SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skitprat! Antalet skilsmässor har legat tämligen stabilt straxt över 20000 per år sedan tidigt 70-tal (enl. scb).:fakta

Fast å andra sidan är det väl färre som ingår äktenskap så den procentuella andelen skilsmässor ökar. Pratar man då skilsmässor är väl förutsättningen just äktenskap och då ingår inte separationer. Lite tragiskt att se hur vilse ungarna blir när de plötsligt ska bli plastsyskon med den som tidigare var deras kompis/mobbare/vän/ovän. Eller de som var "ihop" och innan de vet ordet av delar de hushåll. Allt bara för lite sprit och en byamarknad. Eller har du med det i din statistik? Låter som när man pratar brottsstatistik, om man räknar riktigt fiffigt så har det inte blivit värre...i statistiken.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Fast å andra sidan är det väl färre som ingår äktenskap så den procentuella andelen skilsmässor ökar. Pratar man då skilsmässor är väl förutsättningen just äktenskap och då ingår inte separationer. Lite tragiskt att se hur vilse ungarna blir när de plötsligt ska bli plastsyskon med den som tidigare var deras kompis/mobbare/vän/ovän. Eller de som var "ihop" och innan de vet ordet av delar de hushåll. Allt bara för lite sprit och en byamarknad. Eller har du med det i din statistik? Låter som när man pratar brottsstatistik, om man räknar riktigt fiffigt så har det inte blivit värre...i statistiken.
Det är inte min statistik utan scb's. Och inlägget jag svarade på gällde antalet skillsmässor, inget annat. I scb's förklarande text står det klart och tydligt vad som åsyftas. Om det kan betecknas som "fiffigt" får stå för dig. Jag själv tvivlar starkt på att scb har någon dold agenda i denna fråga men du kanske sitter inne på inside info i frågan ?
Att skillsmässor (och andra separationer) ofta för med sig tråkiga konsekvenser för de berörda är inget nytt.

Edit: Från 1990 till 2010 ökade antalet ingångna äktenskap med 25% (40000 till 50000). Så du är rejält ute och cycklar i ditt inledande resonemang. Faktum är alltså att andelen skillsmässor minskat men det kanske rör sig om fiffifgt fiffel med siffror det med...

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Skitprat! Antalet skilsmässor har legat tämligen stabilt straxt över 20000 per år sedan tidigt 70-tal (enl. scb).:fakta

Det jag noterat som förändrats är att när jag då och då läser lokalblaskan SLA och kollar in annonserna för nyfödda, är det numer väldigt vanligt med olika efternamn på mamma och pappa. Som liten palt på 70 talet kommer jag ihåg hur morsan ojade sig över när det i något enstaka fall var olika efternamn, eller hemska tanke ingen far var angiven...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det jag noterat som förändrats är att när jag då och då läser lokalblaskan SLA och kollar in annonserna för nyfödda, är det numer väldigt vanligt med olika efternamn på mamma och pappa. Som liten palt på 70 talet kommer jag ihåg hur morsan ojade sig över när det i något enstaka fall var olika efternamn, eller hemska tanke ingen far var angiven...

Många behåller ju sina egna efternamn även om de gifter sig. Enligt SCB så många som 20% behåller sina namn.
http://www.scb.se/Pages/Article____356830.aspx

Dessutom är det ju många som får barn långt innan de gifter sig. När jag räknar i mitt eget gäng(de närmaste) och bland våra 10 barn så är alla födda innan föräldrarna gift sig, inklusive lillkorv även om vi gift oss sedan dess. Sen är det iofs så att flera par fortfarande lever i synd men det är en annan femma, poängen är att väldigt många får barn innan de tagit steget och gift sig. En graviditet är inte längre skäl nog att hasta ihop ett oplanerat bröllop.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Många behåller ju sina egna efternamn även om de gifter sig. Enligt SCB så många som 20% behåller sina namn.
http://www.scb.se/Pages/Article____356830.aspx

Dessutom är det ju många som får barn långt innan de gifter sig. När jag räknar i mitt eget gäng(de närmaste) och bland våra 10 barn så är alla födda innan föräldrarna gift sig, inklusive lillkorv även om vi gift oss sedan dess. Sen är det iofs så att flera par fortfarande lever i synd men det är en annan femma, poängen är att väldigt många får barn innan de tagit steget och gift sig. En graviditet är inte längre skäl nog att hasta ihop ett oplanerat bröllop.

