SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så vilka är då dina kriterier för att få kalla sig svensk?
Det är väl precis som vilken annan grupp som helst. Kunna kommunicera i tal och skrift, följa rådande lagar och normer.

Men det är säkert jättefult att se tillhörighet till en grupp om gruppen utgörs av en nation, särskilt en västerländsk sådan.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Så vilka är då dina kriterier för att få kalla sig svensk?

Jag sätter inga kriterier. Är inte det något man vet själv? Om du vill kalla Habbibi som för en månad sen kom till Sverige som svensk så är det ditt val. Problemet är att Habbibi inte kommer identifiera sig som svensk. Varför skulle han? Är det något eftersträvansvärt att "bli svensk"?

Det sjuka är att enligt dig så finns det väl egentligen inga svenskar?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag sätter inga kriterier. Är inte det något man vet själv? Om du vill kalla Habbibi som för en månad sen kom till Sverige som svensk så är det ditt val. Problemet är att Habbibi inte kommer identifiera sig som svensk. Varför skulle han? Är det något eftersträvansvärt att "bli svensk"?

Det sjuka är att enligt dig så finns det väl egentligen inga svenskar?

Fast Du skrev "Sverige är svenskarnas land."

Då måste Du rimligtvis mer specifikt kunna kategorisera vilka som är svenskarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är inte ett dugg förvånad att Du i SD svansens tjänst inte drar öronen åt dig då Robert Quiding (SD:s) företrädare i kommunfullmäktige i Göteborg och nämndeman i Göteborgs tingsrätt, i sitt ämbete vill förbjuda islam och medvetet diskriminera muslimer. Bra att andra verkar ta till sig av hans öppet rasistiska läggning, och att han förhoppningsvis inte får behålla sina uppdrag.
Är muslim en ras?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns det människoraser?

Det var 10år sen jag läste om biologi och genetik senast, men då var där rätt ny forskning utav en japansk genetikprofessor. Den grundindelning som gavs var - kaukasoider, asiatiska mongoloider, amerindoider, negroider och australoider. (om stavningen blev rätt?)

Sociologerna ser det som mindre intressant och mer problematiskt.

Det var enligt studien större identifierbara skillnader mellan vissna än mellan andra. Om den var vetenskaplig eller vetenskapslik är inget jag kan minnas.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur kan man påstå att det inte pågår en islamisering som följd av en enorm, utan historiskt motstycke, muslimsk invandring till Sverige? Obegripligt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Finns det människoraser?

Det beror ju vad du menar med ras. Det går naturligtvis att godtyckligt dela in mänskligheten i olika "raser" eller grupper.

Det är inte svårt för en arkeolog att se var ett skelett har sitt geografiska ursprung t ex. Frågan är vad som är vitsen, förutom i tex arkeologi och viss medicinsk behandling.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det finns uppenbarligen såväl ryssar och palestinier utan att detta har med medborgarskap att göra. Ryssarna verkar skita i om deras medborgarskap är ukrainskt, lettiskt eller georgiskt. De är ryssar helt enkelt av födsel och blod.

Lyssnade på radion i förrgår, en palestinierna motsade sig att man delade upp hans folk i olika grupper, och dessa grupper skulle ha olika intressen och åsikter. Oavsett om man befann sig i USA, Libanon, på västbanken eller i Gaza så var man palestinier och alla hade samma intresse och åsikter. Ett folk, en åsikt, en ledare, ett land. Jag tänkte att den retoriken hade jag hört någon annan stans....

Den diskussionen vi har i Sverige om svensk och svenskhet är nog ovanlig, sett i ett internationellt perspektiv.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Hur kan man påstå att det inte pågår en islamisering som följd av en enorm, utan historiskt motstycke, muslimsk invandring till Sverige? Obegripligt.

