SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hoten mot SD är en attack på demokratin

5 november 2013 kl 18:18 | Permalänk

Så har det hänt igen. Medlemmar i Sverigedemokraterna har hotats. I Uddevalla detonerade tidigare i veckan en bomb i en bil som tillhörde en sverigedemokrat, en annan sverigedemokrats hus klottrades ned. ”AFA har ögonen på dig”, stod det enligt Aftonbladet. Med de orden har vänsterextremisterna inlett sin egen valrörelse inför 2014.
Inget annat partis medlemmar utsätts för lika många hot som Sverigedemokraterna.

I en rapport från 2008 konstaterar Säpo att partiets förtroendevalda utsätts för ”omfattande och systematiska hot från den autonoma miljön” där även våldsbrott förekommer. I artiklar för Sydsvenskan skrev Niklas Orrenius i mitten av 00-talet om hur sverigedemokrater blev av med sina jobb, trakasserades och hotades, på grund av sin partitillhörighet. Orrenius journalistiska röst var relativt ensam om att beskriva situationen för sverigedemokrater, och hans texter finns samlade i reportageboken Jag är inte rabiat. Jag äter pizza (2010). I slutet av 2012 släppte Brottsförebyggande rådet (BRÅ) en rapport som visade att Sverigedemokraterna fortfarande är i särklass mest utsatta. Hälften av förtroendevalda sverigedemokrater utsattes 2011 för hot, våld eller trakasserier. Det är långt mycket mer än nummer två på listan – Miljöpartiet – som hamnar näst högst med 19 procent.
-Vi är nog det enda partiet som har en egen krisorganisation där vi hjälper folk som blivit utsatta, säger Bengt Malmberg, som är partiets säkerhetsansvarige, till mig när jag ringer honom. Han har inte sett någon minskning på antalet registrerade incidenter, vilket de annars hade hoppats på sedan riksdagsinträdet 2010. I partiets egen sammanställning har 251 fall av hot, våld eller trakasserier inträffat sedan 2011, inklusive 71 fall hittills i år.
Tar vi hot mot sverigedemokrater på mindre allvar?

I september 2010 rapporterades det att sverigedemokraten David von Arnold Antoni blivit misshandlad. Statsminister Fredrik Reinfeldts reaktion var minst sagt överslätande: ”Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer”. Förundersökningen lades senare ned eftersom Antonis berättelse inte ansågs trovärdig, men det är oviktigt i sammanhanget. Reinfeldts avsky mot Sverigedemokraterna är allmänt känd, men att han här inte förmådde stå upp ordentligt för demokratiska grundprinciper är under all kritik.

Tänk er att uttalandet i stället hade gällt Miljöpartiet eller Socialdemokraterna. Inga undantagsregler ska gälla för SD, de är valda på demokratiskt mandat som alla andra partier, och ska skyddas precis lika mycket som alla andra. Det hela är ganska enkelt. Ingen ska behöva finna sig i att bli attackerad för att man hyser en impopulär åsikt.

Det är knappast en nyhet att vi är dåliga på att acceptera avvikande åsikter i Sverige. Vi gillar att prata om att vi gillar olika, men det stämmer inte, vilket statsvetaren Andreas Johansson Heinö visat i sin bok Gillar vi olika? : hur den svenska likhetsnormen hindrar integrationen (2012). Lustigt nog verkar ideologisk rättrogenhet särskilt värderas av högutbildade. Sociologen Diana C Mutz har i boken Hearing the Other Side (2006) visat att ju högre utbildning man har desto mindre exponeras man för andra åsikter än sina egna. De välutbildade bildar åsiktsghetton, isolerade från varandra och övriga samhället. Boken handlar om USA, men har troligen bäring även på svenska förhållanden. Om bara de mest populära åsikterna får plats i offentligheten blir demokratin inte mycket värd.

I skrivande stund har Jimmie Åkesson just förts åt sidan av polis och Säpovakter, efter att ha blivit attackerad av en kvinna under en boksignering på Nytorget i Stockholm.
Men det är inte bara sverigedemokrater, utan även politiker överlag som råkar illa ut.