Så många som 20%!!! , vart är världen på väg!!!
Skämt åsido, tycker nog utvecklingen är rätt, mitt inlägg var mer en betraktelse över hur landet har förändrats på 30-40 år, äktenskap är ju förövrigt ett religiöst påfund så jag är igentligen emot det, Borde ersättas med personliga löften eller något samt att lagen ändras så att sambos får samma rättsliga status som gifta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så många som 20%!!! , vart är världen på väg!!!
Skämt åsido, tycker nog utvecklingen är rätt, mitt inlägg var mer en betraktelse över hur landet har förändrats på 30-40 år, ..

Å andra sidan var ju den tidigare traditionen med att kvinnorna tog männens efternamn ett 1900-talspåfund. Så någon gång där vid förra sekelskiftet satt det säkert en massa folk undrade var landet var på väg och vad som skulle hända med den svenska kulturen för plötsligt började kvinnofolket ta männens namn, något de alltså inte hade gjort tidigare.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Å andra sidan var ju den tidigare traditionen med att kvinnorna tog männens efternamn ett 1900-talspåfund. Så någon gång där vid förra sekelskiftet satt det säkert en massa folk undrade var landet var på väg och vad som skulle hända med den svenska kulturen för plötsligt började kvinnofolket ta männens namn, något de alltså inte hade gjort tidigare.

Där ser man, då har jag lärt mig något nytt idag, tack!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Alliansen lämnar ett totalt bankrutt Sverige efter sig!
8 år vid makten är de värsta Sverige upplevt sedan digerdöden.
Massinvandringen är ett värre farsot än digerdöden.
Reinfeldt har 12 månader kvar att förstöra. DET BLIR VÄRRE
Hitta dom här raderna på nätet och det bra meningar tycker jag. Mvh Totoro:banana

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Alliansen lämnar ett totalt bankrutt Sverige efter sig!
8 år vid makten är de värsta Sverige upplevt sedan digerdöden.
Massinvandringen är ett värre farsot än digerdöden.
Reinfeldt har 12 månader kvar att förstöra. DET BLIR VÄRRE
Hitta dom här raderna på nätet och det bra meningar tycker jag. Mvh Totoro:banana
Bra meningar?
Varken grammatik eller faktainnehåll är ju korrekt. Tror du ska fortsätta att leta meningar på nätet...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
När den dagen kommer flyttar jag från landet.

Du kan börja packa så smått, vart ska du ta vägen? Schweiz kan jag tänka mig är helt uteslutet efter senaste omröstningen dom hade, usch vilka rasister schweizarna är:( borde fan utrotas från jordens yta:tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det finns även män som tar kvinnans efternamn numera! Fast jag misstänker att det mest är genusvetare och liknande som gör det.

I min bekantskapskrets verkar det snarare vara så att man tar det finaste/ovanligaste efternamnet, oavsett vem av parterna som råkade ha det från början. Dvs heter en -son -berg eller något likartat så tar man det andra och heter båda -son så tar man det som är ovanligast. Om man nu inte behåller sina namn, gifter man sig efter 30 är det nog det vanligaste, kände inte själv för att byta ett namn som jag använt så länge. Tror inte det är någon större mängd genusvetare bland dessa, snarare naturvetare som har en tendens till att rösta ganska blått (dock ej SD).

Sen är det inte ovanligt att tjejen tar killens namn men även behåller sitt eget, speciellt om det egna är ovanligare. Det tror jag inte jag sett någon kille som gjort. Ännu...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
I min bekantskapskrets verkar det snarare vara så att man tar det finaste/ovanligaste efternamnet, oavsett vem av parterna som råkade ha det från början. Dvs heter en -son -berg eller något likartat så tar man det andra och heter båda -son så tar man det som är ovanligast. Om man nu inte behåller sina namn, gifter man sig efter 30 är det nog det vanligaste, kände inte själv för att byta ett namn som jag använt så länge. Tror inte det är någon större mängd genusvetare bland dessa, snarare naturvetare som har en tendens till att rösta ganska blått (dock ej SD).

Sen är det inte ovanligt att tjejen tar killens namn men även behåller sitt eget, speciellt om det egna är ovanligare. Det tror jag inte jag sett någon kille som gjort. Ännu...

Genusvetare var väl kanske inte 100% allvar kanske. Men visst, roligare att heta von Khûkhufvud än Svensson. Dock tycker jag folk borde ta och odla en personlighet istället för att hitta på roliga namn/ta frugans namn för att sticka ut från mängden.

Själv skulle jag aldrig byta namn. Skulle aldrig kräva av fruga att göra det heller. Självklart har hon ändå mitt namn. Skulle inte förvåna mig om äktenskap med manliga namnbytare oftare tar ut skilsmässor. :tungan

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke