligtvis finns ett samband mellan Islam och våldsamma konflikter?
Islam är nödvändigtvis inte roten till problemet, men kanske en del av det?
Finns det verkligen ingen som helst koppling Islam - våld?
Är det jag som är främlingsfientlig som inbillar mig att religionen kan påverka?
Man kan ju istället ställa sig frågan om det finns en koppling kristendom/förlåtelse?
Och vad hindrar inbördeskrig i Sverige mellan kristna och kristna med ditt sätt att resonera?
Avundsjuka?
Generella regler har alltid utrymme för individuella avvikelser, det påverkar inte regeln.
Men frågan var om det finns möjlighet för en grupp att besitta egenskaper som vi anser stygga, och om dessa är inlärda och således av kulturell karaktär.
Det är också intressant, men det är en helt annan diskussion i mina ögon.
Ingenting. Men jag inbillar mig att sannolikheten är lägre. Tror inte det beror på religionen helt och hållet i det fallet heller. Men jag tror den påverkar.
Om jag får lägga mig i så tycker jag att frågan är lite felformulerad och eventuellt feltänkt.Men frågan var om det finns möjlighet för en grupp att besitta egenskaper som vi anser stygga, och om dessa är inlärda och således av kulturell karaktär.
Var står det att JAG definerar ords betydelse eller att det är upp till var och en att göra det?
Det skulle ju på något vis rycka undan hela språket funktion och syfte.
Du hoppade ju själv mellan "övertagande" och "påverkan" och verkade tycka att det var ok...
Du brukar ju avkräva folk svar så var skriver jag att jag definerar ords betydelse?Det står i ditt inlägg.
just det.
Jag bytte ord, jag bytte inte betydelse på ett ord efter mina syften. det tycker jag är OK...
Man talar om kulturrasism, åldersrasism o s v. En kanske osnygg användning av ordet rasist, men grundtanken är den samma - man tilldelar en större grupp människor negativa egenskaper baserat på härkomst, ålder eller vad man nu använder sig av.
Dessutom kan raser delas upp lite som man vill, även om vi historiskt har använt hudfärg. Man kan ju även använda längd eller varför inte blodgrupp som grund till grupperingen?
I brist på bättre liksom, precis som chokladboll är ett sällsynt dåligt namn på ett klassiskt bakverk. Ungefär som att det inte finns andra slags chokladbollar att tillgå. Man får leva med att allt inte är perfekt och ta uttrycken som dom är menar jag....
Javisst! Och sjömansgryta inehåller sjömän!
Sånt dj-a bladder!
Det är ju rätt ointressant vad du tycket att ett ord ska betyda! Och om du undrar så är det lika ointressant vad jag tycket att det ska betyda. Ett ord betyder det som allmänheten har kommit fram till. Rasist är inte samma idag som det en gång var. Vi kan iofs vända på det. Lincoln ansågs en gång vara humanist, liberal och nästan lite vänster men en som idag framförde hans synpunkter skulle bli bekriven som mycket men knappast humanist och liberal.Jag håller inte med. Ett ord kan bara betyda en sak även om jag håller med om att en eventuell katalogisering skulle vara komplicerad. Rasism innehåller order ras och kan bara innefatta genetiska faktorer. Ett stort problem är ju just att den "intellektuella" vänstern har lagt beslag på tolkningsföreträdet inom en mängd områden. Hur länge dröjer det innan betydelsen av andra ord ändras eller utvidgas för att passa en politisk agenda?
Eftersom jag inte ids skriva två inlägg vill jag dessutom hälsa Bonny att jag inte är SD så han kan ta sina påhopp och köra upp i röven, han kan köra upp dem på tvären om de sitter bättre då.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|