Beror ju på vad du menar med islamisering. Om du med det menar att det flyttar in några tiotusen muslimer varje år så är det ju sant. Men om Du menar att islam påverkar vårt samhälle i någon egentlig mening så är det tveksamt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Fakta är att svenskarnas nativitet minskar, medan befolkningen från MENA ökar (invandring + ökade födslar).

Låt oss fantisera att denna "solidaritet" fortgår i 50 eller 100 år till. Hur tror du populationen kommer se ut då? Sverige är svenskarnas land. Om svenskar är i minoritet i denna geografiska ytan kommer det inte att vara eller kallas Sverige längre.

Så vem är det som fantiserar?
Varsågod att sätta upp den matematiska modellen för att detta ska ske.
Faktorer att tänka på: Kommer det att vara samma grupper som invandrar under 100 år?
Hur ser vi på de som då invandrade för 100 år sedan?
Finns det idag några svenskar som invandrat under de senaste 100 åren och räknas de idag som svenskar?
Har de i så fall påverkat kulturen till att bli mindre svensk?
Vilka historiska exempel på att en kultur har gått under genom invandring som inte har assimilerats finns det? (Vi talar då inte om krig utan fredlig invandring!)

Lite mer filosofiska frågor:
Vad från den svenska kulturen vill du ha tillbaka som gällde i slutet på 1800-talet? Vad vill du i så fall "förbjuda" från det vi har tagit in senaste 100 åren?
Hur ser vi på amerikansk kultur? Är t.ex. Kalles Julafton svensk kultur??
Efter hur många generationer blir man svensk?

För övrigt är inte ytans namn knutet till någon specifik befolkning.

Jag stöter ofta på personer som kan fantisera ihop de mest fantastiska scenariona i livet vilket bara visar att bara för att någon kan hitta på något så är det inte samma som att det är realistiskt.

Till skrotnisse: Eftersom det stular när jag ska citera ett tidigare inlägg om att blunda för muslims påverkanIövertagande i Sverige: Du brukar ju gilla att hänga upp dig på ord, typ inlägg 2525.
Så frågan är om "påverka" är en synonym till "ta över"? Du skrev i inlägg om ett "muslimskt övertagande" vilket jag tycker är en fantasi. I inlägg 2519 är det helt plötsligt "påverkan". Vilket jag kan hålla med om, om äninte störs av då den är och kommer att vara marginell.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utan större dragna växlar kommer det fortsätta flytta folk från mena-länder. Inte bara på grund av interna konflikter men längre fram i tiden lär torkan skapa klimatflyktingar. När det är tomt på folk i regionen kommer det bli sydeuropeiska länders medborgare som kommer dra sig norrut. Det kommer vara företrädelsevis få landområden som är beboeliga om klimathotet faller ut. Det kommer även skapa fler konflikter, men inte om markyta utan istället vatten.. så nog lär det fortgå över överskådlig framtid.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Utan större dragna växlar kommer det fortsätta flytta folk från mena-länder. Inte bara på grund av interna konflikter men längre fram i tiden lär torkan skapa klimatflyktingar. När det är tomt på folk i regionen kommer det bli sydeuropeiska länders medborgare som kommer dra sig norrut. Det kommer vara företrädelsevis få landområden som är beboeliga om klimathotet faller ut. Det kommer även skapa fler konflikter, men inte om markyta utan istället vatten.. så nog lär det fortgå över överskådlig framtid.
Man kan ju, lite mindre allvarsamt, vända på tidstänket och fundera över vilka som egentligen befolkade Norden en gång i tiden. Valde de smarta och framgångsrika att stanna i Sydfrankrike eller dra till ett område som var mörkt och kallt halva året och regnigt och utan nattmörker den andra?! Käka rovor istället för apelsiner.
Jag tror vi måste leva med tanken att våra förfädrar var byidoterna...
Vi kan dock vara helt säkra på att de åtminstone anlände under sommaren! Sedan kom vintern och de tänkte "Fy, det här var illa men säkert en engångsföreteelse!"

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten