SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Börjar det inte lukta dubbla måttstockar nu från herrn? Menar du också att vi pursvenskar ska få bete oss hur som helst medan alla hitflyttade utlänningar ska tassa på tå för att inte stöta sig med oss?

Frågar du mig så tycker jag att alla, oavsett kön, läggning, ålder eller härkomst ska ha ett och samma regelverk att rätta sig efter och inga jävlar ska kunna glida förbi på en räkmacka för att det är "såååå syynd" om dom...:mad:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Utveckla det där tack.

Jag menar att kristnandet av samerna var konstigt iom att de bodde där först. Jag menar vidare att de tvingades slava med malmtransporter och det är väl moraliskt tveksamt. Yttermera menar jag att den behandling som rasbiologiska institutet utsatte folkgruppen i fråga för var högst bekymmersamt att ens mäta med en moralskala. Fast den uppfinningen var ju en sossegrej.
Jag menar alltså att med måttstocken som används i tidigare inlägg så skall alla som vill kunna komma till Sverige och bete sig som de vill. Det är min tolkning.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Har jag förstått dig rätt nu, på grund av gamla oförrätter mot samer, varav de allra flesta inte ens i mannaminne, ska dom åtnjuta privilegier såsom ensamrätt på fiskevatten, kunna köra hejvilt i fjällen med fyrhjulingar och motorcyklar och få jaga älg med helikopter?

Min farfars far blev lurad på sin skog av en baggbölare, får jag då slå en SCA-tjänsteman på käften för att jämna ut det hela lite?

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har jag förstått dig rätt nu, på grund av gamla oförrätter mot samer, varav de allra flesta inte ens i mannaminne, ska dom åtnjuta privilegier såsom ensamrätt på fiskevatten, kunna köra hejvilt i fjällen med fyrhjulingar och motorcyklar och få jaga älg med helikopter?

Min farfars far blev lurad på sin skog av en baggbölare, får jag då slå en SCA-tjänsteman på käften för att jämna ut det hela lite?

Jag minns portioner av 1900-talet. Det var då två av de tre oförätterna utspelades.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag minns portioner av 1900-talet. Det var då två av de tre oförätterna utspelades.

Två av de du nämnde, ja. Kivandet och bråkandet mellan lapparna och 'storsvensken' har pågått i hundratals år så jag vågar nog påstå att det ligger betydligt mer än tre oförrätter bakom den situation vi har idag.

Dessutom finns det nog lika mycket skit som lapparna gjort mot svenskar historiskt sett även om det inte är i klass med tvångssterilisering, så båda parter är nog lika goda kålsupare.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag menar att kristnandet av samerna var konstigt iom att de bodde där först. Jag menar vidare att de tvingades slava med malmtransporter och det är väl moraliskt tveksamt. Yttermera menar jag att den behandling som rasbiologiska institutet utsatte folkgruppen i fråga för var högst bekymmersamt att ens mäta med en moralskala. Fast den uppfinningen var ju en sossegrej.
Jag menar alltså att med måttstocken som används i tidigare inlägg så skall alla som vill kunna komma till Sverige och bete sig som de vill. Det är min tolkning.
Det har bott människor i hela sverige nästan ända sedan inlandsisen drog sej tillbaka, d.v.s. långt innan uppkomsten av någon samisk eller svensk självbild. Det finns heller inga "rasbarriärer" mellan etniska svenskar och samer, utan det är i stort sett vad man väljer att spåra sin härkomst till.
Jag tycker inte den självbild man väljer skall få avgöra om man har särskilda rättigheter som förvägras resten av befolkningen.

Samerna har blivit mycket illa behandlade genom historien, det förnekar jag inte, men kollektiv skamkänsla hos "svensken" tycker jag inte heller är anledning att ge någon särskilda rättigheter. Med ditt resonemang skulle vi då t.ex. ge skåningarna jääävligt speciella rättigheter med tanke på hur de blev behandlade när skåne blev erövrat. Skuld skall inte gå i arv.

Alla medborgare skall vara lika inför lagen.
Kungen också...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
En lag från sjuttonhundratalet (som finns kvar f.ö) löd något i stil med: det är tillåtet att kölhala en same under isen om han trilskas.
I tarvlighetsmatchen storswensken-samerna står det tveklöst 1-0

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo jo, men rättfärdigar det orättvisor åt andra hållet idag? Typ som med feminismen, "farmor stod vid spisen så det ska min syltrygg till karl allt få äta opp!"

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jo jo, men rättfärdigar det orättvisor åt andra hållet idag? Typ som med feminismen, "farmor stod vid spisen så det ska min syltrygg till karl allt få äta opp!"
Jo, orättvisor är speciellt jobbiga när de riktas mot en själv. Det är ju inte klokt vad det är synd om oss svenska män.
Vi är de som är kriminella, vi använder våld mot både nära och kära som okända, vi våldtar, vi hotar och kränker, lämnar våra fruar för kvinnori våra döttrars ålder, vi presterar sämre i skolan och är väl som grupp rätt ansvariga för mycket problem och elände i samhället.
Å vad får vi i kompensation? Högre lön, bättre vård och en del andra småfördelar.
Och så vill folk att vi ska dela med oss av detta! Upprörande!

Nej, det livet hade varit så mycket bättre om man bara var kvinna/utlänning/sam eller tillhörde någon annan priviligierad grupp! Vilken grupp skulle du vilja tillhöra??

Jo, jag är lite ironisk och raljerande med allt utom sista frågan: vlken annan grupp skulle du hellre vilja tillhöra än att vara vit, svensk man? Finns det verkligen någon annan du skulle vilja byta plats med?

För övrigt är samer defineriade som ursprungsbefolkning vilket ger dem vissa "förmåner", inget speciellt för Sverige, finns även i USA och ett par andra länder. En skillnad mot t.ex. USA är att man där erkänner övergreppen och försöker kompensera för detta. I min värld kunde vi väl vara storsinta och göra samma sak, speciellt som det ju inte var vårt fel vad våra föräldrar gjorde och att de agerade efter den tidens normer.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
F.ö är det nog en rätt begränsad mängd människor som vill hålla på med renskötsel som var ämnet som skulle tas upp. Även om det indirekt berör alla frågor som dryftats här med helikopterjakt osv.
Jag vill minnas att t.ex. Masajerna har rätt att jaga i nationalparkerna i Tanzania. Det är ju upprörande. Någon borde köra dem på båten till amerikat. Eller vänta nu...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Bara 1-0? Låter inte så, tycker jag. Frågan är väl om de (ni?) någonsin kommer överge det praktiska i att ha en så vinnande minuspoäng.

Praktiskt är det hursomhelst...om man är same.

Vi har inga samer i släkten. Inte så nyligt att det räknas iaf. Detta till trots har min morfar haft egna renar. Utan att vara same. Mindblowing!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...