Det finns en förlegad myt om att lilla Sverige är så tryggt och säkert. Det gäller inte förtroendevalda. Var sjätte politiker utsätts för hot, våld eller trakasserier.
Riksdagsledamöter drabbas i större utsträckning, så många som var tredje har utsatts för hot eller våld. Att jämföra med 15 procent för kommun- och landstingspolitiker. Som socialdemokraten Liza Jonsson som nyligen överfölls och misshandlades svårt i sitt eget hem i Nordmaling. Hoten och våldet får konsekvenser för hur många som vågar engagera sig politiskt. En riskmedveten karriärvägledare skulle i dag kunna säga: Om du vill inte vill råka illa ut – bli inte politiker, och särskilt inte sverigedemokrat.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/11/05/hoten-mot-sd-ar-en-attack-pa-demokratin/

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hoten mot SD är en attack på demokratin
För djävligt med hot oavsett och lite extra illa mot politiker, journalister och en del andra grupper.
Skönt att det i alla fall inte förekommer på bloggar och forum med kopplingar till SD!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För djävligt med hot oavsett och lite extra illa mot politiker, journalister och en del andra grupper.
Skönt att det i alla fall inte förekommer på bloggar och forum med kopplingar till SD!

Misstänkte att du inte skulle klara att reservationslöst fördöma detta. :D

Ivar hade exakt din profil i åtanke när han skrev "De välutbildade bildar åsiktsghetton, isolerade från varandra och övriga samhället.", möjligen att han borde skrivit: "De påstått, eller åtminstone självuppfattat, välutbildade bildar åsiktsghetton, isolerade från varandra och övriga samhället."

:lol

Att sedan använda lite internet-trollande på www.avpixlat.info som jämförelse med att bomba folks bilar, ja det visar ju med önskvärd tydlighet hur verklighetsfrånvänd du är om inte annat.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
...verklighetsfrånvänd du är om inte annat.

Du vet väl att de som använder det uttrycket bara är outbildad wt? Precis de arga, unga, outbildade män som avslöjades som månatliga "anonyma" paypal-finansiärer av Avpixlat efter hack(?) av Aftonbladets seriösa medarbetare. Politisk förföljelse och uthängning är ok så länge det riktar sig mot SD odyl.

Vidare är det intressant(angående Bonnys formulering "förekommer på bloggar och forum...") att man ofta använder saker som skrivits i olika sidors kommentarsfält som något sidan står för trots att de uttryckligen inte gör det. Den som står bakom kommentarstrollande kan precis lika gärna vara en politisk motståndare som vill smutskasta. Men det kan man ju välja att bortse ifrån om det stödjer den egna agendan.

(Och apropå verklighetsfrånvänd ser jag någon som inte fattar varför man blir ljustutad på på motorvägen om man ligger i 90 på 110-väg som totalt verklighetsfrånvänd och egotrippad och egentligen bara värd att igonorera. Vet inte om du läste den tråden av Bonny.)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Misstänkte att du inte skulle klara att reservationslöst fördöma detta. :D

Attacker på politiskt aktiva i syfte att tysta borde förvisso kunna dömmas hårdare på samma sätt som att hatbrott är en försvårande omständighet..

Bonny fördömmer trots allt attacken.

Kollade vad google mindes senast tårtor nämndes på forumet:
Eller att politikerna inte bara är skraja för att säga vad de tycker i media, kanske att säga till 8-åriga snöbollskastare också. :rofl

LKC:
Men Bo, kan du inte säga åt dem själv den här gången?
Bo:
-Nej, jag vågar inte. Inte sen det där med tårtan.
LKC:
Okej, vi skickar insatsstyrkan att ta hand om de busiga barnen.

Samtidigt sitter varenda unge i grannskapet och kollar när helikoptern kommer och på Bo som gömmer sig bakom gardinen.

De jag på rak arm minns som mest kriminella är:

Ringholm - Skattefusk, fult utseende, tårta i fejset

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Bonny fördömer attacken, med förbehåll.
Var är det förbehållet???
För att vara tydlig: Hot och våld fördömer jag i alla dess former speciellt när det riktar sig mot vissa grupper såsom politiker och journalister OCH det inkluderar personer från SD! (konstigt att jag ska behöva förtydliga detta då det stod relativt tydligt i det första inlägget och utan någon smiley som indikerade ironi eller något!)

