De var först.
I förlängningen kan det ju vara det dom vill komma fram till.
De var först.
De var först.
De var först.
Dubbla måttstockar var det ja.
Utveckla det där tack.
Har jag förstått dig rätt nu, på grund av gamla oförrätter mot samer, varav de allra flesta inte ens i mannaminne, ska dom åtnjuta privilegier såsom ensamrätt på fiskevatten, kunna köra hejvilt i fjällen med fyrhjulingar och motorcyklar och få jaga älg med helikopter?
Min farfars far blev lurad på sin skog av en baggbölare, får jag då slå en SCA-tjänsteman på käften för att jämna ut det hela lite?
Jag minns portioner av 1900-talet. Det var då två av de tre oförätterna utspelades.
Det har bott människor i hela sverige nästan ända sedan inlandsisen drog sej tillbaka, d.v.s. långt innan uppkomsten av någon samisk eller svensk självbild. Det finns heller inga "rasbarriärer" mellan etniska svenskar och samer, utan det är i stort sett vad man väljer att spåra sin härkomst till.Jag menar att kristnandet av samerna var konstigt iom att de bodde där först. Jag menar vidare att de tvingades slava med malmtransporter och det är väl moraliskt tveksamt. Yttermera menar jag att den behandling som rasbiologiska institutet utsatte folkgruppen i fråga för var högst bekymmersamt att ens mäta med en moralskala. Fast den uppfinningen var ju en sossegrej.
Jag menar alltså att med måttstocken som används i tidigare inlägg så skall alla som vill kunna komma till Sverige och bete sig som de vill. Det är min tolkning.
I tarvlighetsmatchen storswensken-samerna står det tveklöst 1-0
Jo, orättvisor är speciellt jobbiga när de riktas mot en själv. Det är ju inte klokt vad det är synd om oss svenska män.Jo jo, men rättfärdigar det orättvisor åt andra hållet idag? Typ som med feminismen, "farmor stod vid spisen så det ska min syltrygg till karl allt få äta opp!"
Bara 1-0? Låter inte så, tycker jag. Frågan är väl om de (ni?) någonsin kommer överge det praktiska i att ha en så vinnande minuspoäng.
Praktiskt är det hursomhelst...om man är same.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari