Just eftersom journalister bevisligen är väldigt vänstervridna (82% för samhällsjournalister) blir artiklar som inte stödjer "deras sak" faktiskt extra trovärdiga. Var det svårt att tänka så långt?
Va?? Statistik??? Det vet du väl bara är lögn, förbannad lögn och statistik. Konstigt att du skulle ta till det precis efter vad jag skrev i inlägg 765!
Dessutom brukar du väl framhålla att det finns en agenda bakom all sådan så det här tar vi nog med en nypa salt...
(Inte för att det är viktigt men jag vet inte var du fått siffran 82 % ifrån. Drygt 25 stöttade alliansen i den senaste studien jag har sett. Asp, 2012 och bland samhällsreportrar var siffran 20%. Fast om man, som du antagligen gör, anser att alla utom M är vänstervridna så stämmer ju plötsligt din siffra. Fast då blir ju ditt tal om "agenda", i detta fall din, lite spännande!)
Kul att se att du har tänkt långt i alla fall! Om än det, som vanligt, inte är så enormt mycket längre än din egen näsa!
Du har onekligen en poäng i att artiklar som talar emot ens egen övertygelse har potentialen till att vara mer trovärdiga, om än det faktiskt inte behöver vara sant. Det betyder definitivt inte att man inte är trovärdig när man skriver om sådant som stöttar ens egna åsikter. Tänk själv på hur trovärdiga dina egna inlägg här i så fall skulle vara! Eller någon annans heller för den delen...
Att skriva emot sina egna åsikter kan ju lika gärna bero på socialt tryck som att inte göra det. Hade jag haft 20personer från HA runt mig hade jag knappast sagt "Heja Bandidos!"
Även det där beryktade trycket från PK-eliten verkar lite udda. Oftast är det väldigt, väldigt starkt men så helt plötsligt så finns det inte och journalisten kan fritt skiva ur hjärtat. Har han drabbats av sinnesförvirring då eller hur kan detta tryck helt plötsligt bara vara borta? Spännande hur den sociala kontrollen kan variera så mycket í styrka och hur denna styrka verkar korrelera med dina åsikter.
Någon som skriver emot sina egna värderingar skulle kunna ha en hög grad av integritet, fast då får du problem med journalisters bristande trovärdighet för att de röstar på ett eller annat parti.
Så då är vi tillbaka på ruta ett: journalister är bara trovärdiga när de skriver rätt saker, statistik är bara trovärdig när den bekräftar dina åsikter och forskning är superbra när den bevisar det du tycker. Då kan t.o.m. du använda statistik!