Jag vill inte gärna gå från sak till person men du verkar hyfsat intelligent och kan säkert ta det; I ett andetag vägrar du ta del av en nyhet eftersom den publicerats på Fria Tider. Korrekt? I nästa andetag propagerar du för att man skall ta del av all information för att bilda sig sin egen uppfattning. Verkligen?
Och angående agendan. Vad tror du är anledningen till vår frikostiga invandringpolitik? Att hjälpa människor? Den goda sakens skull? Tror du att vår invandringspolitik är det bästa sättet att fördela resurserna, att låta några få som lyckas ta sig hit bli Svenska medborgare? Varför måste invandringen få kosta när skola, vård och omsorg hela tiden måste skära ned? Trots att vi blir fler. Är det att hjälpa människor? Är det så vi går framåt? Vem tyckte att det lät som en bra idé för det här landet? Går vi mot en starkare, mer enig nation, eller tvärtom? Tror du att det är Fredrik Reinfeldt som drar i trådarna? Tror du att vår nästa statsminister Stefan Löfven kommer att ha mer att säga till om?
Syrienkonflikten är bara en del i ett spel.
Även du verkar intelligent så lägg märke till att han inte skrev att man ska ta del av all information, utan att man ska bedömma all information som man däremot tar del av kritiskt. Och om man då inte inser problematiken med Fria Tider så kanske, kanske det inte behöver betyda att alla andra mörklägger sanningen utan att det finns annat som är intressant.
Du har massor av frågor om invandring men för mig (vilket inte behöver gälla för dig!) ser der flesta lite löjliga ut. Lite insinuant paranoida men utan att se elaka ut. Lite som att det finns en hemlig agenda eller någon mystisk maktgrupp som styr och ställer och att det i grund och botten nästan är lite synd om oss i Sverige. '
Ett exempel, och jag kommer inte att debattera detta utan bara lyfta fram ett annat sätt att se på detta, är ekonomi. Du framställer det som att vi är snälla och vänliga som "offrar" våra pengar på folk som har det tufft i världen. Det är onekligen ett sätt att se på det hela och leder till en antydan om att vi kan "hjälpa på hemmaplan". Jättebra!
Fast å andra sidan kan man lika gärna debattera hur det ekonomiska flödet mellan fattiga och rika länder ut? Vem är det t.ex. som tjänar pengar på alla naturtillgångar i Afrika? Och hur skulle det hjälpa dessa länder om de fick behålla vinsterna för detta? Då hade vi inte behövt ge dem bidrag överhuvudtaget!
Bidrar inte vi skälv även till att det kommer flyktingar till Sverige? Hur många flydde t.ex. från Afghanistan innnan "vi" startade krig där? Samma fråga kan gälla för Irak.
Så för mig är frågan svår och komplex och man kan välja att se på den på flera olika sätt, men att det är så betyder inte att det behöver finnas någon hemlig agenda eller att konflikten i Syrien skulle vara en del av ett spel.
Problemet med stora och komplexa problem är att det är lätt att plocka ut en liten, liten sak (som tandläkarbrist i Borlänge) och göra det till något större än vad det egentligen är, speciellt om man inte drar sig för paranoida tolkningar av typen "tänk om..."
För mig är dock svaret väldigt enkelt: Vi har både råd och en skyldighet att ställa upp och hjälpa folk som har det tufft och även om man är född någon annanstans och vill flytta till Sverige så är det för mig helt ok. Jag, och vi, lever i ett fantastiskt överflöd och bör kanske kunna dela med oss av det, speciellt som en stor del av det överflödet har andra fått betala åt oss.
Och ja, jag är beredd att ta en del problem för denna hållning.