Däremot har du helt rätt i att jag tycker det är så typiskt SD att alltid iklä sig offerrollen. Hur mycket fördömde du eller dina kompisar när SD var ute och slogs med järnrör på stan? I den här tråden är antalet noll! Med eller utan reservationer...
Ok, jag kan väl ge dig att det iofs inte var ett hot riktat MOT politikerna så det var kanske inte så allvarligt eller anmärkningsvärt!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som sagt, karln klarar helt inte att sätta punkt efter sitt bleka fördömande.
Han har förvisso gott sällskap, Statsministern t.ex.

Skamligt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Som sagt, karln klarar helt inte att sätta punkt efter sitt bleka fördömande.
Han har förvisso gott sällskap, Statsministern t.ex.

Skamligt.
Säger personen som tyckte det var kul med tårtan i B. Ringholms ansikte...

Exakt hur vill du att jag ska fördöma det??? Var kan jag förresten läsa ditt eget tydliga fördömande?

Med det är paj-, förlåt, tårtkastningen slut för min del!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man kan i rättvisans namn inte förbise omständigheten att även Jimmy blivit tårterad:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tartattack-mot-jimmie-akesson_8694736.svdhttp://

Edit;

Läste visst slarvigt och ser nu att det står i artikeln. Låter länken vara kvar. Tittade på videon från händelsen. Det där är ju inte ok nånstans. Hur långt borta är det att det är något annat än grädde i den där tårtan? Om det sen är Ringholm, Knugen eller Åkesson har mindre betydelse. Det är ett förkastligt beteende.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Personligen tycker jag det är hysteriskt kul med tårtor i ansiktet på politiker.:rofl

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hitta lite på nätet::banana
Jag som är äldre fick stå ut med detta gapande och skrikande "68 - pack" redan på 1970 - talet och nu är det da capo på samma dynga.
Dör dessa "68 - nissar" aldrig ut eller reproducerar de sig alltid i samma form? :banana

Ojdå! Tårtdamen!
Läste nu.
15 punkter i belastingsregistret!
Vad kastar hon nästa gång?! :banana

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Uppskattar Mona Sahlin. När hon åkte ut på Toblerone var hon inte redo, men idag har hon stort ledarskap.

Vi har ett allvarligt problem i Sverige idag.

bara idioter flabbar idag, imorgon är det era ledare som skjuts i huvvet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bara idioter flabbar idag, imorgon är det era ledare som skjuts i huvvet.

I just den här tråden kan man ju få för sig att det är så, men en tårta i fejset är faktiskt lite kul. :)

Jimmy är ett så politiskt korrekt mål att det inte är så kul, men Ringholm fick vad han förtjänade. :D
Tänk er Annie Lööf med en Prinsesstårta på hennes orange hår, eller Häxan Adelson Liljeroth med en stor chokladmuffins i pannan. :rofl

Att det är allvarligt att vår säkerhetspolis är så otroligt pinsamt dålig är lika sant som det är sagt, men det förtar inte humorn i bakelser i fejset.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
I just den här tråden kan man ju få för sig att det är så, men en tårta i fejset är faktiskt lite kul. :)

Jimmy är ett så politiskt korrekt mål att det inte är så kul, men Ringholm fick vad han förtjänade. :D
Tänk er Annie Lööf med en Prinsesstårta på hennes orange hår, eller Häxan Adelson Liljeroth med en stor chokladmuffins i pannan. :rofl

Att det är allvarligt att vår säkerhetspolis är så otroligt pinsamt dålig är lika sant som det är sagt, men det förtar inte humorn i bakelser i fejset.

Jag ser inte humorn längre. De första gångerna för 20 år sedan kanske... men idag, nej. Jag förstår skräcken, och jag fattar att man som utsatt tänker att "det kunde varit saltsyra".

Det är socialt efterblivet att göra såhär idag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag ser inte humorn längre. De första gångerna för 20 år sedan kanske... men idag, nej. Jag förstår skräcken, och jag fattar att man som utsatt tänker att "det kunde varit saltsyra".

Nu antar du enfaldigt att humorn ligger i själva tårtan.

Menar du att det tidigare var den sociala normen.:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Okej, du har rätt, jag skall försöka växa upp lite till.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...